همه

سرویس amazon s3 چیست ؟ آمازون اس 3 چه مزایایی دارد؟

دورکاری مفهومی جدید و کاربردی در دنیای امروز است. تا چند سال گذشته، بخش از افراد جامعه با توجه به شرایطشان ترجیح می‌دادند که در خانه و دور از محیط فعالیتی کار کنند. این ماجرا با وجود بیماری کرونا و تبعاتی که به همراه داشت، بیشتر شد. حال در دنیایی که کرونا تمام جوانب آن را تحت تاثیر قرار داده،‌‌افراد حتی برای ارتزاق نیز نیازی ندارند که به بیرون از خانه بروند. حال ما در ان مقاله می‌خواهیم در مورد یکی از مواردی که دورکاری را ممکن کرد صحبت کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که سرویس amazon s3 چیست و چه کاربردی دارد؟

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید هاست دانلود دارید، می‌توانید با مراجعه به سایت ما از خدمات و امتیازات ما بهره‌ند شوید.

amazon s3 چیست ؟

همانطور که می‌دانید در دنیای وب و اینترنت، داده‌ها نقش و مهم و اساسی دارند. پس در نتیجه دستیابی به اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته‌ای که لازم است همیشه به خاطر داشته باشید این است که داده‌ها نیز مانند هرچیز دیگری نیاز به فضایی برای ذخیره سازی دارند.

آمازون اس 3 یا سرویس ذخیره سازی آمازون ، مانند انباری بزرگ است که به شما امکان می‌دهد داده‌ها را در آن ذخیره کنید. با استفاده از این سرویس شما می‌توانید پس از ذخیره سازی‌داده‌های خود، در هر زمان و مکانی از طریق اینترنت به آنها دسترسی داشته باشید. در کنار تمام اینها سرویس ذخیره سازی ساده آمازون (Amazon S3) یک سرویس ذخیره سازی شی (object storage) است و این یعنی مقیاس پذیری بالا، دسترسی به داده‌ها، امنیت و عملکرد پیشرو در صنعت.

در ادامه همانطور که پیشتر نوان کردیم می‌خواهیم شما را با مزایای استفاده از amazon s3 آشنا کنیم، اما پیش از آن و برای درک درست‌تر کارایی این سرویس، نیاز است که با اصطلاحات مرتبط با آن به درستی آشنا شوید.

مهم‌ترین اصطلاحات amazon s3 چیست ؟

امیدواریم تعریفی که برای amazon s3 شرح دادیم، روشن و ساده بوده باشد. در این قسمت، با هم بررسی خواهیم کرد که چه اصطلاحاتی درباره‌ی این سرویس به کار برده می‌شود.

object storage یا ذخیره سازی شی

همانطور که در قسمت‌های بالایی توضیح دادیم، amazon s3 برپایه‌ی سرویس ذخیره سازی شی (object storage) بنا شده است. پس در اولین مرحله نیاز است که شما درک درستی نسبت به این مفهوم داشته باشید. 

Object Storage که اغلب از آن با عنوان ذخیره سازی مبتنی بر اشیا ( object based storage ) یاد می‌شود، یک معماری ذخیره سازی داده برای مدیریت مقدار زیادی از داده‌های بدون ساختار است. داده‌های بدون ساختار، داده‌هایی هستند که با یک پایگاه داده (data base) سازگار نیست و نمی‌توان آنها را به راحتی سازماندهی کرد. البته باید گفت که امروزه عمده داده‌های ارتباطات اینترنتی، برخلاف داده‌های سنتی، ساختار درست و منظمی ندارند.

صحبت بیشتر در مورد Object Storage در این مقاله نمی‌گنجد، اما از آنجایی که از اهمیت بالایی برخوردار است، ما به شما پیشنهاد مي‌کنیم پیش از اینکه این مقاله را تا انتها بخوانید ابتدا به مقاله‌ی Object Storage چیست مراجعه کرده و از مطالبی که در آن عنوان کرده‌ایم، استفاده کنید.

منظور از Buckets در amazon s3 چیست ؟

باکت مجموعه‌ای از فضای ذخیره سازی هستند که وظیفه‌ی نگهداری از داده‌ها را برعهده دارند. به جرئت می‌توان باکت را یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های آمازون اس 3 در نظر گرفت که سه وظیفه‌ی مهم و اساسی را برعهده دارند:

  • سازماندهی فضاهای Amazon S3
  • شناسایی اکانت‌هایی با اجازه‌ی دسترسی
  • نقش کلیدی در فرآیند Access Control

Object یا شی

از نظر اهمیت پس از باکت‌ها، Object یا شی قرار دارد که کار و مفهوم پیچیده‌ای دارد. اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل تعریفی از Object ارائه دهیم، عبارت است از:

موارد بنیادینی که در amazon s3 ذخیره می‌شوند.

منظور از چیزهایی که در amazon s3 ذخیره می‌شوند، Metadata و Object Data است. برای انجام درست کار در Amazon S3 نیاز است که Object توسط Buckets به درستی شناسایی شود و برای انجام این شناسایی به کلید (Name) و یک Version ID نیاز است.

منظور از key در amazon s3 چیست ؟

کلید (Name) شناسه‌ی منحصربه‌فرد یک Object در باکت است. به عبارتی هر شی که در آمازون اس 3 قرار می‌گیرد، یک کلید (Name) مخصوص به خود دارد و از این طریق است که می‌توان به اطلاعات و داده‌های موجود در این سرویس دسترسی پیدا کرد.

Regions 

این اصطلاح، محل نگهداری از باکت‌ها را تعیین می‌کند. در واقع با استفاده از Regions می‌توانید تعیین کنید که باکت حاوی اطلاعات شما در چه موقعیت جغرافیایی ذخیره شوند. این انتخاب تاثیر زیادی بر زمان پاسخ‌دهی سرور و البته هزینه‌های شما دارد.

آمازون اس 3 چه مزایایی دارد؟ 

با وجود تمامی امتیازاتی که amazon s3 در اختیار کاربران قرار می‌دهد، در بازار بی‌رقیب نبوده و سرویس‌هایی هستند که با آن رقابت می‌کنند. برای مثال، Google Cloud Storage یکی از مهم‌ترین رقبای این سرویس است که کاربران بی‌شماری دارد. به همین دلیل ما باید با مزایای هر کدام از این سرویس‌ها آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین مکان را برای ذخیره سازی داده‌های خود انتخاب کنید.

amazon s3 طراحی بسیار ساده‌ای دارد و استفاده از آن کار چندان پیچیده‌ای نیست. همین آسان بودن استفاده از آمازون اس 3 باعث شده تا کاربران زیادی از این سرویس استفاده کنند. برخی از مهم‌ترین مزایای amazon s3 عبارتند از:

امکان ساخت Buckets

اولین و مهم‌ترین کاری که در amazon s3 می‌توان انجام دارد، ساخت باکت است. همانطور که در قسمت‌های بالایی عنوان کردیم، استفاده از باکت، پایه و اساس هر کاری است که در amazon s3 انجام می‌شود. نکته‌ای که در مورد ساخت باکت در این سرویس وجود دارد، این سات که شما می‌توانید با هر نامی که مدنظر دارید، به ساخت باکت دست بزنید.

امکان ذخیره داده‌ی بی‌شمار در amazon s3

نکته ی بسیارمثبتی که در مورد سرویس amazon s3 وجود دارد این است که کاربران می‌توانند میزان نامحدودی از داده‌ها را در آن ذخیره کنند. به صورت علمی‌تر، شما مي‌توانید به هر میزان Object که در نظر دارید، در این سرویس ذیره سازی ابری، ذخیره نمایید. لازم است بدانید که هر Object حدودا پذیرای 5 ترابایت داده است.

منظور از دسترسی کامل به داده در amazon s3 چیست ؟

نکته‌ی مثبتی که در مورد amazon s3 و کلا هر فضای ذخیره ابری وجود دارد، این است که کاربران می‌توانند در هر کجا و هر زمانی به داده‌های خود از طریق اینترنت دسترسی پیدا کنند. علاوه بر آن، این امکان نیز وجود دارد تا به دیگران اجازه دهید از داده‌ها و اطلاعات شما استفاده نمایند.

امکان دسترسی شخص ثالث

در قسمت بالایی عنوان کردیم که شما می‌توانید به دیگران اجازه دهید که از داده‌های شما استفاده کنند. شاید این امکان شما را نگران کند که امنیت داده‌ها و اطلاعات شما به خطر می‌افتد. نیازی به نگرانی نیست؛ مکانیزم‌های احراز هویت آمازون اس 3 از دسترسی افراد غیزمجاز جلوگیری می‌کنند.

منظور از تجربه‌ی کاربری استاندارد در amazon s3 چیست ؟

همانطور که عنوان کردیم amazon s3 تلاش خود را کرده است تا کاربران بتوانند به راحتی و بدون نیاز به هیچ کمکی از این سرویس استفاده کنند. این کار با استفاده از دو استاندارد Rest و Soap انجام می‌شود و بدین شکل می‌توان به سادگی از تمامی مزیت‌هایی که این سرویس آمازون ارائه می‌دهد، استفاده کرد.

نحوه‌ی کار amazon s3 چیست ؟

حال که به طور کامل مزایای amazon s3 شرح داده شد، وقت آن است که بررسی کنیم این سرویس از چه روش‌هایی برای ذخیره سازی داده‌ها استفاده می‌کند؛ با ما همراه باشید.

STANDARD

از این متد و روش برای مصارف عمومی استفاده می‌شود؛ منظور از مصرف عمومی زمانی است که نیاز دارید به طور مداوم به داده‌ها دسترسی پیدا کرده و آنها را بررسی کنید.

STANDARD_IA

عملکرد این روش برای ذخیره سازی داده درست مانند روش قبلی است. با این تفاوت که در این حالت، داده‌ها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

S3 GLACIER

اگر نیاز باشد که داده‌ها برای مدت زمان طولانی ذخیره شوند، از این روش استفاده می‌شود. نکته ی بسیار مهمی که لازم است در این قسمت بدانید این است که S3 یکپارچگی قدرتمندی را در تمامی دستورات write و read به کاربران ارائه می‌دهد.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به درستی به سوال شما مبنی براینکه amazon s3 چیست پاسخ داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

‫2 نظرها

    1. سلام و خسته نباشید خدمت شما.
      از ارائه دهندگان سرویس های ابری که آبجکت استوریج با قابلیت پشتیبانی از اس ۳ aws ارائه می‌کنند می‌توان تهیه کرد.
      همچنین خود شما با استفاده از ابزار minio به راحتی می‌توانید همچین آبجکت استوریجی در سرور خود بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا