همه

خطای 503 چیست ؟ چگونه خطای 503 را برطرف کنیم ؟

ارور و خطای 503 چیست ؟ حل ارور 503 service unavailable چگونه انجام می‌شود؟ اساسا علت ارور 503 چیست ؟ در دنیای اینترنت و وب، چالش‌های متعددی وجود دارند که ارور 503 نیز یکی از این چالش‌هاست. مطمئنا همه‌ی افراد، حتی بدبین‌ترین‌ها نیز با این نظریه که اینترنت یکی از شاهکارهای بشری است، موافق هستند.

با استفاده از اینترنت، شما می‌توانید تمامی کارهای روزمره و یا حرفه‌ای خود را در خانه انجام دهید، زندگی بهتری داشته باشید و در نهایت اینکه در وقت‌مان صرفه‌جویی کنیم. در حقیقت، اینترنت در تمامی بخش‌های زندگی حضور دارد و تاثیر زیادی برکسب‌وکار، هنر و… گذاشته است.

مطمئنا در بین تمامی قابلیت‌هایی که اینترنت در اختیار ما گذاشته، سایت‌های از اهمیت بسیاری بالایی برخوردارند. اما مشکلی که وجود دارد این است که دسترسی به آنها همیشه امکان‌پذیر نیست و ممکن است شما را با مشکلات متعددی مواجه نماید. در این مقاله ما ضمن توضیح در این مورد که خطای 503 در گوگل چیست به شما کمک می‌کنیم تا به راحتی به این سوال عمده که چگونه خطای 503 را برطرف کنیم پاسخ دهید. پس با ما همراه باشید.

با خرید هاست ابری پرسرعت ابرآراز ، از یک فضای امن برای سایت خود برخوردار می‌شوید. از این طریق می‌توانید فایل‌ها و مطالب سایت خود را در محیطی امن گاه دارید.

خطای 503 چیست ؟

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که در فضای وب با آن مواجه می‌شوید، خطای 503 service temporarily unavailable است که این معنا را به همراه دارد که سرور و سرویس شما در دسترس قرار ندارد. نمایش خطای 503 در سایت علاوه بر تمامی مشکلاتی که برای شما به همراه دارد، برای سئو سایت شما نیز زیان بار است. این موضوع زمانی از اهمیت بالاتری برخوردار می‌شود که زمان و تعداد دفعات نمایش این خطا افزایش یابد. 

همانطور که قابل پیش‌بینی است error 503 در وردپرس به دلایل متفاوتی ظاهر می‌شود. به همین دلیل در زمان برطرف کردن آن باید تمامی عوامل تاثیرگذار مورد بررسی قرار بگیرند. در این مقاله ما به شما روش های رفع ارور 503 را به طور کامل آموزش می‌دهیم.

معنای خطای 503 چیست

سرور چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و به این سوال پاسخ دهیم که خطای 503 به چه معناست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد، بیایید با هم بررسی کنیم که سرور چیست. به طور کلی، سرور کامپیوتری همیشه روشن و قدرتمند است که کاربران در هر زمانی از آن انتظار پاسخگویی به درخواست‌های خود را دارند. به عبارتی دیگر منظور از سرور ، سیستم‌هایی است که وظیفه‌ی سرویس‌دهی و ارائه‌ی خدمات به سایر سیستم‌ها را برعهده دارند.

در دنیای امروزی، درک درست از سرور خصوصا برای کسانی که در زمینه‌ی کامپیوتر فعالیت دارند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل ما لازم دانستیم تا در مقاله‌ای دیگر به تفصیل در مورد سرور ، انواع و ویژگی‌های آن صحبت کنیم و در نهایت نیز به این سوال پاسخ دهیم که چه سروری بهترین انتخاب کسب‌وکار شما خواهد بود. ارگ می‌خواهید به تمامی یوالات خود در زمینه‌ی سرور پاسخ دهید،‌ مقاله‌ی سرور چیست را مطالعه نمایید.

خطای 503 service unavailable چیست ؟

خطای 503 چیست ؟ ارور 503 اینترنت یک وضعیت HTTP است که نشان می‌دهد وب سرور به درستی کار می‌کند اما در آن لحظه نمی‌تواند پاسخگوی شما باشد. این ارور یک خطای کلی است که دلیل واحدی باعث به وجود آمدن آن نمی‌شود و نیاز است که شما موارد متعددی را مورد بررسی قرار دهید. 

 خطای 503 service unavailable چیست

دلیل نمایش خطای 503 سایت چیست ؟

همانطور که در سطرهای بالایی نیز عنوان کردیم، دلایل مختلفی هستند که سبب می‌شوند ارور 503 مرورگر به نمایش درآید و سرور شما نتواند به درخواست شما پاسخ دهد. در ادامه برخی از شایع‌ترین این دلایل را عنوان می‌کنیم. 

  • وجود خطاهای برنامه نویسی در کدهای قالب و افزونه‌ی وردپرس
  • ایجاد ناسازگاری در اجرای کدهای PHP در زمان انجام تغییر بر روی سرور
  • استفاده‌ی بیش از حد از منابع هاست و CPU در وردپرس یا کمبود منابع هاست استفاده شده
  • ایجاد حملات مخربی مانند DDOS بر روی هاست (اگر با خطای DDOS مواجه شده‌اید، اما نمی‌دانید چگونه باید این خطا را برطرف کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از مطالب مقاله‌ی جلوگیری از حملات DDoS استفاده کنید. ما در این مقاله بهترین و کارآمدترین روش‌ها را به شما معرفی کرده‌ایم.)
  • زمانیکه سرور در حال تعمیر و نگهداری است. مواردی مانند بروزسانی سایت، تامین امنیت دیتابیس یا تهیه بک آپ می‌تواند باعث شود تا خطای 503 مرورگر برای شما به نمایش دربیاید.
  • حجم ترافیک بسیار بالا و منابع محدود که سرور شما را تحت فشار قرار می‌دهد.

تا به اینجا ما به این سوال که خطای 503 یعنی چه پاسخ دادیم و بعد از آن نیز در این مورد صحبت کردیم که دلیل نمایش ارور 503 برای چیست . در ادامه می‌خواهیم روش های رفع ارور 503 در سایت را با هم بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

دلیل نمایش خطای 503 سایت چیست

اشکال مختلف ارور 503 سایت 

در زمان نمایش ارور 503 گوگل ، سایت از پیغام‌های مختلفی برای نمایش این خطا استفاده می‌کند. دلیل نمایش این پیغام متفاوت، نحوه کانفیگ و پیکربندی سرور است. درواقع، تفاوت در نحوه کانفینگ و پیکربندی سرور سبب می‌شود، نوع خاصی از ارور کد 503 را مشاهده کنید. برخی از مهم‌ترین انواع خطای 503 عبارتند از:

  • Error 503
  • HTTP 503
  • HTTP Error 503
  • HTTP Server Error 503
  • پیغام خطای 503 service unavailable
  • Http/1.1 Service Unavailable
  • Error 503 Service Unavailable
  • Service Unavailable – DNS Failure
  • Service Temporarily Unavailable 503

البته توجه داشته باشید که اینکه کدام ارور برای شما به نمایش درمی‌آید، تفاوتی ندارد، در هرحال، شما باید تلاش کنید این خطا را برطرف نمایید. بهترین روش رفع خطای 503 چیست ؟ در ادامه کارآمدترین روش‌ها را به شما توضیح می‌دهیم و شما می‌توانید از میان آنها مناسب‌ترین روش را انتخاب کنید.

اشکال مختلف ارور 503 سایت 

روش‌های رفع ارور 503 چیست ؟ (توسط کاربر)

همانطور که پیش از این نیز توضیح دادیم، عموما این خطا از سمت سرور اتفاق می‌افتد. بدین معنا که مشکل ایجاد شده مربوط به سرویس‌دهنده سایت است. در این صورت نیاز است که شما با ارائه‌دهنده‌ی خدمات تماس بگیرید و مشکل به وجود آمده را برطرف نمایید. ما در ابرآراز با ارائه‌ی خدمات پشتیبانی به صورت 24 ساعته و رایگان به دنبال آن هستیم تا از وجود چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم با این نوع ارورها مواجه شوید.

پس در زمان انتخاب شرکت مناسب برای خرید هاست باید مسئله‌ی پشتیبانی را مورد بررسی قرار دهید.

البته در برخی موارد می‌توان خطای 503 را از سمت کاربر برطرف کرد. برای این کار نیاز است که شما چند مرحله‌ی مختلف را پشت سر بگذارید. در ادامه ما به شما کمک می‌کنیم تا در زمان بروز این مشکل، آن را برطرف کنید. 

بروزرسانی صفحه

در اولین قدم تلاش کنید تا با فشاردادن دکمه‌ی F5 ، مجددا به سایت وارد شوید. در برخی موارد مشاهده شده است که با بارگذاری مجدد صفحه، شما می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

البته باید توجه داشته باشید که اگر در زمان خرید اینترنتی و آنلاین با خطای 503 در سایت مواجه شدید، نباید تازه سازی سایت را چند بار تکرار کنید. ای کار باعث ایجاد حالت چند دتوری شده و هزینه‌ی شما را افزایش می‌دهد. در این زمان، بهترین کار این است که از صفحه‌ی مربوطه عکس گرفته و با پشتیبانی سایت موردنظر تماس بگیرید.

بروزرسانی صفحه

راه اندازی مجدد روتر، مودم و رایانه

در برخی موارد، شما با پیغام سرویس در دستری نیست (خرابی DNS) مواجه می‌شوید. در این صورت، بهترین کار این است که روتر، مودم و سیستم خود را مجددا راه‌اندازی کنید. اگر این کار، نتیجه‌ای برای شما نداشت، مطمئنا مشکل به وجود آمده از سمت سرور است و شما باید از طریق ارائه‌دهنده‌ی خود برای رفع این مشکل اقدام نمایید.

دلیل نمایش خطای 503 چیست ؛ ترافیک بالا

اگر با خطای Service Unavailable مواجه شدید، باید مجددا برای ورود به سایت اقدام کنید. پیغام خطای 503 service unavailable زمانی برای شما به نمایش درمی‌آید که سایت موردنظر ترافیک بالایی داشته باشد. این مشکل عموما برای سایت‌هایی به وجود می‌آید که در زمان خرید سرور، منابع کافی را برای بالا آوردن سایت خود اتخاذ نکرده‌اند. 

اگر شما نمی دانید مناسب‌ترین منابع برای سایت شما کدامند و چه میزان منابع را باید برای سایت خود تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان و مشاوران ابرآراز تماسی داشته باشید. ما به شما کمک می‌کنیم به صرفه‌ترین و مناسب‌ترین منابع را به سرور خود اختصاص دهید.

ترافیک بالای سایت

روش های رفع ارور 503 چیست ؟ (توسط سرور)

همانطور که پیش از این بارها تکرار کردیم، این خطا عموما از سمت سرور اتفاق می‌افتد. علت ارور 503 بسیار متفاوت است و دلایل زیادی می‌تواند موجب شود که با این مشکل مواجه شوید. در ادامه چند مرحله‌ی مختلف که به شما کمک می‌کند ارور 503 در سایت را برطرف کنید را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم؛ با ماهمراه باشید. 

بررسی تنظیمات و موارد مرتبط

برای پیدا کردن علت ارور 503 ، علاوه بر راه‌اندازی مجدد، باید موارد متعددی مانند محدودیت‌های اتصال، کنترل‌گر پهنای باند، منابع سیستم کلی، خرابی- ایمنی‌هایی شروع شده و… را بررسی کنید. اگر نمی‌دانید که مدیریت پهنای باند در سیستم عامل لینوکس گونه انجام می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم از مطالب مقاله‌ی آموزش مدیریت پهنای باند استفاده کنید.

ارتقا به آخرین نسخه PHP برای حل ارور 503

چگونه خطای 503 را برطرف کنیم ؟ یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از نمایش ارور 503 اینترنت ، استفاده از آخرین ورژن نسخه‌ی PHP است. در برخی موارد، با ارتقای رژن PHP می‌توانید فشار روی سرور خود را کاهش داده و منابع را بهبود ببخشید. 

ارتقا به آخرین نسخه PHP برای حل ارور 503

بروزرسانی پلاگین های سایت

در موارد بلایی اشاره کردیم که بروزرسانی پلاگین‌ها و قالب‌های سایت به آخرین نسخه‌ی آنها می‌تواند به حل ارور 503 service unavailable منجر شود. ل در این مرحه پیشنهاد می‌کنیم به بروزرسانی پلاگین‌ها نیز اقدام کنید. دلیلل این امر این است که مسلما نسخه‌های جدیدتر ویژگی‌های مثبت‌تری را د راختیار شما می‌گذارند و شما شاهد بهینه شدن بیشتر سرور نسبت به نسخه‌های قبلی خواهید بود.

صفحه بندی کردن قسمت نظرات سایت برای جلوگیری از 503

صفحه‌بندی کردن نظرات یکی از راه‌های موثر برای کاهش فشار وارده بر سرور است. عموما سایت‌های پرطرفدار، نظرات زیادی را از سمت کاربران دریافت می‌کنند. اگر شما هم از این دست سایت‌ها هستید، پیشنهاد مي‌کنیم حتما قسمت نظرات و پیشنهادات سایت خود را صفحه‌بندی کنید.

تاثیر غیرفعال کردن افزونه های اضافی بر نمایش خطای 503 در سایت چیست ؟

اگر از سیستم وردپرس و جوملا استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم افزونه‌های اضافی و بی‌استفاده را غیرفعال کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم از افزونه‌های آمارگیر نیز استفاده نکنید؛ زیرا این افزونه‌ها باعث ایجاد اختلال در کارکرد سرور می‌شوند. می‌توانید بجای آمار گرفتن از طریق افزونه‌ها، از آمارگیرهای دیتابیس که پشتیبانی آنها خارج از سایت صورت می‌گیرد استفاده کنید. با این کار، میزان درگیری سایت خود را کاهش می‌دهید.

غیرفعال کردن افزونه های اضافی

اشکال در قالب سایت

گاهی اوقات دلیل بروز خطای 503 قالبی است که برای سایت خود استفاده می‌کنید. بنابراین اگر از سیستم‌های وردپرس و جوملا استفاده می‌کنید، برای اینکه بدانید مشکل به وجود آمده مربوط به قالب پیش‌فرض شماست یا خیر، بهتر است قالب پیش فرض خود را غیرفعال کرده و با انتخاب یک قالب ساده و پیش‌فرض این سی‌ام‌سی‌ها ببینید ارور کد 503 رفع می‌شود؟ اگر خطا 503 با تعویض قالب برطرف نشد بدین معناست که مشکل دیگری باعث ایجاد این خطا شده است.

اشکال از افزونه های سایت (بسیار محتمل)

گاهی اوقات شما نمی دانید که کدام افزونه باعث ایجاد خطا 503 در وردپرس می‌شود. برای رفع این مشکل باید افزونه‌ها را به صورت مجزا غیرفعال کرده و بررسی کنید. این کار ممکن است کمی زمان‌بر باشد اما شما بعد از غیر‌فعال کردن افزونه‌ها یا پلاگین می‌توانید بفهمید که کدام یکی از این افزونه باعث ایجاد خطا می‌شود.

تاثیر تداخل بین افزونه های سایت برای نمایش خطای 503 چیست ؟ (بسیار محتمل)

از جمله عواملی که خطای 503 در سایت را موجب می‌شود، تداخل میان افزونه‌ها یا تاخل میان افزونه با قالب است. بنابراین باید تمامی این موارد را به درستی بررسی کنید تا علت این خطا را بیابید. 

ترافیک زیاد و فشار روی سرور

همنطور که پیش از این نیز عنوان کردیم، از جمله عواملی که می‌تواند موجب نمایش ارور 503 گوگل شود، ترافیک بالا و فشار بر روی سرور است. بنابراین همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که باید فشار روی سرور را به حداقل برسانید. یکی از جمله راه‌ها برای کاهش این فشار، کش کردن اطلاعات است که تاثیر مثبتی بر روی راندمان کاری سرور شما نیز دارد. اگر از سیستم‌هایی مانند وردپرس و جولا استفاده می‌کنید، یک پیشناد ویژه برای از بین بردن کش‌ها، نصب و استفاده از پلاگین سوپر کش است.

ترافیک زیاد و فشار روی سرور

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به درستی به سوال شما مبنی بر اینکه ارور 503 یعنی چه و چگونه خطای 503 را برطرف کنیم ، پاسخ داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا