سئوهمه

تفاوت بین ساب دامین و پارک دامین و ادان دامین در چیست؟

ما سعی داریم در این مقاله تفاوت بین ساب دامین و پارک دامین و ادان دامین بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید تا تعاریفی از انواع دامنه‌های قابل استفاده در هاست را مورد بررسی قرار دهیم. به منظور این‌ که تفاوت بین آنها را بهتر و کامل‌تر درک کنید، ابتدا باید بدانیم دامنه چیست و سپس به تفاوت‌های تکنیکی و کاربردی  بین آنها بپردازیم. بسیاری از صاحبان سایت در استفاده از نوع دامنه‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شوند. چرا که نمی‌دانند از کدام نوع از دامنه‌ها در چه موقعی می‌توانند استفاده کنند. این سر‌درگمی ناشی از آن است که در اکثر مواقع کاربران اطلاعات کافی در مورد تفاوت‌های بین این دامنه‌ها ندارند. بنابراین ممکن است گاهی استفاده‌ی نابجا از این نوع دامنه‌ها کنند.

برای خرید سرور ابری به سایت ابر آراز مراجعه نمایید.

دامنه چیست؟

دامنه اصلی در واقع دامنه متصل به هاست شما است. اطلاعات مربوط به دامنه اصلی روی دایرکتوری public_html هاست ذخیره می‌شود. شما درواقع توسط دامنه‌ی اصلی خود به حساب کاربری میزبانیتان وارد می‌شوید. همچنین حساب کاربری شما از طریق نام دامنه اصلی در شرکت هاستینگ شناسایی می‌شود. برای کسب اطلاعات کامل‌تر در مورد دامنه اصلی می‌توانید مقاله‌ی دامنه چیست و چه مفهومی دارد را در بلاگ ابر آراز مطالعه کنید.

ساب ‌دامین چیست؟

ساب دامین درواقع یک دامنه‌ای است که از دامنه اصلی مشتق گرفته‌ شده است. هیچ محدودیتی در تعداد تعریف آن وجود ندارد. همچنین زیر دامنه‌ها ممکن است ازنظر ساختاری شباهتی به هم نداشته باشند.
سابدامین پیشوندی است که به نام دامنه‌ی اصلی شما افزوده می‌شود. می‌توان از آن برای اهداف مختلف مانند سازماندهی و یا طبقه‌بندی بخش‌های مختلف سایت استفاده کرد.
فرض کنید که قصد دارید در سایت اصلی خود از سابدامین‌هایی برای فروش، بخش بلاگ و.. استفاده کنید. در این صورت شما می‌توانید از زیر دامنه‌هایی مانند blog.Yourdomain.com و یا Shop.Yourdomain.com استفاده کنید. شما برای هر دامنه می‌توانید تعدادی ساب‌دامین ایجاد کنید. پارک دامین یک وب‌سایت جداگانه نیست. برای آشنایی بیشتر با مفهوم ساب دامین و نحوه‌ی ساخت و ایجاد آن، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله‌ی ساب دامین چیست مراجعه کنید.

ساب ‌دامین چیست

کاربردهای ساب دامین در سئو سایت چیست؟

ساب دامین را بخشی از دامنه اصلی در نظر می‌گیرند در صورتی که در واقع یک دامنه مجزا است. بسیاری از شرکت‌ها آن را برای انجام برخی از هدف‌های خاص به کار می‌برند. که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. ایجاد وب‌‌سایت برای کاربران خاص

به عنوان مثال:
فرض کنید که شما مخاطبان بسیاری در شهر یا کشورهای مختلف دارید. بنابراین نیاز خواهید داشت که صفحاتی را متناسب با زبان آن‌ها تولید کنید. در این حالت، به طور مثال می‌توانید برای صفحه به زبان انگلیسی خود، یک ساب دامین مجزا ایجاد کنید.

2. بخش‌بندی وب‌سایت به بخش‌های مختلف

ممکن است سایت شما ماهیت بلاگی داشته باشد. در صورتی که شما قصد داشته باشید یک بخش فروشگاهی نیز برای خود ایجاد کنید که همنام با دامنه اصلی خود باشد، توصیه می‌شود برای این که سرعت سایتتان هم کند نشودیک ساب دامین برای بخش مورد نظر خود ایجاد کنید.

3. ایجاد بخش تلفن‌ همراه

ممکن است برخی از طراحان سایت به‌جای اینکه سایت را به‌صورت رسپانسیو ایجاد کنند، از ساب دامین جداگانه که صفحات آن موبایل فرند است استفاده ‌کنند.

4. ایجاد بخش کاربرانی که هرکدام نیاز به پروفایل مجزایی دارند

با ایجاد ساب دامین‌ های مجزا برای پروفایل کاربران، هر کاربر می‌تواند به‌راحتی در سایت شما ثبت‌نام کرده و یک آدرس جداگانه دریافت کند.

ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین و سی پنل

اگر به طور همزمان چند سایت دارید، مطمئنا به ساب دامین نیاز پیدا می‌کنید. اصولا افراد به دلایل مختلفی به ساخت ساب دامین اقدم می‌کنند؛ دلایلی از جمله:

  • داشتن چندین هاست متعدد بدون نیاز به داشتن دامنه‌ی مجزا و خاص
  • اقدام به راه‌اندازی یک اسکریپت
  • مدیریت بخش‌هایی از سایت مانند فروشگاه یا وبلاگ با وردپرس یا cms مجزا

داشتن ساب دامین برای هرکسی که می‌خواهد بدون نیاز به خرید مجدد هاست جدید، قسمت‌های مختلف سایت خود را مدیریت کند، الزامی است. حساسیت و اهمیت بالای این موضوع سبب شده تا ما ترجیح دهیم در یک مقاله‌ی مجزا به تفصیل در مورد نحوه ساخت ساب دامین صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی اموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین را از دست ندهید.

پارک دامین یا پارک دامنه چیست؟

پارک دامین نام مستعار و یا جانشین برای دامنه‌ی اصلی شما است. پارک دامین کاربران شما را به همان وب‌سایت دامنه اصلی هدایت می‌کند. به عبارت دیگر دامنه‌ها متعدد و وب‌سایت یکسان است. این نوع از دامنه یک روش مناسبی برای معرفی وب‌سایت از طریق دامنه‌های دیگر است. به بیان ساده‌تر، پارک دامین یا دامنه‌ی جانشین مانند ساختمانی با اتاق‌های تو در تو است که بعد از گذر از درهای متعدد نهایتا به اتاق اصلی خواهید رسید.
به عنوان مثال: اگر cars.com وب‌سایت اصلی شما باشد، شما می‌توانید با خرید دامنه‌ی cars.net این پارک دامین را نیز به خود اختصاص دهید. بنابراین اگر کاربری با آدرس cars.net وب‌سایت شما را در مرورگر خود جستجو کند به همان صفحه‌ای منتقل خواهد شد که کاربرانی که car.com را جستجو کرده‌اند منتقل می‌شوند.
به عبارت دیگر، هر دو آدرس primarydomain.com/index.htm و parkeddomain.com/index.com شما را به صفحه‌ی index.com هدایت خواهند کرد.
دامنه‌هایی که بر روی دامنه‌ی اصلی پارک می‌شوند محتوای دامنه‌ی اصلی و وب‌سایت اصلی را نمایش می‌دهند.

مزایای استفاده از پارک دامین چیست ؟

هنگامی که از پارک دامین و یا همان دامنه‌های جانشین استفاده کنید، می‌توانید چندین ایمیل با نام دامنه خود برای کاربران ایجاد کنید که در این صورت :

1. نیاز به مدیریت چندین آدرس ایمیل برای یک وب‌سایت از بین خواهد رفت.
2. با وجود پارک دامین نیاز به ایجاد آدرس ایمیل یا پست الکترونیکی جدید نخواهید داشت.

دامنه ادان شده یا ادان دامین چیست؟

به دامنه‌ای که بر روی هاستی با یک دامنه اصلی دیگر متصل شود، ادان دامین گفته می‌شود. addon domain چیست ؟  یک دامنه کاربردی است که می‌توانید آن را از طریق کنترل پنل ایجاد کنید. یک وب‌سایت جدید و منحصر به فرد است که در یک پوشه جدید در حساب کاربری شما میزبانی شده است. این موضوع به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند در یک کنترل پنل، میزبان چندین دامنه باشند. شما می‌توانید آدرس‌های ایمیل ادان دامین، فورواردرها و موارد دیگر را همانند دامنه اصلی در حساب ارائه دهید.
هنگامی که شما یک ادان دامین می‌سازید سه اتفاق رخ می‌دهد:
1. یک پوشه در html عمومی دایرکتوری ایجاد می‌شود.
2. یک ساب دامین برای دامنه‌ی اصلی ایجاد شده و به پوشه‌ی جدید ضمیمه می‌شود.
3. نام دامنه به ساب دامین متصل می‌شود.

به عنوان مثال: در صورتی که دامنه‌ی اصلی abc.com باشد، و شما ادان دامین 123.com را به پوشه‌ی 123 اختصاص دهید URLهای زیر با ادان دامین شما مرتبط خواهند بود.

• abc.com/123
• 123.abc.com
• 123.com
هر سه لینک شما را به همان آدرس و صفحه‌ی وب‌سایت هدایت خواهد کرد.

ولی وقتی کاربران شما به آدرس 123.com می روند ، متوجه نمی شوند که از 123.abc.com به این آدرس منتقل شده اند و همه چیز به طور عادی عمل می کند. هنگامی که یک ادان دامین به اکانت شما متصل می‌شود، تمامی این‌ها به صورت خودکار انجام می‌شوند. بنابراین نیاز به انجام هیچ اقدام دیگری وجود ندارد. فقط کافیست محتوای خود را در پوشه‌ی دامنه ادان شده بارگزاری کنید.
علاوه بر این، در صورتی که نگران فعال بودن دامنه 123.abc.com هستید ، روشی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید آدرس 123.abc.com را بدون ایجاد تداخل در آدرس123.com از دسترسی سایت غیرفعال کنید.

در شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا