همه

هاتجر چیست ؟ آشنایی با hotjar و تفاوت آن با گوگل آنالیتیکس

هاتجر چیست چرا از اهمیت بالایی برخوردار است؟ ابزار hotjar چه کاربردی دارد؟ همه کسانی که در زمینه بازاریابی و مارکتینگ فعالتی دارند، مطمئنا بارها با این جمله مواجه شده‌اند که آن چیزی که بتواند رضایت کاربران را جلب کند، باعث موفقیت کسب‌وکار شما نیز می‌شود. اما مهم‌ترین سوالی که در این وجود دارد، این است که از کجا بفهمیم چه چیزهایی می‌تواند رضایت مخاطبان ما را جلب کند؟

اعداد متعددی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند درک بهتری از رفتار کاربران خود داشته باشید، مانند نرخ پرش (Bounce Rate)، ترافیک صفحات مختلف سایت و… . اما آیا شما می‌دانید چرا بخش زیادی از کاربرانتان رفتار خاصی را از خود نشان می‌دهند؟ چه چیزهایی باعث می‌شود تا مشتری، مراحل خرید خود را نیمه کاره رها کرده و منصرف می‌شود؟ چرا کاربران به مشتری تبدیل نمی‌شوند؟ این سوالات، از پرتکرارترین و  مهم‌ترین مسائلی است که مدیران سایت و سئو عموما با آن مواجه می‌شوند.

استفاده از hotjar به شما کمک می‌کند تا به تمامی این سوالت پاسخ دهید و در مدت کوتاهی بتوانید استراتژی‌های خود را بهینه کرده و با مشکلات سایت خود آشنا شوید. در این مقاله ما تلاش می‌کنیم تا در مورد تمامی مسائل افزونه hotjar شرح داده و به شما کمک کنیم تا از مزایای این ابزار کاربردی استفاده کنید.

عوامل تاثیرگذار بر سایت برای کسب درآمد بیشتر

با عوامل مختلف تاثیرگذار روی سایت‌ها آشنایی دارید؟ موارد متعددی وجود دارند که تعیین می‌کنند سایت شما چه جایگاهی داشته باشد. اما مطمئنا مهم‌ترین راه موفقیت تجارت آنلاین، کیفیت و سرعت بالای سایت شماست. اگر سایت شما سرعت پایینی داشته باشد و نتواند در همان چند ثانیه ابتدایی به سوالات و نیازهای کاربران پاسخ دهد، کاربر سایتتان را ترک کرده و از سایت رقیب بازدید می‌کند. به همین دلیل به نظر کوچک، شما به دست خود مشتریانتان را به سمت رقبا هدایت می‌کنید.

یکی از مواردی که تاثیر زیادی بر سرعت سایت شما دارد، هاست و سروری است که از آن استفاده می‌کنید. ما در ابرآراز با ارائه سرورهای قدرتمند به شما اطمینان می‌دهیم که دیگر نگرانی بابت اختلالات سخت افزاری نخواهید داشت؛ اگر قصد خرید Vps ایران پرسرعت را دارید، ابرآراز یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. برای برخورداری از مزایای این سرویس می‌توانید وارد سایت ما شده و یا با شماره‌ی 86084594-021 تماس بگیرید تا متخصصان و کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشند.

سرویس هاتجر چیست ؟

سرویس hotjar ابزاری است که برای تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارتی دیگر، این ابزار، رفتار و صدای مشتریان را به شما منتقل می‌کند.

امکانات هاتجر به شما کمک می‌کند تا بتوانید داده‌ها و اطلاعاتی را که از ابزارهای مختلف مانند گوگل آنالیتیکس دریافت کرده‌اید، تکمیل کرده و به یک نتیجه کامل برای بهبود روند کار خود برسید. به عبارتی دیگر، این سرویس به کاربران خود امکان می‌دهد که میان آنچه در سایت اتفاق افتاده و علت آن اتفاق، پیوند مناسب ایجاد کنند.

پس اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که hotjar چیست و چه کاربردی دارد باید عنوان کنیم که این ابزار به نوعی مکمل گوگل آنالیتیکس است که رفتار کاربران را بررسی کرده و با افزونه‌های نظرخواهی مختلف نصب شده روی سایت، بریا شما نمایش می‌دهد که هر کاربر چه مسیری را در سایت طی می‌کند.

مهم‌ترین ابزارها و سرویس‌های هاتجر چیست ؟

در این بخش، قصد داریم تا شما را با مهم‌ترین ابزارهای نرم افزار hotjar که سایت شما را آنالیز می‌کنند، آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

Heatmap هیت مپ چیست ؟

Heatmap یا اصطلاحا نقشه حرارتی ابزاری سودمند برای تجسم داده‌هاست که به صاحبان سایت‌ها کمک می‌کند عملکرد صفحات مختلف سایت خود را بررسی کنند. یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای هاتجر ، نقشه حرارتی است که فعالیت بازدیدکنندگان را در سایت نشان می‌دهد. شما با استفاده از این ابزار می‌توانید تمامی اقدامات بازدیدکنندگان مانند حرکت ماوس، تعداد دفعات کلیک و… را مشاهده کنید.

به جرات می‌توان مهم‌ترین شاخص شناسایی انگیزه و تمایل کاربران را Heatmap هاتجر معرفی کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل این امر این است که با بررسی اطلاعاتی که این ابزار در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید بررسی کنید که کاربران در سایت شما چگونه رفتار می‌کنند، به نبال چه هستند، چه مواردی توانسته توجه آن‌ها را جلب کند و… .

به طور کلی، نقشه‌های حرارتی هاتجر Hotjar ، با توجه به استفاده شما در انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند:

نقشه حرارتی کلیکی (Click heatmap)

در این نقشه با استفاده از رنگ‌های مختلف به شما نشان داده می‌شود که رفتار کاربران به چه صورت بوده است. بخش‌های قرمز، بخش‌هایی هستند که بیشترین درصد کلیک را به خود اختصاص داده‌اند.

نقشه حرارتی حرکتی (Move heatmap)

شما با استفاده از این نقضشه می‌توانید دریابید که کاربران نشانگر موس خود را بیشر در چه قسمت‌هایی از صفحه نگه داشته‌اند. بدین وسیله شما به راحتی درمی‌یابید که چه بخش‌هایی توانسته‌اند توجه کاربران را به خود اخصاص دهند.

نقشه اسکرول (Scrollmap)

با این نقشه حرارتی می‌توانید مشاهد کنید کاربران چقدر در سایت شما اسکرول می‌کنند. رنگ قرمز بدین معناست که یک بخش از صفحه توسط همه کاربران مشاهده شده و معنی رنگ آبی تیره این است که یک بخش بازدید کننده بسیار کمی (کمتر از 25%) داشته است.

ضبط جلسات (Session Recordings)

هاتجر از اولین ابزارهای تجزیه و تحلیل است که در آن قابلیت ضبط فعالیت بازدید کنندگان وجود دارد. این ویژگی با امکان ثبت و ضبط صفحات مرور شده توسط کاربران، شما را از جزئیات فعالیت هر کاربر به خوبی مطلع می‌کند. Session Recordings، کلیه کلیک‌ها، Tap ها، حرکات ماوس، فاکتورهای مربوط به قابلیت استفاده و… را در قالب یک ویدئو نمایش می‌دهد. بنابراین به کمک این ویژگی می‌توانید رفتار واقعی کاربران را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید تجربه کاربری وب سایت خود را از دید کاربران مشاهده کرده و از مشکلاتی که مانع فروش می‌شوند، مطلع شوید.

قیف گفتگو (Conversation Funnel)

این ویژگی به شما کمک می‌کند بفهمید کاربران از کدام قسمت پیمایش خود، سایت را ترک کرده‌اند. به عنوان مثال، بعضی کاربران بعد از مشاهده چند صفحه، سایت را ترک می‌کنند، بعضی فقط با کمی اسکرول کردن، از سایت خارج می‌شوند و… برای مشاهده این اطلاعات باید روی گزینه Funnels در منوی اصلی Hotjar کلیک کنید.

وقتی متوجه شدید بیشترین خروج کاربران از روی کدام صفحات بوده، می‌توانید برای جذب و رضایت مخاطب، آن‌ها را تغییر دهید یا مجددا طراحی کنید.

آنالیز فرم (Form analysis)

به کمک این ویژگی می‌توانید بفهمید چرا بعضی کاربران فرم‌ها را به طور کامل پر نمی‌کنند؟ در واقع می‌توانید مشاهده کنید کدام سوالات اصلا پاسخ داده نشده‌اند؟ کدام سوالات به طور ناقص پاسخ داده شده‌اند؟ پر کردن کدام فرم برای کاربران سخت‌تر بوده و آن را چند بار وارد کرده‌اند؟ و…

برای دستیابی به این قسمت، کافی است بر روی گزینه Forms در منوی اصلی هاتجر کلیک کنید. با اطلاعاتی که به دست آورده‌اید، می‌توانید مشکلات و نواقص فرم‌های سایت را تشخیص داده و آن‌ها را رفع کنید.

ابزارهای بازخورد در هاتجر چیست؟

ابزار بازخورد (Tools Feedback)، شامل نظرسنجی‌هایی به روش‌های مختلف است که به وسیله آن‌ها مخاطبان می‌توانند نظرات خود را ثبت کنند. طبیعتا گردآوری این نظرات، تحلیل رفتار کاربران را بسیار آسان‌تر می‌کند. در این بخش روش‌های مختلفی که Hotjar برای نظرسنجی از کاربران ارائه می‌دهد، معرفی و بررسی می‌کنیم.

بازخورد ورودی (Incoming Feedback)

نوعی ابزار قابل ارتقا در Hotjar است که به وسیله آن می‌توانید از نظر بازدیدکنندگان درباره صفحات سایت مطلع شوید. در این روش نظرسنجی، کاربران می‌توانند بسیار آسان و سریع، بازخورد مثبت یا منفی خود را ثبت کنند. این قابلیت شما را آگاه می‌کند که مخاطبان چه چیزهایی را دوست دارند و از چه مواردی راضی نیستند. بنابراین به راحتی می‌توانید نقاط قوت و ضعف سایت خود را شناسایی کنید.

نظرسنجی روی صفحه (On-page Survey)

نظرسنجی، برای شما این امکان را فراهم می‌کند که از کاربران در مورد برخی رفتارها و کارهایی که انجام می‌دهند، نظرسنجی کنید. به عنوان مثال، اگر کاربری فرآیند خرید را تکمیل نکرده یا اگر کاربری اشتراک خود را کنسل کرده، می‌توانید از او بپرسید چرا این کارها را انجام داده ؟!

در قسمت On-page Survey هاتجر، می‌توانید به عنوان نظرسنجی، سوالاتی را در قسمت‌های مختلف وب سایت قرار دهید. نظر سنجی‌های روی صفحه، پنجره‌های کوچکی هستند که یک سوال کوتاه از کاربر می‌پرسند. سوالاتی مانند: «آیا این محتوا برای شما مفید بود؟». همچنین می‌توانید قبل از خروج کاربر از وب سایت او را دعوت کنید تا نظرات ، پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کند. با انجام این کار می‌توانید بفهمید راجع به سایت چه نظری دارد.

پرسش نامه (Surveys)

در دو مورد قبل، کاربر هنگام بازدید از صفحات سایت، نظرات خود را در لحظه ثبت می‌کند. اما به کمک پرسش نامه می‌توانید از کاربران موقع خروج از سایت نظر سنجی کنید. چرا که پرسش‌ نامه‌ها به صورت غیرهمزمان ارسال می‌شوند. مثلا شما می‌توانید پرسش نامه را به ایمیل مخاطبان بفرستید و کاربران بعد از تکمیل، آن را برای شما ارسال کنند.

سوالات پرسش نامه‌ها می‌تواند مواردی از این دست باشد: کار با این وب سایت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ کدام قسمت سایت برای شما جذابیت بیشتری دارد؟ از کدام قسمت سایت رضایت ندارید؟ چرا مایل به خرید از وب سایت نیستید؟ چرا مایلید از سایت خرید کنید؟

دلیل استفاده از hotjar چیست به زبان ساده

با تمام توضیحاتی که عنوان کردیم، دلیل استفاده از هاتجر چیست ؟ اگر شما به عنوان مدیر سایت فعالیت دارید، مطمئنا یکی از بزرگ‌ترین اهداف شما این است که سایت خود را بهبود داده و کاربران بیشتری را وارد سایت کنید. مهم‌ترین دلایل این اتفاق عبارتند از:

  • ارائه داده‌های واضح و تصویری در مورد اتفاق‌های رخ داده در سایت
  • فهمیدن دلیل رفتارهای کاربران و بررسی آن‌ها
  • نمایش ارزش دریافت شده توسط سایت
  • ارائه نگرش کلی در مورد رابط کاربری وب سایت
  • ارائه حجم عظیمی از اطالاعات با سرعت بالا
  • عدم نیاز به صرف هزینه سنگین

مزیت‌های هاتجر چیست ؟

  • بررسی و بهبود UX و UI سایت
  • پشتیبانی سایت هاتجر Hotjar از گوگل تگ منیجر و امکان نصب و پیاده سازی آن
  • امکان اجرای نظرسنجی‌ها به صورت pop-up
  • امکان ثبت میزان علاقه‌مندی کاربران از سایت با استفاده از قابلیت Incoming Feedback
  • امکان بررسی محتوای نادیده گرفته شده از سمت کاربران
  • بهینه سازی سایت با استفاده از کلمات مناسب کاربران
  • بررسی میزان علاقه کاربران به CTA
  • امکان تبدیل بازخوردهای کاربران به سوالات متداول
  • تغییر فرم‌های موجود به سرنخ‌های متعدد
  • شناسایی مواردی که موجب حواس پرتی کاربران از هدف اصلی صفحه می‌شود
  • فیلتر کردن موارد بی‌کیفیت
  • بررسی تجربه کاربری (UX)

معایب استفاده از هاتجر چیست؟

همانطرو که پیش از این نیز عنوان کردیم، مهم‌ترین و پرالرزش‌ترین مزیت‌های ابزار هاتجر ، قابلیت ایجاد خ۹لاقیت در ثبت صفحات است. بدین طریق شما با نقاط ضعف و قوت طراحی سایت خود آشنا مي‌شوید و می‌توانید در بروزرسانی‌های بعدی آن را حذف کرده و یا ارتقا دهید.

با تمام این تفاصیل و درست مانند هر ابزار دیگری، کاربرد ابزار hotjar تماما مثبت نیست. به عنوان مثال، قراردادن کدهای هاتجر کندی سایت را به همراه خواهد داشت (لبته بسیارنامحسوس!). بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پس از این که از آن استفاده کردید و به نتایج لخواه خود رسیدید، آن را غیرفعال کنید.

تفاوت گوگل آنالیتیکس با هاتجر چیست ؟

حتما می‌دانید که گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، یکی سرویس‌های گوگل است که آمار بازدید کنندگان یک وب سایت را نشان می‌دهد. به خاطر داشته باشید که هاتجر جایگزین گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) نیست! بلکه بهترین حالت، استفاده از این دو ابزار در کنار هم است. نرم افزارهای تحت وب مانند گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی در مورد صفحات سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. مثلا به کمک این ابزار می‌توانید متوجه شوید کدام صفحات بیشترین نرخ پرش (bounce rate) را دارند؟ یا کم‌ترین نرخ تبدیل مربوط به کدام صفحات است؟ اما هاتجر به سوالاتی مانند این که کاربران چگونه از صفحات سایت استفاده می‌کنند؟ چگونه بین صفحات پیمایش می‌کنند؟ دلیل بعضی از رفتارهای آنها چیست؟، پاسخ نمی‌دهد.

برای جبران این نقص، می‌توانید از هاتجر کمک بگیرید. Hotjar به شما امکان می‌دهد تا نحوه تعامل کاربران با صفحات سایت را به طور کامل و دقیق مشاهده کرده و خودتان را جای آن‌ها قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید نیازها، تمایلات و علایق کاربران را راحت‌تر و سریع‌تر شناسایی کرده و برای رفع آن‌ها اقدام کنید.

بنابراین با ترکیب دو ابزار Google Analytics و Hotjar می‌توانید فرصت‌های بهبود و پیشرفت سایت خود را به سرعت شناسایی کنید.

چگونه از هاتجر استفاده کنیم؟

تا به اینجا ما به شما توضیح دادیم که hotjar چیست و چگونه کار میکند . در ادامه با اموزش هاتجر هرچند به صورت مختصر به شما کمک می‌کنیم تا از مزایای این برنامه استفاده کنید.

ایجاد سایت و کانال فروش

مشخصا در اولین مرحله شما به سایت و کانال فروشی نیاز دارید که کاربران از آن استفاده کنند. پس نخستین کار شما این است که با یک الگو انتخاب کرده و با کمک ابزارهای مختلف آن را طراحی کنید تا در نهایت بتوانید امکانات فروشگاهی خود را در آن عرضه کنید.

اتصال سایت خود به سرویس hotjar

در مرحله بعد باید با ورود به سایت hotjar ، کد مربوطه را دریافت و آن را در سایت خود اضافه کنید. لازم به ذکر است که افزودن این کد از طریق تگ منیجر به راحتی قابل انجام است. در نهایت، هاتجر با استفاده از کد وارد شده در سایت، اطلاعات وارد شده را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بهینه سازی سایت

پس از اینکه رفتار مشتریان را مورد بررسی قرار داده و مشکلات احتمالی را شناسایی کردید، باید در اولین فرصت با ایجاد تغییرات، سایت خود را بهینه کنید.

سخن پایانی

کار با hotjar هاتجر به شما کمک می‌کند تا با مشاهده رفتار کاربران خود و بررسی دقیق بازخورد نسبت به هر یک از صفحات، به درک درستی از رفتار مخاطبان خود برسید. در نتیجه این امر، شما می‌توانید مشکلات سایت خود را برطرف کرده و با کنار شدن رقبا، بازار را در دست بگیرید.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم که هاتجر چیست . اگر در خصوص مطالب گفته شده به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در لینکدین خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در لینکدین دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا