سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

ریدایرکت چیست ؟ مهم‌ترین انوع ریدایرکت سایت چیست ؟

معنی ریدایرکت چیست ؟ انواع ریدایرکت سایت کدامند؟ ریدایرکت صفحات سایت یکی از واژه‌های مهم و کاربردی در مدیریت سایت‌هاست که می‌تواند به تنهایی باعث موفقیت و شکست سئو یک سایت شود.

علت ریدایرکت شدن وردپرس چیست؟ تصور کنید سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید و پس از گذشت مدت زمان زیادی درمی‌یابید که یک رقیب قدرتمند با همین نام در حال فعالیت در بازار است. شما برای جلوگیری از بروز مشکلات مختلفی مانند ورود کاربرانتان به سایت مشابه و یا متهم شدن به کپی کاری، مجبور می‌شوید عملیات ریدایرکت آدرس سایت را انجام داده و فعالیت خود را با نام دیگری ادامه دهید.

در این صورت این مشکل پیش می‌آید که کاربران همچنان با همان نام به سایت شما وارد می‌شوند. باید چه کار کرد تا این دست کاربران را از دست ندهیم. بهترین اقدامی که در این شرایط می‌توانید انجام دهید، ریدایرکت ادرس سایتتان است. اما سوالتی که پیش می‌آید این است که redirect چیه و از کدام یک از انواع ریدایرکت می‌توان استفاده کرد؟

برای پاسخ به تمامی سوالات شما در زمینه‌ی مفهوم ریدایرکت لینک ، انواع و کاربردهای آن را به طورکامل بررسی خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

عوامل موثر در موفقیت کسب‌وکار اینترنتی شما

به جرئت می‌توان عنوان کرد که پایه‌ای ترین امری که شکست و موفقیت شما در فروش اینترنتی را حاصل می‌شود، کارایی سایت شماست. اگر سایت کند با طراحی بد و یا پشتیبانی ضعیف داشته باشید، نه تنها مشتریانی که با صرف هزینه برای سئو به سایت وارد شده‌اند، بدون انجام کوچکترین خریدی از سایت خارج می‌شوند بلکه بخش زیادی از زحماتی که برای سئو نیز انجام داده‌اید، به دلیل اهمیتی که موتورهای جستجو برای تجربه‌ی کاربری قائل هستند، از دست می‌دهید.

پس داشتن یک سایت کاربردی یکی از ابتدایی‌ترین مقدماتی است که در زمان راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی باید از آن بهره‌ببرید. یکی از جمله موارد متعددی که در سرعت سایت شما تاثیرگذارند، هاست، سرور و به طورکلی، میزبانی است که از آن استفاده می‌کنید. هاست ایران یا اروپا؟ این سوال، مهم‌ترین سوالی است که با آن مواجه می‌شوید. هرکدام از این دو هاست، ویژگی‌های مثبت و منفی مربوط به خود را دارند که در صورت استفاده از هر کدام از مزیت دیگری بی‌بهره خواهید ماند.

در همین راستا ما با ارائه‌ی هاست ایران و اروپا در یک پکیج با عنوان هاست سئو، شما را از تهیه‌ی هر نوع هاست و میزبان دیگری بی‌نیاز کرده‌ایم. اگر می‌خواهید درمورد این پکیج و مزایای خرید هاست سئو برای سایت خود بیشتر بدانید با مراجعه به وب سایت آبرآراز با مشاوران و متخصصان ما صحبت کنید.

ریدایرکت چیست ؟

در پاسخ به سوال شما مبنی بر اینکه ریدایرکت یعنی چه باید عنوان کرد که ریدایرکت در سئو به معنی انتقال دادن صفحه‌ای به صفحه‌ای دیگر و یا سایتی به سایتی دیگر است. درواقع شما با ریدایرکت کردن دامنه ، کاربر را به صورت خودکار و کاملا غیرارادی به یک صفحه‌ی دیگر انتقال می‌دهید. 

نکته‌ای که لازم است در این جا به خاطر داشته باشید این است که زمانیکه شما صفحه‌ای را به صفحه‌ای دیگر ریدایرکت می‌کنید، قدرت سئو آن صفحه را نیز انتقال می‌دهید.

به‌طورکامل دریافتید که ریدایرکت دامنه چیست ؟ اگر هنوز با ابهاماتی در این زمینه مواجهید، در ادامه با ما همراه باشید تا با استفاده از مثال‌هایی که عنوان می‌کنیم با این مفهوم به صورت دقیق‌تر آشنا شوید.

دلیل اهمیت استفاده از ریدایرکت سایت چیست ؟

تصور کنید شما به هردلیل قصد دارید صفحه‌ای از مقاله‌ی خود را به طور کامل پاک کنید. اگر کاربری به لینک پاک شده دسترسی پیدا کند و وارد آن شود، با خطای 404 مواجه می‌شود. نمایش این خطا سبب می‌شود تا کاربر به سرعت سایت شما را ترک کند و در نتیجه نرخ پرش کل سایت افزایش می‌یابد. همانطور که می‌دانید گوگل ارزش زیادی برای تجربه‌ی کاربری قائل است و در نتیجه نرخ پرش اهمیت زیادی برای آن دارد. اگر نرخ پرش شما به هر دلیلی مثل خطای 404 افزایش پیدا کند، قدرت سئو سایت شما نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

پس دلیل اهمیت ریدایرکت دامنه چیست ؟ در چنین شرایطی ریدایرکت دامنه به شما کمک می‌کند تا کاربران بعد از ورود به این صفحات، به جای مشاهده‌ی صفحه‌ی 404، به طور خودکار به صفحه‌ی دیگری منتقل شوند.

مشهورترین انواع ریدایرکت چیست ؟

همانطور که استفاده از ریدایرکت می‌تواند برای شما و سایتتان سودمند باشد، استفاده‌ی بی مورد از انواع آن نیز می‌تواند تاثیرات جبران‌ناپذیری داشته باشد. پس در زمان ریدایرکت سایت خود باید انواع و کاربردهای هرکدام را بشناسید تا بتوانید بدون هیچ مشکلی این کار را انجام دهید.

ریدایرکت ۳۰۱ چیست ؟

استفاده از ریدایرکت 301 یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین انواع و روش ریدایرکت دامنه است. بررسی‌ها نشان داده است که بیش از 90٪ صفحات ریدایرکت شده از این نوع ریدایرکت استفاده می‌کنند. 

ایجاد ریدایرکت 301، روشی دائمی برای انتقال صفحه و یا سایت است. منظور این است که شما با استفاده از ریدایرکت 301 به گوگل نشان می‌دهید که قرار نیست صفحه‌ی موردنظر دوباره به آدرس قبلی بازگردانده شود.

استفاده از ریدایرکت 301 تغییرات مختلفی را در سایت شما به وجود می‌آورد، مانند:

  • تغییر URL در سایت: برای مثال ریدایرکت از صفحه A به B
  • تغییر پروتکل سایت: ریدایرکت http به https در وردپرس و بالعکس
  • تغییر مسیر از یک سایت به سایتی دیگر
  • جمع یا ترکیبی از موارد فوق

شما با توجه به شرایط می‌توانید از موارد گفته شده به ایجاد ریدایرکت 301 اقدام کنید. علاوه برآن، از ریدایرکت 301 برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • نصب گواهی امنیتی SSL و یا حذف آن
  • تغییر آدرس و ساختار صفحات سایت
  • تغییر آدرس یک سایت به آدرس دیگر
  • انتقال صفحات قدیمی و بلااستفاده به صفحات جدید و باکیفیت
  • تاثیر ریدایرکت 301 در سئو سایت

به‌طورکلی، هر صفحه‌ای که در گوگل ایندکس می‌شود، بسته به محتوا و موارد سئو، اعتبار متفاوتی دارد. اگر صفحه‌ی مورد نظر شما اعتبار بالایی دارد و نمی‌خواهید آسیبی به رتبه‌ی آن وارد شود، بهترین کار استفاده از ریدایرکت 301 است. بدون ریدایرکت 301 ، احتمال اینکه اعبار یک صفحه از بین برود بسیار پایین است. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم از ریدایرکت دائمی یا همان 301 استفاده کنید.

تعوضیحلاتی که بیان کردیم، تنها گوشه‌ای از توضیحاتی است که می‌توان پیرامون ریدایرکت 301 بیان کرد. اگر می‌خواهید از ریدایرکت 301 بیشتر آشنا شوید و کاربردهای آن را بدانید پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی ریدایرکت 301 چیست را مطالعه کنید.

redirect 302 چیست؟

تصور کنید می‌خواهید در سایت فعلی خود تغییراتی در طراحی صفحه انجام دهید و در این زمان لازم است که ترافیک سایت را به آدرس دیگری هدایت کنید. اما در عین حال نیاز دارید، پس از انجام تغییرات، کاربران دوباره به سایت قبلی ما بازگردند. در اینصورت، شما نیاز دارید تا کاربران را به صورت موقت به آدرس دیگری ریدایرکت کنید.

در این شرایط شما می‌توانید از ریدایرکت 302 استفاده کنید. این نوع ریدایرکت که با نام ریدایرکت موقت نیز شناخته می‌شود، برای گوگل و موتورهای جتجو بدین معناست که سایت شما قرار نیست برای همیشه از دسترس کاربران خارج شود. پس گوگل همچنان URL های قدیمی را ایندکس کرده و در نتایج جستجو نشان می‌دهد.

نکته‌ای که لازم است بدانید این است که اگر مدت زمان استفاده از ریدایرکت 302 زیاد شود، موتورهای جستجو به مرور از اعتبار صفحات سایت نخست کم کرده و با صفحات و سایت‌ها مانند ریدایکرت 301 برخورد می‌شود. پس لازم است پس از انجام ریدایرکت 302، به سرعت تغییرات موردنظر خود را اعمال کنید.

ریدایرکت 307 چیست؟

ریدایرکت 307 را می‌توان همان ریدایرکت 302 دانست. همانطور که می‌دانید فضای اینترنت، برپایه‌ی پروتکل امنیتی HTTP بنا شده و دارای دو نسخه‌ی متفاوت است. تفاوتی که در ریدایرکت 302 و 730 وجود دارد این است که برخلاف ریدایرکت 302، 307 تنها بر روی یکی از این دو نسخه کاربرد دارند.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر به ریدایرکت کردن موقت سایت خود نیاز دارید، از ریدایرکت 302 استفاده کنید.

انواع ریدایرکت چیست ؛ Meta Refresh

Meta Refresh یکی دیگر از انواع ریدایرکت است که قدرت کمی در انتقال اعتبار سئو دارد. این redirect اغلب برای سئو کلاه سیاه و دیگر فعالیت‌های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر با جمله‌ی زیر مواجه شدید، احتمالا سایت موردنظر از ریدایرکت Meta Refresh استفاده کرده است:

اگر تا 3 ثانیه دیگر به صفحه جدید منتقل نشدید، این دکمه را انتخاب کنید.

انواع کم‌تر استفاده شده‌ی ریدایرکت سایت چیست ؟

ما در قسمت‌های بالایی تلاش کردیم تا مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع ریدایرکت و کاربردهای آن را برای شما شرح دهیم. با اینحال انواع دیگری از redirect وجود دارد که اهمیت چندانی ندارند؛ مانند:

  • ریدایرکت 303
  • ریدایرکت 305
  • ریدایرکت 308
  • و…

این ریدایرکت‌ها عموما برای کاربران ایرانی بی‌استفاده هستند. به همین دلیل، برای جلوگیری از طولانی‌شدن بی‌مورد مقاله ترجیح می‌دهیم توضیح بیشتری در این مورد ندهیم.

زمان ریدایرکت شدن سایت وردپرس

به صورت خلاصه، شما در زمانهایی که با موارد زیر مواجه می‌شوید، می‌توانید از ریدایکرت استفاده کنید:

  • مواجهه با ارور ۴۰۴ (اگر نمی‌دانید ارور 404 چیست حتما به وبلاگ ابرآراز سر بزنید.)
  • برای مواقعی که آدرس سایت قرار است به آدرس بدون www تغییر کند.
  • زمانیکه دامنه را با ۲ پسوند متفاوت ثبت کرده‌اید و می‌خواهید که کاربر تنها یکی از این آدرس‌ها را ببیند.
  • زمانی که سیستم مدیریت محتوای سایت را تغییر می‌دهید.
  • وقتی که می‌خواهید صفحه‌ای از سایت خود را حذف کنید. (مخصوصاً اگر در نتایج جستجو رتبه خوبی داشته باشد)
  • اگر مدل پیوندهای یکتا در وردپرس تغییر کند.
  •  زماینکه می‌خواهید دامنه سایت را تغییر دهید.

سخن پایانی

در پایان نکته‌ای که لازم می‌دانیم بیان کنیم این است که ریدایرکت شدن سایت وردپرسی نیاز به بررسی های گوناگونی دارد. پس اگر به تازگی کار خود را آغاز کرده‌اید و اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از یک متخصص سئو کمک بگیرید تا از جوانب و مشکل ریدایرکت شدن سایت که ممکن است با آن مواجه شوید، دوری کنید.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به درستی به سوال شما مبنی براینکه ریدایرکت چیست و چه تاثیری بر سئو سایت شما دارد توضیح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا