سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
آموزشیهمه

شبکه Anycast چیست ؟ مزایای Anycast کدامند؟

شبکه Anycast چیست ؟ مزایای Anycast چیست ؟ نقش anycast چیست ؟ تفاوت بین Anycast و Unicast چیست ؟ این موارد از جمله سوالات پرکاربرد این روزهای دنیای وب است. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به این مجموعه سوالات پاسخ دهیم.

در دنیای امروزی، معنای اینترنت هم از نظر ساختاری و هم از نظر سرعت تحول بسیاری زیادی پیدا کرده و به مرور زمان نیز درحال بهبود است تا کاربران بتوانند بهترین نتایج را در سریع‌ترین زمان ممکن به‌دست آورند.

سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

از نظر فنی، فرآیندهای بسیاری وجود دارند که درخواست‌های شبکه ی کامپیوتری، منابع داده و پاسخ سرور ها را بررسی می‌کنند. به‌صورت کلی، رایانه درخواست کاربر را به سروری ارسال می‌کند که اطلاعات لازم را داشته باشد. سرور در مدت زمان بسیار کوتاهی (کمتر از چند میلی ثانیه) میلیاردها داده‌ی الکترونیکی موجود در پایگاه داده اینترنت را فیلتر می‌کند تا درنهایت، لیستی از نتایج را که تطابق بیشتری با جستجوی کاربر دارد را ارائه دهد.

حال سوالی که پیش می‌آید، این است که باتوجه به تعداد جستجوی کاربران، مراحل بررسی و ارسال و تایید داده‌ها، چگونه انجام می‌شود که بتوان به سریع‌ترین زمان ممکن، به نتایج دست یابیم؟ مطمئنا با واژه‌ی Anycast آشنایی دارید؛ ما در این مقاله تلاش می‌کنیم تا ضمن توضیح درباره‌ی ساز و کار Anycast ، تفاوت ان با Unicast را نیز بررسی کنیم.

استفاده از سرور مجازی ویندوز؛ میزبانی چندین سایت به صورت همزمان

سرور مجازی ویندوز یک سرور مجازی با استفاده از سیستم عامل ویندوز است که دسترسی‌های کاملی برای هرگونه سفارش سازی روی سرور را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. شما با خرید vps ویندوز با هزینه‌ی کمتر، نسبت به سرور اختصاصی از یک VPS مناسب بهره‌مند خواهید شد. با استفاده این سرور، می‌توانید نسخه‌ی ویندوز سرور دلخواهتان را روی آن نصب کرده و با دسترسی ادمین به سرور متصل شوید. علاوه بر آن هر کدام از این سرور‌ها می‌توانند میزبانی یک سایت یا چندین سایت را برعهده داشته باشند.

اگر قصد خرید سرور مجازی ویندوز را دارید، ابراراز می‌تواند با بهترین کیفیت موجود، این سرور را در اختیار شما قرار دهد.

شبکه Anycast چیست

Anycast چیست؟

Anycast ( آنی کست ) پروتکل و فرآیندی است که ترافیک شبکه را به مقاصد مختلف هدایت می‌کند. این کار باعث کاهش بار در یک نقطه‌ی شبکه و در نتیجه کاهش زمان تاخیر در پاسخ سرور به جستجوی کاربر می‌شود.

به طور کلی، می‌توان عنوان کرد که استفاده از تکنیک Anycast ، تجربه‌ی اینترنتی با سرعت متناسب را برای کاربران فراهم می‌آورد. به بیانی دیگر، تکنیک Anycast روشی برای پیمایش شبکه و مسیریابی است که از طریق آن می‌توان درخواست‌های ورودی را در مکان‌های مختلف یا “nodes” مشخص کرد. Anycast معمولاً نزدیکترین مرکز داده را برای ترافیک ورودی نظارت می‌کند.

یکی از جمله مواردی که می‌تواند ترافیک زیادی را به وب‌سایت شما وارد کرده و باعث رونق کسب و کارتان گردد، بهکار گیری روش‌های سئو پیشرفته است. بدلیل اهمیتی که این موضوع برای کسب‌وکار شما فراهم می‌آورد، در مقاله‌ای دیگر تلاش کرده‌ایم تا سئو پیشرفته را به تفصیل برایتان شرح دهیم. پیشنهاد می‌کنمی فرصت مطالعه مقاله‌ی سئو پیشرفته را ازدست ندهید.

هدف Anycast چیست ؟ عملکرد anycast به چه شکل است؟

اگر درخواست‌های زیادی به طور همزمان از سرور مبداء یکسانی ارسال شوند، ممکن است سرور دچار ترافیک شود و نتواند به طور موثر به درخواست‌های ورودی دیگر پاسخ دهد. با استفاده از یک شبکه Anycast ، به جای اینکه یک سرور مبدأ، بیشترین میزان ترافیک را بر عهده بگیرد، می‌توان بار این کار را در سایر مراکز داده موجود نیز پخش کرد.

Anycast چگونه کار می‌کند؟

در وهله‌ی اول، شبکه Anycast برای رسیدگی به مسائل و مشکلات مربوط به اضافه بار ترافیک و تأخیر مرورگر طراحی شده است. به عبارت ساده‌تر فناوری anycast ، سه اصل پایه را بررسی می‌کند. این سه اصل عبارتند از گروه‌بندی، موقعیت و اولویت.

گروه‌بندی (Grouping)

در یک شبکه anycast ( آنی کست ) ، سرور های متفاوتی ساخته می‌شوند که یک آدرس IP واحد را به اشتراک می‌گذارند. بدین ترتیب، تمامی درخواست‌های ارسال شده میان سرور های مختلفی که آدرس IP منحصر به فردی را به اشتراک می‌گذارند، توزیع می‌شود.

موقعیت یابی (Positioning)

ساختار پیکربندی anycast به گونه‌ای طراحی شده است که شبکه های مختلف از مکان‌های مختلف در صورت درخواست اتصال، به نزدیک سرور های موجود متصل شوند.

موقعیت یابی

اصل اولویت در Anycast چیست ؟ (Priority)

این اصل، پایه‌ترین ایده‌ی طراحی anycast بوده است. در واقع شبکه ، درخواست کاربر را به نزدیک‌ترین سرور (با توپوگرافی شبکه مناسب) ارسال می‌کند تا تاخیر زمانی در پاسخ دهی سرور را به حداقل برساند.

علاوه بر شبکه Anycast ، مجموعه روش‌های دیگری نیز وجود دارند که برای کنترل ترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه قصد داریم چند مورد از مهم‌ترین و پرکاربردترین این روش‌ها را با یکدیگر مورد بررسی قرار داده و ارتباط آنها با فناوری anycast را برایتان تفسیر کنیم.

unicast چیست؟

Unicast امروزه پرکاربردترین روش مسیریابی در اینترنت بوده و بر ایجاد ارتباط میان یک کامپیوتر واحد و یک سرور استوار است. در زمان جستجوی کاربر، شبکه ی unicast ، رایانه را به یک سرور یا رایانه‌ی دیگر متصل کرده و اتصالی امن میان این سیستم‌ها برقرار می‌سازد. یکی از جمله کاربردهای Unicast زمانی است که شما قصد دارید تماسی تلفنی برقرار کنید.

در این حالت، تنها دو سر اتصال وجود دارد؛ تماس گیرنده و دریافت‌کننده. کاربردهای دیگر Unicast عبارتند از ارسال ایمیل، بارگیری و بارگذاری مستقیم فایل‌ها در اینترنت (شاید در وب سایت یا ذخیره سازی ابری) و… .

Multicast چیست؟

در Multicast که اصطلاحا ارتباط یک به چند نیز خوانده می‌شود، یک کامپیوتر ارتباط خود را به صورت همزمان با چندین کامپیوتر دیگر برقرار کرده و شروع به ارسال و دریافت داده‌های مختلف می‌کند. در واقع، زمانیکه صحبت از Multicast می‌شود، منظور گروهی از کامپیوترهای مشخص هستند که یک کامپیوتر با آنها ارتباط برقرار کرده است. در Multicast اطلاعات صرفا به گروه یا مجموعه‌ای منتقل می‌شود که در آن گروه قرار دارند و اطلاعات به همه کامپیوترهای شبکه منتقل نخواهد شد.

دستگاه‌هایی که قصد دارند اطلاعات مربوط به Multicast را دریافت کنند، بایستی به عضویت این گروه Multicast در بیایند. برای راحت‌تر شدن درک موضوع، فرض کنید تلفنی دارید که قابلیت کنفرانس شدن دارد. شما باید افرادی که می‌خواهید در این کنفرانس باشند را شماره گیری کنید تا بتوانند صدای یکدیگر را شنیده و با یکدیگر ارتباط قرار کنند. این بهترین مثال برای درک مفهوم Multicasting یا ارتباط یک به چند است. در ادامه‌ی مقاله‌ی Anycast چیست ما را همراهی کنید.

Multicast چیست؟

Broadcast چیست؟

در Broadcast که اصطلاحا ارتباط یک به همه خوانده می‌شود، یک کامپیوتر ارتباط خود را بصورت همزمان با همه کامپیوترهای موجود در شبکه برقرار کرده و شروع به دریافت و ارسال داده می‌کند. در واقع زمانیکه صحبت از Broadcast می‌شود، منظور تمام کامپیوترهای موجود در یک شبکه هستند. یک کامپیوتر، زمانیکه اطلاعات خود را Broadcast می‌کند، تمامی کامپیوترهای شبکه این اطلاعات را دریافت می‌کنند.

درواقع، در ساختار ارتباطات Broadcast یک کامپیوتر تنها یکبار اطلاعات را Broadcast کرده و در این لحظه اگر کامپیوتری روشن باشد، این اطلاعات را در همان یکبار دریافت خواهد کرد. سوییچ‌ها در شبکه به دلیل فعالیت در لایه‌ی دوم، بسته‌های اطلاعاتی Broadcast را از خود عبور می‌دهند، اما روترها یا همان مسیریاب‌های شبکه ، به صورت پیش‌فرض بسته‌های اطلاعاتی Broadcast را از خود عبور نداده و آنها را Drop می‌کنند.

به بیان ساده‌تر، Router ها اجازه عبور ترافیک Broadcast از یک Segment از شبکه LAN شما به Segment دیگر را نمی‌دهند. زمانیکه می‌خواهیم در خصوص مثالی درباره Broadcast فرض کنید در یک سالن بزرگ فریاد می‌زنید الناز سیفی؛ در این حالت تمام افراد سالن صدای شما را می‌شنوند. در اینجا شخصی که فریاد زده است اطلاعات خود را Broadcast کرده است.

تفاوت بین Anycast و Unicast چیست؟

امیدواریم که تا به اینجای مقاله‌ی Anycast چیست مفاهیمی که توضیح دادیم برایتان شفاف بوده و با معنای درست آنها به خوبی آشنا شده باشید. به طور کلی تفاوت زیادی میان این روش‌های مسیریابی وجود داشته و از نظر تعداد سرور های مورد استفاده، نحوه عملکرد و هدف استفاده بسیار متمایز هستند. در ادامه قصد داریم تا این موارد را به درستی با یکدیگر بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

ویژگی سرور

سیستم unicast درخواست اتصال را به سرور یا رایانه‌ای از پیش تعیین شده هدایت می‌کند. در روش مسیریابی شبکه Anycast ، سرور خاصی برای دریافت درخواست‌های اتصال وجود ندارد. این روش طراحی شده است تا سرور را بر اساس ترافیک، توپوگرافی شبکه و نزدیکی انتخاب کند.

امنیت

هر دو روش anycast و unicast در برابر حملات ایمن و مقاوم هستند. استفاده از Unicast در مورد امنیت داده‌ها و حریم خصوصی بسیار مفید است. با این حال، آنها ممکن است برای سایر سرور های همان شبکه مشکل ایجاد کنند؛ زیرا anycast و unicast بسیار مستعد حمله شبکه توزیع حجمی خدمات هستند.

از سوی دیگر ساز و کار anycast در برابر حملات DDOS عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد؛ دلیل این امر این است که سرور های جایگزین، به طور خودکار محلی برای درخواست‌های اتصال پیدا می ‌کنند. این مسئله بدان معناست که سرور ها کمتر در مواجهه با حملات مختلف قرار می‌گیرند.

امنیت استفاده از Anycast چیست

مزایای Anycast چیست ؟

  • ارتباطات anycast تجربه‌ی کاربری سریع‌تر و بدون مشکلی را در اختیار مخاطبان وب سایت خود قرار می‌دهید؛ زیرا آنها به نزدیک‌ترین node هدایت می‌شوند.
  • هزینه‌های کمتری را برای مدیریت خدمات وب پرداخت می‌کنید.
  • رضایت مشتریان افزایش پیدا کرده و ترافیک بیشتری را شاهد خواهید بود.
  • توازن بار یا load balancing در ارتباط anycast : تمامی سرور ها قادر به پردازش و پاسخگویی درخواست‌ها هستند. علاوه بر آن، بروز شکست و عدم موفقیت به جای DNS از طریق آدرس IP (آی پی) انجام می‌شود.
  • نقش anycast در مدیریت و تنظیمات ساده: پیکربندی سرور DNS می‌تواند بین تمامی node ها توزیع شود.
  • کاهش حملات DDoS:بعد از فیلتر کردن قسمت زیادی از حملات، باقی مانده ترافیک حمله بین چندین دیتاسنتر توزیع شده و مانع از ایجاد حجم زیاد ترافیک در یک منطقه می‌شود.

سخن پایانی در ارتباطات anycast

ممکن است پیاده سازی Anycast دشوار به‌نظر آید، با این وجود از مزایای عملکردی و امنیتی بالایی برخوردار است. برای وب سایتی که با افزایش بازدید و ترافیک روبه‌رو است، برخورداری از سیستمی که بتواند سریع و شفاف مشکلات را برطرف کند، یک ضرورت محسوب می‌شود.

امیدواریم که این مقاله، پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، تیم پشتیبانی ابر آراز در خدمت شما عزیزان خواهد بود تا به سوالات احتمالی شما پاسخ بدهد. علاه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

نمایش بیشتر
سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا