همه

هاست لینوکس چیست ؟ هاست لینوکس بهتره یا ویندوز ؟

هاست لینوکس چیست ؟ چرا هاست لینوکس را باید انتخاب کنیم؟ هاست لینوکس بهتره یا ویندوز ؟ اینها سوالاتی است که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد و همچنان نتوانسته باشد پاسخی برای آن بیابید. جای نگرانی نیست؛ ما در این مقاله به طور کامل به تمامی سوالات شما درباره هاست لینوکس پاسخ می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم بهترین هاست لینوکس مورد نیاز کسب‌وکارتان را انتخاب کنید. با ما همراه باشید.

اگر شما هم از آن دست کاربرانی هستید که با تعریف هاست لینوکس آشنایی دارید و میدانید این هاست چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل به نیازهای شما پاسخ دهد، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وب سایت ابرآراز نسبت به خرید هاست لینوکس ارزان قیمت اقدام نمایید.

سیستم عامل لینوکس چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد صحبت کنیم که هاست لینوکس چیست و مشخصات هاست لینوکس چه باید باشد تا بتواند نیاز سایت ما را مرتفع سازد، لازم می‌دانیم توضیحی هرچند مختصر از معناو مفهوم لینوکس ارائه دهیم.

برای معرفی لینوکس باید عنوان کنیم که این سیستم عامل از قدرتمندترین سیستم عامل های موجود در بازار است که که به صورت متن باز (Open source) در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. قابلیت‌های متعدد لینوکس سبب شده تا این سیستم عامل از جایگاه ویژه‌ای در میان مهندسان نرم افزاری برخوردار باشد. 

لینوکس یک سیستم عامل (OS)، منبع باز و توسعه‌یافته توسط جامعه برای رایانه‌ها، سرورها ، رایانه‌های اصلی، دستگاه‌های تلفن همراه و دستگاه‌های تعبیه شده است. این تقریباً بر روی هر پلتفرم کامپیوتری اصلی، از جمله x86، ARM و SPARC پشتیبانی می‌شود، و آن را به یکی از گسترده‌ترین سیستم‌عامل‌های پشتیبانی‌شده تبدیل می‌کند.

صحبت بیشتر در مورد نحوه‌ی کار و دلیل اهمیت لینوکس در این مقاله نمی‌گنجد، اما شما به عنوان یک فعال در زمینه‌ی وب باید اطلاعات کامل و کاربردی از سیستم عامل لینوکس داشته باشید. در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی سیستم عامل لینوکس چیست linux را از دست ندهید.

سیستم عامل لینوکس چیست

هاست لینوکس چیست ؟

امیدوارم که تعریفی که برای سیستم عامل لینوکس ارائه دادیم برای شما روشن و کافی بوده باشد. حال برای توضیح در مورد تعریف هاست لینوکس پرسرعت لازم است عنوان کنیم که به‌طورکلی، سروری که روی آنها سیستم عامل لینوکس نصب شده باشد، سرور لینوکسی و هاستهایی که روی این سرورها قرار مي‌گیرند، هاست لینوکس نامیده می‌شود. 

همانطور که پیش از این عنوان کردیم از جمله مهم‌ترین دلایل اهمیت سیستم عامل لینوکس ، متن باز بودن آن است که به توسعه دهندگان امکان می‌دهد، به هر شکلی که تمایل دارند، در هسته سسیستم عالم تغییر ایجاد کنند. منظور از متن باز بودن یا open-source چیست؟ به‌طورکلی، این عبرات به هرچیزی اشاره دارد که افراد بتوانند آن را آزادانه تغییر دهند.

بسیاری برآن باورند که فرق هاست لینوکس با ویندوز و یا دیگر سیستم عامل ها چندان چیز خاصی نیست؛ اما Linux امکانات ویژه‌ای را در اختیار کاربران قرار مي‌دهد که موجب می‌شود تمایز ویژه‌ای با دیگر سرویس‌ها پیدا کند. در ادامه با پاسخ به سوال هاست لینوکس بهتر است یا ویندوز تلاش می‌کنیم،‌ تمام ابهامالت وجود در این زمینه را بررسی کنیم.

انتخاب بهترین هاست های لینوکس با شناخت انواع توزیع‌های آن

امیدواریم که تا به اینجا پاسخ سوال خود مبنی براینکه تعریف هاست لینوکس چیست پاسخ داده باشیم. بعد از اینکه تصمیم گرفتید از هاست لینوکس اختصاصی استفاده کنید، باید به انتخاب یکی از توزیع‌های لینوکس اقدام کنید. منظور از توزیع لینوکس، سیستم عامل‌هایی هستند که برپایه‌ی کرنل لینوکس فعالیت می‌کنند. به عبارتی دیگر، این توزیع‌ها، نسخه‌های مختلف، سیستم عامل لینوکس هستند که از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و به‌خصصی برخوردارند. اینکه کدام توزیع لینوکس مناسب شماست، بستگی به نیازهایی دارد که می‌خواهید را این سیستم عامل آن را مرتفع کنید.

لیست زیر تنها بخشی از انواع توزیع‌های لینوکس است که در این مقاله آنها را بررسی می‌کنیم:

  • Ubuntu
  • Fedora
  • Linux Mint
  • openSUSE
  • PCLinuxOS
  • Debian
  • Mandriva
  • Sabayon/Gentoo
  • Arch Linux
  • Puppy Linux

در هاست لینوکس می‌توانید از هرکدام از این توزیع‌ها بسته به نیاز خود بهره ببرید. بنابراین در زمان انتخاب هاست لینوکس ایران یا خارج موردنظر خود، باید نوع توزیع آن را نیز در نظر بگیرید.

انتخاب بهترین هاست های لینوکس

اوبونتو Ubuntu

یکی از محبوب‌ترین سیستم عامل‌های لینوکس در میان کاربران، Ubuntu است که در سال 2004 وارد بازار شد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این توزیع، پشتیبانی از بسیاری از زبان‌ها از جمله زبان فارسی است. علاوه برآن، کار با ان سیستم عامل آسان بوده و حتی کاربرانی که آشنایی چندانی با محیط لینوکسی ندارند نیز می‌توانند خود را با این محیط وفق دهند. 

هاست لینوکس فدورا Fedora

Fedora سیستم عاملی چند منظوره است که عموما هر 6 ماه یکبار برورسانی شده و قابلیت‌های جدیدی به خود اضافه می‌کند. 

توزیع دبیان Debian

سیستم عامل دبیان (debian) یکی از قدمی‌ترین و محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکسی است که توسط کاربران زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انی توزیع نیز مانند دیگر توزیع‌های لینوکسی متن باز بوده و به کاربران امکان می‌دهد کدهای موجود را تغییر دهند. از مهم‌ترین ویژگی‌های توزیع دبیان، ثبات، کیفیت بالا و پشتیبانی قوی آن است.

توزیع لینوکس CentOS

CentOS پس از اینکه در سال 2004 به بازار معرفی شد تا به‌کنون، همواره یکی از توزیع‌های پرکاربرد بوده است. اگر می‌خواهیددر مورد مزایای استفاده از این توزیع پرکاربرد لینوکس بدانید پیشنهاد مي‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی CentOS چیست را از دست ندهید.

توزیع CentOS چیست

تفاوت هاست ویندوز و هاست لینوکس چیست ؟

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که کاربران دنیای وب با آن مواجه‌اند این است که هاست لینوکس بهتره یا ویندوز ! اگر بخواهیم منصفانه این دو هاست را مقایسه کنیم، هاست لینوکس برنده‌ی این رقابت خواهد بود. اما پیش از هرچیز شما باید درک کنید که کدام یک از این هاست‌ها برای نیازهای شما انتخاب مناسب‌تری است. در ادامه به مقایسه‌ی این دو هاست و معرفی بهترین هاست لینوکس ایرانی می‌پردازیم. 

اگر می‌خواهید به صورت اصولی‌تر در این مورد بدانید که هاست لینوکس بهتر است یا ویندوز پیشنهاد می‌کنیم از مطالب مفیدی که در مقاله‌ی تفاوت هاست وبندوز و هاست لینوکس چیست استفاده کنید.

  • متن باز و Open source بودن

یکی از مهم‌ترین مزایای لینوکس که نمي‌توان بی‌تفاوت از کنار آن عبور کرد، دسترسی آسان آن است. قابلیت متن باز بودن لینوکس سبب شده تا کاربران بتوانند به راحتی تغییرات موردنظر خود را بر آن اعمال کنند. در مقابل اما ویندوز قابلیت توسعه ندارد و تنها میتوان این نرم افزار را از شرکت مایکروسافت تهیه کرد. 

به عبارتی دیگر، سیستم عامل لینوکس به طورکاملا رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد،‌ اما برای استفاده از امتیازات ویندوز باید آن را همراه با لایسنس از شرکت مایکروسافت خریداری کنید. 

منظور از Open source بودن هاست لینوکس چیست

  • منظور از وب سرور هاست ویندوز و هاست لینوکس چیست ؟

طراحان سایت از زبان‌های برنامه ‌نویسی متفاوتی برای ایجاد سایت خود استفاده می‌کنند. برخی از رایج‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برhی طراحی سایت عبارتند از:

  • Java
  • PHP
  • Python
  • Javascript
  • Asp.net
  • +C

مسئله‌ای که لازم می‌دانیم در این مرحله ذکر کنیم این است که هر وب سروری از زبان‌های رنامه نویسی مشخصی پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل زبان مورد استفاده در وب سرور مي‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در کارایی آن داشته باشد. (اگر به درستی با مفهوم وب سرور آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله‌ی وب سرور چیست در بلاگ ابرآراز مراجعه کنید.)

وب سرور هاست های لینوکس ، آپاچی است که از زبان‌های برنامه‌نویسی رایجی مانند PHP پشتیبانی می‌کند. در مقابل اما هاست ویندوز تنها از وب سرور مخصوص خود یعنی IIS و زبان‌های برنامه نویسی ASP و ASP.NET پشتیبانی می‌کند. در نتیجه‌ی تمامی این صحبت‌ها شما باید هاست موردنظر خود را براساس زبان برنامه نویسی سایت خود انتخاب کنید. 

برای آشنایی با سوالات خودر مبنی بر اینکه IIS چیست و یا اینکه آپاچی چیست از مطالب سایت ابرآراز استفاده کنید.

وب سرور چیست

  • پایگاه داده و نقش آن در هاست لینوکس چیست ؟

همانطور که مسلما می‌دانید، پایگاه داده یکی از جمله بخش‌های مهم در هاست به شمار می‌رود که از آنها برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌شود. هر وب سروری پایگاه داده‌ی مخصوص به خود را دارد؛ بنابراین لازم است که شما بررسی کنید که هر وب سرور از چه زبانی استفاده مي‌کند و با توجه به آن، وب سرور وردنظر را انتخاب کرد. درحال حاضر، هاست لینوکس از پایگاه داده MySQL و هاست ویندوز از SQLServer پشتیبانی می‌کند.

  • کنترل پنل ها

مهم‌ترین تمایز هاست ویندوز و هاست لینوکس چیست ؟ کنترل پنل.  در اینجا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که شما برای استفاده از هاست لینوکس یا ویندوز نیازی به نصب آن سیستم عامل روی سیستم خود ندارید. دلیل این امر این است که سیستم عامل موردنظر روی سرور نصب شده و شما با ساتفاده از رابط گرافیکی مب‌توانید سایت خود را مدیریت کنید. 

هاست لینوکس از کنترل پنل Cpanel و Direct Admin استفاده می‌کند که استفاده از آن حتی برای مبتدی‌ترین افراد نیز آسان است. در مقابل نیز ویندوز از رابط‌هیا گرافیکی Plesk یا ZPanel استفاده می‌کند. 

تفاوت سیستم‌های مدیریت محتوا در هاست ویندوز و هاست لینوکس چیست ؟

زبان برنامه نویسی هاست لینوکس PHP است؛ به همین دلیل از سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف به خوبی پشتیبانی می‌کند. در مقابل هاست ویندوز از سیستم مدیریت محتوایی مانند وردپرس، جوملا، دروپال و دیگر موارد بیه به اینها پشتیبانی نمی‌کند. در واقع می‌توان گفت سایت‌هایی بر پایه وردپرس، جوملا، دیتالایف و… روی هاست لینوکس و سایت‌هایی بر پایه زبان ASP از هاست ویندوز میزبانی می‌شوند.

سیستم‌های مدیریت محتوا

انواع هاست لینوکس ابرآراز

شرکت ارائه‌ی زیرساخت ابرآراز به عنوان یکی از پیشگامان در زمینه‌ی ارائه‌ی هاست لینوکس ایرانی ، هموازه در تلاش بوده است تا خدمات خود را با بالاترین کیفیت در اختیار همراهان خود قرار دهد. هاستها ابرآراز ویژگی‌های ارزشمندی دارد که آن را از سایر سرویس‌های ابری متمایز می‌کند.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به درستی به سوال شما مبنی بر اینکه هاست لینوکس چیست و اینکه هاست لینوکس بهتر است یا ویندوز ، پاسخ داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا