سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
توسعهرایانش ابریهمه

8 تفاوت سرور مجازی ایران و خارج (فرق سرور داخلی و خارجی)

در این مقاله، به 8 تفاوت سرور مجازی ایران و خارج به طور مجزا می‌پردازیم. یکی از دیگر مواردی که هنگام تهیه‌ی سرور مجازی باید بدان توجه داشت، موقعیت جغرافیایی سرور است. به دلیل اینکه مکان جغرافیایی‌ای که سرور در آن قرار دارد، در برخی از فاکتورهای انتخاب شما مانند چگونگی و نحوه سرویس‌دهی تفاوت ایجاد خواهد کرد. سرور مجازی ایران و کشورهای خارجی هرکدام مزایا و کارکردهای مخصوص به خود را دارند.

پیش از اینکه با تفاوت سرور مجازی ایران و خارج آشنا شوید، لازم است تا با مفاهیم کلی سرور مجازی آشنا شده و اطلاعات بیشتری درمورد مزایا و معایب آن بدست آوردید؛ از این رو پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله سرور مجازی چیست بزنید و سپس به ادامه مقاله بپردازید.

vps چيست ؟

در تعریف VPS چیست ابتدا باید بدانید که vps مخفف چیست؟ VPS از عبارت سه کلمه‌ای Virtual Private Server تشکیل شده است. سرور مجازی یا VPS در واقع سروری اختصاصی است که با استفاده از تکنیک‌های مجازی سازی به چند سرور مجازی تقسیم بندی شده است. این بخش‌ها از نظر استفاده از سخت‌افزار با هم یکسان هستند.

شما می‌توانید با تهیه سرور مجازی ابرآراز علاوه بر برخورداری از قیمتی مناسب، راه اندازی مجدد سرورتان را بسیار ساده و در کمترین زمان انجام دهید.

سرور مجازی ایران 

سرور مجازی ایران

سرور های مجازی‌ای هستند که میزبانی سرور های اصلی و دیتاسنتر های آن در داخل ایران سرویس دهی کرده و از اینترنت ایران استفاده می کنند. اگر قصد خرید سرور مجازی دارید، اما نمی‌دانید تفاوت سرور مجازی ایران و خارج چیست، این مقاله را تا انتها دنبال کنید. مطئنا بعد از مطالعه‌ی این مقاله، مشکل شما به طور کامل برطرف می‌شود. همچنین برای اینکه بدانید سرور مجازی ترکیه چیست؟ به بلاگ مورد نظر مراجعه نمایید.

مزایا و معایب vps ایران

برای درک بهتر تفاوت سرور مجازی ایران و خارج ، بهتر است که در ابتدا با مزایا و معایب این دو به طور جداگانه آشنا شیود. در ادامه تلاش می‌کنیم تا این موارد را به تفصیل برای شما شرح دهیم.

سرعت بالاتر

اگر سرور مجازی شما داخل ایران باشد، سرعت دسترسی به اطلاعات یا به اصطلاح سرعت لود شدن سایت و فایل‌های شما برای کاربران داخل ایران، سریع‌تر از دسترسی به اطلاعات در سرور های مجازی موجود در خارج از کشور است. دلیل این امر، بیشتر به بُعد مسافت و پایین بودن پینگ مربوط می‌باشد.

امنیت اطلاعات

باتوجه به اینکه سایت‌های دولتی و سایت‌های برخی شرکت‌ها، حاوی اطلاعات حیاتی و مرتبط با منافع ملی هستند، به آنها اکیداً توصیه می‌شود از سرور مجازی ایران برای میزبانی اطلاعات و سایت خود استفاده نمایند.

دسترسی به اطلاعات

هنگام اختلال در اینترنت ایران، معمولا شاهد کندی یا عدم دسترسی به سایت‌هایی که روی سرور های خارجی قرار دارند، خواهیم بود. اما در صورتی که سرور مجازی شما در داخل کشور میزبانی شود، سرور شما بدون هیچ مشکلی در دسترس کاربران خواهد بود.

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج ؛ دسترسی به اطلاعات

ترافیک ارزان‌تر برای کاربران

معمولا شرکت‌های ارائه دهنده‌ی اینترنت، مانند مخابرات، ابرآراز و… ترافیک داخل ایران را برای کاربران خود با تعرفه ارزان‌تری در نظر می‌گیرند. لذا کابران داخل ایران برای استفاده از اطلاعات میزبانی شده بر روی سرور مجازی شما بهای کمتری خواهند پرداخت.

معایب سرور مجازی ایران 

کیفیت متوسط شبکه دسترسی به اینترنت

متاسفانه ایران از نظر کیفیت شبکه‌ی دسترسی به اینترنت، دارای توان رقابتی چندانی با برخی از کشورهای پیشرفته قاره آمریکا و اروپا (فرانسه, آلمان, آمریکا, کانادا و…) نیستیم. در نتیجه کیفیت شبکه و پهنای باند اینترنت کمتری در سرویس‌های ایران نسبت به خارج احساس می‌شود.

پایداری (UpTime) پایین‌تر

همانطور که در قسمت قبلی ذکر کردیم، متاسفانه در ایران، کیفیت شبکه‌ای در حد کشورهای پیشرفته وجود ندارد. این موضوع سبب کاهش میانگین آپتایم سرورها و در نتیجه آپتایم وب سایت ها می‌گردد. به طور کلی، آپتایم شبکه در ایران می‌تواند بین 98.5 الی 99 درصد باشد.

ترافیک کمتر

به دلیل کم و گران بودن ترافیک در داخل کشور، معمولا در شرکت‌های هاستینگ به سرور های مجازی ایران، ترافیک محدودی تعلق می‌گیرد. (البته در ابرآراز جهت افزایش رضایت کاربران و تشویق آنها به استفاده از سرویس‌های داخلی، سرور های مجازی ایران با قیمت مقرون به صرفه ارائه می‌شود)

ترافیک کمتر

عدم امکان استفاده از برخی مخازن اطلاعات خارجی

متاسفانه برخی از وب سایت های خارجی، آی‌پی‌های ایرانی را تحریم کرده‌اند. این موضوع، امکان دانلود اطلاعات از سایت‌هایی که دسترسی ایران را تحریم کرده‌اند، در سرور‌ های مجازی ایران را از بین می‌برد.

مجازی خارجی

سرور مجازی خارج به سرور های مجازی ای گفته می شوند که سرور های اصلی و دیتاسنتر های آن در خارج از ایران و در کشور هایی مانند کانادا، آلمان، فرانسه و… میزبانی می شوند.

حال بیایید با مزایا و معایب سرور مجازی خارجی اشنا شویم. همانطور که پیشتر نیز عنوان کردیم، این موضوع، شما را به درک عمیق‌تری نسبت به تفاوت سرور مجازی ایران و خارج می‌رساند.

پیش از اینکه به سراغ این بررسی برویم لازم می‌دانیم تا در مورد سرور مجازی آلمان توضیح دهیم. از آنجایی که امروزه سرور آلمان با استقبال زیادی از سمت کسب‌وکارها مواجه شده است، دانستن درباره‌ی ویژگی‌ها و مزایای استفاده از آن از اهمیت بالایی برخوردار است. برای آشنایی با این سرور لازم است تا مقاله‌ی سرور مجازی آلمان چیست را مطالعه نمایید. 

مزایا

پهنای باند بسیار وسیع 

به دلیل وجود کیفیت شبکه وسیع در خارج کشور، سرور های مجازی خارج همراه با پهنای باند بسیار قدرتمندی ارائه می‌شوند. لذا این مورد برای سایت‌های دانلود و آپلود که به دانلود اطلاعات از سراسر دنیا نیاز دارند، بسیار مناسب است.

استفاده از سخت افزار‌ های جدید

به دلیل ارزان بودن سخت افزار در خارج از کشور، معمولا در دیتاسنتر های معتبر جهان، همیشه از بروزترین سخت‌ افزار ها (هارد و…) استفاده می‌شود که این موضوع می‌تواند در کیفیت سرور مجازی تاثیرگذار باشد.

استفاده از سخت‌افزار‌های جدید

امکان استفاده از کلیه مخازن اطلاعات جهان

به دلیل عدم وجود تحریم بر روی این سرورها، می‌توان از کلیه سایت‌های دنیا بدون هیچگونه محدودیتی استفاده کرد.

معایب

خطر تحریم

به دلیل فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ایران، احتمال هرگونه تحریم از سمت کشور میزبان دیتاسنتر بر روی سرور های مجازی خارج کشور وجود دارد.

سرعت دسترسی پایین‌تر به وب سایت نسبت به سرور مجازی ایران

همانطور که گفتیم، بُعد فاصله در سرعت لود سایت و دسترسی به اطلاعات بسیار حائز اهمیت است. از این رو به دلیل پینگ بالاتر سرور های خارجی، سرعت دسترسی به اطلاعات نسبت به سرور مجازی ایران پایین‌تر می‌باشد.

عدم داشتن ثبات قیمت

در صورت داشتن نوسان قابل توجه در بازار ارز، امکان تغییر در قیمت تمدید این سرویس‌ها وجود دارد.

دسترسی تنها از طریق اینترنت

دسترسی به اطلاعات سرور های مجازی خارج کشور، تنها از طریق اینترنت فراهم است. در صورتیکه دسترسی به اینترنت کشور دچار اختلال شود، دسترسی به سرور مجازی شما امکان‌پذیر نخواهد بود.

دسترسی تنها از طریق اینترنت

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج در چیست؟

در موارد زیر قصد داریم تا به مقایسه‌ سرور مجازی ایران و خارج بپردازیم. با ما همراه باشید.

  •  کیفیت و آپ تایم (uptime) شبکه
  • امنیت
  •  سرعت دسترسی
  • هزینه سرویس
  • سئو (SEO) سایت
  • پهنای باند
  •  امکان استفاده از مخازن اطلاعات
  • قوانین

کیفیت و آپ تایم (uptime) شبکه

به لحاظ کیفیت و آپ تایم یا همان زمان بالا بودن سرورمجازی ایران و کشورهای خارجی، سرور های موجود در دیتا سنتر های کشور های پیشرفته اروپایی و آمریکا به نسبت سرور های ایرانی از کیفیت بالاتری برخوردار اند.

مقایسه سرور مجازی ایران و خارج ؛ امنیت

سرور ایرانی

اگر سروری که می خواهید تهیه کنید برای سایت های دولتی و یا سایت های شرکت هایی است که اطلاعات آنها محرمانه بوده و نباید به خاج از کشور نفوذ پیدا کنند و یا در ارتباط با منافع ملی هستند، برای میزبانی سایت خود می بایستی از هاست ایران استفاده نمایید.

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج ؛ سرعت دسترسی

وجود این ویژگی بستگی به موقعیت مکانی سرور و کاربران و بعد مسافت دارد. هر قدر مسافت شما با دیتاسنتر کمتر باشد، سرعت دسترسی نیز بیشتر خواهد بود. طبیعی است که اگر در ایران قرار دارید و همچنین کاربرانی که از سایت شما استفاده می کنند هم بیشتر ایرانی هستند، سرور های ایرانی گزینه ی مناسبی برای شما می باشند. ولی اگر اکثر کاربران شما از خارج از کشور به سایت دسترسی دارند و یا تجارت شما اکثرا با افراد یا شرکت هایی خارج از ایران انجام می شود، بهتر است برای اطمینان، از سرور های خارجی استفاده کنید.

علاوه بر این ها، به دلیل اینکه دسترسی به اطلاعات سرور های مجازی خارج تنها از طریق اینترنت صورت می پذیرد، اگر اینترنت دچار مشکل شود دسترسی به سرور مجازی نیز قطع خواهد شد.

فرق سرور مجازی ایران با خارج ؛ هزینه سرویس

موارد بسیاری در مقدار هزینه و قیمتی که برای خرید سرورمجازی ایران و کشورهای خارجی پرداخت می‌کنید موثراند. به طور کلی هزینه‌ی تهیه و استفاده از سرور های خارجی بالاتر از سرویس های ایرانی هستند. یکی از این موارد تاثیر گذار، قیمت ارز خارجی است.

اگر قصد تهیه سرویس‌های خارجی را دارید، لازم است بدانید تغییر و نوسانات قیمت ارزهای خارجی در مقدار هزینه‌ی پرداختی برای تهیه و همچنین برای تمدید درخواستتان، تاثیر می‌گذارد. همچنین یکی دیگر از دلایل بالا بودن قیمت سرور های خارجی وجود سیستم‌ها و سخت افزار های پیشرفته‌تر و بروز‌تر شامل سرویس‌های مقابله با حملات DDOS، سخت افزار های امنیتی و… است.

فرق سرور مجازی ایران و خارج

مورد دیگری که این تفاوت سرور مجازی ایران و خارج از نظر قیمتی را به وجود می‌آورد، تهیه لایسنس برای نرم افزار هاست. در حالی که در سرور های خارجی، امکان استفاده از برخی نرم افزار ها بدون تهیه لایسنس وجود نخواهد داشت، در دیتاسنتر های داخلی به اندازه دیتاسنتر های خارجی حساسیت زیادی برای خرید لایسنس‌های این چنینی وجود ندارد. لازم به ذکر است که در سرویس‌های داخلی، ترافیک در بعضی اپراتورها به صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود.

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج ؛ سئو (SEO)

موقعیت جغرافیایی سرورمجازی ایران و کشورهای خارجی روی این مورد نیز تاثیر گذار است. نمی‌توان با قطعیت گفت که از این جهت کدام یک برتر هستند، زیرا که هرکدام ویژگی‌ها و مزیت‌های منحصر به خود را دارند که انتخاب آن بستگی به نوع سایت شما و لوازم آن دارد.

اگر اکثر بازدیدکنندگان سایت شما داخلی هستند، تهیه‌ی سرور از داخل کشور در رتبه بندی سایت شما در سرویس جست و جوی گوگل به دلیل وجود همخوانی میان IP جست‌وجو کننده و وب سایت بالا آمده، تاثیر مثبت می‌گذارد.
همچنین سرعت لود سایت نیز برای اغلب کاربران داخلی شما بیشتر شده که این هم از نظر گوگل امتیاز محسوب می‌شود. البته لازم به ذکر است که سرعت دسترسی سایت‌هایی مانند گوگل به سایت شما کمتر شده که این خود از نظر گوگل یک نقص به شمار می‌رود.
مورد دیگری که می‌تواند تا حدی بر روی سئو سایت تاثیر منفی داشته باشد، بروز مشکلات ارتباطی است که به صورت مقطعی رخ داده و باعث ایجاد اختلالاتی در ایندکس (index) شدن سایت می‌شود.

برخی از سایت‌ها نیز وجود دارند که برای استفاده از سرویس‌های آنها به منظور درآمد زایی، می‌بایستی حتما سرور های مورد استفاده شما در دیتاسنتر های خارج از کشور قرار داشته باشند. برای نمونه سایت Google Adwords از جمله سایت‌هایی است که برای استفاده از خدمات آن و کسب درآمد باید از سرور های خارج از ایران استفاده کنید.

تفاوت سرور مجازی ایران با خارج ؛ پهنای باند

پهنای باند

از آنجایی که پهنای باند در خارج از کشور بسیار وسیع بوده و سرورهای مجازی با پهنای باند قدرتمندتری نسبت به سرورهای داخلی ارائه می‌شوند، اگر سایت شما از نوع سایت‌هایی است که نیاز به دانلود و آپلود اطلاعات از سراسر دنیا دارد، و یا فعالیت‌های ایمیلی بین شرکت‌های مختلف خارجی دارید، سرور های خارج از کشور گزینه‌ی مناسبی است.

امکان استفاده از مخازن اطلاعات

در حالی که استفاده و دانلود از تمامی مخازن اطلاعاتی به دلیل عدم وجود تحریم با استفاده از سرورهای خارج از کشور، بدون هیچ محدودیتی فراهم است، متاسفانه به دلیل وجود تحریم‌ها علیه کشورمان برخی از سایت‌های خارجی آی پی (IP) های ایرانی را تحریم کرده‌اند، بدین ترتیب امکان استفاده و دانلود اطلاعات از آن سایت‌ها در سرور های ایرانی فراهم نمی‌باشد.

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج ؛ قوانین

از دیگر تفاوت سرور مجازی ایران و خارج می‌توان به قوانین هریک اشاره کرد. به دلیل وجود برخی قوانین مربوط به سرورهای خارجی که معمولا سخت‌گیرانه‌تر از قوانین استفاده از سرور های داخلی هستند، برای استفاده از آنها، ممکن است با محدودیت‌هایی مواجه شوید. این قوانین شامل کپی رایت، تنظیمات امنیتی و یا ارسال هرزنامه و… بر روی سرور باشد.

نکته‌ای که لازم است به آن توجه داشته باشید، این است که برخی از کاربران تصور می‌کنند سرور مجازی داخل ایران تنها برای کاربران داخل ایران و سرور مجازی خارج تنها برای کاربران خارج از ایران قابل دسترسی است. ولی باید گفت که این گونه نیست. دیتاسنتر سرور های مورد استفاده شما چه در داخل ایران و چه در خارج از کشور قرار داشته باشند، از تمام نقاط جهان قابل دسترسی بوده و مربوط به منطقه‌ای خاص نمی‌شود.

همچنین امکان انتقال از سرور مجازی خارج به سرور مجازی ایرانی و به عکس همواره وجود دارد و این شما هستید که باید با توجه به نوع سایت و خدماتی که در آن ارائه می‌دهید، تجارت و کاربران خود، بهترین گزینه را برای خرید سرور مجازی انتخاب کنید.

امیدوارم توانسته باشیم شما را در انتخاب سرورمجازی ایران و کشورهای خارجی یاری کنیم. برای اطلاعات بیشتر می توانید به دیگر مقالات و یا کانال تلگرامی ابر آراز رجوع کرده و یا با ما ارتباط برقرار کنید. از اینکه بتوانیم به شما کمک کنیم خوشحال خواهیم شد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا