سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

تفاوت vps با vds چیست ؟ کدام برای شما و تجارتتان مناسب است؟

VDS چیست ؟ سرور VPS چیست؟ هر کدام چه مزایایی دارند؟ تفاوت vps با vds چیست ؟ این دو عبارت، شباهتی بسیار زیادی به یکدیگر دارند؛ به همین دلیل، بسیار پیش می‌آید که باهم اشتباه گرفته می‌شوند. در مقاله‌ی تفاوت vps و vds چیست ، قصد داریم این موضوع را با یکدیگر بررسی کنیم.

آیا شما نیز صاحب یک وب سایت فروشگاهی، یک سامانه خدماتی و یا سرویس‌های مختلفی هستید که در فضای اینترنت، فعالیت می‌کند؟ آیا برای کاهش هزینه‌ها از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید؟ آیا به تازگی با افزایش ترافیک و بازدید از وب سایت تان روبه‌رو شده‌اید؟ آیا هاست اشتراکی دیگر پاسخگوی نیاز شما و کاربرانتان نیست؟ پس زمان مهاجرت شما از هاست اشتراکی به سرور اختصاصی مجازی فرا رسیده است.

اگر به تازگی تجارت خود را آغازکرده‌اید و تجربه‌ی چندانی در این زمینه دارید، می‌توانید به وبلاگ ابر آراز سربزنید. ما برای حل مشکل شما عزیزان، در مقاله‌ی شروع کار با سرمایه کم برای شما توضیح دادیم که برای موفقیت باید چه مواردی را درنظر بگیرید.

مطمئنا در این راه، اولین سوالاتی که با آن مواجه می‌شوید، این است که سرور VPS برای من و کسب‌وکارم مناسب است یا VDS؟ تفاوت vps با vds چیست ؟ و سوالاتی از این دست. ما در این مقاله تلاش می‌کنیم تا علاوه بر بیان توضیحی پیرامون این دو موضوع، تفاوت vps با vds را به طور مفصل برایتان شرح دهیم تا به‌راحتی سرور مجازی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

بسیاری از کاربران، اغلب در فهم معنای VDS و VPS دچار مشکل بوده و فرق vps با vds را نمی‌دانند و حتی در پاره‌ای از موارد، تفاوتی میان این‌ها قائل نیستند. در این مقاله، به شما کمک می‌کنیم تا به طور کامل با این دو مفهوم آشنا شوید.

VDS چیست

فرق vps و vds ؛ VDS چیست ؟

در همین ابتدای مسیر لازم می‌دانیم تا سرور مجازی ویندوز را به شما معرفی نماییم. سرور مجازی ویندوز یک سرور مجازی با استفاده از سیستم عامل ویندوز می‌باشد، که دسترسی‌های کاملی برای هرگونه سفارش‌سازی روی سرور را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با خرید vps ویندوز با هزینه ی کمتر نسبت به سرور اختصاصی از یک VPS مناسب بهره‌مند خواهید شد، که می‌توانید نسخه‌ی ویندوز سرور دلخواهتان را روی آن نصب کرده و با دسترسی ادمین به سرور متصل شوید. هرکدام از این سرور‌ها می‌توانند میزبانی یک سایت یا چندین سایت را برعهده داشته باشند.

شما می‌توانید برای خرید سرور مجازی ویندوز به وب سایت ابر آراز مراجعه کرده و از خدمات گوناگون و متمایز ما بهره‌مند شوید. درضمن درصورت وجود هرگونه مشکلی می‌توانید از پشتیبانی ابر آراز به صورت 24 ساعته و رایگان استفاده نمایید.

VDS مخفف عبارت Virtual dedicated Server است که در زبان فارسی با نام سرور اختصاصی مجازی و یا سرور نیمه اختصاصی از آن یاد می‌شود. نرم افزار های مجازی‌ساز، یک سرور فیزیکی را به چند سرور مختلف تقسیم کرده و در نهایت VDS را می‌سازند. در نهایت این امر، شما به یک پلتفرم قوی با امنیت بالا دسترسی خواهید یافت.

پس از تقسیم سرور فیزیکی توسط مجازی سازها، هر بخش مجزا که به آن VDS گویند، به یک فضای ذخیره‌سازی و انتقال داده‌ها تقسیم خواهد شد. نکته‌ی قابل توجه این است که هر VDS سیستم عامل مخصوص به خود را داراست و امکان دسترسی روت برای نصب نرم افزار های سفارشی را در اختیار شما قرار می‌دهد. با ادامه‌ی مقاله‌ی بررسی تفاوت vps با vds با ما همراه باشید.

مجازی سازی ( virtualization ) چیست؟

یک ماشین مجازی (Virtual Machines) یا مجازی‌ساز، که عموما با نام VM مورد استفاده قرار می‌گیرد، هیچ تفاوتی با سایر رایانه‌های فیزیکی مانند لپ‌تاپ، تلفن هوشمند یا سرور ندارد. مجازی‌سازها، برای ذخیره‌سازی فایل‌های شما از CPU، حافظه (memory)، دیسک (disks) استفاده می‌کنند. علاوه برآن، در صورت نیاز، می‌توانند به سادگی به اینترنت متصل شوند. قطعاتی که کامپیوتر شما را تشکیل می‌دهند، فیزیکی و ملموس هستند (سخت‌افزار) اما ماشین‌های مجازی، به‌عنوان رایانه‌های مجازی یا رایانه‌های تعریف شده توسط نرم افزار در سرور های فیزیکی و تنها به‌صورت کد موجود هستند.

با گسترش استفاده از مجازی سازی ( virtualization )، تعاریف بسیاری ازجمله نحوه‌ی ارائه هاستینگ و میزبانی وب، دچار تغییر شدند. این تکنولوژی به ما امکان داد که بتوانیم یک سرور را به بخش‌های کوچکتری تقسیم کنیم. به‌طوری که هر بخش، با داشتن سیستم عامل مختص به خود، از منابعی که توسط سرور اصلی ارائه می‌شود، بهره‌مند شود.

مجازی سازی ( virtualization ) چیست

یکی از اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین نتایج استفاده از یک ماشین مجازی (Virtual Machines)، امکان ارائه‌ی مستقیم سرور های مجازی‌شده تحت عناوین VDS یا VPS است. در این نوع از میزبانی و سرویس‌دهی، دسترسی و روت به سرور به طور کامل در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. بدین ترتیب، کاربر می‌تواند، تمام تنظیمات موردنظر خود را بدون هیچ‌گونه محدودیتی در سرور اعمال نماید. این اتفاق، به هیچ‌وجه در یک هاست اشتراکی امکان‌پذیر نبوده و تمام کاربران، الزاما باید از تنظیمات یکسانی استفاده نمایند. در ادامه قصد داریم تا ضمن بررسی مفهوم VPS، تفاوت vps با vds را نیز بیان کنیم.

کاربردها و مزایای VDS

VDS ( سرور اختصاصی مجازی) برای سایت‌هایی با قابلیت میزبانی معمولی، خدمات مبتنی بر شبکه با حجم زیاد و وب سایت هایی که فعالیت بالایی مانند طراحی، توسعه و آزمایش نرم‌افزار دارند، ایده‌ال است. پروژه‌های مختلف، وابسته به میزان امنیتی که نیاز دارند، استفاده از سرور های اختصاصی مجازی را در نظر می‌گیرند.

تفاوت vps با vds ؛ VPS چیست؟

به بیانی بسیار ساده، سرور کامپیوتری قدرتمند است که تمامی داده‌ها و فایل‌های موجود در وب سایت شما را ذخیره می‌کند. زمانیکه نام دامنه ی شما در مرورگر جستجو می‌شود، آن کامپیوتر قدرتمند یا سرور وب سایت شما را برای کاربران در صفحات جستجو به نمایش درمی‌آورد.

حال همانطور که در قسمت‌های قبلی توضیح دادیم، VPS (Virtual private server ) با استفاده از فناوری مجازی‌سازی، سرور قدرتمندی که درباره‌ی آن صحبت کردیم را به چندین سرور مجازی یا VPS تبدیل می‌کند.

VPS مخفف عبارت virtual private server بوده که ما آن را با نام سرور خصوصی مجازی نیز می‌شناسیم؛ کلمه‌ی خصوصی که در این عبارت به‌کار رفته است، به این معناست که سرور مجازی شما کاملا محفوظ بوده و شماRAM ، CPU یا هرگونه داده‌ی دیگر را با سایر کاربران به اشتراک نخواهید گذاشت.

VPS چیست

کاربردهای VPS

VPS یا سرور خصوصی مجازی عموما برای فعالیت‌هایی که عملکردی ثابت دارند، مناسب است. کسب‌وکارهای اینترنتی، عموما در موارد زیر از VPS استفاده می‌کنند:

  • ذخیره‌سازی داده‌های خود و مشتریان؛ به‌گونه‌ای که در هر نقطه از جهان قابل دسترسی باشند.
  • میزبانی وب سرور ها
  • ایمیل میزبانی
  • پایگاه‌های داده (دیتابیس)
  • میزبانی و هاستینگ cPanel یا Plesk
  • ایجاد و ارائه خدمات مبتنی بر ابر (Cloud) برای مشتریان
  • ارائه ایستگاه‌های کاری مجازی به کارمندان راه دور
  • و بسیاری موارد مشابه دیگر

در اغلب موارد، VPS تمامی خدماتی را که سرور اختصاصی به شما ارائه می‌دهد را داراست. با این‌حال باید به خطر داشته باشید که فضای ذخیره سازی و پهنای باند کمتری در اختیار شما قرار می‌دهد.

تفاوت vps با vds چیست ؟

در قسمت‌های بالایی با مفهوم مجازی‌ساز و نوع کار آنان آشنا شدیم. مجازی‌ساز (Virtual Machines) در سال‌های ابتدایی آغاز کار خود، تنها از VDS یا سرور اختصاصی مجازی پشتیبانی می‌کرد. با گذشت زمان، این تکنولوژی پیشرفت کرد و پس از مدتی، امکان پشتیبانی از سرور های خصوصی مجازی (VPS) را نیز در اختیار کاربران قرار داد.

این امکان جدید، با استقبال گسترده‌ای از سمت کاربران مواجه شد، زیرا امکان استفاده‌ی بهینه‌تر از منابع سرور را در اختیار صاحبان سرور قرار داد. با مقایسه‌ی عبارات VDS (Virtual dedicated Server ) و  VPS (Virtual private server ) که به ترتیب به معنای سرور اختصاصی مجازی و سرور خصوصی مجازی هستند، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که تفاوت vps با vds چیست ؟ آیا این دو مفهوم با هم تفاوتی دارند؟ برای رفع این ابهام، بیایید با هم نگاه دقیق‌تری به تفاوت vps با vds داشته و تفاوت سرور مجازی و  سرور اختصاصی را بررسی کنیم.

تفاوت vps با vds چیست

مقایسه vps و vds

نکته‌ای که لازم می‌دانیم بدان اشاره کنیم، این است که در VPS، منابع اصلی سرور اصلی به صورت Pool شده در اختیار تمامی سرور های مجازی تولید شده قرار خواهد گرفت. به عبارتی دیگر، می‌توان بیشتر از توان اصلی سرور هاست ، به تولید vps اقدام نمود. درواقع، مدیران سرور این گونه در نظر می‌گیرند که تمامی سرورها ، به‌طور همزمان در حالت اوج مصرف خود نخواهند بود.

در مقابل اما، شرایط استفاده از VDS کاملا متفاوت است. در واقع، سرور اختصاصی مجازی (VDS) منابع اختصاصی ثابتی را در اختیار هر سرور قرار می‌دهد. به‌عبارتی دیگر، امکان ایجاد ماشین مجازی ، بیش از توان سرور ممکن نمی‌باشد.

نکته‌ای که باید درنظر داشته باشید این است که در VPS مسئولیت هرگونه نصب پنل یا سروس برعهده‌ی خود شما خواهد بود. درصورتی که شما، مهارت انجام این کار را نداشته باشید، باید هزینه‌ای را به سرویس‌دهنده‌ها پرداخت نمایید، تا این کار را برای شما انجام دهند.

با توجه به توضیحاتی که عنوان کردیم، اگر شما صاحب یک شرکت یا سازمان هستید و قصد دارید خدمات بهتر و ارزنده‌تری را ارائه دهید و درعین حال می‌خواهید از منابع اساسی، با سرعت و امنیت بالا استفاده کنید، سرور های اختصاصی مجازی (VDS) و سرور های خصوصی مجازی (vps) با توجه به خواسته‌ها و شرایطتان بهترین گزینه‌ی موجود، خواهند بود.

امیدواریم که مقاله‌ی بررسی تفاوت vps با vds برای شما مفید بوده باشد. با دنبال کردن پیج اینستاگرام ابرآراز می‌توانید از جدیدترین و جذاب‌ترین اخبار روز دنیای تکنولوژی و فناوری آگاهی یابید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا