سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

سئو تکنیکال چیست ؟ بررسی تمامی جوانب سئو فنی

سئو تکنیکال چیست ؟ سئو فنی چه بخش‌هایی را شامل می‌شود؟ سئو فنی یکی از مهم‌ترین پایه‌ها و اصول عملیات سئو است که وجود کوچک‌ترین مشکلی در بخش‌های مختلف آن، باعث می‌شود تا تمامی تلاش‌هایی که برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو داشته‌اید، از بین بروند. به همین دلیل، ما قصد داریم تا در این مقاله، به تمامی سوالات شما پیرامون سئو تکنیکال پاسخ دهیم؛ با ما همراه باشید.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم تا به یکی از موارد مهم برای سئو اشاره کنیم؛ سرعت سایت. سرعت سایت یکی از فاکتورهای مهم موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی سایت‌هاست. به همین دلیل، در کنار تمامی فعالیت‌هایی که در تکنیکال سئو باید انجام دهید، انتخاب میزبانی مناسب برای سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.

در همین راستا، ابرآراز با ارائه هاست ایران و هاست اروپا در یک پکیج به دنبال آن است که تمامی مزایای این دو میزبانی را در اختیار کاربران خود قرار دهد. شما با خرید هاست شناور ارزان ، علاوه‌بر سرعت بالا، پینگ پایین و ثبات و پایداری هاست اروپا، از عدم خطر تحریم و دسترسی هاست ایران نیز بهره‌مند خواهید شد.

اگر قصد خرید این سرویس را دارید، علاوه بر مراجعه به وبسایت ابرآراز، می‌توانید با شماره 86084594-021 نیز تماس بگیرید تا مشاوران و متخصصان ما به تمامی سوالات شما پاسخ دهند.

سئو چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد صحبت کنیم که اساسا معنی سئو تکنیکال چیست و چه کارهایی برای این بخش باید انجام دهیم، لازم است تا به این سوال پاسخ دهیم که سئو چیست و چه معنایی دارد.

سئو (SEO) که در زبان فارسی با نام بهینه سازی برای موتورهای جستجو نیز شناخته می‌شود، برای بهبود عملکرد سایت براساس فاکتورها و قوانین موتورهای جستجو انجام می‌شود. هدف نهایی SEO جذب ترافیک بیشتر، شناسایی برند به مخاطبان و در نهایت افزایش میزان فروش  و کنار زدن رقباست.

به طور کلی فاکتورهای زیادی وجود دارند که می‌تواند موفقیت یا شکست سئو سایت شما را موجب شوند. کلمات استفاده شده در هر صفحه از سایت، لینک‌های دریافتی از سایت‌های دیگر، داشتن ساختاری مناسب برای سایت، هر کدام نمونه‌ای از بخش های مختلف سئو هستند. (سئو داخلی، خارجی و تکنیکال)

پیشنهاد مطالعه: مواردی که عنوان کردیم تنها گوشه‌ای از مواردی است که می‌توان در مورد مفهوم سئو در این مقاله توضیح داد. اگر می‌خواهید هرچه بیشتر در مورد سئو و کاربردهای آن بدانید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز، مقاله‌ی seo چیست را مطالعه کنید.

سئو تکنیکال چیست ؟

سئوی تکنیکال به بهبود جنبه‌های فنی یک سایت به منظور افزایش رتبه صفحات در موتورهای جستجو گفته می‌شود. ما در سئو فنی به دنبال آن هستیم که سایتی سریع‌تر، قابل درک‌تر و آسان‌تر برای موتورهای جستجو داشته باشیم. فعالیت‌هایی که در تکنیکال سئو صورت می‌گیرد، درست برعکس سئو خارجی است. بدین معنا که در سئو خارجی شما هیچ تغییری در محیط داخلی سایت خود نمی‌دهید، اما در سئو تکنیکال ، تمامی اقدامات شما در درون محیط داخلی سایت انجام می‌گیرد.

برخی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در حوزه تکنیکال سئو باید انجام دهید، عبارتند از:

  • سرعت بالای سایت
  • اتصال امن میان سیستم کاربر و سایت شما
  • طراحی مناسب برای تجربه کاربری خوب مخاطبان
  • و…

مطمئنا مواردی که عنوان کردیم، تنها بخش کوچکی از مواردی است که در سئو فنی انجام می‌گیرند؛ با این حال، می‌توان از این موارد، با عنوان مهم‌ترین فعالیت‌ها نام برد.

دلیل اهمیت سئو تکنیکال چیست ؟

گوگل و سایر موتورهای جستجو به دنبال آن هستند که بهترین نتیجه را به کاربران خود نمایش دهند. برای دستیابی به این هدف، ربات‌های گوگل صفحات سایت را از جوانب گوناگونی مورد بررسی قرار می‌دهند. شما با تمامی فعالیت‌هایی که در زمینه سئو انجام می‌دهید (سئو داخلی، خارجی و فنی) می‌خواهید به موتورهای جستجو نشان دهید که صفحات شما درباره چه موردی هستند و شما چه جایگاهی در میان دیگر رقبای خود دارید.

بنابراین، شما با بهبود جنبه‌های فنی سایتتان به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا به درستی در میان صفحات سایت شما بخزند و اصطلاحا سایت شما را کراول کنند و در نهایت درک کنند که شما در چه زمینه‌هایی فعالیت دارید. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، می‌توانید در نتایج رتبه‌بندی گوگل، به هدف دلخواه خود دست یابید.

یک سایت بهینه شده فنی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

می‌خواهید بدانید که سایت شما از نظر سئوی تکنیکال چه جایگاهی دارد؟ یک سایت که از نظر سئو تکنیکال وضعیت مناسبی دارد، در وهله اول از سرعت بالایی برخوردار بوده و موتورهای جستجو می‌توانند به راحتی میان صفحات این سایت، منتقل شوند.

در ادامه برخی از مهم‌ترین این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • سرعت بالای سایت

براساس تحقیقات، کاربران امروزی، تنها سه ثانیه به یک وبسایت فرصت می‌دهند تا به او نشان دهند که می‌توانند به سوالاتشان پاسخ دهد یا خیر! در نهایت، اگر سایت شما نتواند به درستی و به موقع نظر کاربران را جلب کند، 53٪‌ کاربران سایت شما را ترک خواهند کرد. بنابراین اگر سایت کندی دارید، همین حالا مشکل آن را بررسی کرده و تلاش کنید که آن را برطرف کنید؛ در غیر اینصورت، شما با دست خودتان، ترافیک سایتتان را به رقبا تحوبل می‌دهید.

گوگل به خوبی می‌داند که کاربران، صفحات با سرعت پایین را ترک می‌کنند، حتی اگر مطلب ارزشمندی منتشر کرده باشد. بنابراین، یک صفحه وب کند نسبت به رقیب سریع‌تر خود، رتبه پایین‌تری در نتایج جستجو کسب کرده و در نتیجه ترافیک کمتری نیز به همراه دارد.

  • مناسب برای موتورهای جستجو

موتورهای جستجو برای بررسی سایت‌ها از ربات‌های مختلف با قابلیت‌های متعدد استفاده می‌کنند. موردی که در این امر به خزنده‌ها و ربات‌های گوگل کمک می‌کند، لینک‌هایی است که در هر صفحه استفاده شده‌اند. داشتن یک استراتژی مناسب و اصولی به این ربات‌ها کمک می‌کند تا دریابند که مهم‌ترین صفحات یک سایت چه صفحاتی هستند. 

لازم به ذکر است که در هر سایت، صفحاتی وجود دارند که مدیران تمایل ندارند این صفحات توسط موتورهای جستجو بررسی شده و در نهایت در صفحه نتایج، نمایش داده شود. هدف از انجام این کار است مهم‌ترین صفحات سایت را برای گوگل مشخص کرده و اجازه ندهید که کراول باجت سایتتان برای صفحات بیهوده صرف شود.

پیشنهاد مطالعه: کراول باجت از جمله مهم‌ترنی مواردی است که در سئو باید به آن توجه شود. متاسفانه درصد بسیاری از کسانی که در حوزه سئو فعللیت دارند، به درستی با این مفهوم آشنا نیستند. پیشنهاد می‌کنیم برای درک معنی این مفهوم پراهمیت به وبلاگ ابرآراز مراجعه کرده و مقاله crawl budget چیست را مطالعه کنید.
  • فایل Robots.txt در سئو تکنیکال چیست ؟

فایل robots.txt یکی از جمله فایل‌های پرکاربردی است که می‌تواند به ربات‌های شما در سایت جهت بدهد. نکته‌ای که باید در زمان استفاده از این فایل به خاطر داشته باشید این است که کوچک‌ترین اشتباه در به‌کارگیری این فایل سبب می‌شود صفحات مختلف سایت شما (بعضا صفحات پراهمیت)  توسط موتورهای جستجو دیده نشده و نتوانند رتبه بگیرند.

یکی از مسائلی که افراد عموما با آن روبه‌رو می‌شوند، این است که به صورت اتفاقی و ناخواسته فایل‌های CSS و JS سایت را در فایل robot.txt مسدود می‌کنند. این فایل‌ها چه اطلاعاتی دارند؟ این فایل‌ها کدهایی را شامل می‌شوند که به مررورگر اعلام می‌کند که سایت شما چگونه بوده و چطور کار می‌کند. در نتیجه اگر فایل‌های CSS و JS را مسدود کرده باشید، موتورهای جستجو نمی‌توانند بفهمند که آیا سایت شما به درستی کار می‌کند یا خیر!

ین فایل‌ها حاوی کدهایی هستند که به مرورگر اعلام می‌کنند سایت شما چگونه بوده و چطور کار می‌کند. در نتیجه اگر آن فایل‌ها مسدود شده باشند، موتورهای جستجو نمی‌توانند بفهمند که سایت شما به درستی کار می‌کند یا خیر.

  • متا تگ‌ها

بسیار پیش می‌آید که به دلایل متعدد شما می‌خواهید بک سایت توسط خزنده‌های گوگل بررسی شود، اما در نهایت در نتایج جستجو برای کاربران نمایش داده نشود. این کار با استفاده از متا تگ robots انجام می‌شود. شما با به‌کارگیری این متاتگ به خزنده‌های موتورهای جستجو اعلام می‌کنید که صفحه را بررسی کنند اما به لینک‌هایی که در صفحه استفاده شده‌اند وارد نشوند.

  • نبود لینک‌های مرده (dead links)

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که مهم‌ترین کار در سئو تکنیکال چیست باید بگوییم که مانند هر بخش دیگری از سئو، لینک‌ها مهم‌ترین بخشی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. همانطور که پیشتر نیز توضیح دادیم وب‌سایت‌های کند خسته‌کننده‌ترین چیزی است که کاربر می‌تواند با آن مواجه شود.

اما موردی که می‌تواند برای کاربران آزاردهنده‌تر باشد، وارد شدن به صفحه‌ای است که اصلا وجود ندارد؛ ارور 404. اگر در صفحه سایت خود به صفحه‌ای لینک دهید که به هر دلیل در سایت وجود ندارد و یا حذف شده است، کاربران با خطای 404 مواجه می‌شوند. 

علاوه‌بر کاربران، موتورهای جستجو نیز تمایل ندارند تا به این نوع از صفحات برخورد کنند. نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که خزنده‌های موتورهای جستجو کوچک‌ترین و پنهان‌ترین لینک‌های موجود در صفحات را پیدا کرده و به آن‌ها وارد می‌شوند. در نتیجه احتمال بیشتری دارد که به صفحاتی با خطای 404 برخورد کنند.

نگران نباشید! ما در وبلاگ ابرآراز به تفصیل در مورد رفع خطای 404 در وردپرس به شما توضیح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم حتما از محتوای مقاله رفع خطای 404 در وردپرس برای بهبود سئو تکنیکال سایت خود استفاده کنید.

سخن پایانی

در  انتها لازم می‌دانیم تا نکته‌ای را با هم بررسی کنیم؛ همانطور که تاکنون دریافتید، بازاریابی و جذب مشتری، نیاز به وقت، انرژی و مطالعه‌ی زیادی دارد. پس اگر می‌خواهید در مسیر بازاریابی به بهترین نتیجه برسید، وقت اضافی ندارید تا در مسیر دیگری صرف کنید. در این مسیر، شما به کسی نیاز داری تا به شما اطمینان دهد، زیرساخت‌های سایتتان در درست‌ترین حالت ممکن قرار دارند.

ما در این مرحله به کمک شما می‌آییم تا بتوانید تنها بر روی کسب‌وکار خود تمرکز کنید و آن را توسعه دهید؛ بردن به محیط عملیات، نگهداری و توسعه در محیط عملیات را به ما بسپارید. شعار ما در سرویس DevOps as a Service یا همان SRE Team ابرآراز این است که تنها به توسعه کسب‌و‌کار خود فکر کنید و تمامی نگرانی‌های زیرساختی را به ما واگذار کنید. پیشنهاد می‌کنیم به وب سایت ما سر بزنید و از خدمات Devops ما استفاده کنید.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم که سئو تکنیکال چیست و برای بهینه سازی سایت باید چه مواردی را رعایت کنیم. اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا