آموزشیتوسعههمه

اموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین و سی پنل Cpanel

ایجاد ساب دامین در دایرکت ادمین و سی پنل چه کاربردی دارد؟ چگونه ساب دامین ایجاد کنیم ؟ نحوه ساخت ساب دامین در هاست سی پنل چگونه است؟ اینها تمام سوالاتی است که اگر همزمان چندین سایت دارید، با آن مواجه می‌شوید. ما در ادامه با اموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین برای شما شرح خواهیم داد که دلیل ایجاد ساب دامین در سی پنل و دایرکت ادمین چیست و گونه باید این کار را انجام داد؛ با ما همراه باشید.

نمی‌دانید کدام نوع هاست را انتخاب کنید؟ میان هاست ایران و اروپا سردرگمید؟ هاست ایران و اروپا را در یک پکیج تجربه کنید. با استفاده از هاست ایران و اروپا به طور همزمان، از مزایای هردوی این سایت‌ها استفاده کنید. بدین معنا که از سرعت بالا، پینگ پایین، ثبات و پایداری این هاست‌ها بهره‌مند شوید.

برای دریافت این پکیج هیجان انگیز پیشنهاد می‌‌کنیم به وب سایت ما مراجعه کرده و نسبت به خرید هاست سئو اقدام کنید.

دلیل ساخت یک ساب دامین

  • داشتن چندین هاست متعدد بدون نیاز به داشتن دامنه‌ی مجزا و خاص
  • اقدام به راه‌اندازی یک اسکریپت
  • مدیریت بخش‌هایی از سایت مانند فروشگاه یا وبلاگ با وردپرس یا cms مجزا

در موقعیت‌هایی که عنوان کردیم، بهترین راهکار ساخت یک ساب دامین در هاست است؛ به گونه‌ای که یک زیردامنه از دامنه‌ی اصلی ایجاد شود. در این مقاله از ابرآراز ما قصد داریم تا اموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین را به طور کامل بررسی کنیم؛ به طوری که هر کاربری بتواند بدون نیاز به خرید هاست جدید، بخش‌های متفاوت سایت مانند وبلاگ، فروشگاه و… را با اسکریپت دلخواه خود راه‌اندازی نماید.

ما به شما تضمین مي‌دهیم که در پایان این مقاله، شما با مباحثی همچون طریقه ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین و سی پنل و مزایای استفاده از آن به روشنی آشنا خواهید شد. 

دلیل ساخت یک ساب دامین

دایرکت ادمین چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و به این سوال پاسخ دهیم که نحوه ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین چگونه است، ترجیح می دهیم در مورد مفاهیم پایه و اساسی رفته و در مورد آنها صحبت کنیم.

DirectAdmin از سال 2003 به بازار عرضه شده است و تا کنون با مجوز اختصاصی JBMC Software فعالیت می‌کند. این کنترل پنل برای سهولت کارهای روزمره مدیران سایت‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که تجربه قبلی کمی دارند، ایجاد شده است. کنترل پنل عملکردی شبیه به سی پنل داشته و می‌تواند کاملا با سیستم عامل لینوکس و توزیع‌های اصلی آن (CloudLinux ،CentOS ،Ubuntu،Debian ،Red Hatو..) اجرا شود.

البته لازم به ذکر است که این کنترل پنل در سیستم‌عامل‌های مبتنی بر ویندوز پشتیبانی نمی‌شود.

استفاده از دایرکت ادمین یک راه‌حل مقرون به صرفه برای سرور است که می‌تواند در مسیر مدیریت سایت برای شما بسیار کاربردی باشد. برای استفاده از مزایای دایرکت ادمین شما تنها به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • پردازنده: 500 مگاهرتز
  • رم: حداقل 1 گیگابایت
  • فضای دیسک: 2 گیگابایت

به جرئت می‌توان اذعان داشت که این پلتفرم بسیار سبک و ساده است. همین موضوع سبب شده تا بسیاری از افراد به ساخت ساب دامین در هاست سی پنل بپردازند. 

دایرکت ادمین چیست

ساب دامین چیست ؟

اگر هنوز درک درستی نسبت به مفهوم ساب دامین ندارید، نمی‌توانید به خوبی مطالبی که در ادامه‌ی این مقاله عنوان می‌کنیم را دریابید؛ به  همین دلیل لازم می‌دانیم به عنوان یک پیش‌زمنیه، تعریف کوچکی از مفهوم ساب دامین را به شما توضیح دهیم.

iنگام بازدید از یک سایت، ممکن است متوجه شوید که URL مربوطه در نوار جستجو براساس جستجوی شما در سایت یا صفحه وب مورد نظر کمی تغییر می‌کند. به عنوان مثال، برای مشاهده و دسترسی به ابزارها و خدمات ارائه شده می‌توانید به سایت ArazCloud.Com مراجعه کنید. علاوه برآن،‌ می‌توانید برای دسترسی به بخشی از سایت ما که محتوای وبلاگ را ارائه می‌دهد، به arazcloud.com/blog مراجعه کنید. توجه نمایید که اگرچه URL کمی‌تغییر می‌کند، اما شما هنوز در وب سایت arazcloud.com هستید..

زیر دامنه‌ها یا subdomain به عنوان پسوند نام دامنه شما و برای کمک به سازماندهی و پیمایش بخش‌های مختلف وب‌سایت شما عمل می‌کنند. شما همچنین می‌توانید از یک زیر دامنه برای ارسال بازدیدکنندگان به یک آدرس وب کاملاً متفاوت مانند صفحه شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید و یا به آدرس IP یا دایرکتوری خاصی در سرور خود اشاره کنید.

برای آشنایی هرچه بیشتر با مفهوم ساب دامین و نحوه‌ی ساخت و ایجاد آن در سی پنل و وردپرس، مقاله‌ی ساب دامین چیست را مطالعه کنید.

آشنایی با مزایای دایرکت ادمین برای پیشبرد اموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین

دایرکت ادمین دارای ویژگی‌های قابل توجهی است که می‌تواند نیاز مشتریان را به بهترین شکل مرتفع سازد. اگرچه این ویژگی‌ها منحصربه‌فرد نیستند، اما در بخش‌هایی دایرکت ادمین توانسته امتیاز بیشتری نسبت به سایر رقبا کسب نماید. برخی از این مزایا عبارتند از:

رابط گرافیکی (GUI)

اگر به دنبال یک کنترل پنل ساده هستید، دایرکت ادمین بهترین انتخاب شما خواهد بود. این ویژگی سبب شده تا به جای تعداد زیادی بخش و گزینه، تمامی موارد در سه شاخه‌ی اصلی یعنی مدیریت حساب، مدیر ایمیل و ویژگی‌های اضافی انیاشته شوند. 

برنامه‌های اشتراک مقرون به صرفه

قیمت معقول همان چیزی است که مردم همواره به دنبال آن هستند و دایرکت ادمین توانسته به درستی به این نیز پاسخ بگوید.

پشتیبانی یکپارچه

در کنار پشتیبانی‌هایی که ارائه‌‌دهنده‌ی هاست در اختیار شما می‌گذارد، می‌توانید روی دایرکت ادمین برای دریافت بکاپ نیز حساب کنید. اگر می‌خواهید در مورد این برنامه‌ی پرکاربرد و نحوه‌ی نصب آن بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی directadmin چیست را مطالعه نمایید.

حال بیایید با هم به نحوه ایجاد ساب دامین در دایرکت ادمین بپردازیم و نحوه‌ی ایجاد و ساخت آن را بررسی کنیم.

پشتیبانی یکپارچه

اموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین

شما می‌توانید به راحتی از طریق رابط DirectAdmin ساب دامنه موردنظر خود را ایجاد کنید. به‌طورکلی، ساب دامنه‌ها چیزی شبیه به subdomain1.domain.co هستند. 

اموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین

پس از تمامی مقدمه‌ای که در مورد دایرکت ادمین پشت سر گذاشتیم، با ما باشید تا در مورد نحوه ایجاد ساب دامین در دایرکت ادمین توضیح دهیم. مراحل زیر را پیش بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانید مراحل نصب را به درستی پشت سر بگذارید:

  • مراجعه به پنل دایرکت ادمین
  • مراجعه به قسمت Account Manager >> Subdomains Management
  • کلیک روی دکمه ADD SUBDOMAIN
  • ورود نام ساب دامنه در قسمت Subdomain:
  • کلیک بر روی دکمه ADD SUBDOMAIN

با پایان این مراحل شما ساخت یک ساب دامین در دایرکت ادمین را به درستی انجام داده‌اید و می‌توانید آن را در لیست زیر دامنه‌ها مشاهده کنید.

آموزش حذف یک ساب دامنه در دایرکت ادمین

اموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین برای شما مفید بود؟ حال ممکن است شما با این سوال مواجه شوید که چگونه می‌توان به حذف یک ساب دامین اقدام کرد؟ با ما همراه باشید. 

  • ورود به پنل دایرکت ادمین
  • مراجعه به قسمت Account Manager >> Subdomains Management
  • انتخاب ساب دامنه‌‌ی موردنظر برای حذف
  • کلیک بر روی دکمه DELETE
  • انتخاب گزینه‌ی تایید

توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید فایل‌های زیر دامنه را حذف کنید، می‌توانید گزینه Remove Directory Contents را علامت بزنید.

آموزش حذف یک ساب دامنه در دایرکت ادمین

Cpanel چیست؟

امیدواریم که تا به اینجا آموزش ایجاد ساب دامین در دایرکت ادمین برای شما مفید بوده باشد. حال بیایید با هم آموزش ساخت ساب دامین در سی پنل را نیز به صورت مرحله به مرحله پیش ببریم.

همانند قسمت قبل ترجیح می‌دهیم پیش از اینکه مستقیما به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در مورد طریقه ایجاد ساب دامین در سی پنل توضیح دهیم با هم مفهوم سی پنل را مرور کنیم.

سی پنل یکی از محبوب‌ترین کنترل پنل‌ها در میان توسعه دهندگان وب و شرکت‌های میزبانی وب است. سی پنل عموما همراه با WHM (مدیر میزبان وب) همراه شده و هر کدام نقش‌های جداگانه‌ای برای پیشبرد راه ایفا می‌کنند. داشبورد cPanel فایل‌های مختلف وب، MySQL، آمار، ردیابی داده‌ها و ویژگی‌های SEO را در اختیار شما می‌گذارد. با تمام این تفاصیل عجیب نیست که سی پنل یکی از محبوب‌ترین کنترل پنل ها در بین توسعه‌دهندگان وب و شرکت‌های میزبانی وب است.

نحوه ساخت ساب دامین در سی پنل

  • شما می‌توانید از ساب دامنه ها برای ایجاد مناطق محتوای منحصر به فرد و مجزا از وب سایت خود استفاده کنید. برای مثال، blog.yourdomain.com و shop.yourdomain.com.
  • ساب دامنه ها با استفاده از ابزار Subdomains در cPanel ایجاد می شوند.
  • روی Subdomains در زیر Domain در cPanel کلیک کنید.

  • در قسمت Create a Subdomain، نام ساب دامنه ای را که می خواهید ایجاد کنید در کادر متنی Subdomain وارد کنید.

  • cPanel به طور خودکار مسیر اصلی  را با استفاده از نام ساب دامنه ای که وارد کرده اید پر می کند. این مسیر جایی است که فایل های ساب دامنه ذخیره می شوند. اگر می‌خواهید فایل‌های ساب دامنه را در دایرکتوری دیگری ذخیره کنید، مسیر کامل را در کادر متنی Document Root وارد کنید.
  • آن را به عنوان یک پوشه با نام ساب دامنه در نظر بگیرید. این پوشه ایجاد می شود و در پوشه public_html  شما قرار می گیرد – اینجا جایی است که فایل های این ساب دامنه را آپلود خواهید کرد.
  • پس از آماده شدن، روی Create کلیک کنید.
امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به طور کامل اموزش ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین و سی پنل را پیش برده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا