سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
بازاریابی آنلاینسئوهمه

وب اپلیکیشن PWA چیست و چگونه برایتان پول ساز می شود

وب اپلیکیشن PWA چیست ؟ وقتی صحبت از طراحی اپلیکیشن برای کسب‌وکارها به میان می‌اید،‌ سیستم عامل نقش بزرگی ایفا می‌کند. اینکه شما بخواهید اپلیکیشن خود را برای اندروید یا IOS آیفون طراحی کنید،‌ از اهمیت بسایر زیادی برخوردار است. بسیاری از کسب‌وکارها برای از دست ندادن طیف گسترده‌ای از مخاطبان تلاش می‌کنند برای هر دوی این سیستم عامل ها اپلیکیشن طراحی کنند و یا به تبدیل سایت به اپ اقدام می‌نمایند؛ اما تبدیل وبسایت به اپلیکیشن به صرف هزینه‌ی بسیار زیادی نیاز دارد.

در این زمان است که طراحی اپلیکیشن وب بسیار کاربردی می‌شود. به ساده‌ترین زبان وب اپلیکیشن چیزی میان اپلیکیشن و وب سایت است که در عین حال تفاوت بنیادینی با هرکدام نیز دارد. در ادامه‌ی مقاله قصد داریم تا به طور کامل شما را با pwa apps چیست آشنا کرده و به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

اپلیکیشن های تحت وب

سال‌هاست که از آغاز عمر گوشی‌های هوشمند می‌گذرد و در همان عصر برنامه‌های بومی نیز پدیدار شدند. وب پیشرونده نیز یکی از همین برنامه هاست. این برنامه‌ها از آن زمان تا کنون در زندگی روزمره ما نقش گسترده‌ای داشته‌اند. بسیاری از صاحبان مشاغل نیز این سوال را دارند که: آیا باید برای بیزینس خود App داشته باشیم؟ تنها پاسخ به آن سوال، این است که به عواملی بستگی دارد. ساخت و نگهداری یک برنامه بومی به تلاش زیادی نیاز داشته و اغلب هزینه بالایی دارد. اما خوشبختانه گزینه دیگری نیز وجود دارد.

این گزینه تمام مزیت‌های یک برنامه بومی را به علاوه‌ی فناوری که در وب استفاده می‌کنیم، ترکیب می‌کند: که آن برنامه وب پیشرونده یا the progressive web apps، معروف به PWA است. با ما همراه باشید تا در ادامه به سوالاتی از قبیل وب اپلیکیشن PWA چیست ؟ PWA مخفف چیست ؟ مزایای  PWA چیست ؟ پاسخ دهیم.

برای خرید سرور مجازی ابری با سرعت و قیمت مناسب به سایت ابر آراز مراجعه نمایید.

وب اپلیکیشن چیست ؟

وب اپلیکیشن یا برنامه تحت وب، نرم افزاری است که با استفاده از مرورگر وب و از طریق شبکه‌های محلی یا اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اصل، اپلیکیشن ساخت وب سایت برنامه‌هایی‌اند که تنها از طریق وب قابل استفاده هستند. در اپلیکیشن تحت وب بیشتر به عملکرد و کارکرد وب اپلیکیشنها توجه می‌شود و محتوای آنها چندان اهمیت ندارد.

به طور مثال، سرویس جیمیل یک وب اپلیکیشن معروف است. وب اپلیکیشنها امکان دسترسی به اطلاعات کسب و کارها را از هر مکانی و در هر زمانی از شبانه روز، برای کاربران اینترنتی فراهم می‌کنند. وب اپلیکیشن پس از تجزیه و تحلیل و بررسی یک مجموعه و مشخص نمودن دقیق نقش‌ها، عملکردها، و… برای آن مجموعه طراحی می‌شود و قابل ارائه در شبکه داخلی و اینترنت می‌باشد.

وب اپلیکیشن PWA چیست ؟

در تعریف PWA چیست باید گفت که مخفف progressive web apps است و یک برنامه ساخته شده از فناوری های وب مانند HTML ،CSS و JavaScript که همه ما می شناسیم و دوست داریم. Twitter.com نیز یک PWA است؛ اما با احساس و عملکردی که با یک برنامه واقعی بومی رقابت می کند. به لطف چند مورد هوشمندی که به آن اضافه شده، تقریباً می توانید هر وب سایتی را به یک PWA تبدیل کنید. این بدان معناست که می توانید PWA را نسبت به یک برنامه بومی که توسعه آن بسیار دشوار است، به سرعت بسازید. به علاوه، قادر خواهید بود تمام ویژگی های برنامه های بومی مانند: اعلان های فشاری (push notifications)، پشتیبانی آفلاین و موارد دیگر را  ارائه دهید.

بسیاری از سایت هایی که به صورت آنلاین هستند، در واقع یک برنامه وب پیشرونده هستند. به عنوان مثال twitter.com را در نظر بگیرید. اگر از طریق تلفن هوشمند خود به سایت آن مراجعه کنید، می توانید آن را در صفحه اصلی خود نصب کرده و ببینید. حالا با باز کردن سایت ذخیره شده توییتر، متوجه خواهید شد که این سایت دقیقاً ظاهر و عملکرد شبیه یک برنامه بومی را دارد و هیچ تفاوتی بین اجرای آن در گوشی iPhone یا Android وجود ندارد.

شما می توانید به سادگی در آن وارد شوید و کارتان را به راحتی انجام دهید.  مزیت عمده ساخت pwa و برنامه وب تان با داشتن آن است. امروزه محبوبیت روبه افزایشی پیدا کرده اند. بسیاری از سایت‌های بزرگ مانند:Starbucks.com ،Pinterest.com  Washingtonpost.com و Ub er.com جزء PWA ها هستند، که در صفحه اصلی شما قابل نصب هستند و تجربه ای قابل مقایسه با برنامه های بومی شان را به شما ارائه می دهند.

تفاوت بین native app و وب اپلیکیشن PWA چیست ؟

یک برنامه بومی، مانند برنامه‌هایی که از App Store یا Google Play Store بارگیری می کنید، اغلب به زبان برنامه نویسی مخصوص آن سیستم عامل ساخته می شود. برای مثال، برای برنامه‌های iOS ،Swift و برای برنامه های اندروید جاوا است. اگر می خواهید برای این سیستم عامل ها برنامه بسازید، باید درمورد این فناوری اطلاعات داشته باشید. راه های میانبری وجود دارند، اما با محدودیت های خاص خود همراه هستند. اگر می خواهید یک برنامه در همه سیستم عامل های تلفن همراه داشته باشید، باید در مورد همه ی فن آوری های مختلف اطلاعاتی داشته باشید. همچنین لازم است بدانید که راهی آسان برای ساختن و انتشار آن در همه ی فروشگاه های خارج از کشور وجود ندارد و این کار تلاش زیادی می طلبد.

تفاوت بین native app و وب اپلیکیشن PWA چیست

البته راه هایی وجود دارد که می توانید از هر دو بازار داخلی و خارجی بهترین بهره را ببرید. به عنوان مثال با داشتن یک PWA می توان به این هدف دست یافت. این برنامه در مرورگر اجرا می شود و پس از ذخیره شدن در صفحه اصلی، مانند یک برنامه بومی عمل می کند. حتی به سخت افزار و نرم افزار زمینه ای که مرورگر به دلایل ایمنی نمی تواند به آنها دسترسی پیدا کند، دسترسی پیدا می کند. اگر عملکرد PWA عالی باشد، کاربران هرگز تفاوت استفاده از  یک برنامه تحت وب به جای برنامه بومی را نخواهند فهمید.

البته در این مورد برخی هشدار ها نیز وجود دارد. در حالی که مرورگرها سریعاً فناوری آن را به کار گرفتند، هنوز محدودیت هایی وجود دارد. در iOS ، این فناوری نیاز به تناوب کار در Safari دارد. اپل نمی خواهد از همه چیز پشتیبانی کند، بنابراین داشتن تجربه دقیقا یکسان در همه جا کمی سخت و طاقت فرسا است.

مزایای وب اپلیکیشن PWA چیست ؟

دلیل اصلی این که برنامه ها برای همه جذاب هستند و آن ها را دنبال می کنند، این است که تعامل بیشتری را ارائه می دهند. کاربرانی که برنامه شما را نصب می کنند، بزرگترین طرفدار شما هستند و به احتمال زیاد استفاده شان را در آخر به فروش یا ثبت نام تبدیل می کنند. به دلیل وجود  اعلان های فشرده (push notifications)، تعامل مجدد با کاربران بسیار آسان تر است. app ها می توانند تجربه ای عالی ارائه دهند که می تواند برای یک برند سودمند باشد. ما در  این مقاله در مورد برخی از مزایای وب پیشرونده صحبت کردیم،

پیشنهاد مطالعه : افزایش سرعت سایت یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل موجود در بازاریابی اینترنتی محسوب می‌شود. درواقع سرعت بارگذاری ‌سایت رابطه مستقیمی با موفقیت یا شکست آن ‌سایت دارد. برای اینکه بدانید چه چیزهایی روی سرعت سایت شما موثر است. مقاله ی نحوه ی افزایش سرعت سایت را در بلاگ ما مطالعه نمایید.

مزایای PWA

  • برای ورود به فروشگاه های مختلف اپلیکیشن وب ها، مجبور به انجام فرایند خاصی نیستید.
  • خودتان می توانید آن ها را با فناوری های رایج وب بسازید.
  • ساخت آن ها اغلب ارزان تر است.
  • از آنجا که سایت خود را به یک برنامه تبدیل می کنید ،code-base کمتری برای نگهداری خواهید داشت.
  • وب پیشرونده ها responsive هستند و با اندازه های مختلف صفحه نمایش کار می کنند.
  • PWA ها سبک وزن هستند و کار کردن با آن ها آسان است.
  • نیازی به انتقال پول زیادی به گوگل و اپل نیست۰
  • برخلاف سایت های معمولی، آن ها به صورت آفلاین نیز کار می کنند.
  • PWA ها از طریق موتورهای جستجو قابل جستجو هستند (که مخاطبان بسیار بیشتری نسبت به فروشگاه های برنامه دارند. بعلاوه ، اگر می خواهید همچنان می توانید PWA  های خود را از طریق فروشگاه های برنامه توزیع کنید)
  • برای تعامل دوباره کاربران می توانید از اعلان های فشاری یا push notifications استفاده کنید.
  • نصب آن ها می تواند به تعامل بالاتر منجر شود.

با این حال هنوز هم، برنامه های بومی گاهی پیشی می گیرند. وب پیشرونده ها دسترسی عمیق تری به سیستم عامل یک تلفن هوشمند دارند، اما یک برنامه بومی می تواند همچنان دسترسی عمیق تری داشته باشد. محدودیت هایی برای آنچه آن ها می تواند انجام دهند، نیز وجود دارند. به عنوان مثال، اگر قصد دارید بازی با کارایی های بالاتری بسازید، وب پیشرونده بهترین گزینه برای این کار نیست. در مجموع، فکر کردن در مورد داشتن آن ها در استراتژی تلفن همراه خود بسیار منطقی است. اما، سوال اصلی که باید از خود بپرسید این است: آیا این چیزی است که مخاطبان من می خواهند؟ در ادامه‌ی مقاله‌ی وب اپلیکیشن pwa چیست با ما همراه باشید.

طراحی pwa برای چه کاری مناسب است؟

آیا همه باید به سادگی وب پیشرونده بسازند و با آن کار کنند؟ خیر، زیرا شما باید مشاغل و مهم تر از همه مخاطبان خود را در نظر بگیرید. آیا آن ها از برنامه ها استفاده می کنند؟ آیا این یک روش بیش از حد پیچیده برای رسیدن به هدفی که می خواهید به آن برسید نیست؟ و  باید در مورد نیاز های مخاطبین تان تحقیق کنید.

طراحی pwa

از خودتان بپرسید می خواهید این تکنولوژی چه کاری را برای شما انجام دهد؟ کاربران شما کجا هستند و این که آیا آن ها اتصال به داده و سخت افزار  solid مناسب دارند؟  در نهایت این که آیا فکر می کنید یک app می تواند به آن ها برای انجام بهتر و آسان تر کارهایشان کمک کند؟ وب پیشرونده ها فوق العاده هستند و پیاده سازی آن ها کار چندان مشکلی نیست. اما این که این کار آسان است به این معنی نیست که شما باید آن را انجام دهید. اگر مخاطبان شما به آن احتیاج پیدا نمی کنند پس چه نیازی به ساخت آن وجود دارد؟

ساخت اپلیکیشن pwa برای چه کسانی مناسب است؟

آیا همه باید به سادگی وب پیشرونده بسازند و با آن کار کنند؟ نه، مشاغل و مهمتر از همه مخاطبان خود را در نظر بگیرید. آیا آنها حتی از برنامه ها استفاده می کنند؟ آیا این یک روش بیش از حد پیچیده برای رسیدن به آنچه می خواهید بدست آورید نیست؟  شما باید درباره نیازهای مخاطبان خود تحقیق کنید. از خود بپرسید، می خواهید این فناوری چه کاری انجام دهد؟ کاربران شما کجا هستند؟ آیا اتصال داده ای و سخت افزاری خوبی دارند؟ آنها چگونه و از کجا از مطالب شما استفاده می کنند؟ و فکر می کنید برنامه ای می تواند به آنها کمک کند کار خود را بهتر انجام دهند؟

نگرانی های SEO در مورد وب اپلیکیشن pwa چیست؟

ذاتاً وب محور است، سایت PWA از وب متولد شده و با در نظر گرفتن موتورهای جستجو توسعه یافته است تا جستجو و کشف آن را آسان کند. البته، شما می توانید از هر سایت قدیمی یک برنامه وب پیشرفته بسازید و انجام آن، کار زیادی نمی برد.

با این حال، بسیاری از آن ها از JavaScript برای ایجاد قابلیت های پیچیده تر استفاده می کنند و اگرچه موتورهای جستجو در ارائه JavaScript مناسب هستند، اما هنوز هم نگرانی هایی وجود دارند.

هنگام تنظیم ، باید مطمئن شوید که JavaScript شما قابل دسترسی است. پرونده ها را برای ربات ها مسدود نکنید و از در دسترس بودن پیوندها اطمینان حاصل کنید. برای بهبود روند ارائه می توانید چارچوب JavaScript خود را از ارائه در سمت سرور استفاده کنید.

تبدیل سایت به PWA به معنای بهبود مستقیم SEO آن سایت نیست. اگر تبدیل سایت تان به یک وب پیشرونده کار منطقی و درستی به نظر می آید، این کار را انجام دهید، اما این کار را برای رسیدن به مزایای SEO انجام ندهید. اگر وب پیشرونده کارایی دارد، به کاربران خود تجربه کاربری خارق العاده ای را ارائه خواهید داد، که ممکن است در رقابت شما را جلو بیاندازد. در این زمینه، بهتر است برای استراتژی سئو موبایل خود نگاهی به آن ها بیندازید.

نمونه هایی از وب اپلیکیشن

در ادامه قصد داریم تا چند نمونه وب اپلیکیشن های معروف و محبوب در سراسر جهان را به شما معرف نماییم؛ با ما باشید.

وب اپ غول بزرگ: استارباکس Starbucks

هاوسینگ در صنعت توریسم Housing

دیجی‌کالا یک تجربه خوب از اپلیکیشن های وب پیش‌رونده در ایران

مجله فلیپ بورد Flipboard

آموزش موسیقی با ساوندسیلک Soundslice

میک مای تریپ یا سفر من را بساز MakeMy Trip

تاکسی آنلاین اوبر Uber

شبکه اجتماعی پینترست Pinterest

اپلیکیشن یامیلی Yummly

وب اپلیکیشن پیش رونده Kniveksperten

امیدواریم که مقاله‌ی وب اپلیکیشن pwa چیست برای شما مفید بوده باشد، شما می‌توانید برای دستیابی به اطلاعات روز دنیا در حوزه فناوری و تکنولوژی ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

چرا ابرآراز؟

یکی از مزایای کلیدی ابر سرور یا سرور مجازی آراز قیمت مقرون به صرفه،کنترل پنل مدیریت سرور با قابلیت های منحصر به فرد و پشتیبانی شبانه روزی آن است، که می‌توانند نقش و تاثیر زیادی در انتخاب شما داشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا