آموزشیبازاریابی آنلاینهمه

سیمیلار وب چیست ؟ آیا similarweb جایگزینی برای الکساست

تمامی افرادی که سایتی راه‌اندازی می‌کنند، به دنبال آن هستند که با افزایش ترافیک، روزبه‌روز میزان مشتریان خود را افزایش دهند. از جمله مهم‌ترین مسائلی که موجب جذب بیشتر مخاطبان می‌شود، تحلیل درست سایت خود و رقباست. رد این زمینه ابزارهای متفاوتی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند عملکرد سایتتان را بهبود ببخشید. یکی از مهم‌ترین این ابزارها similar web ( سیمیلار وب ) است که کمک بزرگی به کسانی است که می‌خواهند در میدان رقابت، از دیگران جلو زده و بازار را در دست بگیرند. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل توضح دهیم که سیمیلار وب چیست چرا از اهمیت بالایی برخوردار است؛ با ما همراه باشید.

در کنار تمام مواردی که در موفقیت کسب‌وکار شما تاثیرگذارند، استفاده از زیرساخت مناسب، تاثیری دوچندان دارد. به همین دلیل در زمان انتخاب میزبان باید تمام موارد قابل اهمیت را مورد بررسی قرار دهید. یکی از بهترین انتخاب‌های شما برای خرید سرور مجازی ایران ، ابرآراز خواهد بود. شما با خرید این سرویس، علاوه‌بر کاهش چشمگیر هزینه‌های خود در بهترین دیتاسنترها قرار می‌گیرید تا با کمترین مشکل از تجارت خود سود کسب کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • سیمیلار وب چیست ؟
  • دلیل اهمیت similar web چیست قابلیت های آن کدامند؟
  • آموزش similar web و آشنایی با بخش‌های مختلف آن
  • آیا سیمیلار وب جایگزین مناسبی برای الکساست؟

سیمیلار وب چیست ؟

SimilarWeb یکی از مهم‌ترین ابزارهای بررسی رقباست که به شما امکان می‌دهد تا به سادگی میزان ترافک ورودی یک سایت را تخمین زده و در ادامه منابع ترافیکی آن‌ها را بشناسید. منابعی که این ابزار شناسایی کرده و در اختیار شما می‌گذارد، عبارتند از:

  • سایت‌های ارجاع دهنده
  • ترافیک اجتماعی
  • کلمه کلیدی‌های برتر
  • و… 

دلیل اهمیت similar web چیست به زبان ساده

بسیاری از افراد معتقدند که اطلاعاتی که سایت سیمیلار وب در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، به طور کامل درست نیست. حتی اگر اینگونه هم باشد، اطلاعاتی که این ابزار منتشر می‌کند، به شما امکان می‌دهد بررسی کنید که سایت رقیب چه کانال‌هایی را مدنظر قرار داده و بیشترین ترافیک خود را از چه مسیری دریافت می‌کند.

همین موضوع سبب می‌شود تا سیمیلار وب به یک ابزار کاربردی برای کسانی تبدیل شود که در زمینه SEO یا بازاریابی محتوا فعالیت دارند. همچنین اگر به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اید و می‌خواهید بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رقبا که بازار را در دست دارند بشناسید، similar web بهترین انتخاب شما خواهد بود.

similar web چیست کاربرد های مهم آن کدامند؟ یکی از مهم‌ترین جزئیاتی که این ابزار در اختیار شما قرار می‌دهد، جزئیات دقیقی مانند منابع ارجاعی یا refferals های مهم در حوزه کاریتان کدامند.

در نهایت اینکه اگر می‌خواهید به اطلاعات مهم و کاربردی دیگری رد رابطه با سایت رقبایتان نیز دسترسی داشته باشید، استفاده از SimilarWeb Pro یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. اطلاعاتی که شما با پرداخت هزینه به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید، عبارتند از:

  • نحوه توزیع دستگاه‌های مورد استفاده کاربران
  • اطلاعات مخاطبان
  • ترافیک وارد شده از سمت شبکه‌های اجتماعی

آموزش سیمیلار وب

در قسمت‌های بالایی در مورد similarweb شرح دادیم و به این سوال پاسخ دادیم که سیمیلار وب چیست به زبان ساده نیز کاربردها و مزایای استفاده از آن را توضیح دادیم. حال در ادامه قصد داریم تا شما را با روش استفاده از این ابزار آشنا کنیم.

در مرحله اول وارد سایت سیمیلار وب شده و در قسمت جستجو، URL سایت مورد نظرتان را وارد کنید. در صفحه باز شده اطلاعات متفاوتی به شما نمایش داده می‌شود. این اطلاعات عبارتند از:

1. تعداد کل بازدیدها (Total Visits) در similar web یعنی چی ؟

نموداری با عنوان Total Visits به شما نمایش داده می‌شود که نشان می‌دهد که سایت مورد نظر در بازه زمانی مشخص به طور تقریبی چه میزان ترافیک داشته است. اطلاعاتی که در این بخش دریافت می‌کنید، چیزی شبیه به داده‌های ارائه شده از سمت الکساست.

دلیل اهمیت داده‌های دریافتی از similar web چیست چه کاربردی دارد ؟

یکی از مهم‌ترین و پرتکرارترین سوالات کاربران این است که آیا داده‌های دریافتی از similar web کاربرد خاصی دارند؟ تصور کنید کار خود را به تازگی در یک صنعت پر رقیب شروع کرده‌اید. مطمئنا در آغاز کار جایگاه خاصی ندارید. اما پس از مدتی و صرف هزینه‌های گوناگون، می‌خواهید بدانید که آیا بودجه‌های هزینه شده برای شما مفید بوده و توانسته‌اند شما را به عنوان یک صنعت قابل اعتماد به موتورهای جستجو و کاربران معرفی کنند؟ دستیابی به این اطلاعات رقابتی، بدون استفاده از سیمیلار وب ، تقریباً غیرممکن است.

2. منظور از Engagement Metrics در سیمیلار وب چیست ؟

آیا به عنوان یک مدیر سئو معیارهایی مانند میانگین مدت زمان بازدید، تعداد بازدید از صفحات و نرخ پرش و… را بررسی می‌کنید؟ به طور کلی، bounce rate یا نرخ پرش نشان می‌دهد که عملکرد شما در نگهداشتن مشتری در صفخات مختلف سایت چگونه است. پس اگر در سیمیلار وب می‌بینید که یک سایت، نرخ پرش بالاتری دارد، بدین معناست که جای پیشرفت بیشتری خواهید داشت.

3. بررسی منابع ترافیک (Traffic Source)

مهم‌ترین بخش similar web چیست و چه کاربردی دارد ؟ مهم‌ترین اطلاعاتی که این ابزار در اختیار شما می‌گذارد را می‌توان نمودار Traffic Sources دانست. این نمودار به شما نشان می‌دهد که سایت موردنظر، ترافیک خود را از چه کانال‌هایی جذب می‌کند. برای مثال مي‌توانید بررسی کنید که بیشترین ترافیک ورودی شما از کدام یک از کانال‌های زیر است:

  • مستقیم (Direct)
  • ارجاع دادن (Referrals)
  • جستجو (Search)
  • شبکه های اجتماعی (Social)
  • ایمیل  یا تبلیغات نمایشی (Display Advertising)
  • و…

اطلاعات اینچنینی بسیار مفید بوده و کمک می‌کند تا بهترین استراتژی را برای بازاریابی محتوایی و تبلیغاتی خود انتخاب کنید. برای مثال تصور کنید که به تازگی فعالیت خود را در وبلاگ سایت آغاز کرده‌اید. در اولین قدم شما باید بدانید که چه محتواهایی برای سایت کاربردی هستند تا بتوانید با انتشار آن‌ها بهترین و مشتریان را جذب کنید.

در رویکردی دیگر باید بهترین کانال‌های ارتباطی با مخاطبان را بشناسید و تلاش کنید تا با تولید محتوایی مناسب با فضای فعالیتی، میزان مخاطبان و کاربرانتان را چند برابر کنید.

4. منظور از ارجاعات (Referrals) در سیمیلار وب چیست ؟

یکی از بهترین و جذاب‌ترین ویژگی‌ها و امکانات سیمیلار وب ، بخش Referal است که با نام ارجاعات نیز شناخته می‌شود. این بخش به شما نشان می‌دهد که چند درصد از ترافیک سایت، از ارجاع توسط سایت‌های دیگر بدست می‌آید. اگر بخواهیم تعریفی از Referal traffic ارائه دهیم، باید عنوان کنیم که منظور از این بخش، هرگونه ترافیکی اس که از روشی غیر از تبلیغات وارد سایت می‌شود. به عبارتی دیگر ترافیکی که از سایت‌های دیگر وارد سایت موردنظر می‌شوند.

5. آشنایی با بخش Search

گرفتن ورودی و جذب ترافیک از قسمت سرچ موتورهای جستجو، یکی از بزرگ‌ترین خواسته‌های صاحبان کسب‌وکارهاست. این بخش ترافیک، بیشترین حجم ورودی سایت را نیز به خود اختصاص می‌دهد. آخرین بررسی‌ها نشان داده است که گوگل چیزی حدود ۵۷٪ ترافیک وب سایت‌ها را تشکیل می‌دهد.

همین موضوع نشان می‌دهد که بررسی بخش Search از اهمیت بالایی برخوردار است. آنچه به اهمیت بخش Search سیمیلار وب می‌افزاید، نشان دادن 5 کلمه کلیدی برتر جستجو سایت موردنظر است. چه کلماتی که از طریق جستجوی ارگانیک ترافیک جذب کرده‌اند و چه کلمات گوگل ادز.

6. کاربرد اطلاعات بخش Social در similar web چیست و چگونه کار میکند ؟

در این بخش، می‌توانید بررسی کنید که کدام شبکه اجتماعی، بهترین عملکرد را برای رقبای شما به همراه داشته است. همانطور که از داده‌های مربوط به منابع ترافیکی به دو روش مختلف استفاده کردیم، از اطلاعات این بخش نیز می‌توانید به دو شکل استفاده کنید.

  • فعالیت در کانال‌های ارتباطی که رقبایتان در آن‌ها فعالیت دارند.
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نوظهور و ناشناخته که رقابتی در آن‌ها وجود ندارد.

7. تبلیغات نمایشی یا Display Advertising

در این گزارش، شما با برترین سایت‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی آشنا می‌شوید که تبلیغات پولی و PPC را به بهترین شکل نمایش می‌دهند. در نتیجه می‌توانید تبلغیات خود را با بیشترین بازدهی در سایت‌های مناسب انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید به بهترین شکل با PPC و تبلیغات کلیکی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز، مقاله تبلیغات کلیکی چیست را مطالعه کنید.

8. منظور از ابر کلمه یا Word Cloud در سیمیلار وب چیست ؟

مهم‌ترین اطلاعاتی که این ابزار در اختیار شما قرار می‌دهد در بخش Word Cloud است. این بخش، کلماتی را نشان می‌دهد که جامعه هدف شما به دنبال آن‌هاست. در نتیجه با بررسی این کلمات و کار کردن روی آن‌ها می‌توانید ترافیک و فروش خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید.

9. آشنایی با بخش Competitorz & Similar sites

اطلاعاتی که این بخش در اختیار شما قرار می‌دهد، بهترین و سریع‌ترین راه برای آشنایی با سایت‌هایی است که در حوزه کاری مشابه شما فعالیت داشته و عملکرد مناسبی هم دارند.

آیا سیمیلار وب جایگزین مناسبی برای الکساست؟

الکسا در سال 2022 رسما به فعالیت خود پایان داد. پس از پایان فعالیت الکسا، سئوکاران و وبمستران به دنبال ابزاری هستند تا بتواند از آن به عنوان جایگزین الکسا استفاده کنند. سیمیلار وب (SimilarWeb) یکی از بهترین جایگزین‌های الکساست که می‌تواند نیاز شما را به بهترین شکل برطرف کند. از مهم‌ترین دلایلی که سبب می‌شود سیمیلار وب بتواند رقبای خود را کنار بزند، دقت بالاتر و داده‌های غنی‌تر است.

همچنین اگر حساب کاربری خود را به SimilarWeb Pro ارتقا دهید، امکانات و خدمات متنوع دیگری نیز در اختیار شما قرار خواهد گرفت. از نکات مهم و قابل توجه این سایت می‌توان به رایگان بودن ثبت نام و نصب ساده آن در مرورگر اشاره کرد. خوشبختانه این سایت به ایران هم سرویس‌دهی داشته و شما نیز می‌توانید برای آنالیز و تجزیه و تحلیل سایت، از SimilarWeb استفاده کنید. 

سخن پایانی

در  انتها لازم می‌دانیم تا نکته‌ای را با هم بررسی کنیم؛ همانطور که تاکنون دریافتید، بازاریابی و جذب مشتری، نیاز به وقت، انرژی و مطالعه‌ی زیادی دارد. پس اگر می‌خواهید در مسیر بازاریابی به بهترین نتیجه برسید، وقت اضافی ندارید تا در مسیر دیگری صرف کنید. در این مسیر، شما به کسی نیاز داری تا به شما اطمینان دهد، زیرساخت‌های سایتتان در درست‌ترین حالت ممکن قرار دارند.

ما در این مرحله به کمک شما می‌آییم تا بتوانید تنها بر روی کسب‌وکار خود تمرکز کنید و آن را توسعه دهید؛ بردن به محیط عملیات، نگهداری و توسعه در محیط عملیات را به ما بسپارید. شعار ما در سرویس DevOps as a Service یا همان SRE Team ابرآراز این است که تنها به توسعه کسب‌و‌کار خود فکر کنید و تمامی نگرانی‌های زیرساختی را به ما واگذار کنید. پیشنهاد می‌کنیم به وب سایت ما سر بزنید و از خدمات Devops ما استفاده کنید.

همانطور که توضیح دادیم، similar web می‌تواند اطلاعات مفید و متنوعی را در اختیار شما می‌گذارد. با اینحال شما با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌هایی که با خلاقیت خود به کار می‌گیرید، می‌توانید از تمامی ظرفیت‌های این برنامه به بهترین شکل استفاده کنید. در این مقاله تلاش کردیم به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم که سیمیلار وب چیست چه فایده ای دارد . اگر در خصوص هریک از مطالب گفته شده با مشکلی مواجه شدید و یا علاقه داشتید در مورد موضوع خاصی اطلاعات کسب کنید، با ما در قست وبلاگ به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما باشیم.

همچنین ما در کانال توییتر خود مباحث تکنولوژی و فناوری را از دیدگاهی دیگر با هم مرور می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم ما را در توییتر ابرآراز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا