همه

ذخیره سازی اشیا Object Storage چیست ؟ چه مزایایی دارد؟

ذخیره سازی اشیا یا Object Storage چیست ؟ استفاده از آن چه فایده‌ای دارد؟ در این مقاله، قصد داریم تا به سوالات شما پیرامون Object Storage پاسخ داده و مسائل مختلف مربوط به آن را با هم بررسی کنیم. با ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید.

هاست ویندوزی ابری به فضای میزبانی در هارد یک سرور گفته می‌شود که سیستم عامل آن ویندوز است و اطلاعات سایت شما بر روی آن آپلود می شود؛ هاست ویندوز بر پایه وب سرور IIS بنا شده است، اگر می‌خواهید از زبان برنامه نویسی ASP.NET و بانک اطلاعاتی SQL Server استفاده کنید، هاست ویندوزی ابرآراز بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود.

در دنیای کنونی، با رشد و ارتقای هر روزه‌ی فناوری و تکنولوژی روبه‌رو هستیم. این موضوع، سبب می‌شود تا کاربران بیشتری در فضای وب و اینترنت فعالیت کنند. همه‌گیری بیماری کووید-19 و به‌دنبال آن، قرنطینه‌ها نیز سبب شده‌اند، افراد وقت بیشتری را در فضاهای مجازی بگذراند. به‌دنبال آن، کسب‌وکارهای مختلف تمایل پیدا کرده‌اند، با ایجاد فروشگاه‌ها و وب سایت های اینترنتی با کاربرانی که قصد دارند از راه دور به خرید مایحتاج خود بپردازند، ارتباط برقرار کنند.

افزایش تعداد کاربران، برنامه‌های کاربردی، فروشگاه‌های اینترنتی و مسائلی از این دست، سبب شده‌است تا حجم عظیمی از اطلاعات در فضای وب و اینترنت میان کاربران، ردوبدل شوند. این موضوع، انتظار کاربران را در مورد نحوه‌ی ذخیره‌سازی و دسترسی به اطلاعات تغییر داده است. به همین دلیل، نیاز به رویکردهای جدید، برای ذخیره‌سازی این حجم از داده و اطلاعات که بتواند چالش‌های پیش‌رو مانند مقیاس پذیری و دسترس ‌پذیری را مرتفع کند، به وضوح احساس می‌شود.

Object Storage ، یکی از جمله راه‌ها و رویکردهای ذخیره‌سازی داده است. در ادامه تلاش می‌کنیم شما را با فواید و چالش‌های این مفهوم آشنا کنیم.

مفهوم Object Storage چیست

ذخیره سازی اشیا یا Object Storage چیست ؟

Object Storage که اغلب از آن با عنوان ذخیره سازی مبتنی بر اشیا ( object based storage ) یاد می‌شود، یک معماری ذخیره سازی داده برای مدیریت مقدار زیادی از داده‌های بدون ساختار است. داده‌های بدون ساختار، داده‌هایی هستند که با یک پایگاه داده (data base) سازگار نیست و نمی‌توان آنها را به راحتی سازماندهی کرد. البته باید گفت که امروزه عمده داده‌های ارتباطات اینترنتی، برخلاف داده‌های سنتی، ساختار درست و منظمی ندارند.

مفهوم Object Storage چیست ؟ در دنیای نوین رایانش ابری ، Object Storage در واقع ذخیره دیتا و متادیتاهای ساختارنیافته (Unstructured) با استفاده از یک HTTP API است. در واقع ما به جای آن که فایل‌ها را به بلاک‌های مختلف تقسیم کنیم تا با استفاده از فایل سیستم، آنها را روی دیسک ذخیره کنیم، با Object های کاملی سروکار داریم که بر روی شبکه ذخیره شده‌اند. این Object می‌تواند یک فایل تصویری، فایل HTML، یا مجموعه‌ای از دیتای Self-Contained باشد. به طوری که به دیتای دیگری وابسته نباشد. در ادامه‌ی مقاله‌ی Object Storage چیست با ما همراه باشید.

روشی موثر به نام ذخیره سازی اشیا ؛ ویژگی‌های Object Storage

این داده‌ها ایمیل، فیلم، عکس، صفحات وب، پرونده‌های صوتی و انواع دیگر محتوای وب (متنی یا غیر متنی) را شامل می‌شود.این نوع از محتوا به طور مداوم، از طریق رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، تلفن‌های همراه و دستگاه‌های هوشمند میان کاربران در حال تبادل است. شرکت تحقیقاتی IDC تخمین می‌زند که داده‌های بدون ساختار تا سال 2025 احتمالاً 80٪ کل داده‌ها و اطلاعات جهان را تشکیل می‌دهند.

شرکت‌هایی که در زمینه‌ی ذخیره و مدیریت اطلاعات فعالیت می‌‎کنند، این حجم بی‌سابقه از داده‌ها را چالش برانگیز می‌دانند. ذخیره سازی مبتنی بر اشیا ( object based storage ) به عنوان روشی موثر جهت بایگانی و backup به وجود آمده است. Object Storage سطحی از مقیاس پذیری را فراهم می‌کند که به‌هیچ‌وجه، از طریق ذخیره سازی مبتنی بر فایل ( block-based storage) امکان‌پذیر نیست. با ذخیره سازی مبتنی بر شی یا Object Storage ، می‌توان حجم داده‌ها را به صورت ترابایت (TB)، پتابایت (PB) و حتی بیشتر ذخیره و مدیریت کرد.

ویژگی‌های Object Storage چیست

ذخیره سازی اشیا (Object Storage) چگونه کار می‌کند؟

پس از پاسخ به سوال Object Storage چیست ؟ باید بررسی کنیم Object Storage چگونه کار می‌کند؟ اشیا یا Object واحدهای گسسته‌ای از داده‌ها هستند که در یک محیط داده ساختاری مسطح ذخیره می‌شوند. هیچ پوشه، دایرکتوری یا سلسله مراتب پیچیده‌ای در سیستم مبتنی بر اشیا ( object based storage ) وجود ندارد. به عبارتی هر شی، یک مخزن ساده و مستقل است که داده‌ها، فراداده‌ها (اطلاعات توصیفی مرتبط با یک Object) و یک شماره شناسایی منحصر به فرد (به جای نام پرونده و مسیر پرونده) را شامل می‌شود. این اطلاعات، برنامه را قادر می‌سازد تا شی را به‌راحتی پیدا کرده و به آن دسترسی پیدا کند.

Object Storage چالش‌های پیچیدگی و عدم مقیاس پذیری سیستم ذخیره سازی مبتنی بر فایل ( block-based storage ) را که از طریق پوشه و دایرکتوری کار می‌کند را از بین می‌برد. اشیا یا Object می‌توانند در فضای محلی نیز ذخیره شوند‌، اما اغلب در سرورهای ابری ( cloud server ) هستند تا بتوان از هرجای دنیا یه آنان دسترسی پیدا کرد.

API چیست؟ تاثیر آن بر Object Storage چیست ؟

اشیا یا Object و یا به عبارتی داده‌ها در سیستم ذخیره سازی اشیا از طریق نرم افزار API (Application Programming Interfaces)  قابل دسترسی هستند. نرم افزار های API (یکی از راه‌های مدیریت Object Storage ) برای یافتن شی یا داده‌ی مورد نظر از طریق اینترنت، از هر مکان و در هر دستگاهی، از فراداده درخواست می‌کنند. پس از آن، از دستورات HTTP مانند “PUT” یا “POST” برای بارگذاری یک شی،از “GET” برای بازیابی یک شی و از “DELETE” برای حذف آن استفاده می‌کنند. (HTTP مخفف Hypertext Transfer Protocol بوده و مجموعه قوانینی برای انتقال متن، تصاویر گرافیکی، صدا، فیلم و سایر پرونده‌های چندرسانه‌ای در اینترنت است.)

شما می‌توانید هر تعداد فایل استاتیک که می‌خواهید را در یک نمونه ذخیره‌سازی شی ذخیره کنید تا توسط API فراخوانی شوند. در حال حاضر، استانداردهای دیگری مانند RESTful API در حال گسترش هستند که فراتر از ایجاد، بازیابی، به روزرسانی و حذف اشیا عمل می‌کنند. RESTful API امکان می‌دهد تا Object Storage ، حساب‌ها، امنیت، صورتحساب و مواردی شبیه به این‌ها را مدیریت کنند.

API چیست

مثالی در این مورد

به عنوان مثال، تصور کنید، می‌خواهید حجم عظیمی از کتاب را در یک سیستم کتابخانه بسیار بزرگ در یک سیستم عامل ذخیره کنید؛ شما علاوه بر محتوای کتاب‌ها باید اطلاعات مربوط به نویسنده، تاریخ انتشار، ناشر، موضوع، حق چاپ و سایر جزئیات (فراداده) را نیز ذخیره کنید. شما می‌توانید همه این داده‌ها و فراداده‌ها را در یک پایگاه داده رابطه‌ای، به صورت سازمان‌یافته ذخیره کنید.

اما با وجود میلیون‌ها کتاب، روند جستجو و بازیابی، وقت‌گیر خواهد بود. از آنجا که این سبک از داده‌ها ثابت هستند، یک سیستم Object Storage بسیار کارمد خواهد بود. در این روند، محتوای کتاب‌ها تغییری نمی‌کنند. Object (داده‌ها، فراداده‌ها و شناسه) در یک ساختار مسطح ذخیره شده و به راحتی و از طریق نرم افزار API بازیابی می‌شوند.

کاربرد Object Storage چیست ؟

کاربرد Object Storage بسیار پرکاربرد است. مواردی که در ادامه طرح می‌کنیم تنها گوشه‌ای از این کاربردهاست.

  • رسانه و راه‌های ارتباطی غنی بسازید؛ شما با استفاده از ذخیره سازی اشیا ( Object Storage ) می‌توانید، داده‌های بدون ساختار را مدیریت کرده و گردش کار خود را تعریف کنید. بدین وسیله، شما هزینه‌های خود را در رسانه‌های پرطرفدار جهانی کاهش خواهید داد.
  • محتوای توزیع شده را مدیریت کنید؛ ارزش داده‌ها و اطلاعات خود را در طی یک بازه‌ی زمانی معین بهینه کرده و خدمات ذخیره‌سازی رقابتی ارائه دهید.
  • از اینترنت اشیا ( IoT ) استقبال کنید؛ با استفاده از این روش می‌توانید، داده‌های ماشین به ماشین را به طور کارآمد مدیریت کنید. از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل ماشینی استقبال کرده و هزینه و زمان رسیدن به موفقیت را کوتاه کنید.

اینترنت اشیا چیست

مزایای Object Storage چیست ؟

دلایل زیادی وجود دارد که شما را متقاعد کند که از Object Storage برای ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات استفاده نمایید. به ویژه در این دوره از اینترنت و ارتباطات دیجیتال که داده‌های چند رسانه‌ای تحت وب تولید می‌شوند.

ذخیره و مدیریت داده‌های بدون ساختار

Object Storage در دوره‌ی رونق رایانش ابری (cloud computing ) و برای مدیریت داده‌های بدون ساختار که به عقیده‌ی کارشناسان، حجم عظیمی از داده‌های سال‌های آینده را تشکیل می‌دهند، ضروری و حیاتی خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید، حجم محتوای تولید شده در وب (ایمیل، فیلم، عکس، documents و…) به‌سرعت درحال رشد است. کاربران امروزی، مدت زمان زیادی را برای بازیابی این اطلاعات منتظر نمی‌مانند و ممکن است در هر زمان و مکانی به این اطلاعات نیاز داشته باشند. ذخیره سازی اشیا مبتنی بر ابر ( cloud )، برای نگهداری طولانی مدت حجم بالایی از داده‌ها و اطلاعات، بهترین گزینه است.

مقیاس پذیری مزیت مهم ذخیره سازی اشیا

امکان مقیاس پذیری نامحدود، شاید مهم‌ترین مزیت Object Storage نسبت به دیگر روش‌های ذخیره‌سازی اطلاعات باشد. در ذخیره سازی اشیا ، داده‌های شما به هر میزانی که باشند، در یک دستگاه ذخیره‌سازی مانند سرور ذخیره می‌شوند. به بیانی دیگر، شما هیچ‌گونه محدودیتی برای ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات خود نخواهید داشت.

کاهش پیچیدگی

در این قسمت از مقاله‌ی Object Storage چیست عنوان می‌کنیم که Object Storage پیچیدگی روش‌های قدیمی مانند ذخیره سازی مبتنی بر فایل ( block-based storage) را از بین می‌برد. در این روش، شما در سریع‌ترین زمان ممکن به اطلاعات، دسترسی پیدا خواهید کرد؛ زیرا هیچ پوشه، دایرکتوری یا سلسله مراتبی پیچیده‌ای در پروسه‌ی کاری شما وجود ندارد. این ویژگی، به ویژه در زمان مدیریت مقادیر بسیار زیادی از داده‌ها، عملکرد را بهبود می‌بخشد.

بازیابی و backup اطلاعات

شما می‌توانید Object Storage را به گونه‌ای پیکربندی نمایید که از داده‌های شما به دفعات backup بگیرند. در این صورت، اگر دیسکی دچار مشکل شد، اطلاعات در مکان دیگری وجود دارند. علاوه بر آن، شما می‌توانید از Object Storage اتوماتیک برای backup خودکار از پایگاه داده داخلی در ابر ( cloud ) و یا تکثیر مقرون به صرفه داده‌ها در مراکز داده استفاده کنید.

در حال حاضر فضاهای ذخیره سازی رایگان و غیررایگان زیادی وجود دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد؛ اما امنیت اطلاعات و داده‌ها چیزی نیست که بتوان به ارحتی از آنها چشم‌پوشی کرد. به همین دلیل مادر مقاله‌ای دیگر تحت عنوان معرفی بهترین فضای ذخیره سازی ابری به شما کمک مي‌کنیم تا بهترین نرم افزار مورد نظر خود را انتخاب کنید. با مراجعه به وب سایت ابرآراز از مطالب مفید و کاربردی مقاله‌ی بهترین فضای ابری رایگان را مطالعه نمایید. 

بازیابی اطلاعات یکی از فواید استفاده از ذخیره سازی اطلاعات

فراداده قابل برنامه ریزی

به یاد داشته باشید که هر Object ، مخزنی مستقل است که شامل فراداده یا اطلاعات توصیفی مرتبط با آن است. Object از این فراداده‌ها برای عملکردهای مهمی مانند سیاست‌های نگهداری، حذف و مسیریابی، استراتژی‌های بازیابی (محافظت از داده‌ها) یا تأیید صحت محتوای خواسته‌شده استفاده می‌کند. به همین دلیل، می‌توانید فراداده همراه با موارد اضافی دیگری که بعداً می‌توانند استخراج و استفاده شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند تا تجزیه و تحلیل یک کسب‌وکار را در رابطه با نیازهای مشتری یا روند بازار انجام دهند. با ادامه‌ی مقاله‌ی Object Storage چیست با ما همراه باشید.

قیمت مقرون به صرفه

Object Storage نیازی به هیچ هزینه‌ی سنگین اولیه یا سرمایه گذاری ندارد. شما به سادگی برای مقدار مشخصی ازز ، بازیابی داده‌ها، استفاده از پهنای باند و تراکنش‌های API، هزینه اشتراک ماهیانه پرداخت می‌کنید. قیمت گذاری در ذخیره سازی اشیا معمولاً مبتنی بر حجم استفاده‌شده‌ی شماست. در مقایسه با دیگر روش‌های ذخیره‌سازی اطلاعات، شما برای حجم بسیار زیادی از داده‌ها، هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد.

Object Storage به راستی به معنای صرفه‌جویی در هزینه‌های سنگین استفاده از سخت‌افزار و سرور است. زیرا ذخیره سازی اشیا ، محدودیت‌های سخت‌افزاری اندکی دارند و در اغلب سرورهایی که به درستی پیکربندی شده‌اند، قابل استفاده است. این امر، نیاز به خرید سرور جدید را از بین می‌برد. حتی شما می‌توانید از سرورهای اشتراکی که همزمان توسط چند کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده کنید.

به زبانی ساده، ذخیره سازی اشیا می‌تواند در سرورهای اشتراکی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. این ویژگی امکان می‌دهد تا بسیاری از شرکت‌ها یا ادارات، درون یک سرور، حجم متفاوتی از داده‌ها را بدون هیچ مشکلی به اشتراک بگذارند. این روش ذخیره سازی مشترک، هزینه‌های شما را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد.

قیمت مقرون به صرفه

در چه مواردی نباید از Object Storage استفاده کرد؟

برای مواردی که ممکن است مقدار متغیرها تغییر کنند، استفاده از Object Storage مناسب نیست. چون زمان به‌نسبت زیادی لازم است تا چند نسخه از Object تهیه شود. هم‌چنین، برای ویرایش آن نیز باید این نسخه‌ها فراخوانی شوند. در این حالت Block Storage گزینه‌ی مناسبی است، چون دیتای اخیر ثبت شده را به سرعت در اختیار قرار می‌دهد. مهم‌ترین نمونه این موارد، اطلاعات مربوط به خرید هستند.

توجه شود که Object Storage برای اطلاعات ثابت مناسب است، چون هرگونه تغییری در فایل ذخیره شده، سبب می‌شود تا نسخه‌ای جدید از کل فایل ایجاد و ذخیره شود. یکی از جمله مزایای مهم Block Storage ، این است که دستگاه‌های Block Storage به خوبی پشتیبانی می‌شوند. به طوری که هر زبان برنامه نویسی به راحتی می‌تواند بر روی آنها فایل بنویسد و بخواند.

علاوه بر Object Storage ، مفهوم ceph storage نیز از جمله راه‌های ذخیره‌سازی داده ها و اطلاعات است. پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی Ceph storage چیست را از دست ندهید.

امیدواریم که مقاله‌ی Object Storage چیست برای شما مفید بوده باشد. با دنبال کردن پیج اینستاگرام ابرآراز می‌توانید از جدیدترین و جذاب‌ترین اخبار روز دنیای تکنولوژی و فناوری آگاهی یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا