سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
توسعهسئوهمه

معرفی کامل cms جوملا و مزایا و معایب آن

CMS جوملا چیست ؟ بعد از وردپرس یکی از محبوبترین سیستم های مدیریت محتوای رایگان است، که از MySQL استفاده می کند و به صورت متن باز مورد استفاده ی کاربران قرار می گیرد. قابل استفاده در سایت های مختلف است، حتی برای سایت های پیچیده هم قابل استفاده است. زبان مورد استفاده در آن زبان برنامه نویسی PHP  است. آدرس سایت آن JOOMLA.org است. این برنامه در سال 2005 منتشر شد و تمرکز اصلی آن بر روی توسعه پذیری و قابلیت استفاده از این ابزار کاربردی است. دراینجا لازم است ابتدا با مفهوم CMS آشنا شوید.

برای خرید سرور مجازی با سرعت و قیمت مناسب به سایت ابر آراز مراجعه نمایید.

CMS یا سیستم مدیریت محتوا چیست

همانطوری که می دانید CMS ها سیستم های مدیریت محتوا هستند، که به کمک آن ها می توانید سایت و اپلیکیشن بسازید. در CMS با کمک یک رابط کاربری می توانید از ویژگی های مختلف هر سی ام اس بهره ببرید. محتوا می توانند هر چیزی باشند، به طور مثال: عکس ، فیلم، متن، موسیقی و… . یکی از مهم ترین ویژگی های CMS ها این است که برای استفاده نیازی به تخصص در زمینه ی برنامه نویسی و کد نویسی ندارند.

اگر بخواهیم از جوملا استفاده کنیم به چه پیش نیازهایی احتیاج داریم

برای استفاده از سیستم مدیریت محتوای جوملا به یک هاست و دامنه احتیاج دارید. بعد از خرید هاست می توانید آن را نصب کرده و از آن استفاده کنید.

پیش نیازها برای جوملا :

خرید دامنه

خرید هاست

طراحی قالب جوملا

سفارش سازی

سایت جوملا

جوملا قابل استفاده برای چه سایت هایی می باشد

انواع بی شماری وب سایت در سراسر جهان وجود دارند، که سیستم مدیریت محتوای آن ها JOOMLA است. چند نمونه از این وب سایت ها عبارتند از:

  • وب سایت های شرکتی
  • اینترانت و اکسترانت ها
  • روزنامه ها و انتشارات آنلاین
  • شرکت های وابسته به تجارت الکترونیک
  • برنامه های دولتی
  • سایت های شرکت های کوچک
  • سایت های سازمان ها
  • پیج های شخصی
  • و …

مزایای joomla چیست

 دارای ویژگی های خوب زیادی می باشد، در اینجا به مواردی اشاره می کنیم که می توانند در انتخاب  این سی ام اس برای شما تاثیرگذار باشند.

  1. رایگان بودن

این CMS یک سیستم متن باز است، که نیازی به هزینه کردن برای مجوز ندارد، در استفاده از کد ندارد. همچنین در این برنامه به قالب های رایگان زیادی دسترسی پیدا می کنید.

  1. اپدیت منظم

همه ی سیستم ها تعدادی توسعه دهنده دارند که بصورت منظم در پی آپدیت کردن و اضافه کردن ابزارهای لازم برا بهبود عملکرد و رفع مشکلات برنامه ها هستند.

  1. نصب ساده و راحت

شما بعد از دانلود این برنامه در یک زمان خیلی کوتاه می توانید آن را نصب کرده و از جوملا استفاده نمایید.

  1. قالب های رایگان زیاد

JOOMLAهم مانندwordpress دارای قالب های رایگان زیادی می باشد. شما بنا به نیاز و شغل خود می توانید از این قالب های رایگان بهره ببرید. تنها مشکل برای کاربران فارسی زبان این است، که اکثر این قالب های رایگان انگلیسی هستند.

  1. استفاده از زبان برنامه نویسی PHP در جوملا

از زبان برنامه نویسی PHP، که یک زبان رایج برنامه نویسی سایت است، استفاده می کند.

  1. دسترسی بالا

به تنهایی قابلیت های زیادی دارد و دیگر برای خیلی از امور نیازی به استفاده از افزونه های مختلف ندارید.

  1. انعطاف پذیری بالا

همانطوری که در بالا گفتیم قابل استفاده در جاهای مختلف است  و بیزنس های کوچک و بزرگ است.

  1. یک جامعه و اجتماع پویا و فعال

شما با استفاده از آن در واقع وارد جامعه ی بزرگی می شوید، که برای داشتن یک وب سایت بهتر در آن می توانند شما را راهنمایی نمایند .

  1. تاثیر مثبت درسرعت سئو سایت

با استفاده از آن می توانید رتبه ی گوگل سایت خود را بالا ببرید.

  1. بهره‌مندی از ابزارهای موثر در تجارت الکترونیک

با کمک آن می توانید فروشگاه و سایت محتوای خود را در یک جا مدیریت نمایید. زیرا در آن از مولفه های لازم برای تجارت الکترونیک استفاده می شود.

استفاده از جوملا فارسی

JOOMLA از ابتدا به دنبال جهانی شدن بود، به همین دلیل به مرور زمان دراین سیستم مدیریت محتوا از زبان های مختلف موجود در جهان از جمله زبان فارسی پشتیبانی شده است.

معایب جوملا چیست

  • دارای یک سری پیچیدگی است: دارای پیچیدگی هایی است که استفاده از آن را کمی سخت می نماید.
  • سازگاری نسبتا پایینی دارد: در صورت نصب همزمان چند افزونه جوملا و ماژول در سازگاری جوملا مشکل به وجود می آید. گاهی بروزرسانی های جوملا چون همگام با بروزرسانی افزونه وبقیه ی ابزارها نیست مشکلاتی را در سازگاری ایجاد می کند.
  • قابلیت محدود و کم مدیریت رسانه: به طور مثال در جوملا قادر به ویرایش عکس ها ، تغییر سایز و … نیستید.
  • برای استفاده از ان باید هزینه هایی هم صرف کنید: خود جوملا رایگان است ولی برای استفاده از برخی افزونه های آن باید حتما خرید انجام دهید، خدمات هاست جوملا برعکس وردپرس رایگان نیست.
  • در جوملا امکان سفارشی کردن کامل وجود ندارد:در بعضی موارد که در رابطه با جزییات سفارش سازی است، با محدودیت هایی مواجه می شوید.

تفاوت های موجود بین دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا چیست

wordpress و joomla هر دو از سیستم های مدیریت محتوای محبوب جهان به شما می آیند، در ادامه با مقایسه این دو CMS انتخاب از بین آنها را برای شما راحت تر می نماییم.

مقایسه بین وردپرس و جوملا

راحتی در استفاده

وردپرس در مقایسه با joomla راحت ترین استفاده را دارد و دلیل محبوبیت زیاد آن هم همین است. در یک زمان کوتاه قابل نصب است و محیط کاربری فوق العاده ساده ای دارد، که کاربر به محض نصب و ورود قادر به استفاده از آن خواهد بود. سرعت نصب آن پایین تر است، پس از نصب رابط کاربری آن به اندازه ی وردپرس ساده نیست و در آن از منوهای زیادی استفاده شده است.

تامین امنیت درجوملا یا وردپرس

امنیت هر دو نسبتا بالاست و در صورت بروز مشکل امنیتی خیلی سریع شاهد عکس العمل آن ها خواهیم بود. با نصب افزونه های امنیتی قادر خواهید بود از سایت خود پشتیبان بگیرید. وردپرس و JOOMLA در مبحث تامین امنیت سیستم های مدیریت محتوای مطلوبی هستند.

مقایسه بین وردپرس و جوملا

پیشنهاد مطالعه : مبحث امنیت و تامین امنیت همیشه و در همه ی حوزه ها از اهمیت زیادی برخوردار است، به خصوص در حوزه ی فعالیت های آنلاین چرا که در صورت نداشتن امنیت به راحتی اطلاعات و داده های مهم شما در معرض خظر قرار می گیرند، چنانچه از وردپرس استفاده می نمایید، برای اطلاع از راههای تامین و افزایش امنیت وردپرس به صورت جامع و کامل مقاله ای تحت همین عنوان را در بلاگ ما مطالعه نمایید.

چند زبانی

در وردپرس باید برای استفاده از بعضی زبا ن ها باید از خدمات شخص ثالث استفاده کرد. JOOMLA به صورت پیش فرض چند زبانه است.

پشتیبانی در انجمن ها

 وردپرس کاربران می توانند در این انجمن ها به راحتی مشکلات خود را مطرح و با کمک سایر کاربران رفع کنند. JOOMLA نیز از انجمن ها استفاده می کند ولی پیدا کردن یک متخصص در بین کاربران جوملا کمی زمانبر است.

استفاده برای وبلاگ

برای وبلاگ نویسی وردپرس یک محیط عالی و مناسب است، ولی جوملا چندان برای وبلاگ ها  عالی عمل نمی کند.

تعدد در افزونه ها

وردپرس از تعداد خیلی زیادی افزونه در زمینه های مختلف برخودار است. کاربران با استفاده از این افزونه ها به راحتی می توانند در یک زمان کوتاه، باعث بهبود ظاهر و عملکرد وبسایت خود باشند. اکثر این افزونه ها رایگان هستند، ولی برای کسانی که می خواهند افزونه های پولی با کاربردهای خاص طراحی شده اند. جوملا هم از افزونه ها و قالب هایی را به کاربران ارائه می دهد، ولی کیفیت آن ها به اندازه ی وردپرس نیست

جوملا یا وردپرس

همانطور که دیدید در این مقایسه ها گاهی وردپرس بهتر بود و گاهی جوملا، ولی در نهایت این انتخاب کاملا بستگی به هدف شما و کسب و کارتان دارد. اگر یک وب سایت تعاملی دارید وردپرس برای شما مناسب تر است، ولی اگر ارتقا وب سایت برای شما مهم است، جوملا می‌تواند گزینه مناسبی باشد؛ اما در حالت کلی سیستم تولید محتوای وردپرس برای جامعه وردپرس کاران، به دلیل رابط کاربری آسان و تنوع زیاد قالب ها و افزونه ها و آپدیت مدوام از محبوبیت بیشتری در بین کسب‌و‌کارها برخوردار است.

انتخاب هاست جوملا یا وردپرس مناسب از یک شرکت معتبر

پس از انتخاب cms‌ مورد نظر خود حال وقت راه اندازی آن است؛ اولین گامی که باید برای راه اندازی یک سایت وردپرسی بردارید، خرید هاست وردپرس است؛ زیرا راه‌اندازی یک سایت وردپرسی نیازمند یک هاست مبتنی بر سیستم عامل لینوکس است که این نوع هاست می‌تواند به‌خوبی پاسخگوی نیاز شما باشد؛ اما مسئله‌ای که بیش از هر چیزی حائز اهمیت است، انتخاب یک ارائه دهنده معتبر است تا علاوه بر افزایش سرعت، موجب افزایش امنیت سایت شما نیز شود.

ما در ابرآراز علاوه بر ارائه هاست وردپرس به منظور ایجاد رابط کاربری بهتر و ساده کردن مسیر کاربران، امکان نصب وردپرس را برای شما عزیزان فراهم نموده‌ایم تا بتوانید با یک کلیک این cms را نصب کرده و در صورت نیاز هسته وردپرس را به صورت خودکار بروزرسانی کنید ؛ همچنین می‌توانید در صورت بروز هر مشکلی از راهنمایی متخصصان دواپس ما به صورت کاملا رایگان و در ۲۴ ساعت شبانه‌روز بهر‌مند شوید؛ پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع بیشتر از پکیج های طلایی میزبانی وردپرس و امکانات متفاوت آن به صفحه خرید هاست وردپرس ابری در ابرآراز مراجعه کنید.

همچنین می‌توانید برای خرید هاست جوملا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید تا بهترین سرویس را با توجه به نیاز شما در اختیارتان قرار دهند.

نتیجه گیری

ما در این مقاله جوملا و مزایا و معایب آن و همچنین مقایسه ی بین وردپرس و جوملا را برای شما توضیح دادیم. در نهایت این شما هستید که انتخاب کننده ی یک سیستم مدیریت محتوای مناسب برای کسب و کار خود هستید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

برای دستیابی به اطلاعات روز دنیا در حوزه فناوری و تکنولوژی ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

چرا ابرآراز؟

یکی از مزایای کلیدی ابر سرور یا سرور مجازی آراز قیمت مقرون به صرفه،کنترل پنل مدیریت سرور با قابلیت های منحصر به فرد و پشتیبانی شبانه روزی آن است، که می‌توانند نقش و تاثیر زیادی در انتخاب شما داشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا