همه

تفاوت mbr و gpt ؛ تحليل gpt و mbr به صورت کامل و کاربردی

دیسک mbr چیست ؟ منظور از پارتیشن های gpt چیست ؟ تشخیص هارد gpt و mbr چگونه انجام می‌شود؟ تفاوت mbr و gpt هارد چیست ؟زمانیکه شما یک درایو را به سیستم عمل ویندوز متصل می‌کنید، باید میان gpt با mbr یکی را انتخاب کنید. ابن دو متدهایی هستند که اطلاعات مفیدی در رابطه با نحوه ذخیره‌سازی داده‌ها روی درایو ارائه می‌دهند. سوالی که عموما کاربران با آن مواجه می‌شوند این است که تفاوت gpt و mbr چیست کدام یک بهتر است ؛ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید سرور مجازی ویندوز پرسرعت را دارید، ابرآراز می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. شما با خرید این سرویس، در بهترین دیتاسنترهای داخلی و خارجی قرار گرفته و به خطوط فیبر نوری نیز متصل می‌شوید. شما برای خرید می‌توانید وارد سایت ابرآراز شده و یا با شماره 86084594-021 تماس بگیرید.

توضیح بوت mbr شرح آن

mbr disk چیست ؟ MBR خلاصه‌ای از عبارت Master Boot Record و استانداردی قدیمی برای مدیریت پارتیشن در هارد است که به طور ویژه‌ای مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. 

mbr پارتیشن است که در ابتدای یک هارد دیسک قرار گرفته و اطلاعاتی در مورد نحوه سازماندهی پارتیشن‌ها در دستگاه‌های مختلف را ذخیره‌سازی می‌کند. همچنین، MBR کدهای اجرایی را شامل می‌شود که پارتیشن‌ها را برای سیستم‌عامل‌های مختلف، اسکن کرده و یا روال بوت شدن را برای سیستم عامل بارگذاری می‌کند.

توضیح بوت gpt تحليل آن

gpt مخفف چیست ؟ معنى gpt partition که مخففی از عبارت GUID Partition Table است، به آخرین و جدیدترین استاندارد موجود برای ایجاد پارتیشن‌های هارد دیسک گفته می‌شود. gpt پارتیشن بندی است که به شما امکان می‌دهد از شناسه‌های منحصر به فرد جهانی (GUID) استفاده کنید.

منظور از این اتفاق این است که در یک سیستم مبتنی بر UEFI، شما باید از فرمت gpt هارد استفاده کنید. استفاده از این فایل، به شما امکان می‌دهد تا بتوانید پارتیشن‌های نامحدودی را روی هارد دیسک خود ایجاد کنید.

بررسی تفاوت mbr و gpt

حال که با تعریف gpt هارد و mbr آشنا شدید، زمان آن است که شما را با تفاوت این دو هارد آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید تا به صورت همه جانبه تمام فرق gpt با mbr را بررسی کنیم.

  • هارد gpt بهتر است یا mbr ؛ بررسی پارتیشن بندی‌ها (partitions)

اصلا منظور از پارتیشن چیست؟ به ساده‌ترین بیان، partition بخش‌هایی از درایو را در برمی‌گیرد که می‌تواند دیتاها را ذخیره کند. شما برای ذخیره‌سازی داده‌های خود حداقل به یک پارتیشن نیاز دارید؛ درغیر اینصورت امکان نگهداری هیچ چیزی وجود ندارد. گاهی ممکن است شما تنها به یک درایو فیزیکی دسترسی داشته باشید؛ در این صورت شما می‌توانید با استفاده از پارتیشن‌ها آن درایو را جداسازی کرده و برای هر پارتیشن، یک drive letter متفاوت اختصاص دهید.

در این شرایط، شما با استفاده از mbr هارد می‌توانید تنها 4 پارتیشن اولیه داشته باشید. البته در این نوع پارتیشن بندی می‌توان زیرپارتیشن یا پارتیشن‌های منطقی (logical partition) نیز داشت

بزرگ‌ترین محدودیتی که در این زمینه وجود دارد این است که نمی‌توان از logical partitions به عنوان boot volumes استفاده کرد. منظور از boot volumes نوعی پارتیشن بندی برای نگهداری فایل‌های سیستم‌عامل ویندوز است. مثلا شما می‌توانید روی یک پارتیشن، ویندوز 10 روی یک پارتیشن دیگر ویندوز 7 نصب کنید.

در مقابل اما gpt فایل از این محدودیت مبراست. شما با استفاده از ان هارد، می‌توانید 128 پارتیشن داشته باشید؛ بدون نیاز به logical partition. لاز به ذکر است که شما در ویندوز نمی‌توانید این حجم از پارتیشن را داشته باشید اما در عین حال احتمال آن کم است که به این تعداد از پارتیشن نیاز پیدا کنید.

خلاصه‌ای از فرق پارتیشن gpt با mbr ؛ در MBR می‌توان 4 پارتیشن اولیه داشت و این عدد در gpt فرمت به 128 عدد می‌رسد.
  • بررسی تفاوت mbr و gpt از نظر ظرفیت

پارتیشن gpt و mbr هر کدام با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند و به همین دلیل، ظرفیت درایو تاثیر زیادی در انتخاب کاربران دارد. MBR از مزایای بی‌شماری برخوردار است اما در نهایت ظرفیت و تعداد محدود سکتورهایش، آن را از میان گزینه‌های انتخابی حذف می‌کند. به عبارتی شما برای logical sector ها تنها 32bits در اختیار دارید. این موضوع بدان معناست که از MBR برای درایو‌های 2 ترابایتی می‌توان استفاده کرد

در مقابل اما بوت gpt تا 64bits را نیز پشتیبانی می‌کند؛ یعنی محدودیت ذخیره اش 9.4ZB است. این موضوع بدین معناست که GPT در دنیای واقعی هیچ محدودیتی ندارد. شما درایو با ظرفیت دلخواهتان را تهیه کرده و پس از آن، GPT قادر خواهد بود از تمام فضای آن استفاده کند.

خلاصه‌ای از تفاوت gpt یا mbr ؛ MBR تا دو ترابایت پشتیبانی میکند اما GPT تا 9.4ZB
  • بررسی تفاوت mbr و gpt ؛ ریکاوری

از جمله نقاط ضعف دیسک mbr این است که تمام دیتای پارتیشن و بوت را در یک محل ذخیره می‌کند؛ در نتیجه کوچک‌ترین مشکلی، سبب می‌شود تا تمام کار مختل شود. اگر هرگونه مشکلی در دیتای MBR به وجود بیاید، شما تنها زمانی متوجه این موضوع می‌شوید که سیستمتان بوت نشود. پس بهتر است بدانید که ریکاوری درایوهای MBR همیشه موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

در مقابل پارتیشن های gpt ، چندین کپی از boot data را در چندین پارتیشن و در ابتدا و انتهای جدول هدرها ذخیره می‌کنند. در نتیجه در صورت وجود هرگونه مشکل و نقصی، از دیگر پارتیشن‌های ذخیره شده برای بازیابی اطلاعات استفاده می‌شود.

خلاصه‌ای از فرق بین mbr با gpt ؛ GPT نسبت به خطاها بهبودپذیرتر و مقاوم‌تر است.
  • مقایسه mbr و gpt از نظر سازگاری

همانطور که می‌دانید BIOS و UEFI واسطه‌هایی هستند که دستگاه شما را بوت می‌کنند. هرکدام از این دو، در کنار تفاوت‌هایی که دارند از هدف مشتریک برخوردارند. تفاوت عمده آنها از نظر سازگاریسان با دستگاه‌های مختلف است. BIOS نسخه‌ای قدیمی است؛ به همین دلیل، تمامی سیستم‌هایی که از سال 2010 به بعد تعریف شده‌اند، از UEFI استفاده می‌کنند. توانایی شما برای استفاده از gpt یا mbr وابسته به واسطی است که سیستم شما ساپورت می‌کند.

با توجه به اینکه GPT جدیدتر  بروزتر از MBR است، مطمئنا انتخاب بهتری برای سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر است. در مقابل نیز پارتیشن های gpt گزینه‌ای مناسب برای سیستم‌های مدرن و جدید است.

در نهایت پارتیشن mbr بهتر است یا gpt

با تجه به تمام مطالب گفته شده در مورد تفاوت mbr و gpt ، اگر بخواهیم به شکلی ساده به این سوال پاسخ دهیم که از میان gpt یا mbr کدام بهتر است ، باید عنوان کنیم که مطمئنا بوت gpt گزینه مناسب‌تری است. اگر شما درایوی بیش از دو ترابایت دارید، استفاده از gpt هارد برای شما الزامی است؛ هرچند در صورت استفاده از هارد SSD، الزامی برای این کار وجود ندارد.

به ساده‌ترین بیان، پارتیشن های gpt عملکرد بهتری برای حل مشکلات احتمالی دارند. همچنین به درستی مدیریت پارتیشن بندی را انجام می‌دهند.

یکی از دیگر پرتکرارترین سوالات کاربران است است که از gpt جدیدتر است یا mbr ؟ با توجه به تمام توضیحاتی که تا به اینجا عنوان کردیم، مطمئنا دریافتید که gpt جدیدتر بوده و همچنین استاندارد مطمئن‌تری نیز دارد.

با توجه به تمام موارد گفته شده در مورد مزیت gpt به mbr ، پس چه زمان باید از MBR استفاده کرد؟ در حقیقت این هارد تنها زمانی سودمند است که می‌خواهید سیستم‌عامل‌های قدیمی خود را run کنید؛ اما به عنوان یک کاربر عادی به آن نیازی پبدا نخواهید کرد.

چطور بفهمیم هارد mbr است یا gpt ؟

حال که دریافتید عمده تفاوت mbr و gpt در چه چیزهایی است، مطمئنا با این سوال مواجه شده‌اید که تشخیص gpt و mbr چگونه امکان پذیر است؟ فهمیدن این موضوع بسیار ساده است. شما برای فهمیدن gpt یا mbr بودن هارد تنها کافیست مراحل زیر را پیش بگیرید:

  • فشردن دکمه‌های Windows key+X
  • انتخاب گزینه Disk Management
  • انتخاب گزینه Disk و راست کلیک بر روی آن
  • انتخاب گزینه Properties
  • تغییر وضعیت به گزینه Volumes tab
  • در مقابل گزینه Partition style نوع هارد خود را مشاهده خواهید کرد؛ هارد gpt یا mbr (GUID Partition Table یا Master Boot Record)

سخن پایانی

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم که فرق gpt با mbr چیست کدام یک بهتر است . اگر در خصوص مطالب گفته شده به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در لینکدین خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در لینکدین دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا