همه

حمله dos چیست ؟ آموزش جلوگیری از حملات dos ( داس )

در فضای وب، حملات گوناگونی از سمت افراد و سیستم‌ها ایجاد می‌شود که می‌تواند برای هرکسی که در این فضا فعالیت دارد، اتفاق بیافتد. یکی از جمله این خطرات، حمله اختلال سرویس dos و DDoS ( حملات داس و دیداس ) است که می‌تواند آسیبی جبران‌ناپذیر به امنیت داده‌ها و اطلاعات شما وارد کند. اگر در دنیای فناوری فعالیت داشته و با مفاهیم امنیت شبکه آشنایی داشته باشید، مطمئنا با حملات dos آشنایی دارید. در این مقاله ما تلاش می‌کنیم به این سوال پاسخ دهیم که حمله dos چیست ، حمله dos و ddos چه تفاوت‌هایی با هم دارند و در نهایت اینکه چگونه می‌توان در مقابل این حملات، از امینت داده‌های خود محافظت کرد.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید سرور مجازی لینوکس پرسرعت را دارید، می‌توانید به سایت ابرآراز مراجعه کنید. ما همراه با خرید هر سرویس، پشتیبانی 24 ساعته و رایگان همراه با بکاپ کامل روزانه را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهیم. برای خرید سرویس‌ها می‌توانید به سایت ابرآراز مراجعه کرده و یا با شماره 86084594-021 تماس بگیرید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • حمله سایبری چیست ؟
  • منظور از dos چیست ؟
  • هدف حملات dos چه کسانی هستند؟
  • آشنایی با انواع حمله dos
  • بررسی تفاوت حمله dos و ddos
  • آیا سیستم ما مورد تهاجم حمله های dos قرار گرفته است؟
  • بهترین راه‌های جلوگیری از حملات dos چیست ؟

منظور از حمله سایبری چیست ؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد صحبت کنیم که حمله dos چیست و بهترین راه‌ها برای تشخیص و جلوگیری از حمله dos کدامند، نیاز است که در ابتدا شناختی نسبت به تعریف حملات سایبری و انواع آن داشته باشیم.

مطمئنا اشخاص با انواع دسترسی به اینترنت، تمایلی ندارند تا اطلاعات و داده‌هایشان در اختیار افراد سودجو قرار گیرد. اهمیت این موضوع برای کسب‌وکارها و شرکت‌ها از اهمیتی دوچندان برخوردار است. برای جلوگیری از این موضوع، اولین کار این است که از داده‌های خود مراقبت کنیم و نسبت به داده‌های خود حساسیت داشته باشیم. یک اشتباه کوچک می‌تواند برای کسب‌وکار شما هزینه‌ی زیادی دربر داشته باشد.

هکرها راه‌هایی زیادی دارند تا بتوانند به اطلاعات موردنظر خود دسترسی پیدا کرده و از آنها برای رسیدن به مقصد خود استفاده کنند. به روش‌هایی که این افراد برای دسترسی به داده‌ها پیش می‌گیرند، حملات سایبری یا حملات امنیتی گفته می‌شود. اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر به این سوال پاسخ دهیم که حملات سایبری چیست باید اینگونه توضیح دهیم که:

هر فعالیتی که در نتیجه آن منابع اطلاعاتی شخصی بدون خواست و آگاهی آن شخص، مختل یا نابود شود، حمله سایبری گفته می‌شود.

پس شناخت درست هرکدام از این حملات و روش‌های مقابله با آن‌ها، تنها برای کسانی که در زمینه امنیت اطلاعات فعالیت دارند، ضروری نیست. بلکه هرکسی که در دنیای وب و اینترنت فعالیت دارد، باید درباره این آسیب‌های جدی اطلاعات کسب کند.

پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید با حملات سایبری و انواع آن به شکل درست‌تری آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز، مقاله حملات سایبری چیست را مطالعه کنید.

حمله dos چیست ؟

حال به سراغ موضوع اصلی مقاله برمی‌گردیم و تلاش می‌کنیم تا تعریف حمله dos را به شکلی درست با هم بررسی کنیم. حمله ی dos که در زبان فارسی با نام حمله محروم سازی از سرویس نیز شناخته می‌شود، یکی از چندین انواع حملات سایبری است که در آن، یک عامل مخرب، با ایجاد اختلال در عملکرد عادی دستگاه، قصد دارد تا دسترسی کاربران به یک سرویس را به طور هر چند کوتاه از بین ببرد.

حمله ی داس ( DoS ) معمولا با وارد کردن سیل عظیمی از ترافیک انجام می‌شود. این روند تزریق ترافیک تاجایی ادامه پیدا می‌کند که ترافیک عادی، دیگر قابل پردازش نبوده و سرویس از دسترس کاربران خارج می‌شود. dos حمله ای است که از طریق یک کامپیوتر به قصد ایجاد مشکل، انجام می‌شود.

به عبارتی دیگر معنی حمله dos یا Denial of Service  به حمله‌ای اطلاق می‌شود که هدف آن، خاموش کردن یک ماشین یا شبکه و غیرقابل دسترس کردن آن برای کاربران موردنظر انجام می‌شود. این کار را با پرکردن حجم ترافیک هدف یا ارسال اطلاعاتی که هنگی یا مختل شدن سرور را به دنبال دارد، انجام می‌شود. درهر حال اینکه، حمله dos ، دسترسی کاربران به سرویس یا منبع موردنظرشان را از بین می‌برند.

هدف حملات dos چه کسانی هستند؟

dos حملات گسترده‌ای هستند که می‌توانند هرکسی را مورد هدف قرار دهند؛ اما قربانیان آن عموما سرورهای وبسایت‌های بزرگی مانند بانک‌ها، بازرگانی‌ها، شرکت‌های رسانه‌ای، سازمان‌های دولتی و تجاری و… هستند. نکته‌ای که نیاز است به آن توجه داشته باشید،‌ این است که اگرچه حمله های dos معمولاً منجر به سرقت یا از دست دادن اطلاعات مهم یا سایر دارایی‌ها نمی‌شوند؛ اما می‌توانند هزینه و زمان زیادی را برای قربانی به همراه داشته باشند.

انواع حمله dos چیست ؟

انواع مختلفی از حملات dos در شبکه یا حمله محروم سازی از سرویس وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

حملات مبتنی بر حجم

این حملات از حجم زیادی از ترافیک جعلی استفاده می کنند تا یک منبع آنلاین مانند یک سرور یا وب سایت را تحت تأثیر قرار دهند. حجم حمله بر حسب بیت در ثانیه اندازه گیری می شود.

حملات پروتکل یا لایه شبکه

این حملات تعداد زیادی بسته را به زیرساخت شبکه و ابزارهای مدیریت زیرساخت ارسال می کنند. اندازه آنها بر حسب بسته در ثانیه (PPS) اندازه‌گیری می‌شود و شامل حملات Smurf DDoS (حملات لایه‌ای شبکه‌ای که برای پر کردن سرور هدف با پیام‌های خطا طراحی شده‌اند) و سیل‌های SYN (که شبکه‌ها را با درخواست‌های اتصال نیمه باز پیوند می‌دهد) می‌شود.

منظور از حملات لایه برنامه در حمله dos چیست ؟

این حملات مشابه حملات مبتنی بر حجم هستند، اما توسط برنامه های کاربردی با درخواست های مخرب انجام می شوند. اندازه آنها بر حسب درخواست در ثانیه (RPS) اندازه گیری می شود.

تفاوت حملات dos و ddos چیست ؟

کاربران عموما حمله دیداس (DDoS) را با حمله DoS اشتباه می‌گیرند. به همین دلیل، ما ترجیح می‌دهیم برای بررسی تفاوت حمله dos و ddos تعریفی هرچند مختصر از مفهوم حملات ddos را باهم بررسی کنیم.

حملات دیداس چیست ؟

حمله دیداس (DDoS) مخفف Distributed Denial of Service بوده و به حمله سایبری گفته می‌شود که سیستم‌های مهم وحیاتی را به منظور ایجاد اختلال در شبکه و اتصالات هدف قرار می‌دهد. در نتیجه این کار، برای کاربران نقض سرویس ایجاد شده و کاربران نمی‌توانند به سایت موردنظر ود . حمله DDoS از چندین رایانه آلوده برای هدف قرار دادن یک‌سیستم استفاده می‌کند.

حمله دیداس (DDoS) که در زبان فارسی با نام حمله انکار سرویس توزیع شده نیز شناخته می‌شود، نوع دیگری از حملات سایبری است که از منابع توزیع‌شده بی‌شماری ارسال می‌شود. 

حمله انکار سرویس توزیع شده (DDoS) نوعی حمله DoS است که از منابع توزیع شده زیادی می آید. به عبارت دیگر DoS از یک اتصال استفاده می کند، در حالی که یک حمله DDoS از بسیاری از منابع ترافیک حمله، اغلب به شکل یک بات نت استفاده می کند. به طور کلی، بسیاری از حملات اساسا مشابه هستند و می توان با استفاده از یک منبع دیگر از ترافیک مخرب جهت حمله استفاده کرد.

 یک حمله DDoS زمانی اتفاق می‌افتد که چندین سیستم یک حمله DoS هماهنگ را به یک هدف واحد هماهنگ می‌کنند. تفاوت اساسی این است که هدف به جای اینکه از یک مکان مورد حمله قرار گیرد، از چندین مکان به طور همزمان مورد حمله قرار می گیرد.

 توزیع میزبان هایی که DDoS را تعریف می کند، مزایای متعددی را برای مهاجم فراهم می کند:

او می تواند از حجم بیشتری از ماشین برای اجرای یک حمله مخرب جدی استفاده کند

شناسایی مکان حمله به دلیل توزیع تصادفی سیستم های مهاجم (اغلب در سراسر جهان) دشوار است.

خاموش کردن چندین دستگاه از یک دستگاه دشوارتر است

شناسایی طرف مهاجم واقعی بسیار دشوار است، زیرا آنها در پشت بسیاری از سیستم‌ها (عمدتا در معرض خطر) پنهان شده‌اند.

فناوری‌های امنیتی مدرن مکانیسم‌هایی را برای دفاع در برابر بیشتر انواع حملات DoS ایجاد کرده‌اند، اما به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد DDoS، همچنان به عنوان یک تهدید بالا تلقی می‌شود و برای سازمان‌هایی که می‌ترسند توسط چنین حمله‌ای هدف قرار بگیرند، نگرانی بیشتری دارد.

بهترین راه برای تشخیص وجود حمله ی dos چیست ؟

مطمئنا شناسایی اینکه آیا واقعا حمله‌ای صورت گرفت و یا اینکه تنها مشکل اتصال به شبکه و یا پهنای باند وجود دارد، کار دشواری است؛ با این وجود با توجه به علائم زیر، شما می‌توانید تشخیص دهید که آیا حملات dos در شبکه

در حالی که تفیک قائل شدن میان یک حمله از سایر خطاهای اتصال شبکه یا مصرف زیاد پهنای باند، امری شوار است، شناخت برخی نشان‌های این حملات می‌توانند کمک‌کننده باشند. شاخص های حمله DoS عبارتند از:

  • ناتوانی در بارگذاری سایت
  • قطع ناگهانی اتصال بین دستگاه‌های موجود در همان شبکه
  • کند شدن عملکرد شبکه؛ شبیه به زمان بارگذاری فایل‌ها یا سایت‌ها

بهترین روش مقابله با حمله dos چیست ؟

پیش از اینکه شما بخواهید عملیات جلوگیری از حمله dos را آغاز کنید، باید پیش از هر چیز بدانید که تشخیص حمله dos چگونه انجام می‌شود. 

آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت (CISA) که توسط وزارت امنیت داخلی ایالات متحده اداره می‌شود، عنوان کرده‌است که:

“وقتی یک سرور مورد حمله DoS قرار می‌گیرد، درست شبیه به این است که دچار مشکلات دسترسی غیرمخرب شده‌اید؛ درست مانند زمانیکه مشکلات فنی پیش می‌آید. علائمی شبیه به عملکرد غیرمعمول، کند شدن ناگهانی شبکه و از دسترس خارج شدن سایت، می‌تواند نشانه‌ای قوی از حمله dos باشد».

اقداماتی که شما می‌توانید برای جلوگیری از حملات dos انجام دهید، عبارتند از:

نظارت بر ترافیک شبکه

ترافیک شبکه را می توان از طریق فایروال یا سیستم تشخیص نفوذ، مورد بررسی قرار داد. مدیران می‌توانند با تنظیم قوانین خاص، هشدارهایی را برای ترافیک غیرمعمول ایجاد کرده، منابع ترافیک را شناسایی و یا بسته‌های شبکه را که معیارهای خاصی را برآورده می‌کنند، رها کنند.

تقویت وضعیت امنیتی

منظور از وضعیت امنیتی، تقویت تمام دستگاه‌های متصل به اینترنت برای جلوگیری از به خطر افتادن است. بدین منظور فعالیت‌های مختلفی صورت می‌گیرد؛ از جمله:

  • نصب و نگهداری نرم‌افزار آنتی ویروس
  • نصب فایروال‌های مختلف برای محافظت در برابر حملات DoS
  • پیروی از اقدامات امنیتی قوی برای نظارت و مدیریت ترافیک ناخواسته
  • و…

نظارت بر ترافیک

سازمان‌ها باید جریان‌های ترافیک غیرعادی را که عموما با حمله DoS مرتبط است، شناسایی کنند؛ بدون اینکه تغییری در ترافیک‌های عادی صورت بگیرد.

آماده‌سازی یک طرح مقابله با حمله dos

مهم‌ترین و اصلی‌ترین اقدام برای جلوگیری از حمله dos ، ایجاد یک نقشه مناسب برای زمان‌هایی است که یک حمله صورت می‌گیرد تا بتوان با کمترین خسارت، مشکلات را برطرف کرد.

سخن پایانی

با افزایش تعداد حمله منع سرویس dos و ddos ، هر سازمان بزرگ و کوچکی می‌تواند روزی مورد هدف قرار بگیرد. در صورت پیشآمد زیاد این موضوع، تاثیر این حملات می‌تواند چیزی ببیشتر از قطعی های کوتاه مدت سرور باشد. در نهایت نیز شما، مشتریان و شرکایتان دچارخسارت‌های سنگین و جبران‌ناپذیر می‌شود. سازمان‌هایی که اقدامات پیشگیرانه حفاظتی مناسب را انجام می‌دهند، می‌توانند کل هزینه‌های هدف‌گیری و حملات تمام عیار را کاهش دهند..

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده و به پاسخ این سوال رسیده باشید که حمله dos چیست و مهم‌ترین تفاوت dos و ddos کدامند؟ به اشتراک‌گذاری این مقاله به ما کمک می‌کند تا به شکل صحیح‌تری در مسیر تولید محتوا عمل کنیم. پس اگر این مقاله حاوی مطالب مفیدی بود، خوشحال می‌شویم آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا از دسترسی هکرها به اطلاعاتشان جلوگیری کنید.

علاوه بر تمام این‌ها اگر می‌خواهید از جدیدترین اخبار حوزه تکنولوژی و فناوری باخبر شوید، خوشحال می‌شویم ما در کانال تلگرامی ابرآراز دنبال کنید.

کانال تلگرامی ابرآراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا