سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

پردازنده گرافیکی یا GPU چیست ؟ مقایسه بین gpu و cpu

GPU چیست ؟ قطعه ایست که روی کارت گرافیک قرار می‌گیرد. این قطعه به طور جداگانه از CPU کار پردازش و رندرینگ تصویر را انجام می دهد.

gpu تعريف بسیار ساده‌ای دارد. همه شما تابه‌حال نام کارت گرافیک را شنیده‌اید. کارت گرافیک از یک واحد پردازش گرافیک یا همان واحد پردازش گرافیکی (GPU) تشکیل‌شده است. GPU کارت گرافیک درواقع یک ابزار تخصصی برای رندر کردن و خروجی گرفتن از تصاویر در رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌ها و کنسول‌های بازی است. کار GPU در کامپیوتر نشان دادن تصاویر و عکس‌ها و فیلم‌ها و اجرای بازی‌ها است.

gpu مخفف چیست ؟

Gpu مخفف چیست ؟ واحد پردازش گرافیک یا همان GPU که مخفف کلمه Graphics Processing Unit به‌عنوان ابزاری است که برای رندر گرفتن (همان پردازش و خروجی گرفتن) تصاویر در کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها و کنسول‌های بازی (مثل پلی‌استیشن و ایکس باکس) استفاده‌شده است.

البته گاهی اوقات واحد پردازش گرافیک را با نام واحد پردازش بصری یا VPU نیز می‌نامند. در عمل هردوی این نام‌ها به یک قطعه اشاره می‌کنند. کاربرد چیپ گرافیک درواقع پردازش داده‌ها برای نمایش تصاویر است. داده‌های منتقل‌شده به این واحد، ابتدا پردازش‌شده و اطلاعات به صورت تصاویر و فیلم‌ها انیمیشن‌های گرافیکی به ما نشان داده می‌شود. هرچه که واحد پردازش گرافیکی (GPU) قوی‌تر باشد خروجی کار بهتر و پردازش سریع‌تر انجام می‌شود.

کارت گرافیک چیست ؟

تقریبا همه ما تا حدودی با کارت گرافیک و سازنده‌های  آن مانند NVIDIA ( انویدیا) و یا AMD آشنا هستیم و می‌دانیم که موارد استفاده از این سخت افزار بخصوص برای گیمر ها و کسانی که کارهای گرافیکی انجام می‌دهند کاربرد دارد. کارت گرافیک را با نام ‌های دیگر نظیر Video Card ،VGA Card ، Graphics Card ، Graphics adapter ،Video adapter ،Display adapter نیز معرفی می‌کنند.در واقع کارت گرافیک اطلاعات را برای پردازش تصویر ترجمه می‌کند و نتیجه را روی صفحه نمایش نشان می‌دهد. یعنی هر چقدر که کارت گرافیک در نمایش تصویر سریعتر عمل کند، خروجی بهتری داریم.

کارت گرافیک

معنی gpu در کامپیوتر چیست ؟

با به وجود آمدن جی پی یو ، کار تصویرسازی ها و رندرینگ تصاویر عملا از وظایف cpu خط خورد. gpu های قدرتمند بدون گرفتن سرعت بازی باعث شدند که گیمرها با استفاده از سیستم‌های کامپیوتر ی به راحتی بتوانند بازیهای خود را اجرا کرده و از بازی خود لذت ببرند. شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که کار پردازنده گرافیکی چیست ؟ در جواب این سوال می شود گفت که : پردازنده های گرافیکی قابل نصب شدن بر روی کامپیوتر ها و لپ تاپ ها، کنسول‌های بازی، ورک استیشن‌ها و سرورها برای رندرینگ تصاویر، ویدئوها و فایل های گرافیکی بدون وارد آمدن فشار روی cpu نقش مهمی دارند.

سرور گیم، سروری است که برای انجام بازی‌های چند نفره مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرانی که تمایل دارند، با سرعتی باورنکردنی، بدون قطع و وصل و همچنین همراه با تعدادی از افراد، بازی آنلاین انجام دهند، از سرورهای مجازی استفاده می‌کنند.

به عبارتی، سرورهایی که قدرت پردازشی مناسب را برای بازی نسخه‌ی هاست و یا میزبان تامین می‌کنند، game server نام دارند. در صورت استفاده از این نوع سرور، شما با یک سرور منابع بالا طرف هستید که می‌تواند یک بازی را میزبانی ( hosting ) کند. عموما این نوع از سرورها، درون مایه‌ای از سرورهای مجازی یا همان VPS ها را دارند و می‌توان گفت که نوعی سرور مجازی به حساب می‌آیند.

اگر شما هم به بازی‌های آنلاین علاقه‌ی زیادی دارید، مطمئنا مقاله‌ی گیم سرور می‌تواند برای شما جذاب باشد. فرصت مطالعه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

gpu در کامپیوتر چیست

gpu چیست و چه کاربردی دارد ؟

در پاسخ به سوال gpu چیست و چه کاربردی دارد ،‌باید عنوان کنیم که GPU عملکردی مشابه CPU ( واحد پردازش مرکزی) دارد با این تفاوت که وظیفه ی آن پردازش اطلاعاتی است که به تصاویر مربوط می شود. هر پردازشی را که بتوان موازی سازی کرد، می‌تواند از کارت گرافیک استفاده کند. ویرایش فایل‌های گرافیکی، گیم، رادیولوژی در پزشکی، محاسبات و داده‌های آماری، الگوریتم و موتورهای جستجو، محاسبات فیزیک کوانتوم، معادلات دیفرانسیل، برنامه های پردازش آب و هوا از جمله‌ی این برنامه ها هستند.

داده‌های این برنامه ها حجم زیادی از اطلاعات را شامل می‌شود که این علاوه بر پردازش موازی است. در نتیجه استفاده از کارت گرافیک برای این برنامه‌ها کاملا مناسب است. GPU در ویرایش ویدئو و Enoding Video و رندرینگ ویدئو ، برنامه های CAD/CAM مانند اتوکد هم چنین در اکثر بازی ها کارایی بسیار بالایی دارد.

نام‌های دیگر جی پی یو GPU چیست ؟

در ادامه‌ی اینکه GPU چیست ؟ به نام‌های دیگر GPU اشاره می‌کنیم:

• کارت ویدئو یا Video Card
واحد پردازش دیداری یا VPU یا visual processing unit
• آداپتور گرافیکی یا Graphic Ada
• بورد گرافیکی یا Graphic board
• کارت نمایش یا Display Card

برای ساخت سرور سفارشی  به وب سایت ابر آراز مراجعه کرده و با ساخت سرور با منابع دلخواه و پشتیبانی 24 ساعته، لذت استفاده از یک سرور امن و به صرفه را تجربه کنید.

نام‌های دیگر جی پی یو

Gpu گوشی چیست ؟

تقریبا همه کاربران گوشی‌های آیفون و اندروید نام GPU را شنیده اند هر گوشی متشکل از قطعات سخت افزاری است.  یکی از مهمترین این قطعات GPU است. Gpu در گوشی موبایل چیست ؟در واقع معنی اصلی آن پردازنده گرافیکی است که نقش آن در گوشی شما این است که با  کمک آن تصاویر با کیفیت تر نمایش داده می‌شوند.همچنین به CPU کمک می کند تا این عملیات را با سرعت و کیفیت بالاتر پردازش کند. در واقع GPU  یک قطعه ی سخت افزاری کاربردی و قوی در گوشی است که وظیفه ی پردازش گرافیک را به عهده دارد.

به عنوان مثال:

در اجرای یک بازی بسیار قدرتمند با گرافیک بسیار بالا GPU وظیفه ترکیب رنگ بندی کیفیت تصویر را به عهده دارد اما پردازنده ی CPU فقط عملیات پردازش مربوط به هوش مصنوعی را انجام می دهد.
تفاوت CPU و GPU
•    پردازنده ی cpu فقط از چند هسته تشکیل شده است.اما پردازنده ی گرافیکی GPU از چندین هسته تشکیل شده است.
•    سرعت پردازش هسته های CPU  بسیار بالاتر از سرعت پردازش هسته های GPU می باشد.
•    GPUپردازش را به صورت نقطه ای و در راس های گرافیکی نشان می دهد.
•     در صورتی که CPU به صورت لایه ای عملیات پردازش را انجام می دهد.

تاریخچه ظهور پردازنده گرافیکی یا GPU

پردازش همه منظوره توسط واحد پردازنده گرافیکی ، پدیده ایست که به تازگی وارد عرصه شده است. اما کاربرد و استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی به سرعت در حال افزایش است. در دهه‌های اخیر استفاده از سیستم عامل هایی که از واسط گرافیکی استفاده می‌کردند. مانند ویندوز باعث محبوبیت و ایجاد بازاری پرتقاضا برای نسل جدیدی از پردازنده‌ها شد.
در این دوره بود که شرکت Graphic Silicon پردازنده‌های گرافیکی با قدرت عرضه‌ی تصویر سه بعدی را به بازار وارد کرد. در نتیجه می‌توان گفت که گرافیک سیلیکون اولین شرکتی بود که ساخت پردازنده های گرافیکی را شروع کرد. ارائه‌ی کارت گرافیک های نسل ۳ GeForce از شرکت NVIDIA ( انویدیا ) در سال ۲۰۰۱ نقطه عطفی در تاریخچه پردازنده گرافیکی بود.

این بازار پرتقاضا باعث به وجود آمدن شرکت‌هایی مثل NVIDIA و ATI و dfx3 شد. کارت گرافیکی ۲۵۶ GeForce NVIDIA باعث رشد توانایی پردازنده‌های گرافیکی شد. نورپردازی و انتقال تصاویر برای اولین بار به صورت مستقیم روی پردازنده گرافیکی انجام شد. سری ۳ GeForce نخستین پردازنده گرافیکی بود، که واسط برنامه نویسی گرافیکی استاندارد DirectX 8.0 را پشتیبانی کردند.
توسعه کارت گرافیک هایی که دارای خط لوله های قابل برنامه ریزی بودند، مشوق خیلی از محققان برای پیدا کردن روشی ساده‌تر از برنامه‌نویسی حول OpenGL و DirectX برای تعامل با پردازنده گرافیکی بود.

تاریخچه ظهور پردازنده گرافیکی یا GPU چیست

انواع GPU و مقایسه آنها

پردازنده های گرافیکی بجز پردازش تصاویر و فایلهای گرافیکی می‌توانند در پردازش های دیگر که توسط سیستم انجام می‌شود نیز به پردازنده اصلی کمک می‌کنند. پس gpu فقط مصرف گرافیکی ندارد. پردازنده های گرافیکی شامل دو نوع می‌شوند که:
– نوع یک که مستقل از مادربورد و cpu یا کارت گرافیک عمل می‌کند.

– نوع دو که به صورت آنبورد یا گرافیک‌های چسبیده به مادربورد عمل می‌کند.

1- واضح است که پردازنده‌های گرافیکی مستقل به دلیل داشتن حافظه و رم مستقل، قدرت و سرعت بیشتری نسبت به نوع انبورد آن دارند. زیرا این کارت گرافیک ها هم از حافظه خود و هم از رم اشتراکی سیستم استفاده می کنند.

2- کارت گرافیک های مستقل همچنین قابلیت ارتقا دارند. اما Gpu های آنبورد به مادربورد وابسته هستند و امکان ارتقا را ندارند.

شما با خواندن مقاله‌ی هارد nvme چیست ؟ اطلاعات زیادی در مورد این نوع هارد و تاثیر آن در سرعت را خواهید فهمید.  پردازنده های مرکزی کامپیوتر و حافظه رم به سرعت در حال پیشرفت بودند. اما این سرعت پیشرفت در مورد هارد دیسک مشاهده نمی‌شد حافظه‌ SSD با تکنولوژی NVMe سرعت بسیار بیشتری نسبت به یک هارد دیسک فراهم می‌کند. همچنین سرعت آن نسبت به حافظه SSD با تکنولوژی SCSI و AHCI بیشتر است.

برنامه gpu z چیست؟

نرم افزار gpu z یک برنامه ساده و کم حجم برای نمایش اطلاعات کارت گرافیک و GPU می‌باشد. این برنامه احتیاجی به نصب نداشته و مستقیما اجرا می‌شود. این برنامه از کارت‌های ATI و NVIDIA نیز پشتیبانی می‌کند. علاوه بر آن، در مورد مواردی نظیر آداپتور صفحه نمایش, GPU و … اطلاعاتی را ارائه می‌دهد. نرم افزار gpu z در صفحه خود دارای ساعت سه بعدی بوده و از ویندوزهای 2000/XP/ویستا/7 (32 و 64 بیتی) پشتیبانی می‌کند.

اگر شما نیز می‌خواهید که جزئیات کاملا دقیقی از کارت گرافیک خود به دست آورده و ویژگی‌های مختلف آن را زیر ذره‌بین قرار دهید، پیشنهاد می‌کنیم این برنامه را از دست ندهید. در نسخه جدید این برنامه تغییراتی از جمله پشتیبانی از درایورهای جدید و تعمیر تاریخ انتشار برخی درایورها و برخی تغییرات ظاهری اعمال شده است.

برنامه gpu z

برنامه nvidia چیست ؟

کارت گرافیک های NVIDIA در سیستم‌های حرفه‌ای استفاده می‌شوند و به طور کلی سه دسته هستند: NVIDIA Quadro و NVIDIA GeForce و Nvidia Tesla. کاربرد انویدیا در گیمینگ، انیمیشن، شبیه سازی، طراحی‌های ۳D و صنعتی است. از بین این سه دسته، انویدیا تسلا مخصوص سرورها و دیتاسنترهاست و در ورک استیشن ها هم به کار می‌روند.

انواع gpu موبایل

مانند پردازنده‌ی گرافیکی کامپیوترها، پردازنده‌ی گرافیکی موبایل‌ها نیز دارای انواع مختلفی هستند. از جمله بهترین gpu موبایل می‌توان به Mali ،Adreno ،Vivante و Tegra اشاره کرد. علاوه بر آن، پردازنده گرافیکی استفاده شده در محصولات شرکت اپل PowerVR بود، اما جدیدا از پردازنده‌ گرافیکی منحصر بفرد خود استفاده می‌کند که می‌تواند آن را بهترین gpu گوشی دانست.

پردازنده‌ی گرافیکی Mali ساخته شده‌ی شرکت ARM است و Adreno متعلق به شرکت Qualcomm می‌باشد. PowerVR محصول شرکت IMG Tech بوده و در نهایت Tegra ساخت شرکت نام آشنای انویدیا است.

به عنوان مثالی برای این پردازنده‌های گرافیکی می‌توان به Huawei P20 محصولی با پردازنده گرافیکی Mali، LG G6 تلفن همراهی با پردازنده گرافیکی Adreno و Apple iPhone 7 دارنده‌ی پردازنده PowerVR اشاره کرد.

تفاوت gpu و cpu چیست ؟

پردازنده ی گرافیکی GPU یک پردازنده با معماری موازی است که روی کارت گرافیک قرار می گیرد. فقط برای پردازش گرافیک سه بعدی و بازی ها رایانه ای طراحی شده بود. اما کم کم متحول شد و از نظر عملکرد و کارایی به رقیب CPU که واحد پردازشگر مرکزی تبدیل شد. همچنین در چند سال گذشته GPU ها باعث سرعت بخشیدن به محاسبات هندسی شدند.

 یکی از مهم‌ترین تفاوت های پردازش در CPU با GPU این است که اگر یکی از هسته ‌ها را در cpu را از دست بدهیم با مشکل جدی روبرو می‌شویم. زیرا جایگزینی آن هسته دشوار است و همچنین کار کردن با هسته های باقی مانده و در کل قدرت پردازش به شدت کاهش می‌یابد. اما اگر به هر دلیلی مشکلی در برنامه و درgpu پیش بیاید، تغییر خاصی در پردازش GPU ایجاد نمی‌شود و پردازش متوقف نمی‌شود.
در gpu ما تعداد هسته‌ ی خیلی بیشتری داریم ولی قدرت هر هسته نسبت به cpu کمتر است.
پهنای باند GPU نسبت به پهنای باند CPU بسیار بیشتر است. یعنی پردازش های با حجم بالا روی GPU بسیار سریعتر ازcpu انجام می‌شود. برنامه‌هایی را می‌توان با GPU پردازش کرد که قابلیت پردازش موازی را داشته باشند، چون برنامه های سری که قابلیت موازی سازی ندارند، روی جی پی یو قابل اجرا نیستند، در ثانی اگر اجرا شوند به صرفه نیستند و سرعت را خیلی کاهش می‌دهند.

تفاوت CPU با GPU چیست

APU ای‌پی‌یو چیست؟

در سال ۲۰۱۱ کمپانی AMD ، تولید کننده بزرگ کارت گرافیک ، پردازنده APU را به بازار عرضه کرد. APU مخفف عبارت Accelerated Processing Unit و به معنی واحد پردازش شتاب یافته است. به طورکلی APU ترکیب CPU و GPU در یک چیپ است.

درسال های گذشته، CPU وظیفه‌ی انجام محاسبات غیرگرافیکی را برعهده داشت و GPU کارهای گرافیکی را انجام می‌داد. با افزایش استقبال از GPU، تولیدکنندگان سخت افزار و برنامه‌نویسان نرم افزار ، به دنبال راهی بودند تا بتوانند محاسبات سیستمی خاص را با استفاده از GPU انجام دهند. این تکنولوژی همان پردازش موازی است که بالاتر به آن اشاره کردیم.

در پردازنده‌های اینتل، نامی از APU در میان نیست اما در معماری مدرن اینتل، مانند Sandy Bridge و Ivy Bridge، سی پی یو (CPU) و جی پی یو (GPU) با هم در یک چیپ قرار گرفته‌اند. این چیپ‌ها گاهی با نام پردازنده هیبریدی هم نامیده می‌شوند. دلیل این امر این است که هم واحد پردازنده مرکزی دارند و هم واحد پردازش گرافیکی .

نام اولین نسل AMD APU ها Llano و نام نسل کنونی آن Picasso پیکاسو است که جایگزین پردازنده‌های Raven Ridge ( سی پی یو های AMD که گرافیک Radeon Vega را به صورت آنبورد دارند) شده است. نتیجه این که AMD در برندینگ خودش دیگر از APU استفاده نمی‌کند.

علت ارور gpu does not support directx 11

بازی‌های رایانه‌ایی و نرم افزار های چندرسانه ای و گرافیکی برای اینکه به خوبی کار کنند، نیاز است از توابع و API های خاصی بهره ببرند. مایکروسافت این توابع و ملزومات اجرای فایل‌های ذکر شده را در بسته‌ای به نام DirectX قرار داده است. اکثر بازی‌هایی که خطاهای مربوط به دایرکت ایکس را نشان می‌دهند، مشکلات آنها به عدم نصب صحیح بسته یا نرم افزار دایرکت ایکس می‌باشد.

معمولا علت رخ دادن خطای دایرکت ایکس یکی از موارد زیر است:

  1. مشکل در نصب بسته DirectX
  2. خراب شدن فایل‌های DirectX در اثر خرابی ویندوز یا آلودگی ویروس
  3.  پایین بودن سخت افزار سیستم

استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

استخراج بیت کوین با کارت گرافیک به اسانی قابل انجام است. تمامی استخراج کنندگان در شبکه بیت کوین در تلاشند تا یک معمای ریاضیات را حل کنند تا در نهایت بتوانند بیت کوین را بدست آورند. برای برنده شدن در این معما، استخراج کننده هزاران محاسبه را در ثانیه امتحان می‌کند تا اینکه محاسبات درست را پیدا کند. تعداد محاسباتی که ماینر شما می‌تواند در هر ثانیه انجام دهد ، نرخ هش آن نامیده می‌شود. هرچه نرخ هش بالاتر باشد ، با موفقیت بیشتر معماها را حل می‌کند و بیت کوین بیشتری کسب می کند.

ماینرهای مختلف نرخ هش متفاوتی دارند و هنگام ارزیابی سودآوری باید نرخ هش ماینر خود را در نظر بگیرید. شبکه بیت کوین فقط می‌خواهد هر ده دقیقه بیت کوین جدید ایجاد کند ، به این معنی که فقط می‌خواهد کسی هر ده دقیقه در آن مسابقه برنده شود. با این وجود هر چه تعداد بیشتری سعی در حل معما داشته باشند ، احتمال حل سریع‌تر افزایش می‌یابد.

شبکه بیت کوین با سخت کردن حل معما با این شرایط سازگار می‌شود. هرچه افراد بیشتری برای استخراج بیت کوین تلاش کنند ، مشکل بیشتر می‌شود و حل معما دشوارتر است. این به ویژه برای افرادی که از تجهیزات استخراج کندتر استفاده می کنند بد است زیرا آن‌ها حتی کمتر شانس دارند. دشواری بالاتر احتمال پیروزی شما در مسابقه و در نتیجه استخراج سکه را کاهش می دهد.

بایننس یک صرافی جهانی واقع در چین است که در سراسر جهان میلیون‌ها کاربر دارد و بیش از ۱۰۰ ارز دیجیتال ارائه می دهد. اما متاسفانه تحریم‌ها بر صرافی بایننس نیز بی‌تاثیر نبوده و منجر به تحریم IP های ایران شده است؛ مژده ما به شما این است که شما برای خرید سرور ترید با IP ثابت دیگر تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار نخواهید گرفت و در واقع دارای یک vps جهت خرید و فروش ارز دیجیتال در بازارهای مالی جهانی مانند فارکس یا بایننس می شوید.

استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

ارزهای قابل استخراج با gpu چیست ؟

  • گرین (GRIN)
  • مونرو (XMR)
  • اتریوم کلاسیک(ETC)
  • لایت کوین (LTC)
  • زیکش (ZEC)
  • بیت کوین گلد (BTG)
  • دوج کوین (DOGE)
  • زیکش (ZEC)
  • اتریوم (ETH)

نرم افزار guiminer در GPU چیست ؟

GUIMiner یک نرم افزار بیت‌کوین ماینینگ است که واسط گرافیکی دارد و مثل نرم افزار های دیگر لازم نیست با استفاده از خط دستور آن را کنترل کنید. نرم افزار guiminer هم از کارت‌های گرافیکی انویدیا و هم از کارت‌های گرافیکی AMD پشتیبانی می‌کند. در صورت لزوم هم می‌توانید با استفاده از این نرم افزار از سی پی یو (CPU) کامپیوتر هم برای بیت‌کوین ماینینگ استفاده کنید.

امیدواریم که این مقاله، پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، تیم پشتیبانی ابر آراز در خدمت شما عزیزان خواهد بود تا به سوالات احتمالی شما پاسخ بدهد. علاه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا