همه

آی پی استاتیک چیست ؟ آشنایی با مزایای سرویس آی پی استاتیک

منظور از آی پی استاتیک چیست ؟ در دنیای وب امروزی، مفاهیم معنا و مفهوم جدیدی پیدا کرده و نیازمندی افراد نیز تغییر پیدا کرده است. در گذشته که اینترنت به معنای امروزی وجود نداشت، تنها آدرسی که نیاز بود افراد به خاطر داشته باشند، آدرس منزل، محل کار و… بوده است. پس از ورود اینترنت و دنیای وب به تمامی زوایای زندگی، ما نیاز پیدا کردیم تا آدرس اینترنتی دستگاه‌ها و سیستم‌ها را نیز به خاطر بسپاریم. در این جا بود که مفاهیمی مانند IP به وجود آمدند.

اگر در فضای وب فعالیت دارید، مطمئنا پیش آمده تا به دفعات با واژه‌هایی مانند آی پی ثابت ، آی پی ایران و… مواجه شوید. ما در این مقاله تلاش می‌کنیم تا به این سوال پاسخ دهیم که ip static یعنی چه و پس از آن تمامی سوالات شما در این زمینه را به طور کامل برطرف کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر به دنبال سرویس ابری هستید که IP اختصاصی در اختیار شما قرار دهد، ابرآراز می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد. برای خرید سرور مجازی خارج به بسایت ما مراجعه کرده و تمام سوالات خود را با مشاوران و کارشناسان ما در میان بگذارید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • آی پی چیست؟
  • استاتیک ای پی چیست ؟
  • آی پی استاتیک به چه دردی میخوره ؟
  • نحوه کار static ip چیست ؟
  • فوائد static ip چیست ؟
  • منظور از معایب آی پی استاتیک یعنی چه ؟
  • تفاوت میان داینامیک آی پی و ip static چیه ؟

منظور از ای پی استاتیک چیست

آدرس IP چیست؟

موضوعی که به شما کمک می‌کند تا درک بهتری نسبت به سرویس آی پی استاتیک داشته باشید، این است که درک کنید اساسا IP چه معنا و مفهومی دارد.

پس در پاسخ به این سوال که شماره ip چیست باید عنوان کنیم که آدرس IP یک آدرس منحصربه‌فرد است که یک دستگاه را در اینترنت یا یک شبکه محلی شناسایی می‌کند. در اصل، آدرس‌های IP شناسه‌ای هستند که امکان ارسال اطلاعات بین دستگاه‌های موجود در شبکه را فراهم می‌کنند. آنها حاوی اطلاعات مکانی بوده و دستگاه‌ها را برای برقراری ارتباط در دسترس قرار می‌دهند. اینترنت به راهی برای تمایز بین کامپیوترها، روترها و وب سایت‌های مختلف نیاز دارد. آدرس های IP راهی برای انجام این کار ارائه داده و بخش مهمی از نحوه کار اینترنت را تشکیل می‌دهند.

البته توصیفی که ارائه دادیم، تنها بخشی از توضیحی است که می‌توان در مورد معنا و مفهوم آی پی ارائه دهیم. اگر می‌خواهید هرچه بیشتر با این مفهوم پایه‌ی دنیای وب آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی آی پی چیست را در وبلاگ ابرآراز مطالعه کنید.

آدرس IP چیست

سرویس آی پی استاتیک چیست ؟

استاتیک آی پی یک عدد 32 بیتی است که به عنوان یک آدرس در اینترنت به یک کامپیوتر اختصاص داده می‌شود. این عدد، همراه با 4 عدد میان نقطه نمایش داده می‌شود. چیزی شبیه به این: a.b.c.d . اعدادی که میان این نقاط قرار می‌گیرند، اعدادی مابین 1 تا 255 هستند که عموما توسط یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) ارائه می‌شوند.

همانطور که گفتیم یک آدرس IP به عنوان یک شناسه منحصربه‌فرد برای دستگاهی که به اینترنت متصل می‌شود، عمل می‌کند. کامپیوترها از آدرس‌های IP برای مکان‌یابی و ارتباط با یکدیگر در اینترنت استفاده می‌کنند؛ دقیقاً به همان روشی که افراد از شماره تلفن برای مکان‌یابی و ارتباط با یکدیگر از طریق تلفن استفاده می‌کنند. یک آدرس IP می‌تواند اطلاعاتی مانند ارائه‌دهنده هاست و داده‌های موقعیت جغرافیایی را ارائه دهد.

به عنوان مثال، هنگامی که کاربر می‌خواهد از  Arazcloud.com بازدید کند، رایانه او از یک DNS استفاده می‌کند تا بتواند نام دامنه را به آدرس IP نگاشت کند. در این مورد، سرور DNS شماره آی پی را برای Arazcloud.com پیوند می‌دهد و رایانه شما از پاسخی که دریافت می‌کند برای اتصال به سرور Arazcloud.com استفاده می‌کند.

سرویس static ip چیست

آی پی استاتیک به چه دردی میخوره ؟

درک کردید که کار آی پی استاتیک چیست و چه معنا و مفهومی دارد؟ در ادامه می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آی پی استاتیک چه کاربردی دارد؟ ؛ با ما همراه باشید.

از آنجا که ip static کاربرد چندانی در حال حاضر ندارد، توجه به زمانیکه استفاده از یک آدرس IP ثابت ضروری است، از اهمیت بالایی برخوردار است. بیشترین زمان استفاده از سرویس ip static چیست ؟ برخی از مهم‌ترین موارد استفاده از این آی پی عبارت است از:

  • کسب‌وکارها اگر میزبان سرورها و وب‌سایت‌هایی باشند که به درصد آپ‌تایم بالایی نیاز دارند.
  • شرکت‌هایی که از ارتباط تلفنی از طریق IP یا همان VoIP استفاده می‌کنند.
  • وجود کارمندان دورکار

این افراد نیاز دارند که آی پی استاتیک سیستم استفاده کنند. در بیشتر موارد، یک سرویس آی پی استاتیک توسط مشاغل برای تسهیل عملیات با سرورهای FTP، ایمیل و شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN)، سرورهای پایگاه داده، تجهیزات شبکه و همچنین خدمات میزبانی وب استفاده می‌شود. در این موارد، کسب‌وکارهایی که داده‌های زیادی را در این زمینه‌ها مدیریت می‌کنند، یک آدرس IP ثابت برای کارمندان و مشتریانی که باید به سرورهای سازمان متصل شوند را مفید خواهند یافت.

آی پی استاتیک به چه دردی میخوره

نحوه کار static ip چیست ؟

نحوه کار ای پی استاتیک چیه ؟ از آنجایی که آی پی های استاتیک به‌طور پیش‌فرض توسط اکثر شرکت‌های ISP ارائه نمی‌شود، اگر یک فرد یا سازمان به آنها نیاز داشته باشد، ابتدا باید با ISP خود تماس گرفته و درخواست کند که به دستگاه خود یک آدرس IP ثابت اختصاص داده شود. هنگامیکه دستگاه با یک آدرس IP جدید و بدون تغییر راه‌اندازی شد، آنها باید یکبار دستگاه خود را مجددا راه‌اندازی کنند. کامپیوترها یا سایر دستگاه‌های پشت روتر از همان آدرس IP استفاده می‌کنند. درنهایت هنگامیکه آدرس IP در جای خود قرار گرفت، نیازی به هیچ مرحله‌ای برای مدیریت نیست؛ زیرا این آدس بدون تغییر باقی می‌ماند.

مزایای ای پی استاتیک چیست ؟

امیدواریم که تا به اینجا درک کره باشید که ip static به چه معناست و چگونه کار می‌کند. در ادامه قصد داریم شما را با مزایا و معایب این سرویس به طور کامل آشنا کنیم.

  • راحتی استفاده برای مشاغلی که از آدرس‌های IP برای ایمیل، FTP و سرورهای وب استفاده می‌کنند.
  • راحتی استفاده برای میزبانی صدا از طریق IP، VPN، بازی‌ها و… .
  • پایدار بودن در صورت وقفه در اتصال
  • ارائه امکان آپلود و دانلود سریع‌تر فایل به سرورها
  • آسان‌تر بودن دسترسی هر سرویس موقعیت جغرافیایی به مکانی که دستگاه در آن قرار دارد
  • گزینه‌ای بهتر برای دسترسی از راه دور به کامپیوتر
  • یک دستگاه دارای آی پی های استاتیک برای ارسال درخواست‌های تمدید نیازی به دستگاه ندارد.
  • سرویس آی پی استاتیک می‌تواند برای مدیران شبکه ساده‌تر باشد تا سرورهای در حال اجرا را حفظ کنند.
  • پیگیری ترافیک اینترنت برای مدیران آسان‌تر است و دسترسی کاربران را براساس آدرس IP اختصاص می‌دهند.

مزایای ای پی استاتیک چیست

معایب استفاده از آی پی آدرس استاتیک چیست ؟

  • یک آدرس IP ثابت اختصاص داده شده به یک دستگاه یا وب سایت، تا زمانی ذکر نشده باشد، اشغال می شود؛ حتی زمانیکه دستگاه خاموش است و در حال استفاده نیست.
  • اکثر مردم در حال حاضر نیازی به آدرس IP ثابت ندارند.
  • از آنجایی که آدرس IP ثابت است و به راحتی نمی توان آن را تغییر داد، یک آدرس IP ثابت بیشتر در معرض حملات هکرها یا حملات بعدی است.
  • تنظیم یک IP استاتیک به صورت دستی می تواند پیچیده باشد.
  • اگر دستگاه اصلی منسوخ شود، ممکن است انتقال تنظیمات سرور از یک دستگاه IP ثابت به یک دستگاه جدید دشوار باشد.
  • ردیابی دستگاه هایی با IP ثابت آسان تر است.
  • IP های استاتیک پرهزینه تر هستند، زیرا یک ISP معمولاً برای ثبت نام برای یک حساب تجاری و پرداخت هزینه های یک بار به کاربران IP استاتیک نیاز دارد. هزینه خدمات اینترنت ماهانه نیز ممکن است افزایش یابد.
  • نگرانی‌های امنیتی با آدرس‌های IP ثابت و پویا را می‌توان با پیاده‌سازی فایروال‌های روتر، استفاده از VPN یا با استفاده از مجموعه امنیت اینترنت برطرف کرد. اگرچه اینها به طور مطلق امنیت را تضمین نمی کنند، اما می توانند کمک قابل توجهی کنند.

معایب استفاده از آی پی آدرس استاتیک چیست

تفاوت میان داینامیک آی پی و ip static چیه ؟

زمانیکه شما از ISP برای ثبت‌نام استفاده می‌کنید، بسته به انتخاب خودتان ممکن است سرویس آی پی استاتیک و یا ای پی داینامیک دریافت کنید. البته امروزه بیشتر مردم تمایل دارند تا از IP پویا یا آی پی داینامیک استفاده کنند. این امر در استفاده خانگی با استقبال بیشتری نیز مواجه است. در مقابل نیز آی پی های استاتیک توسط کسب‌وکارها مورد استقبال قرار می‌گیرند.

حال اگر بخواهیم یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین این دو نوع آدرس IP را عنوان کنیم، تغییری است که در اعداد آنها اتفاق می‌افتد. به عبارتی دیگر، اعداد مرتبط با یک آدرس IP استاتیک تغییر نمی‌کنند، در حالی که اعداد مرتبط با یک آدرس IP پویا یا داینامیک دچار تغییر می‌شوند.

عموما، dynamic ip می‌تواند برای روزها، هفته‌ها یا بیشتر ثابت بماند، اما همچنین ممکن است توسط ISP یا از طریق تنظیم مجدد روتر یا مودم تغییر کند. البتهلازم به ذکر است که این تغییر آدرس روی کاربر نهایی تاثیری نداشته و این آدرس می‌تواند حتی زمانی که کاربر در وب است تغییر کند.

درمقابل static ip تغییر نکرده و در بیشتر موارد، هزینه اضافی از طریق ISP اعمال می‌شود. آدرس‌های IP استاتیک باید از تعداد محدودی آدرس IP رزرو شود. در نتیجه آی پی استاتیک سیستم بدون توجه به آنچه کاربر انجام می‌دهد یکسان می‌ماند، مگر اینکه از ISP خود درخواست کنید که آن را تغییر دهد. به همین منظور کسب‌وکارها ممکن است بخواهند از یک آدرس IP ثابت برای تسهیل عملیات استفاده کنند. با این حال، در بیشتر موارد، یک آدرس IP داینامیک ارزان‌تر و مناسب‌تر است.

تفاوت امنیت در داینامیک آی پی و اینترنت آی پی استاتیک چیست ؟

به‌طورکلی آی پی های استاتیک از امنیت کمتری برخوردار هستند. از آنجایی که این نوع IP ها تغییر نمی‌کنند، مکان‌یابی داده‌ها و دسترسی یک هکر به آن آسان‌تر است. به عبارتی دیگر، ردیابی ip static کامپیوتر نیز آسان‌تر است.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به درستی به سوال شما مبنی بر اینکه مفهوم و کاربرد آی پی استاتیک چیست توضیح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا