آموزشی

پارک دامین چیست ؟ پارک دامنه چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

تصور کنید مي‌خواهید سایت شما با آدرس‌های مختلفی در فضای وب دردسترس باشد. به‌طوریکه اگر کاربر به طور مثال سایت شما را با آدرس www.example.com و یا www.example.ir سرچ کرد، در نهایت به سایت شما برسد. در این زمان، باید از پارک دامین هاست سی پنل و دایرکت ادمین استفاده کنید. به طورکلی، با استفاده از پارک دامین شما می‌توانید یک سایت واحد با چند آدرس مختلف داشته باشید. در این مقاله ما قصد داریم تا به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم که پارک دامین یا پارک دامنه چیست و چه تاثیری در سئو سایت شما دارد.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید هاستی دارید که تاثیر مثبتی بر سئو سایت شما داشته باشد و بتواند سایت شما را در سریع‌ترین زمان ممکن برای کاربران بارگذاری نماید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبسایت ابرآراز نسبت به خرید هاست سئو اقدام نمایید. 

آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم:

  • دامنه چیست ؟
  • پارک دامین چیست ؟
  • مثالی برای درک بهتر park domain
  • تفاوت ریدایرکت و پارک دامنه چیست ؟
  • تفاوت ادان دامین و پارک دامین چیست ؟
  • تفاوت ساب دامنه و پارک دامنه
  • کاربرد پارک دامنه چیست ؟
  • رابطه‌ی سئو و پارک دامین

دامنه چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد توضیح دهیم که پارک دامین چیست لازم می‌دانیم در مورد مفاهیم پایه‌ای و اصولی این مبحث صحبتی داشته باشیم تا بتوانی به درک روشنی از تمامی مطالبی که عنوان می‌کنیم داشته باشید.

نام دامنه کلیدی‌ترین قسمت آدرس آنلاین است که بازدیدکنندگان با استفاده از آن به شما دسترسی پیدا می‌کنند. به عنوان مثال، نام دامنه ابرآراز، Arazcloud.com است. نکته‌ی قابل توجه این است که نام دامنه برای هر سایتی منحصربه‌فرد است؛ یعنی زمانیکه نام دامنه‌ای برای یک سایت استفاده می‌شود،‌ هیچ کس نمی‌تواند از همان دامنه یا Domian استفاده نماید. به بیانی ساده‌تر، دامنه آدرسی است که با وارد کردن آن در مرورگر، می‌توانیم به یک سایت مشخص وارد شویم.

امیدواریم با این توضیح به طور ضمنی با مفهوم دامنه آشنا شده باشید. از آنجایی که صحبت بیشتر در مورد دامنه در این مقاله نمی‌گنجد، ما لازم دانستیم تا در مقاله‌ای دیگر تحت عنوان دامنه چیست به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم. پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی دامنه چیست را از دست ندهید.

دامنه چیست

پارک دامنه چیست ؟

تصور کنید می‌خواهید تجارت خود را راه‌اندازی کنید و برای سایت خود دو دامنه‌ی مجزا خریداری کرده‌اید؛ Kafshonline.ir و kifonline.ir.

مسلما شما نمی‌خواهید برای هرکدام از این دامنه ها، سایت جداگانه‌ای طراحی کنید. بلکه می‌خواهید زمانیکه مخاطب هرکدام از این دامنه ها را در مرورگر خود وارد کرد، در نهایت به صفحه‌ی اصلی سایت شما وارد شود. در این مرحله، شما باید یکی از دامنه ها را روی دیگری پارک یا پارک دامین کنید. با این کار هر زمانیکه کاربری یکی از این دو دامنه را وارد کند، به یک سایت واحد وارد می‌شود.

نکته‌ای که لازم است در این زمینه به خاطر داشته باشید این است که با پارک کردن دامنه ، کاربران همان آدرسی را مشاهده مي‌کنند که در مرورگر خود وارد کرده‌اند و دامنه تغییری نمی‌کند؛ در عین حال نیز هر دو دامنه یک سایت واحد را به کاربر نشان می‌دهند.

نکته: باید به خاطر داشته باشید که در زمان خرید هاست از ارائه‌دهنده‌ی خود سوال بپرسید که آیا هاستی که ارايه مي‌دهند، قابلیت چند پارک دامین را دارد یا خیر.

مثالی برای درک بهتر park domain

امیدواریم که تا به اینجا به درستی با پرسش سوال خود مبنی بر اینکه پارک دامین چیست آشنا شده باشید. حال برای درک درست‌تر این مفهوم لازم مي‌دانیم تا مثالی را با هم بررسی کنیم.

در سطح وب انگلیسی، شرکت‌های خرید و فروش دامنه وجود دارند که دامنه‌های منقضی شده را خریداری کرده و آنها را به نام خود ثبت می‌کنند. دلیل این امر این است که عموما صاحبان قبلی دامنه که فراموش کرده‌اند دامنه خود را تمدید کنند برای خرید مجدد سودی را به این شرکت‌ها پرداخت کنند و یا یک دامنه را به شرکت‌هایی که مایل هستند به دامنه خاصی دسترسی پیدا کنند، بفروشند.

این شرکت‌ها می‌توانند دامنه‌ها را با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت اصل به سایت‌ها بفروشند. مثلا تصور کنید شما فراموش کرده‌اید که دامنه .com سایت خود را تمدید کنید و یکی از این شرکت‌ها دامنه سایت شما را خزیداری کرده است. حال شما برای پس گرفتن دامنه خود مجبورید تا دامنه ای را با قیمت 500 هزارتومان خریداری کرد‌ه‌اید، با قیمتی بسیار بالاتر پس بگیرید.

این شرکت‌ها بعد از اینکه دامنه جدید را خریداری کردند باید یک صفحه روی آن قرار دهند تا هرکسی که وارد آن می‌شود بتواند از طریق راه‌های ارتباطی گذاشته شده با آنها تماس بگیرد. با توجه به اینکه برای آنها به صرفه نیست تا برای هر دامنه یک هاست خریداری کرده و سایت را روی آن طراحی کنند، یک سایت کلی را روی یکی از دامنه ها طراحی کرده و تمامی اطلاعات ارتباطی را روی آن قرار می‌دهند. سپس تمامی دامنه هایی که بعدا خریداری می‌کنند را روی آن پارک می‌کنند.

منظور از پارک دامنه چیست

تفاوت ریدایرکت و پارک دامنه چیست ؟

در بسیاری از مواقع، عبارت پارک دامین و ریدایرکت در کنار هم به عنوان مترادف به کار برده می‌شوند. این موضوع کاملا اشتباه است چون این دو مفهوم دارای تفاوت‌های کاربردی هستند.

به طورکلی در دایرکت ادمین صفحه‌ای به صفحه‌ی دیگر منتقل می‌شود. در اینصورت، اگر کاربر آدرسی را وارد مرورگر کند و بعد این صفحه به صفحه‌ی دیگری ریدایرکت شود، کبر به طور کامل مشاهده می‌کند که آدرس و دامنه صفحه تغییر کرده است.

اما این موضوع در مورد پارک دامین صدق نمی‌کند؛ بدین معنی که اصلا هیچ تغییری در دامنه شما اتفاق نمی‌افتد. در نهایت اینکه در ریدایرکت کاربر به یک صفحه‌ی جدید منتقل می‌شود ولی در پارک دامین آدرس تغییری نمی‌کند و محتوا و سایت واحدی در چند آدرس مختلف نمایش داده می‌شوند.

تفاوت ادان دامین و پارک دامین چیست ؟

ادان دامین درواقع یک قابلیت مربوط به هاست سایت شماست. اگر هاستی که تهیه می‌کنید، از قابلیت ادان دامین پشتیبانی می‌کند، می‌توانید روی یک هاست واحد، چند سایت مختلف را بارگذاری کنید. پس این موضوع هیچ ارتباطی با پارک دامنه ندارد.

اگر می‌خواهید درمورد مفهوم ادان دامین بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی ادان دامین چیست را از دست ندهید.

تفاوت ساب دامنه و پارک دامنه

Subdomain که در زبان فارسی با نام زیر دامنه نیز شناخته می‌شود، یکی از دیگر اصطلاحاتی است که ممکن است شما را در دنیای وب سردرگم کند. درواقع، این کلمه به صفحاتی اشاره دارد که در یک پوشه‌ی جداگانه در هاست شما بارگذاری مي‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم subdomain ، پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی ساب دامین چیست را از دست ندهید.

تفاوت ساب دامنه و park domain

کاربرد پارک دامنه چیست ؟

در ادامه و برای درک اهمیت استفاده از پارک دامین ، برخی از مهم‌ترین کاربردهای آن را با هم بررسی خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

حفظ ارزش برند

ممکن است کسب‌وکارها به هردلیلی، تصمیم بگیرند که دامنه خود را تغییر دهند. مطمئنا آنها نمی‌خواهند ترافیکی که به سایتشان وارد می‌شد را از دست بدهند. علاوه برآن، ممکن است بسیاری از کاربران، سایت آنها را با همان نام قبلی به خاطر آورد و با همان دامنه نیز آنها را د رگوگل جستجو کند. در این شرایط شما با پارک کردن دامنه می‌توانید آن را حفظ کرده و مخاطبانی را که شما را با آن نام دامنه به خاطر داشتند را نیز در سایت خود نگه دارید.

کاهش هزینه

همانطور که پیش از این نیز عنوان کردیم، تجارت‌های زیادی هستند که می‌خواهند سایت‌های مختلفی که دارند، تنها یک محتوای واحد را برای آنها نمایش دهد. پارک دامین به این کسب‌وکارها کمک می‌کند بدون نیاز به طراحی ده‌ها سایت جداگانه، تنها با یک باز طراحی، محتوای جذابی را برای کاربران به نمایش درآورد.

تاثیر در سئو

یکی از روش‌های سئو کلاه سیاه این است که دامنه های ارزشمندی که منقضی شده را بخریم و پس از ثبت، آن را روی سایت خودمان پارک کنیم. به این ترتیب، قدرت سئو آنها به سایت شما منتقل می‌شد. این موضوع امروزه دیگر کاربردی ندارد، اما یکی ار روش‌های رایج در سئو بوده است.

تاثیر پارک دامین بر سئو

سئو و پارک دامین

امیدوارمی که تابه اینجا به پاسخ سوال شما مبنی بر اینکه پارک دامین چیست به روشنی توضیح داده باشیم. همانطور که در سطور بالایی توضیح دادیم، پارک دامین تاثیر زیادی بر سئو سایت‌ها داشته است. حال می‌خواهیم در این قسمت این موضوع را بررسی کنیم که آیا علاوه بر تاثیراتی که این دامنه در سئو کلاه خاکستری داشته، بر افزایش ترافیک ارگانیک نیز تاثیری دارد یا خیر! با ما همراه باشید.

بسیاری از افراد با این سوال مواجه‌اند که آیا پارک دامین بر سئو تاثیری دارد یا خیر! مطمئنا شما هر کاری که در سایت خود می‌کنید بر سئو تاثیرگذار است؛ چه مثبت و چه منفی.

نکاتی در مورد استفاده از پارک دامین

در ادامه ما نکاتی را بیان می‌کنیم که ممکن است با پارک کردن دامین با آنها مواجه شوید.

در زمان پارک کردن چند دامنه بر روی یک دامنه، گوگل ب محتوای تکراری در چند سایت مختلف روبه‌رو می‌شود. یعنی دامنه های شما با مشکلduplicate content مواجه می‌شوند. این موضوع تاثیر بسیار مخربی بر سایت شما دارد، به همین دلیل پیشنهاد مي‌شود تا حد امکان از این عمل پرهیز کنید.

برای پرهیز از این مشکل پیشنهاد می‌کنیم تا از ریدایرکت 301 استفاده کنید. اگر شما نیز می‌خواهید کاربران با وارد کردن دامنه قبلی وارد سایت جدید شما شوند و یا اینکه نمی‌خواهید نام برند قبلی خود را از دست بدهید، می توانید از ریدایرکت 301 استفاده کنید. با این کار، دیگر گوگل محتوای مشابهی را در چند دامنه مختلف نمی‌بیند.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به درستی به سوال شما مبنی براینکه پارک دامین چیست و چه تاثیری بر سئو سایت شما دارد توضیح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا