سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
سئوهمه

صفر تا صد ویرایشگر گوتنبرگ Gutenberg

وردپرس، محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا در تاریخ 6 دسامبر 2018 نسخه ۵ خود را منتشر کرد. ویرایشگر گوتنبرگ (Gutenberg)، یکی از جدیدترین به روز رسانی‌هایی بود که وردپرس در نسخه 5 خود از آن رونمایی کرد. تا قبل از اضافه شدن آن، کاربران از ویرایشگر پیش‌فرض یا همان ویرایشگر کلاسیک وردپرس برای تولید محتوا در نوشته‌ها یا برگه‌ها استفاده می‌کردند. ویرایشگر جدید وردپرس قابلیت‌هایی را به ما ارائه می‌کند که به وسیله آن می‌توانیم راحت‌تر تولید محتوا کنیم. به علاوه به وسیله گوتنبرگ می‌توانیم تولید محتوای خود را به سادگی و با قابلیت‌های بیشتر مدیریت کنیم. برای اطلاعات بیشتر در زمینه تولید محتوا مقاله ‌ی تولید محتوا چیست را مطالعه نمایید.

ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس، ویرایشگری است که با نسخه 5 وردپرس عرضه شد و جایگزین ویرایشگر قبلی TinyMCE گردید. این ویرایشگر با ارائه ویژگی‌های بسیار، روش کاملاً جدیدی را برای تولید محتوا بوجود آورده است.همچنین در ادامه همراه ما باشید تا با ویژگی های وردپرس 5 که گوتنبرگ ویرایشگر پیش فرض آن است بیشتر آشنا شویم. در این مقاله به صورت جامع و کامل به آموزش ویرایشگر گوتنبرگ پرداخته و کار در گوتنبرگ را توضیح خواهیم داد. 

برای خرید سرور مجازی آراز با ویژگی های منحصر به فرد و قیمتی کاملا مقرون به صرفه به سایت ابر آراز مراجعه نمایید.

چرا ابر آراز ؟ شرکت آراز با نزدیک به یک دهه تجربه در زمینه‌های هاستینگ و دیتاسنتر اختصاصی، زیرساخت، یکی از بزرگترین و باتجربه‌ترین خدمات دهندگان ابری است. در ابر آراز  شما با استفاده از پنل مدیریت منابع می‌توانید منابع سرور مجازی خود مثل هسته‌ی پردازشی و رم را در زمان‌های اوج مصرف به صورت اتوماتیک و از طریق داشبورد افزایش داده و پس از اوج مصرف آنها را کاهش دهید.

افزونه گوتنبرگ چیست؟

امکان دارد این سئوال برای شما هم پیش آمده باشد که گوتنبرگ چیست ؟ ممکن است در ابتدا کار کردن با این ویرایشگر کمی سخت به نظر برسد. اما اگر کمی با این ویرایشگر کار کنید و وقت صرف کنید به کاربردی بودن این ویرایشگر پی برده و از کار کردن با آن لذت خواهید برد. همچنین لازم به ذکر است که گوتنبرگ با همه قالب های وردپرسی که به روز رسانی شده باشند نیز سازگاری دارد.
گوتنبرگ یک ویرایشگر یا ادیتور پیشرفته وردپرس است، که از سوی طراحان وردپرس در اختیار صاحبان وب‌سایت‌ها برای ایجاد صفحات مدرن و سبک با بلوک بندی‌های مجزا جایگزین ویرایشگر کلاسیک وردپرس شده است. ویرایشگر گوتنبرگ دارای قابلیت‌های جذاب و کاربردی است. با استفاده از بلوک‌های آن کاربران وردپرس به راحتی می‌توانند پست‌های خود را در حالت‌های متفاوت انتشار دهند.

دانلود افزونه گوتنبرگ

دانلود ویرایشگر گوتنبرگ کاربران می توانند آن را از وردپرس به صورت رایگان دانلود و نصب کنند، به عنوان ویرایشگر محتوا استفاده کنند. همچنین در صورتی که کاربران نخواهند از این ویرایشگر استفاده کنند، می‌توانند از ویرایشگر کلاسیک استفاده کنند. زمانی که با گوتنبرگ کار کنید با مفهوم بلوک‌ها آشنا بیشتر آشنا خواهید شد.

پیشنهاد مطالعه : آیا تا کنون برای شما پیش آمده که در محیط وردپرس با یک سری خطاها مواجه شوید؟ احتمالا شما برای پیدا کردن و رفع آن خطاها زمان زیادی را صرف نموده اید، ما در مقاله ی 10 ابزار خطایابی وردپرس برای یافتن خطاها و هشدارها ، به شما ابزار و افزونه هایی را معرفی می کنیم، که به کمک آن ها به سادگی و در یک زمان کوتاه قادر به رفع مشکلات وردپرسی خود خواهید بود.

وجود بلوک‌ها باعث می‌شود که تولید محتوای خود را سریع‌تر و با کیفیت بهتری انجام دهید. در ویرایشگر گوتنبرگ علاوه بر بلوک‌ها و ظاهر جدیدی به بخش ویرایشگرها اضافه شده است. با استفاده از بلوک‌ها می‌توانید تغییرات مورد نظر خود را روی متن مورد نظر انجام دهید.

دانلود افزونه گوتنبرگ

قابلیت‌های ویرایشگر گوتنبرگ

در ویرایشگر کلاسیک وردپرس نیاز برای قرار دادن یک سری امکانات به محتوای خود نیاز بود تا از تعدادی افزونه استفاده کنید. در صورتی که در ویرایشگر گوتنبرگ برای انجام برخی کارها نیازی به نصب افزونه وجود ندارد.
علاوه بر موارد گفته شده افزونه ‌گوتنبرگ دارای قابلیت‌های زیر است:
• ایجاد یک دکمه
• اضافه کردن کد کوتاه در مقالات
• ایجاد کد‌های دستوری
• ساخت HTML سفارشی
• ایجاد جدول

نحو کار با ادیتور گوتنبرگ

افزونه‌ی ویژوال کامپوز یک افزونه‌ی کاربردی وردپرس است. با استفاده از قابلیت‌ها و امکاناتی که دارد می‌تواند هر نوع صفحه با المان‌های منحصر به فرد و ظاهری حرفه‌ای را برای کاربران خود طراحی کنید. در این راستا سیستم مدیریت محتوای وردپرس با ارائه‌ی ادیتور گوتنبرگ قصد داشته تا خود را جایگزین این نوع صفحه سازها کند. ویرایشگر گوتنبرگ با استفاده از جاوا اسکریپت‌هایی مانند فریم ورک react و تعدادی افزونه مانند Advanced Custom Fields یا CMB2 که در جعبه های متا وجود دارد، قادر است صفحاتی مانند ویژوال کامپوز برای کاربران خود طراحی کند. لازم به ذکر است که قرار است در نسخه‌های بعدی ویژگی‌های جدید و هم چنین از نظر ظاهری تغییرات اساسی ایجاد شود.

تا چه اندازه درباره‌ی جاوا اسکریپت و نحوه‌ی سئوی آن آگاهی دارید؟ اگر دوست دارید اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید،‌ما را در مقاله‌ی سئو جاوا اسکریپت همراه یکنید. 

استفاده از گوتنبرگ به عنوان ادیتور وردپرس

هر چند که ظاهر و نمای افزونه یگوتنبرگ با ویرایشگر کلاسیک تفاوت‌های زیادی دارد، اما به همان نسبت دارای انعطاف است. ادیتور گوتنبرگ علاوه بر این که کاربرد ادیتور کلاسیک را دارد، امکان ایجاد محتوایی قدرتمند و حرفه ای تر را نیز برای کاربران فراهم می کند.

تفاوت‌های ویرایشگر کلاسیک و گوتنبرگ  

ویرایشگر کلاسیک شباهت زیادی به نرم افزار آفیس word دارد. در مقابل ادیتور گوتنبرگ از المان‌هایی به نام بلوک، برای تولید محتوا استفاده می‌کند. به راحتی می توان محتوای مورد نظر خود را با استفاده از بلوک‌های متنی، تصویری، صوتی ، گالری و … در این افزونه پرکاربرد ایجاد کرد.
حذف گوتنبرگ دیگر تفاوت ویرایشگر گوتنبرگ و ادیتور کلاسیک و یا تغییری که در گوتنبرگ وجود دارد حذف ادیتور یا ویرایشگر دیداری است. تنظیمات گوتنبرگ همچنین ستونی در سمت راست اضافه شده که شما را قادر می‌سازد تا بلوک‌ها را از طریق این ستون تنظیم کنید.

ویرایشگر گوتنبرگ بهتر است یا کلاسیک؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال بهتر است ابتدا کاربرد هریک از این دو ادیتور را بررسی کنیم. به طور مثال هنگامی که از ادیتور کلاسیک استفاده می‌کنیم، برای ایجاد یک جدول به پلاگینی برای ایجاد جدول در وردپرس نیاز داریم. در حالی که در ویرایشگر گوتنبرگ برای ایجاد المان جدول، بلوکی در اختیار شما قرار می‌گیرد تا شما به راحتی بتوانید جدول مورد نظر خود را ایجاد کنید.

اموزش افزونه گوتنبرگ و نحو ایجاد یک نوشته یا برگه در ادیتور گوتنبرگ

به منظور ایجاد یک نوشته یا برگه در پیشخوان ورد پرس گزینه افزودن نوشته یا برگه را انتخاب می‌کنیم، سپس باید یک بلوک محتوا ایجاد کنیم. اولین بلوک و البته بلوک پیش فرض که باید انتخاب شود، بلوک عنوان نوشته یا برگه است. با کلیک کردن روی بلوک و یا زدن دکمه tab می‌توانید عنوان را به نوشته اضافه کنید. پس از انجام مراحل گفته شده، باید بلوک مورد نظر خود را ایجاد کنید. بلوک ایجاد شده بسته به سلیقه و نیاز هر کاربر می‌تواند هر بلوک محتوایی باشد. شما می‌توانید بسته به نوع محتوایی که می‌خواهید تولید کنید، بلوک دلخواه خود را انتخاب کنید.

در ادامه، با کلیک کردن روی دکمه بعلاوه در بالا و سمت چپ ویرایشگر، یک بلوک جدید ایجاد می‌شود. همچنین می‌توانید نام بلوک خود را در کادر جستجو وارد کنید و آن را از لیست جستجو انتخاب کنید. به علاوه، گزینه‌ی دیگری هم به نام بلوک‌های رایج وجود دارد. که می‌توانید از میان آن‌ها یک مورد را انتخاب کنید. با نوشتن عبارت “/” لیستی از بلوک‌ها به شما نشان داده می‌شود. در صورت نیازمی‌توانید نام بلوک دلخواه خود را تایپ و جستجو کنید.

اگر سایت وردپرسی دارید برای بهبود رتبه صفحات خود از هاست وردپرس استفاده کنید!

با رایج شدن سایت های وردپرسی و استفاده آسان از این CMS محبوب و پرطرفدار استفاده از هاست وردپرس دیگر یک پیشنهاد نیست بلکه به یک نیاز حیاتی برای راه‌اندازی سایت‌های وردپرسی بدل شده است. ازین رو شرکت های هاستینگ تصمیم به ارائه این نوع هاست به صورت کاملا تخصصی گرفتند. میزبانی وردپرس درواقع یک هاست مبتنی بر سیستم عامل لینوکس است که منجر به صرفه‌جویی زمان برای راه‌اندازی وب‌سایت، افزایش امنیت افزایش سرعت سایت می‌شود.

از کجا هاست وردپرس بخریم ؟

ما در ابرآراز که با سابقه طلایی خود جزو یکی از بهترین شرکت های ارائه دهنده هاست Wrdpress قرار گرفته است، به منظور ایجاد رابط کاربری بهتر و ساده کردن مسیر کاربران امکان نصب وردپرس را برای مشتریان عزیز فراهم کرده‌ایم تا بتوانند تنها با یک کلیک وردپرس را نصب نمایند ودر صورت نیاز هسته وردپرس را به صورت خودکار بروزرسانی کنند. برای اطلاع بیشتر از پکیج های طلایی هاست wordpress و امکانات مختلف آن به صفحه هاست وردپرس ارزان در ابرآراز مراجعه کنید.

برای دسترسی به  مطالب آموزشی بیشتر در کانال تلگرامی ابر آراز عضو شوید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا