آموزشیتوسعههمه

معرفی 7 نرم افزار متن باز برای پیدا کردن باگ ها در سال 2021

در طول چند سال گذشته پیشرفت تکنولوژی، توسعه دهندگان را قادر به انجام کارهای شگفت انگیزی که همواره سبب سهولت و انجام بهتر کارها شده اند، کرده است. یکی از این کارها ایجاد نرم افزار متن باز برای پیدا کردن باگ ها در سال 2021 است. با به وجود آمدن هر وب سایت یا برنامه جدید، یک چالش بزرگ نیز به وجود می آید. چیزی که فعالان در حوزه فناوری به آن باگ (bug) می گویند. این باگ همان چیزی است که باعث آزار و خلل در کار developer ها می شود. به این دلیل این است که توسعه دهندگان برای یافتن، مستندسازی یا document کردن و حل این باگ ها باید از سیستم های ردیابی باگ (bug tracking systems) استفاده کنند.

برای خرید سرور مجازی ابری آراز با کیفیت و آپ تایم بالا به سایت ابر آراز مراجعه نمایید.

بنابراین در این مقاله به معرفی 7 نرم افزار قدرتمند متن باز برای پیدا کردن باگ ها در سال 2021 می پردازیم. که به شما کمک می کنند تا شروع به ردیابی و حل این گونه مشکلات کنید. با ما همراه باشید.

چرا باید از نرم افزار‌های متن باز برای پیدا کردن باگ ها استفاده کنیم؟

 راه حل ها و نرم افزار‌های قدرتمند منبع باز، راهی عالی و آسان برای آشنایی با موضوعات جدید هستند. بیشتر آن ها ساده ترین راه برای راه اندازی گردش کار (workflow) جدید در تیم شما می باشند، مهم تر از همه این که استفاده از آن ها رایگان است.

ردیاب باگ یا bug tracker یک ابزار مهم و اساسی برای ایجاد هر پروژه وب و نرم افزار است. ما برای پیشرفت در پروژه های نرم افزاری خود به یک گردش کار(workflow) ساده و در عین حال موثر نیاز داریم که به ما امکان دهد خطاها و خرابی هایی که به وسیله نرم افزار یا وب سایتمان ایجاد می شوند را گزارش کرده، مستند و ردیابی کنیم.

در کل ما این ابزارها و نرم افزار‌های قدرتمند منبع باز برای پیدا کردن باگ ها را بررسی کردیم و می توانید در ادامه نتیجه را بخوانید:

  •         Trac
  •         Redmine
  •         OTRS
  •         Mantis BT
  •         BugZilla
  •         WebIssues
  •         Fossil

1. نرم افزار متن باز Trac

Trac چیزی فراتر از یک ابزار و نرم افزار قدرتمند منبع باز برای پیدا کردن باگ ها است. در واقع یک نرم افزار مدیریت پروژه منبع باز، wiki و سیستم ردیابی باگ نیز می باشد و به طور ویژه برای پروژه های توسعه نرم افزاری طراحی شده است.

Trac خود را به عنوان یک رویکرد مینیمالیستی یا حداقل گرایی برای سیستم های مدیریت پروژه تحت وب معرفی می کند. همچنین از منظر طراحی نیز مینیمالیستی است؛ اما با این وجود، کمی و کاستی در ویژگی های کلیدی موجود در آن دیده نمی شود. با استفاده از Trac می توانید نقشه راه و نقاط عطف پروژه را تعیین کنید. حتی می توانید متناسب با نیازهای خود، نقاطی که می خواهید گزارش مسئله در آن جا انجام شود را نیز مشخص کنید.  این امکانات یکپارچه سازی دقیق شما را قادر می سازند تا کارهای زیادی را به ثمر برسانید. با این حال باید به این هم اشاره کنیم که احتمالا مدتی طول بکشد، تا بتوانید درک عمیقی از رابط کاربری بسیار غنی Trac پیدا کنید.

نکاتی راجع به نرم افزار قدرتمند منبع باز Trac

Trac به زبان پایتون نوشته شده است و اولین بار 9 سال پیش منتشر شد (اکتبر 2006). Trac برای تیم های حرفه ای فنی و نرم افزاری عالی است؛ چرا که نه تنها یک نرم افزار قدرتمند منبع باز برای پیدا کردن باگ هاست، بلکه راه حلی کلی برای ردیابی تمامی مشکلات در قسمت های مختلف پروژه نیز می باشد. Trac تحت لیسانس اصلاح شده ی BSD در دسترس است.

2.Redmine

 Redmine نیز مانند Trac یک ابزار و نرم افزار قدرتمند منبع باز برای پیدا کردن باگ ها و همینطور مدیریت پروژه مبتنی بر وب است. این ابزار، سایر ابزارها و نرم افزار مدیریت کارهای شرکت و پروژه، مانند ردیابی زمان، wiki ها، تقویم ها و سایر ابزارهای گزارش دهی را نیز ارائه می دهد.

بنابراین، Redmine هم قطعاً چیزی فراتر از یک ابزار ردیابی اشکال است. این ابزار توسط بسیاری از تیم های توسعه وب در سراسر جهان برای مدیریت پروژه ها استفاده می شود. با استفاده از ویژگی های کاربردی آن می توان به راحتی روند گردش کار یا workflow ها را سریع تر(agile) ساخته یا اسکرام (scrum) کرد. از دیدگاه ما، این برنامه می تواند جایگزینی برای JIRA یا Microsoft Project باشد، زیرا ویژگی های مشابهی با این برنامه ها دارد.

اسکرام یک رویکرد چابک یا  agile scrum ساختار یافته است که به وسیله آن، تیم شما قول می‌دهد تا پایان هر بازه کاری مشخص، کار ارزشمندی را انجام دهد. اسکرام بر اساس رویکرد تجربه گرایی ساخته شده است و تمرکز خود را بر انجام کارهای کوچک می‌گذارد. این به شما کمک می‌کند تا از مشتریان خود بیاموزید و بتوانید کارهای بعدی خود را بهتر اطلاع رسانی کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با مفهوم اسکرام و تاثیراتی که می‌تواند بر کسب و کار شما داشته باشد، مقاله‌ی کانبان و اسکرام را مطالعه نمایید.

آشنایی با Redmine

نکاتی راجع به نرم افزار متن باز Redmine

Redmine به زبان Ruby on Rails نوشته شده است. یک برنامه بین پلتفرمی (ٰcross-platform) است که طیف گسترده ای از ابزارهای کنترل پروژه و ردیابی را ارائه می دهد. ۹ سال پیش تحت لیسانس GNU منتشر شده است.

3.OTRS

ابزار OTRS جایگزین Redmine است. OTRS مخفف Open-Ticket Request System است که یک سیستم تیکتینگ (ticketing)رایگان و منبع باز می باشد. این ابزار نه تنها می تواند به عنوان یک سیستم تیکتینگ عمل کند، بلکه یک نرم افزار متن باز برای پیدا کردن باگ ها نیز هست . علاوه بر این، OTRS با ویژگی های کاربردی خود، یک راه حل عالی و رایگان برای خدمات رسانی به مشتریان نیز می باشد.

نکاتی در مورد نرم افزار متن باز OTRS

OTRS عمدتا برای پشتیبانی مشتریان، تیکتینگ و پیدا کردن مسئله استفاده می شود، به زبان PERL نوشته شده و اولین بار در سال 2001 منتشر شده است.

4.نرم افزار منبع بازMantis BT

Mantis BT که در ابتدا در سال 2000 منتشر شد، یکی از قدیمی ترین نرم افزار های قدرتمند منبع باز برای پیدا کردن باگ ها است. این ابزار به زبان PHP نوشته شده و به 49 زبان مختلف نیز موجود است. Mantis BT ابزاری است که به طور گسترده در ردیابی اشکالات و پیدا کردن باگ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشنهاد مطالعه : چنانچه شما هم از ورد پرس استفاده می کنید، حتما تا به حال با اشکال و خطاهایی در این برنامه مواجه شده اید. با استفاده از 10 ابزار خطایابی وردپرس برای یافتن خطاها و هشدارها شما به راحتی قادر به شناسایی و رفع این باگ ها هستید. برای اطلاعات بیشتر مقاله ای تحت همین عنوان را در بلاگ ما مطالعه نمایید.

مانتیس نام خود را از خانواده حشرات Mantidae گرفته است که در گفتار عمومی به آن اشکال یا باگ گفته می شود. به همین دلیل است که Mantis BT از یک نوع باگ به عنوان آرم خود استفاده کرده است.

 با انتشار Mantis BT نسخه 1.2.0، در واقع یک سیستم پلاگین رویداد محور معرفی شد. از آن جایی که این ابزار قدیمی است، بسیاری از توسعه دهندگان با تجربه سابقا از آن استفاده می کردند. همچنین در مقایسه با سایر ابزارهای ردیابی مسئله نیز قدیمی تر می باشد.

 نکاتی در مورد نرم افزار متن باز Mantis BT

در مقایسه با سایر ابزارها و نرم افزار های قدرتمند منبع باز، Mantis BT به طور تخصصی روی موضوع پیدا کردن باگ تمرکز دارد.

همانطور که گفته شد، این ابزار در سال 2000 منتشر و به زبان PHP نوشته شده است و هنوز هم توسط بسیاری از تیم های توسعه دهنده استفاده می شود.

5.Bugzilla

 Bugzilla یکی از اولین نرم افزارهای قدرتمند منبع باز برای پیدا کردن باگ ها است که توسط پروژه ی Mozilla مورد استفاده قرار گرفت. Bugzilla یکی از شناخته شده ترین ابزارها برای پیدا کردن باگ بود (و احتمالاً هم اکنون نیز وجود دارد). حتی می توان گفت اگر زمانی به دنبال یک نرم افزار قدرتمند برای پیدا کردن باگ ها بودید هیچ راهی به جز Bugzilla نمی یافتید.

امروزه، Bugzilla هنوزهم توسط شرکت های بزرگ و همچنین برخی از پروژه های منبع باز بسیار عظیم مورد استفاده قرار می گیرد.

نکاتی در مورد  نکاتی در مورد نرم افزار متن باز Bugzilla

تمرکز اصلی Bugzilla همواره روی موضوع پیدا کردن باگ ها بوده است.

این ابزار اولین بار در سال 1998 منتشر شده و به زبان Perl  نوشته شده است.

6.نرم افزار منبع باز WebIssues 

WebIssues یک سیستم نرم افزار قدرتمند منبع باز برای پیدا کرد باگ هاست. این ابزار چند پلتفرمی یا multi-platform است و همانطور که در وب سایت خود می گوید، می توان از آن برای “ذخیره ، به اشتراک گذاری و ردیابی مسائل با ویژگی های مختلف، دیسکریپشن، نظرات و پیوست های فایل ها (file attachments)” استفاده کرد. آخرین نسخه 1.1.4 در آگوست 2015 با ارائه نسخه ساده web client برای موبایل منتشر شد.

نرم افزار منبع باز WebIssues

نکاتی در مورد نرم افزار متن باز WebIssues

 تمرکز آن روی مسئله و مدیریت نواقص است. در مقایسه با سایر ابزارهای ردیابی باگ منبع باز تحت پوشش، WebIssues چندان محبوب نیست.

7. Fossil

فسیل یکی دیگر از نرم افزار های قدرتمند منبع باز برای پیدا کردن باگ ها با کاربرد ساده است. با این حال، Fossil نه تنها از ردیابی باگ ها و اشکالات پشتیبانی می کند، بلکه ویکی (wiki) و سایر ویژگی های مربوط به مدیریت پروژه را نیز ارائه می دهد.

مؤلفه اصلی Fossil نسخه سیستم کنترل توزیع شده آن است. گرچه به نظر می رسد Fossil ابزاری کاملاً پایدار برای پیدا کردن باگ هاست، اما به طورعمده تمرکز آن روی کنترل نسخه است. همین باعث می شود تا استفاده از این ابزار برای تازه کار ها و غیر حرفه ای ها کمی دشوار باشد.

 نکاتی در مورد نرم افزار متن باز Fossil

فسیل به زبان C نوشته شده است و ویژگی ردیابی باگ و همچنین ابزارهای مدیریت پروژه را نیز فراهم می کند، اما تمرکز اصلی آن روی کنترل نسخه می باشد.

برای دسترسی به  مطالب آموزشی بیشتر در کانال تلگرامی ابرآراز عضو شوید.

سرورهای ابر آراز چه ویژگی هایی دارند؟

سرور ابری ابر آراز پرسرعت ترین سرور ابری با آپتایم 99/99 به شمار می‌رود. همچنین با مبلغی مناسب سرورهایی با سریع‌ترین و پرقدرت‌ترین سخت‌افزارهای موجود را به شما ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا