آموزشی

کریپتوکارنسی چیست [آشنایی با اسرار ارز رمزنگاری شده]

اگر شما هم در دنیای ارز های دیجیتال فعالیت دارید یا به تازگی وارد این عرصه شده اید، به احتمال زیاد نام کریپتوکارنسی Cryptocurrency یا ارز رمزنگاری شده به گوشتان خورده است. ما در این مقاله تلاش کرده ایم تا توضیحات کاملی در مورد این که کریپتوکارنسی cryptocurrency یا ارز رمزنگاری شده چیست و چه کاربردی دارد؟ بازار کریپتوکارنسی چیست؟ crypto چیست؟ و دیگر سوالات مربوط به صرافی های کریپتوکارنسی را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

پیشنهاد می‌کنیم برای خرید سرور مجازی ابری با سرعت و امنیت بالا و همچنین استفاده از پیکربندی raid به سایت ابر آراز مراجعه کنید.

اصطلاح کریپتوکارنسی یعنی چه ؟

کریپتوکارنسی که با لغات cryptocurrency یا crypto  نیز شناخته می شود، در اصطلاح فارسی به معنی ارز رمزنگاری شده است. این واژه از encryption techniques یا تکنیک های رمز گذاری که برای امنیت شبکه به کار می روند، سرچشمه می گیرد.

ارز رمزنگاری شده در واقع  یک نوع دارایی دیجیتال است که به عنوان وسیله ای برای مبادله طراحی شده است. این نوع از دارایی به طور فیزیکی (مانند پول کاغذی) وجود ندارد و به طور معمول توسط یک مرجع مرکزی صادر نمی شود.

کریپتوکارنسی چیست ؟

 کریپتوکارنسی چیست ؟ ارز رمزنگاری شده (یا “رمزنگاری”) یک نوع ارز دیجیتال یا مجازی است که می‌تواند برای خرید کالاها و خدمات و به صورت رمزنگاری شده و با امنیت بالا مورد استفاده قرار گیرد.

این نوع ارز به دلیل این که رمزنگاری شده است، جعل و صرف هزینه های مضاعف را تقریباً غیرممکن می کند. بسیاری از کریپتوکارنسی ها شبکه های غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاکچین هستند. بلاک چین یک نوع دفتر ثبت توزیع شده ای است که توسط یک شبکه متفاوت رایانه ای اجرا می شود. برای دانستن در مورد بلاک چین می توانید به مقاله ی بلاکچین چیست و چه کاربرد هایی دارد مراجعه کنید.

یکی از ویژگی های تعریف شده در ارز رمزنگار ساختار غیر متمرکز آن است، به این معنی که به طور کلی توسط هیچ مرجع مرکزی صادر نمی شوند. این باعث می شود تا آن ها از نظر تئوری، در برابر مداخلات یا دستکاری توسط دولت مصون باشند.

منظور از cryptocurrency چیست

نکات کلیدی در مورد ارز رمزنگاری شده

  •   بلاکچین ها که روش های سازمانی برای اطمینان از یکپارچگی داده های معاملاتی هستند، یکی از اجزای اساسی بسیاری از ارزهای رمزنگار هستند.
  •   بسیاری از کارشناسان معتقدند که بلاکچین و فناوری های مرتبط با آن، باعث اختلال در بسیاری از صنایع از جمله امور مالی و حقوقی خواهند شد.
  •    با این حال، ارزهای رمزنگاری شده به دلایلی، از جمله استفاده از آن ها برای فعالیت های غیرقانونی، ایجاد نوسان نرخ ارز و آسیب پذیری زیرساخت های زیربنایی شان مورد انتقاد قرار می گیرند. اما با وجود این انتقاد ها، از آن ها به دلیل قابلیت حمل، تقسیم پذیری، مقاومت در برابر تورم و شفافیت همواره مورد ستایش قرار گرفته اند.

آنچه باید درمورد کریپتوکارنسی ها بدانید

کریپتوکارنسی ها سیستمی هستند که امکان پرداخت امن را به صورت آنلاین فراهم می کنند و در قالب “توکن” های مجازی ارزش گذاری می شوند که توسط ورودی های دفتر داخلی سیستم نشان داده می شوند.

یکی دیگر از اصطلاحات کریپتوکارنسی که ممکن است شنیده باشید، کریپتو توکن  (crypto token)یا رمز ارزها نوعی از کریپتوکارنسی ها هستند که نشان دهنده دارایی های قابل معامله یا تسهیلاتی که در بلاک چین های خود مستقر هستند، می باشند. اصطلاح کریپتو توکن به یک نوع خاص توکن ارزی مجازی یا نحوه ارزش گذاری ارزهای رمزنگار  اشاره دارد.

از کریپتو توکن ها اغلب برای جمع آوری سرمایه برای فروش انبوه استفاده می شود ، با این حال می تواند به عنوان جایگزینی برای موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

این توکن ها معمولاً از طریق فرآیند عرضه اولیه سکه (ICO) ایجاد، توزیع و فروخته می شوند و به گردش در می آیند که شامل تمرین سرمایه گذاری جمعی برای تأمین بودجه توسعه پروژه نیز است.

“رمزنگاری” یا کریپتو به الگوریتم های رمزگذاری و تکنیک های رمزنگاری مختلفی مانند elliptical curve encryption ، public-private key pairs،  hashing functions که از این ورودی ها محافظت می کنند، گفته می شود.

انواع کریپتوکارنسی

انواع کریپتوکارنسی ها

اولین کریپتوکارنسی مبتنی بر بلاکچین، بیت کوین (Bitcoin) بود که هنوز هم به عنوان محبوب ترین و با ارزش ترین ارز دیجیتال شناخته می شود. اما امروزه هزاران ارز رمزنگار دیگر با عملکردها و مشخصات مختلف نیز به وجود آمده اند. برخی از آن ها شبیه یا به عنوان شاخه ای از بیت کوین هستند، در حالی که برخی دیگر ارزهای جدیدی هستند که از پایه ساخته شده اند.

بیت کوین در سال 2009 توسط یک فرد یا گروه معروف به نام مستعار “Satoshi Nakamoto” راه اندازی شد. 1 از مارس 2021 ، بیش از 18.6 میلیون بیت کوین در گردش بود که کل بازار آن حدود 927 میلیارد دلار ارزش داشت.

برخی از کریپتوکارنسی هایی که با بیت کوین رقابت دارند به سبب موفقیت بیت کوین ایجاد شده اند، به عنوان “altcoins” شناخته می شوند. این ارزهای رمزنگار شامل Litecoin ، Peercoin و Namecoin و همچنین Ethereum ، Cardano و EOS هستند.

امروزه ، ارزش کلی ارزهای رمزنگار موجود حدود 1.5 تریلیون دلار است که بیت کوین در حال حاضر بیش از 60٪ از ارزش کل را اختیار دارد.

برخی از رمزنگاری های استفاده شده در ارز رمز نگار در اصل برای کاربردهای نظامی ساخته شده اند. در یک زمانی ، دولت ها می خواستند کنترل های رمزنگاری را مشابه محدودیت های قانونی سلاح ها اعمال کنند، اما به دلیل آزادی بیان، حق استفاده از رمزنگاری برای غیرنظامیان نیز تأمین شد.

مزایا و معایب کریپتوکارنسی Cryptocurrency چیست ؟

ارزهای رمز نگار نیز مانند ارزهای دیجیتال داراری مزایا و معایبی هستند که در ادامه مطلب به طور جامع به آن اشاره می‌کنیم.

مزایای کریپتو کارنسی چیست ؟

کریپتوکارنسی ها  ادعا می کنند که در آینده کار انتقال وجوه مستقیماً بین دو طرف، بدون نیاز به شخص ثالث قابل اعتماد، مانند بانک یا شرکت کارت اعتباری را آسان تر می کنند. درعوض این انتقال با استفاده از کلیدهای عمومی و کلیدهای خصوصی و اشکال مختلف سیستم های مشوق ، مانند Proof of Work یا  Proof of Stake تأمین می شود.

در سیستم های ارز رمز نگار مدرن، “کیف پول” (wallet) یا آدرس حساب کاربر دارای یک کلید عمومی است، در حالی که کلید خصوصی فقط برای مالک شناخته شده است و برای امضای معاملات استفاده می شود.

انتقال وجوه با حداقل هزینه پردازش انجام می شود و سبب می شود تا کاربران متحمل به پرداخت  هزینه های سنگینی که توسط بانک ها و مؤسسات مالی برای انتقال وجه الکترونیک ( wire transfer) دریافت می شود، نشوند.

قیمت کریپتوکرانسی

معایب کریپتوکارنسی چیست؟

ماهیت نیمه ناشناس معاملات کریپتوکارنسی، آن ها را به بستری مناسب برای فعالیت های غیرقانونی مانند پولشویی و فرار مالیاتی تبدیل می کند. با این حال، مدافعان ارزهای رمز نگار اغلب ناشناس بودن خود را در آن فضا تحسین می کنند و مزایای حفظ حریم خصوصی شان، مانند حمایت از افشاگران یا فعالانی را که تحت دولت های سرکوبگر زندگی می کنند را همواره ذکر می کنند. حتی برخی از ارزهای رمزنگار فضای خصوصی و امن تری نسبت به بقیه دارند.

به عنوان مثال، امکان این که در بیت کوین تجارت غیرقانونی به صورت آنلاین انجام شود ضعیف است؛ چرا که تجزیه و تحلیل قانونی که بلاکچین بیت کوین دارد،  همواره به مقامات در دستگیری و پیگرد قانونی مجرمان کمک کرده است. بیشتر سکه هایی که از قابلیت امنیت بالا و حفظ حریم خصوصی برخوردارند، مانند Dash ، Monero یا ZCash ردیابی آن ها دشوارتر است.

ملاحظاتی خاص در مورد cryptocurrency ها

نکته اصلی در جذابیت و عملکرد بیت کوین و سایر ارزهای کریپتوکارنسی، فناوری بلاکچین است که برای نگهداری یک دفتر آنلاین برای ثبت تمام معاملات انجام شده استفاده می شود. بنابراین یک ساختار داده برای این دفتر ثبت فراهم می کند که کاملاً امن است و توسط کل شبکه یک نود واحد، یا کامپیوتری که یک کپی از آن دفتر را نگهداری می کند، به اشتراک گذاشته و روی آن توافق شده است. هر بلاک جدید ایجاد شده باید از قبل توسط هر نود تأیید شود تا جعل تاریخ معاملات تقریباً غیرممکن گردد.

بسیاری از کارشناسان فناوری بلاکچین را دارای پتانسیل بالایی در انجام اموری مانند رای گیری آنلاین و سرمایه گذاری گسترده می دانند. همچنین موسسات مالی بزرگ مانند (JPMorgan Chase)  پتانسیل بالای آن را در احتمال کاهش هزینه های معامله با ساده سازی روند پرداخت می دانند.

با این حال، Cryptocurrency ها مجازی هستند و به دلیل اینکه در یک پایگاه داده مرکزی ذخیره نشده اند، اگر نسخه پشتیبان از کلید خصوصی وجود نداشته باشد، با از بین رفتن یا خراب شدن هارد دیسک، موجودی کریپتوکارنسی دیجیتال نیز از بین می رود.

به علاوه این که هیچ مرجع مرکزی، دولتی یا شرکتی وجود ندارد که به وجوه شما یا اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشد.

اصطلاحات کریپتوکارنسی

انتقاد هایی از cryptocurrency 

از آنجا که قیمت بازار کریپتوکارنسی بر اساس عرضه و تقاضا است، نرخی  که ارز کریپتوکارنسی با دیگر ارز ها معامله و تبادل می شود، می تواند به طور گسترده ای نوسان پیدا کند؛ زیرا طراحی بسیاری از ارزهای رمزنگار درجه بالایی از کمبود را تضمین می کنند.

بیت کوین افزایش سریعی را تجربه کرده و از نظر ارزش سقوط می کند؛ برای مثال در دسامبر 2017 به بالغ بر 19000 دلار در هر بیت کوین افزایش یافت، قبل از اینکه در ماه های بعدی به حدود 7000 دلار برسد. با توجه به این موضوع ارزهای رمزنگار توسط برخی از اقتصاددانان به عنوان یک مَد کوتاه مدت یا حبابی که بر پایه حدس و گمان است در نظر گرفته می‌شود.

علاوه بر این، این نگرانی نیز وجود دارد که ارزهای رمزنگار مانند بیت کوین ریشه در هیچ کالای مادی ندارند. با این حال، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که که هزینه تولید بیت کوین ، که به صرف مقدار زیادی انرژی نیازمند است، با قیمت بازار خود ارتباط مستقیم دارد.

بلاک چین های کریپتوکارنسی از امنیت بالایی برخوردار هستند، اما سایر جنبه های اکوسیستم کریپتوکارنسی، از جمله صرافی ها و کیف پول ها (exchanges and wallets)، از خطر هک شدن در امان نیستند. در تاریخ 10 ساله بیت کوین ، چندین مبادله آنلاین مورد هک و سرقت قرار گرفته است که بعضاً میلیون ها دلار “سکه” در آن ها به سرقت رفته است.

ارز استلار چیست ؟

یکی دیگر از ارز دیجیتال محبوب این روزها که می‌تواند سود بالایی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد، ارز دیجیتال استلار است. ارز دیجیتال استلار از جمله رمز ارزهای موفق در دنیای کریپتوکارانسی‌هاست. یکی از جمله مسائلی که موجب استقبال مشتریان از این رمز ارز شده، هدف اصلی آن است؛ برطرف کردن مشکلات مربوط به انتقال پول در جهان. این موضوع برای کسانی که قصد دارند از کشورهایی مانند ایران پول دریافت کنند یا به ایران پول ارسال کنند، بسیار حیاتی و مهم است.

از آنجایی که صحبت بیشتر در مورد این ارز دیجیتال در این مقاله نمی‌گنجد، پیشنهاد مي‌کنیم به مقاله‌ی ارز استلار چیست مراجعه کرده و از اطلاعات و مطالب مفیدی که در اختیار شما می‌گذارد، بهره ببرید. 


امیدوارم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی راجع به ارز رمزنگاری شده در اختیارتان قرار دهیم. لطفا برای بهبود عملکرد تیم محتوای آراز نظرات و دیدگاه های خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

شما می توانید برای دستیابی به اطلاعات روز دنیا در حوزه فناوری و تکنولوژی ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

بازار ارز کریپتوکارنسی

نام‌های مختلفی در این صنعت خارق‌العاده وجود دارد که در سال‌های اخیر تأثیر بسزایی در تکامل و توسعه بازار ارزهای دیجیتال داشته‌اند. ساتوشی ناکاموتو، ملقب به خالق یا گروهی از سازندگان بیت کوین، صنعت ارزهای دیجیتال را به دنیا معرفی کرد.

ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین نیز عامل اصلی در طراحی و ساخت اتریوم است که نقش بسیار مهمی در رشد ارزهای دیجیتال داشته است. با ظهور اتریوم، دنیایی از توکن های جدید با استاندارد ERC-20 این شبکه به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شدند.

این جد مک کالب بود که به شهرت و برتری بیت کوین کمک کرد تا در روزهای اولیه این صنعت به جهان برسد. او این کار را با ساخت یک پلتفرم دیجیتال برای تراکنش های بیت کوین به نام Mt.Gox انجام داد. البته ناگفته نماند که این صرافی ارزهای دیجیتال در سال 2014 به دلیل کلاهبرداری و حملات سایبری سقوط کرد و این روزها مشغول بازگرداندن بیت کوین به قربانیان است.

بنیانگذار اصلی پلتفرم بایننس

Changpeng Zhao (CZ) توانست سطح دسترسی مردم در سراسر جهان به ارزهای دیجیتال مختلف را بهبود بخشد. او بنیانگذار اصلی پلتفرم بایننس است که بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان امروز است. بایننس به یک مرجع قدرتمند برای صرافی ها و همچنین آموزش ارزهای دیجیتال تبدیل شده است و اقدامات این صرافی و بنیانگذاران آن تا حد زیادی بر کل بازار ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد.

بازار ارزهای دیجیتال نوسانات قیمت زیادی را تجربه می کند که بخش بزرگی از آن به دلیل ماهیت نوظهور این صنعت است. بسیاری از سرمایه گذاران به امید کسب سودهای نجومی در مدت زمان کوتاه وارد این بازار می شوند و با یافتن بهترین سایت های تحلیل ارز دیجیتال، قیمت این دارایی ها را در بازار مشتقه پیش بینی می کنند که بر کاهش یا افزایش آن ها تاثیر می گذارد.

عوامل موثر در بازار های ارز دیجیتال

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت در بازار ارزهای دیجیتال نادر بودن آن دارایی است. این به مکانیسم محدود کردن عرضه هر ارز دیجیتال بستگی دارد. به عنوان مثال، پروتکل بیت کوین به گونه ای طراحی شده است که تنها 21 میلیون واحد از آن در بازار وجود خواهد داشت که ابتدا باید استخراج شود. بنابراین، با افزایش تعداد سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال، سطح کمیاب بیت کوین متعاقبا افزایش می یابد و تأثیر مستقیمی بر رشد قیمت آن خواهد داشت. برخی پروژه های دیگر از مکانیزم هایی به نام Burn استفاده می کنند و سعی می کنند با از بین بردن بخشی از عرضه در گردش آن ارز دیجیتال، ارزش و قیمت آن را افزایش دهند.

در بازار کریپتوکارنسی، حساب‌هایی که مقدار زیادی از یک رمزنگاری را در خود نگه می‌دارند، زمانی که دارایی‌های خود را می‌فروشند، قیمت آن ارز دیجیتال نیز کاهش می‌یابد. صاحبان این حساب ها نهنگ نامیده می شوند. زیرا حضور مهمی در بازار دارند و حتی گاهی سرمایه گذاران دیگر نیز اقدامات آنها را دنبال می کنند.

چرا سرور ابری ابر آراز می‌تواند گزینه خوبی برای ما باشد؟

ابر آراز یکی از معتبرترین ارائه دهندگان سرویس زیرساخت ابری است که به ارائه خدماتی همچون سرور ابری و مجازی می‌پردازد. ما در این مجموعه با ارائه ی خدمات پشتیبانی 24 ساعته و رایگان سعی در جلب رضایت شما عزیزان داریم تا در صورت بروز هرگونه مشکلی در سریعترین زمان ممکن در کنار شما باشیم؛ همچنین برای اطمینان بیشتر برای خرید می‌توانید با ساخت سرور یک روزه رایگان از کیفیت سرویس ارائه شده اطمینان حاصل کنید و با خیال راحت اقدام به خرید نمایید.

سوالات متداول

۱. کریپتوکارنسی چیست؟
کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) یک نوع ارز دیجیتال است که بر پایه فناوری بلاکچین (Blockchain) ساخته شده است. این ارزها از طریق رمزنگاری قوی امنیتی فراهم می‌کنند و معمولاً بدون وجود مرکزیت بانکی یا دولتی عمل می‌کنند.

۲. کریپتوکارنسی‌ها چگونه کار می‌کنند؟
کریپتوکارنسی‌ها بر اساس فناوری بلاکچین کار می‌کنند. بلاکچین یک سیستم توزیع شده است که تراکنش‌ها را بصورت زنجیره‌ای ثبت می‌کند. تراکنش‌ها توسط شبکه‌ای از کامپیوترها تأیید می‌شوند و به صورت بلوک‌هایی در بلاکچین ذخیره می‌شوند. هر بلوک شامل تراکنش‌های جدیدی است و به بلوک قبلی متصل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا