همه

پروتکل ddns چیست ؟ آشنایی با مزایا و کاربردهای خدمات ddns

پروتکل ddns چیست ؟ کاربرد ddns چیست ؟ برای اینکه بتوانید به شناخت درستی از مفهوم ddns سرویس برسید باید درابتدا درک درستی از dns داشته باشید. در ادامه ما ضمن توضیح در مورد dns بررسی می‌کنیم که سرویس ddns چیست و چه کاربردهایی دارد؛ با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است که سرور های مجازی ابرآراز به صورت رایگان مجهز به سرویس DNS است که در اینصورت شما دیگر نگرانی از بابت امنیت اطلاعات کاربرانتان نخواهید داشت. علاوه بر آن ما به شما یک آی پی اختصاصی ارائه می‌دهیم که تا بتوانید از ترافیک نامحدود خدمات ما بهره‌مند شوید. اگر قصد خرید VPS ایران را دارید،‌ به وب سایت ابرآراز مراجعه کرده و از خدمات و امتیازات ما بهره‌مند شوید. علاوه بر آن متخصصان شبکه و دواپس ما به صورت رایگان و 24 ساعته آماده پاسخگویی هستند تا اطمینان حاصل کنند هیچ مشکلی برای سرورهای شما وجود ندارد.

dns چیست ؟

سرویس DNS که در زبان فارسی با نام سیستم نام دامنه شناخته می‌شود، برای تبدیل آدرس IP (اعدادی طولانی و سخت برای به خاطر سپردن) به یک نام دامنه به یادماندنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری DNS را به عنوان دفترچه تلفن اینترنت می‌شناسند که از طریق آن می‌توان به اطلاعات آنلاین دسترسی پیدا کرد. DNS نام دامنه را به IP addresses ترجمه می‌کند تا مرورگرها بتوانند منابع اینترنت را بارگیری کنند. (اگر نمی‌دانید IP چیست و چه کاربردی دارد، پیشنهاد می‌کنیم حتما از مطالب مقاله‌ی ip چیست استفاده کنید تا بتوانید در دنیای اینترنت با تسلط بیشتری فعالیت کنید.)

همانطور که می‌دانید هر دستگاهی که به اینترنت متصل می‌شود، از یک آدرس IP منحصربه‌فرد برخوردار است که ماشین‌های دیگر برای ارتباط با آن از این آدرس‌ها استفاده می‌کنند. در چنین شرایطی و با استفاده از سرورهای DNS شما دیگر نیازی به حفظ کردن آدرس‌های IP (مانند 192.168.1.1) نخواهید داشت.

این تنها گوشه‌ی کوچکی از نکاتی است که می‌توان در مورد مفهوم DNS عنوان کرد. اگر می‌خواهید به شکلی اصولی‌تر با این مفهوم و کاربردها و مزایای آن آشنا شوید،‌ با مراجعه به وبلاگ ابرآراز مقاله‌ی dns چیست را مطالعه کنید.

dns چیست

پروتکل ddns چیست ؟

ddns مخفف چیست ؟ سرویس های ddns که اختصاری از کلمه Dynamic Domain Name System است، در زبان فارسی با نام DNS پویا یا سیستم دامنه پویا نیز شناخته می‌شود. به‌طورکلی، خدمات ddns یک سرویس شبکه است که وظیفه دارد دامنه‌های مختلف اینترنتی را به آدرس آی پی تبدیل کند.

به‌طورکلی، Dynamic DNS سوابق DNS را به‌طور خودکار در هنگام تغییر آدرس IP بروز نگه می‌دارد. اساسا کار با ddns در شبکه‌های بزرگی رواج دارد که میزبان سرویس‌های داخلی هستن و از سرور های DNS و DHCP داخلی خود استفاده می‌کنند. با اینحال، بسیاری از شبکه‌های خانگی نیز می‌توانند از قابلیت ddns استفاده کنند. در ادامه ما ضمن توضیح در مورد مزایای استفاده از این سرویس،رد مورد تفاوت آن با DNS نیز توضیح 

تفاوت DNS با پروتکل ddns چیست ؟

بسیاری از افراد در زمان برخورد با سایت های ddns آن را با dNS اشتباه می‌گیرند. برای اینکه بهتر درک کنید ddns یعنی چی و چه تفاوتی با dNS دارد، در ادامه ما توضیح مختصری در مورد تفاوت این دو مفهوم ارائه می‌دهیم؛ با ما همراه باشید.

به‌طورکلی، DNS ثابت است و همواره به یک دامنه خاص تعلق دارد؛ در مقابل اما DdNS از ماهیت پویایی برخوردار است. این بدان معناست که در زمان استفاده از ddns ، آدرس آی پی تغییر پیدا می‌کند. شما با استفاده از این سیستم می‌توانید به یک وب سرور یا سایت بدون توجه به داینامیک بودن آن، دسترسی داشته باشید.

البته به یاد داشته باشید که هردوی این سیستم‌ها از پروتکل TCP / IP تشکیل شده‌اند و دلیل استفاده از این دو پروتکل این است که کاربران نمی‌توانند آدرس آی پی عددی وب سایت های مختلف را به خاطر بسپارند.

تفاوت DNS با پروتکل ddns چیست

مزایای ساخت ddns

پس همانطور که متوجه شدید، استفاده از بهترین ddns سایت یک راه‌حل مناسب در زمان تغییرات دائمی یک آدرس IP است که مزایای بی‌شماری را برای شما به همراه می‌آورد. در ادامه ما برخی از مهم‌ترین مزایای به‌کارگیری تنظیمات ddns را توضیح می‌دهیم تا در نهایت به درک درستی از این سرویس برسید.

قابلیت دسترسی

شما با به‌کارگیری گزینه ddns می‌توانید بدون هیچ نگرانی و به سادگی به سایت و سرور خود دسترسی پیدا کنید. این سرویس به شما امکان می‌دهد تا در صورت تغییر آی پی ، بتوانید بدون هیچ مشکل و توقفی به فعالیت خود ادامه دهید.

منظور از ساده بودن پروتکل ddns چیست ؟

اگر ddns راه اندازی کنید، دیگر به مدیر شبکه نیازی ندارید تا تنظیمات شما را بررسی و پیکربندی کند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که در برخی موارد، به تنظیم و کانفیگ خاص از سمت شرکت ارائه‌دهنده نیاز پیدا خواهید کرد. اگر می‌خواهید بدانید کانفیگ به چه معناست و در سرور ها لینوکسی به چه روشی انجام می‌شود، حتما مقاله‌ی کانفیگ سرور چیست را در وبلاگ ابرآراز مطالعه کنید.

ابرآراز مفتخر است اعلام کند که با ارائه پشتیبانی 24 ساعته و رایگان توسط متخصصین دواپس و شبکه، مشکلات و نیازهای زیرساختی شما را در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ گفته و شما دیگر نگرانی بابت خدمات دریافتی خود نخواهید داشت.

منظور از ساده بودن پروتکل ddns چیست

اقتصادی بودن به کارگیری ddns در ایران

DDNS سرویس ارزان قیمتی است که به دلیل داشتن آدرس‌های زیاد، شما مشکلی در زمینه تنظیم آدرس IP نخواهید داشت. به همین دلیل، می‌توانید از آنها به طور همزمان بهره ببرید.

دلیل نیاز به پروتکل ddns چیست ؟

آیا شما به تنظیم ddns نیاز دارید؟ تصور کنید شما مجبورید هرروز شماره تلفن خود را تغییر دهید. در مقابل تلفن همراه مخاطبین شما می‌دانند که شماره شما تغییر پیدا کرده و به صورت خودکار، شماره شما را تغییر می‌دهند. در اینصورت، ارتباط شما با مخاطبینتان هیچگاه قطع نمی‌شود. این دقیقا کاری است که سرویس Dynamic DNS یا DDNS انجام می‌دهد. در نتیجه این امر است که اتصال شما برای دسترسی از راه دور به دستگاه شما هیچوقت قطع نمی‌شود.

ارائه‌دهندگان سرویس dns رایگان

حال که با تعریف DDNS آشنا شدید و دریافتید که پروتکل ddns چیست ، احتمالا می‌خواهید بدانید از کجا می‌توان نسبت به خرید سایت ddns رایگان و غیر رایگان، اقدام کرد. سایت‌های بسیاری هستند که به صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه‌ای اندک، ، ddns خوب در اختیار شما قرار می‌دهند. برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

ارائه‌دهندگان سرویس dns رایگان

ایجاد ddns در چه جایی کاربرد دارد؟

با تمام توضیحاتی که در مورد سرویس ddns شرح دادیم، در این قسمت می‌خواهیم با هم بررسی کنیم که این پروتکل در چه موقعیت‌هایی می‌تواند کاربرد داشته و به ما کمک کند؛ با ما همراه باشید.

  • با استفاده از Dynamic DNS دیگر نیازی نیست که اعداد و ارقام را به خاطر بسپارید. این سرویس به هر وب سرویس یک نام اختصاصی می‌دهد که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.
  • ساخت dns رایگان و یا حتی پولی به شما کمک می‌کند به کامپیوترها و سیستم‌ها دسترسی آسانی داشته باشید. منظور از شبکه داخلی، اتصال به رایانه شخصی (دسک تاپ) از راه دور است.
  • بسیاری از سیستم‌های دوربین مداربسته، با استفاده از این سرویس به هر مودم یک IP Public از نوع IPv4 اختصاص می‌دهند. با این اتفاق، هر مرتبه که اتصال به اینترنت ، قطع و وصل می‌شود، اینترنت یک آی پی جدید را که با استفاده از DDNS تهیه شده به مدیر اختصاص می دهد.
  • سرویس ddns به کاربران امکان می‌دهد با سیستم کاری به پست الکترونیکی یا فایلها دسترسی ایمن داشته باشند
امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم درباره ddns توضیح داده و شما را با پاسخ سوالتان مبنی بر اینکه پروتکل ddns چیست آشنا کرده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا