سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
تبلیغات گوگلهمه

windows powershell چیست ؟ ابزار پاور شل جایگزینی برای CMD

windows powershell چیست ؟ تفاوت آن با CMD  چیست ؟به طور کلی اکثر کاربران سیستم عامل ویندوز حداقل یک بار با CMD یا Command Prompt مواجه شده اند. همان طور که می‌دانید برای اجرای دستورات ویندوز از CMD یا Command Prompt استفاده می‌شود. اما کمتر افرادی پیدا می‌شوند که بدانند ابزار PowerShell چیست و چگونه کار می‌کند. قبل از آشنا شدن با عملکرد و چگونگی کارکرد موتور پاورشل قابل ارتقاء بهتر است با ابزار Command Prompt که کمتر کسی را می‌توان یافت با آن آشنایی نداشته باشد آشنا شوید.

برنامه Windows PowerShell یک ابزار مانند Command Prompt است. این ابزار نسبت به Command Prompt پیچیدگی و قدرت بیشتری دارد. به طور کلی پیش بینی می شود که  پاورشل جای Command Prompt را بگیرد. زیرا که توانایی و کنترل Powershell روی ویندوز بسیار بیشتر از Command Prompt است. در ادامه همراه ما باشید تا به پاسخ پرسش پاورشل Powershell چیست بپردازیم.

 برای خرید سرور ابری آراز با ویژگی‌های منحصر به فرد و سرعت بالا به سایت ابر آراز مراجعه نمایید. چرا ابر آراز ؟ در ابر آراز شما شاهد ارائه کلیه سرویسها با بالاترین امنیت، ارائه خدمات پشتیبانی 24 ساعته (گفتگوی آنلاین ، تلفن ، تیکت ) با مقرون به صرفه ترین هزینه خواهید بود. در ادامه‌ی مقاله‌ی windows powershell چیست با ما همراه باشید.

پاورشل یا Windows PowerShell چیست ؟

در ادامه،‌ قصد داریم تا تعریف محیط پاورشل را به طور کامل برای شما شرح دهیم؛ با ما همراه باشید. به منظور درک بهتر ابزار Windows PowerShell ابتدا باید کاربرد  shell در برنامه نویسی را بدانید. shell در علوم کامپیوتر به معنای یک رابط کاربری است که دسترسی کاربران  را به سرویس‌های سیستم عامل  ممکن می‌کند. Shell را می‌توان در مدل مختلف ارائه داد که هر کدام دارای ویژگی و عملکرد متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند. این دو مدل ارائه شده به صورت زیر می‌باشند:

  • حالت خط فرمان ( Command Line Interface )
  • حالت گرافیکی ( Graphical User Interface )

زبان windows powershell چیست ؟

برنامه پاورشل یک فریم ورک انجام دستور خودکار است. این فریم ورک توسط شرکت مایکروسافت ساخته شده است. ابزار پاورشل ویندوز شامل خط فرمان و یک زبان اسکریپتینگ برای انجام انواع دستورها است. نت فریم ورک آن امکان این را دارد تا با برنامه‌های دیگر ترکیب شود. پردازش فریم ورک پاورشل ویندوز بصورت خودکار و دسته‌ای است. این موضوع باعث ایجاد ابزارهای مدیریت سیستم می‌شود.

 این فریم ورک شامل بیش از ۱۳۰ ابزار خط فرمان استاندارد برای توابع است. همچنین برای کاربران این امکان را ایجاد می‌کند تا از طریق دسترسی به MODEL MODEL OBJECT MODEL (COM) و ابزار مدیریت ویندوز (WMI) دستورات را در سیستم‌های محلی و از راه دور انجام دهند. به عبارت دیگر، در تعریف پاورشل POWERSHELL می‌توان گفت که ابزار ویندوز پاورشل یک فریم است که بصورت خودکار دستورها را اجرا می‌کند. همچنین مدیریت تنظیمات این دستورات را نیز برعهده دارد.

زبان windows powershell چیست

تاریخچه POWERSHELL پاورشل

 حالا که دانستیم پاورشل چیست، نگاهی به تاریخچه POWERSHELL می‌اندازیم. ابزار پاورشل دارای نسخه‌های متعددی است.  شرکت مایکروسافت در سال 2002 توسعه ی روش جدیدی را برای مدیریت خط فرمان آغاز کرد، که شامل توسعه ی یک شل با نام موناد (monad) بود. در سال 2002، مقاله ی سفید که مانیفست موناد نام داشت منتشر شد. که شامل مفهوم این پوسته و ایده هایی بود که منجر به توسعه ی آن شد. موناد( monad) قرار بود طرحی تازه ارائه دهد، که مجموعه ی وسیعی از کارهای اداری را خودکار کند. اولین نمایش monad در سال 2003 در لس آنجلس در کنفرانس توسعه ی حرفه ای برگزار شد.

نسخه‌های مختلف windows powershell چیست ؟

3 نسخه ی بتای موناد در 17 ژوئن 2005 ،11 سپتامبر 2005 و در 10 ژانویه ی 2006 منتشر شد. موناد به طور رسمی در آوریل همان سال به windows powershell تغییر نام داد. سپس بخش مهمی از از پیشنهادات فناوری مایکروسافت ساخته شد. این کار با معرفی Release Candidate 1 از زبان برنامه نویسی Microsoft powershell همراه بود.

نسخه ی powershell Release Candidate 2 در تاریخ 1 سپتامبر 2006 منتشر شد. از سوی دیگر، انتشار نهایی در وب در 14 نوامبر در همان سال انجام شد. این نسخه در بارسلون در TECHED ساخته شده است. نسخه ی power shell که با نسخه‌های قبلی ویندوز سازگار بود در تاریخ 30 ژانویه ی 2007 ارائه شد. توسعه ی نسخه ی  powershell 2.0 حتی قبل از اجرایی شدن پروژه ی powershell 1.0 شروع شده بود، در مجموع سه پیش نمایش فناوری جامعه ی (CTP)  توسط مایکروسافت ارائه شده است.  همه ی این پیش نمایش‌ها برای عموم آزاد بود .آخرین نسخه 2.0 powershell در CTP در ماه دسامبر 2008 ساخته شد.

توسعه ی powershell v2.0 در سال 2009 نهایی شد و در همان سال برای تولید عرضه شد و از این تاریخ به بعد این یک بخش اساسی از windows server 2008 R2 و windows 7 و نسخه های ویندوز بعد از این ها شد. لازم به ذکر است که برنامه پاورشل هر ساله چندین بار بروزرسانی می‌شود. تاریخ آخرین بروزرسانی آن جولای ۲۰۲۰ بوده است.

امکانات پاورشل ( windows powershell ) چیست ؟

حال که با مفاهیم محیط پاورشل آشنا شدید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید، که قابلیت های پاورشل چیست و چه مزایایی برای شما دارد؟ شرکت مایکروسافت، PowerShell ویندوز را به عنوان یک ابزار کمک کننده برای افزایش سرعت در حل مشکلات، و خودکار نمودن انجام تنظیمات سیستم عامل ویندوز ارائه کرده است. مثلا شما میتوانید با استفاده از PowerShell کلیه USB های متصل به کامپیوتر های شبکه را مشاهده کنید یا اینکه Process های که در حالت Not Responding قرار گرفته اند را ببندید. یا بعضی از کارهایی خود را در حالت Background انجام دهید و دیگر کارهای خود را در حالت عادی.

اگر شما مدیر شبکه باشید می‌دانید ابزار PowerShell در کار کردن با Active Directory بسیار کمک کننده است. دستور پاورشل زیادی وجود دارد که میتوانید آنها را برای خود شخصی سازی کنید. و کارهای خود را ساده و سریع به انجام برسانید.

امکانات windows powershell

عملکرد PowerShell چگونه است؟

 اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده می‎‌کنید پس بهتر است با همه‌ی موتورهای آن و هرچه که به ویندوز مرتبط می‌شود، آگاهی کامل داشته باشید. برنامه پاورشل نیز به عنوان یک ابزار مخصوص سیستم عامل ویندوز از این قاعده مستثنی نیست. درک عملکرد  ابزار PowerShell اغلب بسیار پیچیده به نظر می‌رسد.

 شرکت مایکروسافت در اصل، Powershell ویندوز را به منزله‌ی یک ابزار برای  کمک کردن به افزایش سرعت در حل مشکلات و خودکار کردن تنظیمات سیستم عامل ویندوز بوجود آورده است. به عنوان مثال، استفاده از windows Powershell شما می‌توانید به تمامی USB های متصل به رایانه‌های یک شبکه دترسی داشته باشید. همچنین با استفاده از ابزار ویندوز پاورشل شما قادر خواهید بود که  فرایندهای پردازش‌هایی که در حالت Note responding قرار گرفته اند را مشاهده کنید. به علاوه می‌توانید برخی  از امور خود را در حالت Background و برخی دیگر از کارهای خود را در حالت عادی انجام دهید.در ادامه‌ی مقاله‌ی پاورشل یعنی چی با ما همراه باشید.

چگونه PowerShell را اجرا کنیم؟

 راه‌های زیادی وجود دارد که توسط آن‌ها می‌توانیم PowerShell را اجرا کنیم که در زیر به برخی آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ابتدادر منوی Start کلمه PowerShell را تایپ کنید تا آیکون PowerShell  برای شما به نمایش گذاشته شود. سپس می‌توانید آن را اجرا کنید. همچنین می‌توانید کلیدهای Win+R را به طور همزمان نگه داشته تا پنجره Run باز شود. حالا  کلمه PowerShell را تایپ کرده و کلید Enter را بزنید.علاوه بر موارد گفته شده، می‌توانید CMD را باز کرده سپس در آن دستورات پاورشل ویندوز را وارد کنید تا به ابزار Windows PowerShell وارد شوید.

پیشنهاد مطالعه : برای اینکه بدانید چگونه از طریق ابزار ویندوز پاورشل می توانید گروه های محلی را مدیریت کرده و اعضا و گروه را حذف و اضافه نمایید، حتما مقاله‌ی مدیریت گروه محلی با پاورشل را در بلاگ ما مطالعه نمایید.

تفاوت پاورشل با cmd چیست ؟

همان طور که می‌دانید، ابزار پاورشل مانند CMD به عنوان یک محیط خط فرمان عمل می‌کند (Command-Line Shell). به طور تقریبی هر دستوری که با CMD انجام می‌دهید با ابزار windows PowerShell هم قابل انجام است. علاوه بر این‌ها ویندوز پاورشل با یک زبان اسکریپ نویسی بر پایه .NET Framework آمیخته شده است. اما نقطه‌ی  قوت PowerShell در انجام کارها  و اجرای  دستوراتی است که با آن می‌توانید انجام دهید. اجرا و انجام اکثر این دستورات با CMD  امکان پذیر نیست. و یا به سختی می‌توان آن‌ها را انجام داد.

تفاوت CMD و Powershell

برای آشنایی با دستورات لینوکس مقاله دستورات لینوکس در قالب ۳۴ دستور کاربردی و مهم را دربلاگ ابر آراز بخوانید.

بر خلاف Command Shell های سنتی از جمله CMD در ویندوز وکامندشل BASH در یونیکس که یک دستور متنی یا یک پردازه یا ابزار مجزا را دریافت می‌کنند و نتایج این دستورات را را در قالب متن بر می‌گردانند، PowerShell به طور مستقیم تغییرات Object های .NET Framework را در خط فرمان تغییر می دهد.

از دیگر تفاوت های مهم  PowerShell با CMD می‌توان به این اشاره کرد که رنگ Background در PowerShell آبی است در صورتی که رنگ پس‌زمینه در CMD مشکی است.همچنین شما می‌توانید از ابزار  PowerShell به عنوان یک ماشین حساب ساده و در عین حال کاربردی استفاده کنید.

اجرای اسکریپت‌های زبان برنامه نویسی سی ‌شارپ با استفاده از پاورشل

برنامه پاورشل کاربران خود را قادر می‌سازد تا با استفاده از زبان برنامه‌‌نویسی سی شارپ، دستورات و اسکریپت‌های خود را به وجود آورند. هر دوی زبان سی شارپ و پاورشل با فریم ‌ورک دات نت مایکروسافت هماهنگ هستند. این امر باعث شده است تا دسترسی به توابع موجود و بسیاری از ابزارها برای ایجاد دستورات و اسکریپت‌های بهتر برای کاربران در دسترس‌تر بوده و کار با آن راحت‌تر باشد.

برنامه پاورشل دارای امکانات بسیار پیشرفته‌ای است که کار کردن با  این ابزار تقریباً جدید را در مقایسه با کامند پرامپت در زمینه‌هایی مانند مدیریت و نگهداری سیستم بسیار آسان‌تر می‌کند. در ادامه‌ی مقاله‌ی برنامه پاورشل چیست با ما همراه باشید.

پیاده سازی PipeLine در Powershell

یکی دیگر نقاط قوت برنامه PowerShell قابلیت پیاده سازی مفهوم PipeLine در آن است.  این بدان معنا است که هنگامی که یک CMDLT را اجرا می‌کنید، خروجی که در اختیارتان می‌گذارد را می توانید به عنوان ورودی به یک cmdlet دیگر قرار دهید.

پیاده سازی PipeLine در Powershell

به بیان ساده‌تر مثلاً خروجی دستور get-process  را می‌توانید به عنوان ورودی یک کامند دیگر مثلاً sort-object استفاده کنید.

به مثال زیر توجه کنید :

فرض کنید که می‌خواهید لیست process های ویندوز را مشاهده کنید.

به منظور انجام  این کار باید از cmdlet زیر در ابزار پاور شل استفاده کنیم:

Get-Process

به این تریتیب پردازه‌ها به شما نمایش داده خواهد شد.(این کامندها  به طور پیش فرض بر اساس حروف الفبا مرتب شده اند )

نتیجه گیری

به طور کلی اگر بخواهید از یک ابزار کامپیوتری قدرتمند و حرفه‌ای برای پیش بردن کارهای خود در دسترس داشته باشید، پیش از هر چیز باید با تمامی دستورات آن آگاهی کامل داشته باشید. بنابراین در روند اجرا و کارکرد با آن دچار مشکل نخواهید شد. درک تمام دستورات پیچیده در یک موتور خودکار ویندوز برای سرعت دادن به اموری است که توسط کاربران انجام می‌شود.

ابزار پاورشل یکی از همین ابزارهای به شدت قدرتمند است که با  وجود پیچیدگی‌هایی که به خود اختصاص داده است موفق بوده تا بخشی از نیازهای کاربران ویندوز را برطرف کند. برای استفاده از ویندوز پاورشل تنها کافیست با تمام دستورات آن آشنایی پیدا کرده وبر کامندهای آن تسلط داشته باشید.

برای دستیابی به اطلاعات روز دنیا در حوزه فناوری و تکنولوژی ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا