سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

گیت git چیست ؟ با نحوه‌ی نصب گیت آشنا شوید.

گیت git چیست و چه کاربردی دارد؟ گیت ابزاری قدرتمند است که بر اساس عقیده‌ی بسیاری از افراد ممکن است کمی گیج‌کننده باشد. اما مطمئنا با مطالعه‌ی یک راهنما و آموزش کاربردی می‌تواند برای شما کمک کننده باشد.

اگر قصد خرید بهترین هاست ایران را دارید به وب سایت ابرآراز سرزده و از خدمات ارزنده‌ی ما بهره‌مند شوید.

git مخفف چیست ؟

در پاسخ به سوال گیت یعنی چه باید عنوان کنیم که به‌طورکلی گیت یک سرور کنترلر یا ابزار مدیریت پروژه های دیپلومنت هست که به ما کمک می‌کند راحت‌تر کار‌های دیپلویمنت خود را گسترش داده و مدیریت کنیم. این کلمه که مخفف عبارت GNU Interactive Tools است، یک نرم افزار و سیستم کنترل نسخه و از مدل نرم افزار های آزاد و متن‌باز برای بازنگری کد منبع توزیع شده و مدیریت منبع کد است که برای دنبال کردن تغییر فایل‌های کامپیوتری و دنبال کردن کارهای انجام شده روی آن‌ها توسط افراد مختلف است.

سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

ابزارهای مهم نرم افزار گیت چیست ؟

ابزار git چیست ؟ پاسخ به این سوال ممکن است کمی به طول انجامد، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. گیت به ما اجازه می‌دهد به صورت لوکال و ریموت به ریپازیتوری‌ها یا مخازن اطلاعات خود دسترسی داشته باشیم. امکان دیگر گیت که به ما بسیار در استفاده از آن کمک می‌کند اضافه کردن ورژن کنترل و برنچ‌های مختلف است که اجازه می‌دهد روند تغییر پروژه و استفاده‌های مختلف پروژه برای ما همیشه در دسترس باشد. در ادامه‌ی مقاله‌ی گیت git چیست با ما همراه باشید.

دلیل اهمیت و کاربرد git چیست ؟

با پاسخ سوال برنامه git چیست آشنا شدید؟ حال بیایید نگاهی دقیق‌تر به این نرم افزار داشته و شما را با کاربردهای آن آشنا کنیم. فرض کنید یک لیندینگ پیج در یک سرور دارید و نیاز دارید تا تغییراتی در این لیندینگ پیج انجام دهید. ابتدا این تغییرات را داخل دستگاه لوکال خود مانند لپتاپ انجام داده و تست می‌کنید و سپس وارد سرور کرده و تغییرات را عینا آنجا انجام می‌دهید.

حال در نظر داشته باشید که در این بین متوجه تغییر یک محتوا در داخل سرور و دستگاه لوکال خود می‌شوید مثلا یک غلط املایی؛ این دقیقا جاییست که گیت به کمک شما آمده و برای شما قابل استفاده می‌شود. گیت یک ابزار دنبال کننده محتوا بوده که تمامی تغییرات محتوایی در کد‌ها یا فایل‌های ما را در خود ذخیره می‌کند. در سمت دیگر این کار اتفاق، گیت با کنترل ورژن خود به شما این امکان را می‌دهد که هر نسخه مورد نظر از ریپازیتوری خود در هر زمان دسترسی داشته باشید.

همچنین ابزار دیگری که توسط گیت برای ما قابل استفاده است توزیع پذیری آن است؛ توزیع پذیری بدین معنا که در صورتی که چند سرور در یک زمان یک کار را انجام دهند و چند نفر هم بر روی توسعه یک ریپازیتوری در حال کار باشند می‌توانند با استفاده از گیت محتوای خود را یکپارچه نگه داشته و با یکدیگر به راحتی کار کنند. برای آشنایی با مفهوم سرور به مقاله‌ی سرور چیست و انواع آن را مطالعه نمایید.

دلیل اهمیت گیت git چیست

git در برنامه نویسی چیست ؟

اگر شما برنامه‌نویس هستید، می‌دانید که احتمال زیادی وجود دارد که به مرور زمان فایل‌های شما زیاد شوند. حال تصور کنید که به دلایل و روش‌های گوناگون فایل‌هایتان را از دست بدهید. علاوه بر آن ممکن است که در قسمتی از برنامه نویسی اشتباه کرده و قصد داشته باشید که تمامی اشتباهات خود را پاک کنید.

اگر چدین فایل را اشتباه برنامه‌نویسی کرده باشید فرصت و زمان زیادی را نیاز دارید تا تک تک فایل‌ها را به عقب برگردانده و کدهای اشتباه را پاک کنید. حال فرض کنید شما به صورت تیمی برنامه نویسی می‌کنید؛ مثلا 10 نفر یه شرکت افتتاح کردید و قرار است روی یک پروژه برنامه نویسی کنید! اشتراک گذاری فایل‌های برنامه نویسی شده میان این 10 نفر دردسر زیادی دارد.

گیت (Git) شما رو از تمام دردسرهایی که این کار دارد نجات می‌دهد. شما کافیست که پروژه ی خود را به Git معرفی کرده و اعضای تیم برنامه نویسی خودتان رو (درصورتی که به صورت تیمی کار کنید) به این نرم افزار معرفی کنید. بعد از آن، هر برنامه نویس بعد از اینکه یک فایل رو تغییر داد، می‌تواند تغییرات مربوطه را ثبت نماید. این تغییرات در پایگاه داده‌ی Git ثبت شده و شما می‌توانید هرزمان که خواستید تغییرات را کنسل کنید.

علاوه بر آن، شما می‌توانید فایل‌های خود را روی Git ثبت کنید تادیگر برنامه نویسان بتوانند فایل‌های شما را گرفته، توسعه داده و در نهایت ارسال کنن تا تغییرات اعمال شود. می‌توانید برای اعضای تیم برنامه نویسی ، دسترسی‌های مختلف ایجاد کنید؛ مثلا یکی از برنامه نویسان فقط بتواند فایل خاصی رو تغییر داده و به بقیه فایل‌ها دسترسی نداشته باشد.

انواع ریپازیتوری در گیت git چیست ؟

در گیت دو نوع ریپازیتوری وجود دارد:

  • ریپازیتوری لوکال
  • ریپازیتوری ریموت

ریپازیتوری لوکال فایلیست که در داخل دستگاه لوکال خود نگه میدارید و دسترسی بدون واسط به آن را خواهید داشت. اما ریپازیتوری ریموت یک ریپازیتوری در داخل سرور می‌باشد که مثلا وقتی یک سیو از پروژه در دستگاه لوکال انجام می‌دهیم، تغییر در داخل سرور نیز انجام خواهد شد. استفاده دیگر ریموت ریپازیتوری وقتیست که می‌خواهیم از فایل‌های خود یک بک‌آپ تهیه کرده یا با یک تیم بر روی یک ریپازیتوری کار کنیم.

در این حالت هم تیمی شما می‌تواند ریموت ریپازیتوری را گرفته و در داخل سیستم لوکال خود به آن دسترسی داشته باشد. وقتی هم‌تیمی شما تغییری در ریپازیتوری می‌دهد می‌تواند تغییر خود را پوش کرده یا به ریموت ریپازیتوری اضافه کند و شما در هنگام کار این تغییرات را از ریموت ریپازیتوری دوباره دریافت کنید.

لوکال ریپازیتوری:

در حالت عادی لوکال ریپازیتوری ۳ قسمت دارد:

  • Working area:
  • Staging area:
  • Committed files:

کامیت چیست؟

هر کاربر در هنگامی که می‌خواهد تغییری در ریپازیتوری انجام دهد باید یک توضیح درباره تغییر خود وارد کند. وقتی فایل در مرحله کامیت قرار می‌گیرد از قسمت working area خارج شده و وارد مرحله تعیین حالت یا staging area می‌شود. در ادامه وقتی فایل کامیت شد یا توضیح تغییر این فایل نوشته شد فایل در قسمت commited files قرار خواهد گرفت.

کامیت چیست

نحوه‌ی نصب گیت git چیست ؟

شما می‌توانید از وب سایت گیت https://git-scm.com/ ورژن مورد نظر گیت خود را دانلود کرده و نصب کنید. مثلا برای نصب گیت در مک‌بوک‌ها می‌توانیم از کامند زیر استفاده کنیم:

brew install git

و در توزیع لینوکس اوبونتو نیز می‌توانید از این دستور استفاده کنید:

apt install git -y

برای این که از صحت نصب گیت خود مطمئن شوید لطفا دستور زیر را اجرا کرده تا ورژن نصب شده گیت خود را مشاهده کنید:

git --version

مقداردهی اولیه یا ساخت اولیه یک گیت ریپازیتوری:

با دستور زیر می‌توانید یک ریپازیتوری اولیه گیت را مقدار دهی کنید:

git init 

این دستور یک سری اعمال انجام داده تا داخل همان فولدری که هستید یک ریپازیتوری گیت ساخته شود. در صورتی که از کامند:

ls -a

استفاده کنید می‌بینید که یک فایل به اسم .git ساخته شده است. این فولدر حاوی اطلاعات لازم برای اتصال و استفاده از گیت است. به پایان این قسمت از آموزش گیت رسیدیم و در این مرحله مفاهیم ابتدایی و اتفاقا اولیه در داخل گیت را با یکدیگر مشاهده کردیم.

امیدواریم که مقاله‌ی گیت git چیست ، پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، تیم پشتیبانی ابر آراز در خدمت شما عزیزان خواهد بود تا به سوالات احتمالی شما پاسخ بدهد. علاه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

چرا ابرآراز انتخاب مناسبی برای هاستینگ و میزبانی است؟

هاست ابری آراز برای افرادی طراحی شده است که به تعداد بالایی از ترافیک روزانه در وب سایت خود دست یافته‌اند و تمایل دارند فعالیت خود را در سطحی حرفه‌ای‌تر ادامه دهند. همچنین برای افرادی که به دنبال یک جایگزین مناسب برای کاهش دغدغه‌های مدیریت سرور در هاست اشتراکی هستند، خرید میزبانی ابری می‌تواند یک گزینه ایده‌آل محسوب شود.

هاست ابری حتی برای کسانی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند نیز می‌تواند یک انتخاب منطقی باشد؛ زیرا قیمت هاست ابری ابر آراز به دلیل استفاده از تکنولوژی ابری بسیار مناسب و مقرون به صرفه است و نگرانی شما را از هزینه‌های غیرمنطقی و سرسام‌آور برطرف می‌کند؛ با خرید هاست ابری پر سرعت ابر آراز از خدمات تیم پشتیبانی ما که از یک گروه حرفه‌ای متخصص تشکیل شده‌اند، در ۲۴ ساعت شبانه‌روز بهره‌مند خواهید شد.

نمایش بیشتر
سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا