سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
توسعهرایانش ابریشبکه ابریهمه

از صفر تا صد آشنایی با اینترنت اشیا

در جواب این سوال که اینترنت اشیا چیست و چه کاربردی دارد باید گفت (IoT) Internet of Things، شبکه اشیا فیزیکی را توصیف می کند که با حسگرها، نرم افزارها و سایر فناوری‌ها جاسازی شده‌اند تا امکان اتصال و تبادل داده با سایر دستگاه‌ها و سیستم‌ های دیگر از طریق اینترنت را فراهم سازند.
این اشیاء از لوازم معمولی خانگی گرفته تا ابزارهای پیچیده صنعتی را شامل می‌شوند. در حال حاضر بیش از 7 میلیارد دستگاه اینترنت اشیا متصل وجود دارد، کارشناسان انتظار دارند این تعداد تا سال 2021 به بیش از 10 میلیارد و تا سال 2025 به 22 میلیارد افزایش یابد.

برای خرید سرور ابری آراز به سایت ابر آراز مراجعه کرده و لذت استفاده از یک سرور امن و به صرفه را تجربه کنید.

کاربرد اینترنت اشیا چیست ؟

طی چند سال گذشته، اینترنت اشیا به یکی از مهمترین فناوری‌های قرن 21 تبدیل شده است. به طوری که امروزه می‌توانیم وسایل روزمره مانند لوازم آشپزخانه، اتومبیل‌ها، ترموستات‌ها، مانیتورهای کودک و … را از طریق دستگاه‌های جاسازی شده به اینترنت متصل کنیم. از طریق آن با دیگران ارتباط برقرار کنیم و بسیاری از فرآیندها و موارد دیگر را انجام دهیم.
با استفاده از فناوری‌هایی مانند محاسبات کم‌هزینه یا رایانش فضای ابری، کلان داده‌ها، تجزیه و تحلیل‌ها و فناوری‌های تلفن همراه، اشیاء فیزیکی می‌توانند داده‌ها را با حداقل دخالت انسان جمع آوری کرده و به اشتراک بگذارند.
در جهانی که بسیاری از چیز‌ها به هم متصل هستند، سیستم‌های دیجیتال می‌توانند هر تعاملی که میان چیزهای متصل به هم صورت می گیرد را ضبط، کنترل و تنظیم کنند. به این ترتیب، دنیای فیزیکی با دنیای دیجیتال با هم آمیخته شده و همکاری می‌کنند.

کاربرد اینترنت اشیا چیست

Object Storage چیست؟

Object Storage که اغلب از آن با عنوان ذخیره سازی مبتنی بر اشیا ( object based storage ) یاد می‌شود، یک معماری ذخیره سازی داده برای مدیریت مقدار زیادی از داده‌های بدون ساختار است. داده‌های بدون ساختار، داده‌هایی هستند که با یک پایگاه داده (data base) سازگار نیست و نمی‌توان آنها را به راحتی سازماندهی کرد. البته باید گفت که امروزه عمده داده‌های ارتباطات اینترنتی، برخلاف داده‌های سنتی، ساختار درست و منظمی ندارند.

این مفهوم کاربرد ویژه‌ای در اینترنت اشیا دارد و از جمله مفاهیم مهم و کاربردی در دنیای امروزی محسوب می‌شود. از این جهت، پیشنهاد می‌کنیم، مقاله‌ی Object Storage چیست را حتما مطالعه نمایید.

چه فناوری هایی امکان وجود اینترنت اشیا را ممکن ساخته اند؟

تاریخچه‌ اینترنت اشیا iot به چند سال قبل برنمی‌گردد، بلکه ایده آن برای مدت طولانی وجود داشته است. مجموعه‌ای از پیشرفت‌های اخیر در تعدادی از فناوری‌های مختلف، از جمله فناوری‌های زیر، امکان وجود آن را عملی کرده‌اند.

  •  دسترسی به فناوری حسگر کم هزینه و کم مصرف

به وجود آمدن سنسورهای مقرون به صرفه و قابل اطمینان، تولید فناوری IoT را برای تولیدکنندگان بیشتری امکان پذیر می‌کند.

  • قابلیت اتصال

مجموعه ای از پروتکل‌های شبکه برای اینترنت، امکان اتصال سنسورها به ابر و دیگر اشیا را برای انتقال کارآمد‌‌تر داده آسان کرده است.

  • پلتفرم های رایانش ابری

افزایش دسترسی به سیستم عامل‌ها و پلتفرم‌های ابری، هم مشاغل و هم مصرف‌کنندگان را قادر می‌سازد تا به زیرساخت‌های مورد نیازشان به صورت مقیاس پذیر، بدون اینکه واقعاً مجبور باشند آن را کاملا کنترل و مدیریت کنند، دسترسی داشته باشند. اگر می‌ خواهید درمورد کلود کامپیوتینگ بیشتر بدانید! حتما مقاله ی رایانش ابری cloud computing چیست +تاثیر شگرف آن بر کسب‌وکار را در بلاگ ما مطالعه نمایید.

  • یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل

با پیشرفت در یادگیری کارکرد ماشین و تجزیه و تحلیل، همراه با دسترسی به داده‌های متنوع و گسترده ذخیره شده در فضای ابری، مشاغل می‌توانند سریعتر و با سهولت بیشتری ایده‌ها را جمع‌آوری کنند. ظهور این فناوری‌های همسو، همچنان باعث گسترش مرزهای اینترنت اشیا شده است و داده های تولید شده توسط آن نیز از این فناوری ها تغذیه می کنند.

  • هوش مصنوعی گفتگو (AI)

پیشرفت در شبکه‌های مربوط به اعصاب (neural) پردازش زبان طبیعی یا natural-language processing (NLP) را به دستگاه‌های اینترنت اشیا (مانند دستیارهای شخصی دیجیتال الکسا (Alexa)، کورتانا (Cortana) و سیری(ٰSiri)) آورده و آن‌ها را برای استفاده در خانه جذاب، مقرون به صرفه و مناسب ساخته است. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با معجزه ای به نام هوش مصنوعی یا ai و همچنین کاربردهای فوق العاده آن به مقاله کاربرد هوش مصنوعی مراجعه کنید و از تاریخچه جالب‌انگیز و رویکردهای بینظیر آن لذت ببرید.

اینترنت اشیا صنعتی چیست؟

iot چیست Industrial (IIoT) یا اینترنت اشیا صنعتی به کاربرد فناوری IOT در تنظیمات صنعتی، به ویژه با درنظر گرفتن ابزار دقیق و کنترل سنسورها و دستگاه‌هایی که با فناوری‌های ابری درگیر می شوند، اشاره دارد.
مثال خوبی از IIoT مورد Titan use case است. اخیراً صنایع برای دستیابی به اتوماسیون و کنترل بی‌سیم از ارتباطات ماشین به ماشین (M2M) می‌کنند. اما با ظهور فناوری‌های ابری و همسو (مانند تجزیه و تحلیل و یادگیری کارکرد ماشین)، صنایع می‌توانند به لایه‌ای جدید از اتوماسیون دست پیدا کرده و مدل‌های جدید درآمد و کسب و کار را ایجاد کنند. IIoT را موج چهارم انقلاب صنعتی یا Industry 4.0 می‌نامند.

اینترنت اشیا صنعتی چیست

 کاربردهای رایج IIoT 

  • تولید هوشمند
  • دارایی‌های متصل و نگهداری پیشگیرانه و پیش بینی شده
  • شبکه‌های برق هوشمند
  • شهرهای هوشمند
  • تنظیمات و تدارکات متصل
  • زنجیره‌ها‌ی هوشمند تامین دیجیتال

افزایش ارزش کسب و کار با اینترنت اشیا

با گسترده شدن IOT در بازار، شرکت‌ها روی ارزش تجاری فوق العاده ای که IOT به آن‌ها ارائه می‌دهد، سرمایه گذاری می کنند.

مزایای iot برای کسب و کارها :

  •  استخراج ایده‌های داده محور از داده‌های آن برای کمک به مدیریت بهتر کسب و کار
  •  افزایش بهره‌وری و کارایی عملیات‌های تجاری
  •  ایجاد مدل‌های جدید تجاری و جریان‌های درآمد
  •  اتصال راحت و یکپارچه دنیای تجارت فیزیکی به دنیای دیجیتال برای حفظ زمان با ارزشتان

برنامه‌های اینترنت اشیا شامل چه موارد می شوند؟

برنامه‌های هوشمند آن شامل برنامه‌های از پیش ساخته نرم افزار به عنوان سرویس software-as-a-service (SaaS) هستند. این برنامه ها می‌توانند داده‌های حسگر IoT دریافت شده را از طریق داشبورد تجزیه و تحلیل کرده و به کاربران تجاری ارائه دهند. اپلیکیشن‌های آن از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده‌های حسگر متصل در ابر استفاده می‌کنند. با استفاده از داشبوردها و هشدارهای real-time آن، به قابل مشاهده بودن در شاخص‌های اصلی عملکرد، آمار مربوط به مدت زمان میان خرابی ها و سایر اطلاعات دسترسی پیدا می کنید.

الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین می‌توانند ناهنجاری‌های موجود در تجهیزات را شناسایی کرده و هشدارهایی را برای کاربران ارسال کنند. حتی می‌توانند باعث رفع خودکار یا اقدامات مقابله ای پیشگیرانه خرابی‌ها شوند. با استفاده از برنامه‌های مبتنی بر ابر، کاربران تجاری می‌توانند به سرعت فرآیندهای موجود برای زنجیره تأمین، خدمات مشتری، منابع انسانی و خدمات مالی را بهبود بخشند و دیگر نیازی به بازآفرینی کل فرآیندهای کسب و کار نیست.

اپلیکیشن های اینترنت اشیا

برخی از راه های استقرار و استفاده از اپلیکیشن های اینترنت اشیا

توانایی آن برای ارائه اطلاعات حسگر و همچنین فعال کردن ارتباط دستگاه به دستگاه، باعث هدایت مجموعه گسترده‌ای از برنامه‌ها می‌شود.

برخی از محبوب ترین برنامه‌های IOT و کارایی آن‌ها

در ادامه به برخی از محبوب‌ترین برنامه‌های IOT و کارایی آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. ایجاد کارکرد‌های جدید در تولید از طریق نظارت بر ماشین و کیفیت محصول

ماشین‌ها را می‌توان به طور مداوم کنترل و تجزیه و تحلیل کرد تا از عملکرد آن‌ها در حد توانشان اطمینان حاصل شود. همچنین می توان محصولات را در زمان واقعی کنترل کرد تا نقایص موجود در کیفیت را شناسایی و برطرف کند.

2. بهبود بخشیدن به ردیابی و “حصارکشی حلقه ای” دارایی های فیزیکی

عمل پیگیری یا Tracking مشاغل را قادر می‌سازد تا به سرعت مکان دارایی را تعیین کنند. Ring-fencing یا حصارکشی حلقه‌ای به آن‌ها امکان می‌دهد از دارایی‌های با ارزش بالا در برابر سرقت واز بین رفتن محافظت شود.

3. استفاده از سیستم های هوشمند برای نظارت بر تجزیه و تحلیل سلامت انسان و شرایط محیطی

به کاربردن اینترنت اشیا در وسایلی مانند ساعت‌های هوشمند، مردم را قادر می‌سازد تا به وضعیت سلامت خود آگاه شوند و به پزشکان امکان می‌دهند بیماران را از راه دور کنترل کنند. این فناوری همچنین شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا سلامت و ایمنی کارکنان خود را پیگیری کنند. این امر خصوصاً برای کارگران شاغل در شرایط کاری خطرناک بسیار مفید است.

4. ایجاد بهره وری و امکانات جدید در فرآیندهای موجود

یک نمونه از موارد استفاده آن برای افزایش کارایی و ایمنی در تدارکات و کنترل متصل برای مدیریت وسایل نقلیه است. شرکت‌ها می‌ توانند برای بهبود کارایی‌شان، از ویژگی نظارت بر وسایل نقلیه اینترنت اشیا برای هدایت کامیون‌ها زمان واقعی استفاده کنند.

5. فراهم کردن امکان ایجاد تغییرات در فرایند تجارت

نمونه ای از کاربرد‌های IOT استفاده از دستگاه‌های خود برای دارایی‌های متصل به منظور نظارت بر سلامت ماشین‌های ریموت یا از راه دور و ایجاد تماس‌های خدماتی برای نگهداری پیشگیرانه است. علاوه بر این، قابلیت کنترل از راه دور بر روی ماشین‌ها، امکان استفاده از مدل‌های جدید تجاری product-as-a-service یا محصول به عنوان سرویس، جایی که مشتریان دیگر نیازی به خرید کالا ندارند بلکه فقط هزینه استفاده از آن را پرداخت می‌کنند، فراهم می‌سازد.

اگر دوست دارید هر روز مقاله‌های روز دنیا را بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم ما را  در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

چرا سرورهای ابری ابرآراز؟

اگر شما نیز در کسب و کارتان نیاز به یک زیرساخت ابری قابل اطمینان دارید، ما به شما ابر آراز را معرفی می کنیم. با استفاده از پلتفرم ابری آراز می توانید به هر میزان از منابع که نیاز دارید، به صورت مقیاس‌پذیر دسترسی پیدا کنید و با رشد و گسترش تجارت‌تان، این منابع را افزایش دهید و خیالتان از بابت هزینه راحت باشد؛ چراکه محاسبه هزینه به صورت پرداخت به میزان کارکرد است.
همچنین در مواقعی که به کمک فنی نیاز داشتید، از تیم تخصصی فنی ابر آراز به صورت رایگان کمک بگیرید. در این صورت دیگر نیاز به کنترل همه ی جزییات نخواهید داشت و کا‌رهایتان به صورت اتوماتیک و به راحتی انجام می شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا