سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
رایانش ابریشبکه ابریهمه

فضای ذخیره سازی ابری چیست و چه کاربردی دارد

در مقاله ی فضای ابری چیست و چه کاربردی دارد، ابتدا به تعریف فضای ذخیره سازی ابری پرداخته و سپس به مقدمه ای بر جنبه های مهم فضای ذخیره ابری ، از جمله نحوه کارکرد، مزایا و انواع مختلف ذخیره سازی ابری که در دسترس هستند خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ذخیره سازی ابری چیست ؟

پیش از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که فضای ابری چیست ؟ قصد داریم بررسی کنیم که کاربرد ذخیره سازی ابری چیست و چ امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

به طور کلی ذخیره سازی ابری به شما امکان می‌دهد که داده‌ها و فایل هایتان را در مکانی خارج از سایت که هم بتوان از طریق اینترنت عمومی و هم اتصال اختصاصی شبکه خصوصی به آن دسترسی پیدا کرد، ذخیره کنید. داده‌هایی که خارج از سایت برای ذخیره سازی منتقل می‌کنید، تبدیل به وظیفه‌ای برای ارائه دهنده ابری شما می‌شود. ارائه‌دهندگان سرورها و زیرساخت‌های مربوطه را میزبانی، ایمن سازی، مدیریت و نگهداری می‌کنند و به شما اطمینان می‌دهد که هر زمان به داده‌ها نیاز داشته باشید به آنها دسترسی خواهید داشت.

فضای ذخیره سازی ابری گزینه‌ای مقرون به صرفه و مقیاس پذیر برای ذخیره سازی فایل ها در هارد دیسک های داخلی یا شبکه های ذخیره سازی می باشد. هارد دیسک های رایانه ای فقط می توانند مقدار محدودی از داده ها را ذخیره کنند. وقتی فضای ذخیره سازی کاربران تمام شود ، می بایست فایل ها را به یک دستگاه ذخیره سازی خارجی منتقل کنند.

سابقا، سازمان ها فضا های شبکه های ذخیره سازی (SAN) را برای بایگانی داده ها و فایل ها ساخته و نگهداری می کردند. نگهداری از فضاهای شبکه های ذخیره سازی یا همان SAN ها هزینه بر است ، چرا که با افزایش داده های ذخیره شده ، شرکت ها مجبور به افزایش سرورها و زیرساخت ها می شوند تا پاسخگوی این نیازشان باشد.

ذخیره اطلاعات در فضای ابری

فضای ابری چیست ؟ 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خدمات ذخیره سازی ابری قابلیت انعطاف پذیری است، به این معنی که شما می توانید با افزایش حجم داده ها ، ظرفیت را آن طور که می خواهید و نیاز دارید مقیاس بندی کرده و در صورت لزوم می توانید آن را کاهش دهید.

با ذخیره در فضای ابری ، شما می توانید به جای پرداخت هزینه های گزاف و سرمایه گذاری برای ساخت و نگهداری شبکه های ذخیره سازی داخلی و فیزیکی برای کسب وکار و شرکت تان، با پرداخت هزینه ای پایین تر، از تکنولوژی ذخیره سازی و نگهداری داده ها به عنوان یک سرویس استفاده کنید.

شما فقط دقیقاً به ازای میزان ظرفیتی که استفاده می کنید هزینه پرداخت خواهید کرد. اگرچه ممکن است در آینده به حجم بیشتری از داده ها نیاز پیدا کنید که در آن صورت هزینه های شما به مرور زمان افزایش می یابد ولی نه به اندازه ی هزینه ی شبکه های ذخیره سازی داخلی.

اما اگر پیش بینی می کنید که در آینده به فضای بیشتری نیاز پیدا خواهید کرد، لازم نیست که از همین حالا بیش از حد لازم فضای ذخیره سازی تهیه کنید.

برای خرید فضای ذخیره سازی ابری تخصصی با شماره 28425258 مشاوران فروش تماس بگیرید

برای بهره‌مندی از فضای ذخیره سازی ابری امن و مطمئن همین الان هاست دانلود بخرید

نحوه‌ی کار ذخیره سازی فضای ابری چیست ؟

مانند شبکه های ذخیره سازی پیش فرض ، فضای ذخیره ابری نیز از سرورها برای ذخیره داده استفاده می کند و داده ها به سرورها در مکانی خارج از سایت ارسال می شوند. بیشتر سرورهایی که استفاده می کنید ماشین های مجازی هستند که در یک سرور فیزیکی هاست یا میزبانی می شوند. با افزایش نیاز شما به فضای ذخیره سازی ، شرکت ارائه دهنده سرورهای مجازی جدیدی را برای پاسخگویی به تقاضا ی شما ایجاد می کند.

به طور معمول ، شما می توانید از طریق اینترنت یا یک اتصال اختصاصی ، و با استفاده از یک پورتال وب ، وب سایت یا یک برنامه تلفن همراه به فضای ذخیره سازی ابری متصل شوید. سروري كه با آن متصل مي شويد، بسته به میزانی که ارائه دهنده ابر عملکرد دارد، داده هاي شما را به مجموعه سرورهاي مستقر در يك يا چند مركز داده منتقل مي کند.

ارائه دهندگان معمولاً به عنوان بخشی از خدمات، داده های یکسانی را در چندین دستگاه برای داشتن نسخه هایی از داده ها (redundancy) ذخیره می کنند. به این ترتیب، اگر سرور برای نگهداری از سیستم خارج شود یا دچار اختلال شود ، با این حال می توانید به داده های خود دسترسی داشته باشید. فضای ذخیره سازی ابری در ابرهای خصوصی ، عمومی و ترکیبی موجود است که در ادامه هر یک را به تفصیل توضیح خواهیم داد.

ذخیره ابری چگونه کار می‌کند

ابرهای ذخیره سازی عمومی در فضای ابری چیست ؟

در این مدل ، شما از طریق اینترنت به یک فضای ذخیره سازی که توسط یک ارائه دهنده ابرنگهداری و توسط شرکت های دیگر نیز استفاده می شود، متصل می شوید. ارائه دهندگان معمولاً استفاده از خدمات را از هر دستگاهی از جمله تلفن های هوشمند و دسک تاپ قابل دسترسی می کنند و به شما این امکان را می دهند تا به هر میزان از داده که به آن نیاز دارید، چه کم و چه زیاد، دسترسی پیدا کنید.

فضای ذخیره ساز ابری خصوصی

تنظیمات ذخیره سازی ابر خصوصی به طور معمول همان مدل ابر با همان ویژگی هاست، همچنین در شبکه شما قرار دارند و از یک سرور فیزیکی برای ایجاد نمونه هایی از سرورهای مجازی برای افزایش ظرفیت استفاده می کنند. شما می توانید خودکنترل کامل یک ابر خصوصی پیش فرض را در دست بگیرید و یا با یک ارائه دهنده ذخیره سازی ابر برای این که این کار رابرای شما انجام داده و یک ابر اختصاصی برای شما بسازد که شما بتوانید با یک اتصال خصوصی به آن دسترسی داشته باشید.

سازمان هایی که ممکن است ذخیره سازی ابری خصوصی را ترجیح دهند ، شامل بانک ها یا شرکت های خرده فروشی هستند که این به دلیل خصوصی بودن داده هایی که پردازش و ذخیره می کنند می باشد.

ذخیره سازی ابر ترکیبی

این مدل عناصر ابرهای خصوصی و عمومی را با هم ترکیب می کند و به سازمان ها این امکان را می دهد که انتخاب کنند کدام داده را در کدام ابر ذخیره سازی کنند.

به عنوان مثال ، داده هایی کاملا تنظیم شده ومستلزم بایگانی دقیق هستند و نیاز به تکثیردارند، بیشتر فضاهای ابری خصوصی مناسب اینهاست. در حالی که داده‌هایی که از حساسیت کمتری برخوردارند، (مانند ایمیل‌هایی که حاوی اسرار تجاری نیستند) را می‌توان در ابر عمومی ذخیره کرد. برخی از سازمان ها از ابرهای ترکیبی برای تکمیل شبکه های ذخیره سازی داخلی خود با استفاده از ذخیره سازی ابر عمومی استفاده می‌کنند.

ذخیره سازی ابر ترکیبی

مزایا و معایب فضای ابری چیست ؟

امیدواریم که تا به اینجای کار مقاله‌ی فضای ابری چیست برای شما مفید بوده باشد و به طور کامل با مفهوم و انواع آن آشنا شده باشید. در ادامه برای اینکه بتوانید آسان‌تر فضای ذخیره‌سازی موردنیاز خود را انتخاب کنید،‌ از مزایا و معایب آن با شما صحبت کرده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

مانند هر فناوری مبتنی بر ابر دیگر ، ذخیره سازی ابر مزایای مشخصی را ارائه می دهد. اما برخی از نگرانی ها در مورد امنیت و کنترل را نیز برای شرکت ها ایجاد می کند. اکر می خواهید بیشتر در مورد انواع رایانش ابری بدانید به مقاله ی انواع ابر (Cloud) در رایانش ابری سری بزنید.

مدیریت خارج از سایت

ارائه دهنده سرور ابری شما مسئولیت نگهداری و محافظت از داده های ذخیره شده را بر عهده می گیرد. این باعث می شود که وظایف مرتبط با ذخیره سازی مانند تهیه ، نصب ، مدیریت و اداره و نگهداری دیگر بر دوش کارکنان شما نباشد. به این ترتیب کارکنانتان می توانند روی اولویت های دیگر تمرکز کنند.

اجرای سریع

استفاده از سرویس ابری روند تنظیم و افزودن قابلیت ذخیره سازی شما را تسریع می کند. با ذخیره سازی ابری، بسته به میزان ظرفیت، می توانید سرویس را تهیه کرده و ظرف چند ساعت یا چند روز از آن استفاده کنید.

مقرون به صرفه بودن

همانطور که گفته شد ، شما فقط هزینه ظرفیتی را که استفاده کرده اید پرداخت می کنید. این به سازمان شما این امکان را می دهد تا هزینه های فضای ذخیره ابری را به عنوان هزینه عملیاتی مداوم در نظر بگیرد تا این که بخواهد متحمل به پرداخت هزینه های گزاف، سرمایه گذاری در این زمینه و در نظر گرفتن پیامد های مالیاتی شود.

مقیاس پذیری

مشکلات مربوط به محدودیت های رشد و افزایش، یکی از بزرگ ترین محدودیت های ذخیره سازی پیش فرض است. با ذخیره سازی ابری ، مقیاس بندی در دست شماست و به هر اندازه ای که می خواهید و نیاز دارید می توانید از آن استفاده کنید. می توان گفت ظرفیت عملا نامحدود است.

مقیاس پذیری

تداوم کسب و کار

ذخیره داده ها در خارج از سایت تداوم تجارت و کسب و کار شما را حتی در شرایطی که یک فاجعه طبیعی یا یک حمله تروریستی دسترسی شما را کاهش دهد نیز تضمین می کند.

معایب فضای ابری چیست ؟

موارد منفی موجود در ذخیره سازی ابر شامل موارد زیر است:

امنیت

نگرانی های امنیتی در سرویس های مبتنی بر ابر همواره وجود دارد. البته ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی ابری سعی دارند زیرساخت های خود را با استفاده از جدید ترین تکنولوژی ها و روش های به روز تأمین کنند، اما گاهی اوقات نقصی رخ داده و باعث ناراحتی کاربران می شود.

امکان کنترل

امکان مشاهده داده های خود ، دسترسی به آنها و انتقال آنها به دلخواه خود یکی دیگر از نگرانی های مشترک در مورد منابع ابری است. بارگیری و نگهداری و مدیریت توسط شخص ثالث مزایایی دارد اما با این حال می تواند کنترل شما بر داده هایتان را محدود کند.

تأخیر

به دلیل ازدحام و ترافیک امکان تأخیر در انتقال داده ها به ابر وجود دارد، به ویژه هنگامی که از اتصالات مشترک اینترنت عمومی استفاده می کنید. با این وجود، شرکت ها می توانند با افزایش اتصال پهنای باند ، این تأخیر را به حداقل برسانند.

انطباق با مقررات

صنایع و تجارت‌های خاصی مانند مراقبت های بهداشتی و مسائل پولی و مالی باید از قوانین سخت گیرانه مربوط به حفظ امنیت داده ها و مقررات بایگانی پیروی کنند که در این صورت ممکن است از استفاده ابر ذخیره سازی برای برخی ازفایل ها مانند سوابق پزشکی و ثبت سرمایه گذاری توسط شرکت ها جلوگیری کند.

اگر می‌توانید، ارائه دهنده ذخیره سازی ابری را انتخاب کنید که از هرگونه مقررات صنعتی که بر کسب و کار شما تأثیر می گذارد پشتیبانی کرده و آن ها را رعایت می کند.

انطباق با مقررات

انواع ذخیره سازی ابری

سه نوع اصلی ذخیره سازی ابر وجود دارد:

  • بلوکی
  • فایلی
  • موضوعی.

هر کدام از آن ها مزایایی دارند که به آنها اشاره می کنیم :

فضای ذخیره سازی بلوکی ( Block storage)

ذخیره سازی بلوک که به طور سنتی در SAN ها استفاده می شود، در محیط های ذخیره سازی ابری نیز استفاده از آن رایج است. در این مدل ذخیره سازی ، داده ها در حجم زیادی به نام “بلوک” سازمان یافته اند.

ارائه دهندگان ذخیره سازی ابر از بلوک ها برای تقسیم مقدار زیادی از داده ها در چندین نود (node) ذخیره سازی استفاده می کنند. منابع ذخیره سازی بلوک به دلیل تاخیر IO کم (مدت زمان لازم برای تکمیل ارتباط بین سیستم و مشتری) عملکرد بهتری را از طریق شبکه ارائه می دهند و به ویژه برای پایگاه های داده و برنامه های بزرگ مناسب هستند.

با استفاده از فضای ذخیره سازی بلوکی در ابر، برای رشد پایگاه داده ها و برنامه های سازمان خود، گسترش فضای ذخیره سازی را به راحتی انجام می‌کنید. همچنین اگر وب سایت شما مقدار زیادی از اطلاعات بازدید کنندگان را که لازم است ذخیره شود، ضبط می کند، فضای ذخیره سازی بلوکی گزینه ی مناسبی برای آن است.

ذخیره سازی فایلی ( File storage)

روش ذخیره سازی فایل باعث ذخیره داده ها در ساختار سلسله مراتبی و پوشه ای می شود که اکثر ما با آنها آشنا هستیم. داده ها فرمت خود را، چه در سیستم ذخیره سازی و چه در کلاینت محل سکونت خود باشند، حفظ می کنند و سلسله مراتب یافتن و بازیابی فایل ها را در هر زمان که به آن ها نیاز باشد آسان تر می کند.

ذخیره فایل معمولاً برای سیستم عامل های توسعه ، دایرکتوری های خانگی و مخازن ذخیره سازی یا Repository های ویدئو ، صدا و سایر فایل ها استفاده می شود.

ذخیره سازی فایلی

ذخیره سازی شئ ( Object storage)

فضای ذخیره سازی شئ با ذخیره بلوک و فایل متفاوت است؛ زیرا داده ها را به عنوان اشیا مدیریت می کند. هر شی شامل داده های موجود در یک فایل ، فراداده مربوط به آن و یک شناسه است.

اشیا داده ها را در قالبی که در آن قرار دارد ذخیره می کنند و امکان شخصی سازی فراداده را به طوری که که دسترسی و تجزیه و تحلیل داده ها آسان تر شود فراهم می کند. اشیا به جای اینکه درفایل ها قرار داشته باشند یا به طور سلسله مراتبی سازماندهی شوند، در مخازن ذخیره سازی(Repository) نگهداری می شوند و مقیاس پذیری تقریباً نا محدودی را ارائه می دهند.

از آنجا که هیچ سلسله مراتب بایگانی وجود ندارد و فراداده ها نیز قابل تنظیم هستند، ذخیره سازی شئ به شما این امکان را می دهد تا منابع ذخیره سازی را به روشی مقرون به صرفه بهینه کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی کامل با این مبحث به مقاله Object Storage چیست که از پیش برای شما آماده کرده‌ایم، مراجعه کنید تا با عملکرد ، ویژگی ها و مزایای آن به طور کامل آشنا شوید.

بهترین فضای ابری رایگان

امیدواریم که تا به این قسمت با معنا و دلیل اهمیت استفاده از فضای ابری آشنا شده باشید. حال در ادامه قصد داریم تا علاوه بر آشنایی با انواع سرویس ذخیره سازی ابری ، با ویژگی‌های آنها نیز آشنا شویم. با ما همراه باشید.

IDrive؛ فضای ذخیره سازی ابری رایگان

Idrive یکی از بهترین ابرهای ذخیره سازی و بکاپ گیری برای یوزرهای کامپیوتر محسوب می‌شود. با این ابر دخیره سازی می‌توانید هر فایلی که مایل بودید را با سیستم خود پشتیبانی کنید و از آن بکاپ بگیرید. همچنین می‌توانید فایلها ی از دست رفته خود را بازگردانید.

این ابزار برای کسب و کارهایی که با حجم زیادی از داده‌ها و فایلها روبه‌رو هستند کاربرد دارد که شما نیاز به بکاپ و نگه داری آنها در محلی محفوذ مانند IDrive هستید. در ابتدا شما بصورت رایگان ۵ گیگ حافظه دریافت می‌کنید و پس از آن می توانید با پرداخت ۵۳ دلار ۵ ترابایت حافظه به مدت یکسال دریافت کنید.

IDrive؛ فضای ذخیره سازی ابری رایگان

2.Google Drive ؛ بیشترین فضای ابری رایگان

دلیل اهمیت گوگل درایو به عنوان یک فضای ابری چیست ؟ بی شک استفاده از فضای ابری گوگل درایو شما را پشیمان نخواهد کرد. اگر تجارت و کسب و کار از اکانت‌های گوگل مانند جیمیل، جی سویت و اندروید استفاده می‌کنید، بهترین پیشنهاد برای شما Google Drive ( فضای ابری گوگل درایو ) است. این فضاهای ابری یکی از محبوب ترین ابزارها برای کاربران اندروید است. در ابتدا شما می‌توانید ۱۵ گیگ حافظه رایگان دریافت کنید و پس از آن با پرداخت ۱۲ دلار ماهانه حجم خود را بی نهایت کنید.

نحوه ذخیره اطلاعات در فضای ابری گوگل درایو Google Drive

  • به گالری خود رفته و عکس یا عکس های مورد نظر خود را انتخاب کنید .
  • دکمه ی اشتراک گذاری ( Share ) را لمس کنید . ( این دکمه بسته به نوع گوشی در بالا یا پایین صفحه قرار دارد)
  • Save to drive را انتخاب کنید سپس Account را لمس کنید .
  • اکانت مورد نظرتان را ، که میخواهید عکس ها را در آن آپلود کنید ، انتخاب کنید.
  • پوشه دلخواه را لمس کرده سپس select folder را که در گوشه سمت راست صفحه قرار دارد را انتخاب کنید.
  • در مرحله آخر save را انتخاب کنید .
  • اکنون عکس شما در پوشه ی مورد نظر در Google drive ذخیره شده است .

یکی از مشکلاتی که افراد در زمینه‌ی گوگل درایو با آن رو‌به‌رو می‌شوند، نصب و نحوه‌ی استفاده از آن در لینوکس است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید بدانید آیا استفاده از google drive در لینوکس ممکن است یا خیر، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به مقاله‌ی آموزش نحوه استفاده از گوگل درایو در لینوکس از مطالب ارزشمند این مقاله استفاده کنید. 

3. Microsoft OneDrive

شرکت مایکروسافت نیز از این ابرهای ذخیره سازی ارائه داده است. این فضای ذخیره سازی مخصوص کاربران ویندوز است و همچنین میتوانید بصورت آفلاین به فایلها ی خود دسترسی داشته باشید. هزینه اولیه این برنامه رایگان با حجم ۵ گیگ است.

بعد از آن شما نسبت به حجم مورد نیاز خود هزینه ای را پرداخت می‌کنید. با اینکه این فضای ذخیره سازی نسبت به گوگل درایو از حافظه اولیه پایین تری برخوردار است ولی محبوبیت زیادی در بین کاربران ویندوز دارد. هزینه حافظه اضافی مایکروسافت، در طول ماه با حجم ۱ ترابایت ۵ دلار می‌باشد که نسبت به حجم و زمان آن قیمت مناسبی است.

4.ICloud ؛ فضای ذخیره سازی ابری رایگان

این برنامه یکی از بهترین برنامه‌ها برای کاربران Apple است. شما چه از گوشی‌های آیفون و چه از سیستم عامل مک استفاده کنید، این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود. حجم اولیه آن ۵ گیگ که به نسبت برنامه‌های Apple بسیار پایین است.

اگرچه این حجم نیز بطور رایگان دراختیار شما قرار می‌گیرد. با آی کلود شما می‌توانید عکس‌ها، ویدئوها و حتی پیام‌های خود را پیدا کنید. بعد از استفاده از حجم اولیه شما می‌توانید با پرداخت ۱ دلار ماهانه ۲۰۰ گیگ فضای خالی داشته باشید. البته Back Up گیری اتوماتیک و ذخیره سازی آن در آیکلود باعث پرشدن سریع آن میشود, ازین جهت پیشنهاد میشود آن را از حالت اتوماتیک خارج کنید.

ICloud؛ فضای ذخیره سازی ابری رایگان

5.Dropbox

اگر شما از فضاهای ذخیره سازی ابری نیز اطلاعی نداشته باشید، ندانید که فضاهای ابری چه کاربردی دارند و یا اینکه ذخیره اطلاعات در فضای ابری چگونه انجام می‌شود، حتما با دراپباکس ( Dropbox ) آشنایی دارید. یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین فضاهای ذخیره‌ سازی Dropbox است. این ابزار در سال ۲۰۰۸ ساخته شد و از همان سال تا کنون درحال فعالیت است. برای کاربرانی که تازه در دراپ باکس ثبت نام کردند ۲ گیگ فضای رایگان برای آنها قرارداده است. پس از اتمام این حجم با پرداخت تقریبا ۱۷ دلار صاحب ۳ ترابایت حجم یک ماهه شوید.

فضای ابری مگا (mega) چیست؟

در سال ۲۰۱۳ شرکت مگا (Mega) توسط Kim Dotcom در نیوزلند راه‌اندازی شد. پس از آن، در سال ۲۰۱۵ برای توسعه آن توانست سرمایه‌گذاران چینی را به خود جلب کند. به دلیل کاربری ساده و عملکرد بالای این فضای ذخیره ابری ، توانسته است پا به ‌پای رقبایی همچون OneDrive , GoogleDrive, DropBox , MediaFire رقابت کند. میزان امنیت در فضای ابری مگا بالاتر از دیگر رقبا است و به همین دلیل برای نگه‌داری اسناد بسیار مهم کارآمد است.

فضای ابری اندروید کدامند؟

در ادامه چند مورد از پرکاربردترین فضای ابری برای اندروید را برای شما نام برده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

  • گوگل درایو
  • دراپ باکس
  • pCloud
  • Mega
  • Box
  • Microsoft OneDrive
  • Degoo
  • iDrive
  • NextCloud
  • Mozy
  • Yandex Disk
  •  Amazon Drive

فضای ابری اندروید

Dubox Cloud Storage؛ فضای ابری 1 ترابایت رایگان

Dubox Cloud Storage : Cloud Backup & Data backup نام یک سرویس ذخیره سازی ابری جدید و فوق‌العاده است که فضای ابری 1 ترابایت رایگان را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. در واقع ذخیره در فضای ابری این سرویس، برای افرادی کاربردی خواهد بود که می‌خواهند حجم عظیمی از دیتا را در آن آپلود کرده و به راحتی در هر کجای دنیا به آن دسترسی داشته باشند.

فضای ذخیره سازی ابری برای کسب و کار های مختلف

دلیل نیاز کسب‌وکارها به فضای ابری چیست ؟ در پاسخ باید عنوان کرد که انواع خدمات ذخیره سازی ابری تقریباً برای هر نوع تجارتی – از مشاغل انفرادی گرفته تا شرکت های بزرگ در دسترس است. اگر مشاغل کوچکی را اداره می کنید ، استفاده از فضای ابری برای شما مناسب است، خصوصاً اگر منابع یا مهارت لازم برای مدیریت فضای ذخیره سازی خود را ندارید.

ذخیره سازی ابری همچنین می تواند با پیش بینی هزینه های ذخیره سازی ، به برنامه ریزی بودجه تان کمک کند و به شما توانایی مقیاس گذاری با همگام با رشد کسب و کارتان را می دهد. اگر در یک شرکت بزرگتر کار می کنید (به عنوان مثال یک شرکت تولیدی ، خدمات مالی یا یک شبکه خرده فروشی با ده ها شعبه)، ممکن است لازم باشد صدها گیگابایت داده را برای ذخیره سازی به طور منظم انتقال دهید.

در این موارد، شما باید با یک ارائه دهنده فضای ذخیره ابری مستقر کار کنید که می تواند حجم شما را کنترل کند. در برخی موارد ، ممکن است بتوانید با ارائه دهندگان برای انتخاب بهترین گزینه، معاملات سفارشی انجام دهید.

امنیت

امنیت ذخیره سازی ابری نگران کننده است ، به خصوص اگر سازمان شما با اطلاعات حساس مانند اطلاعات کارت اعتباری و سوابق پزشکی سروکار دارد چرا که شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که داده های شما با به روزترین روش های موجود در برابر تهدیدات سایبری محافظت می شود.

در این صورت شما به راه حل های امنیتی لایه ای نیاز دارید که شامل حفاظت از نقطه پایانی (endpoint protection) ، فیلترکردن محتوا و ایمیل و همچنین تجزیه و تحلیل تهدیدات ، و به طور خلاصه بهترین روش هایی باشد که به روز رسانی ها و Patch ها را هم شامل شود. برای وجود امنیت بالا شما به سیاست های مشخصی برای دسترسی و احراز هویت نیاز دارید.

اکثر ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی ابری اقدامات اساسی امنیتی که شامل کنترل دسترسی، تأیید کاربر و پنهان سازی داده هاست را ارائه می دهند. اطمینان از وجود این اقدامات به ویژه هنگامی اهمیت دارد که داده های موردنظر شامل فایل های محرمانه تجاری ، سوابق پرسنل و دیگر اطلاعات مربوط به اشخاص باشد.

داده های مشمول انطباق نظارتی ممکن است نیاز به حفاظت بیشتری داشته باشند، بنابراین باید بررسی کنید که ارائه دهنده انتخابی شما با تمام مقررات قابل اجرا خود را مطابقت داده باشد. هر زمان داده ها جا به جا می شوند، بیشتردر معرض خطرات امنیتی قرار می گیرند. شما مسئولیت ایمن سازی داده هایی را که به سمت ابر ذخیره سازی می روند ، به اشتراک می گذارید. شرکت ها می توانند با رمزگذاری داده ها ی در حال جابه جایی و استفاده از اتصالات اختصاصی (به جای اینترنت عمومی) برای ارتباط با ارائه دهنده ذخیره سازی ابر ، خطرات را به حداقل برسانند.

امنیت

پشتیبان گیری در فضای ابری چیست ؟

پشتیبان گیری از اطلاعات به اندازه امنیت مهم است. اگر داده ها به دلیل حمله سایبری ، بلایای طبیعی یا خطای انسانی از بین بروند ، کسب و کار ها باید از داده های خود نسخه پشتیبان تهیه کنند تا بتوانند به کپی فایل ها و برنامه ها دسترسی پیدا کنند تا اگر داده ها به دلیل وقوع حادثه هایی همچون حمله های سایبری، حوادث طبیعی یا اشتباهات انسانی از بین رفت، از ایجاد وقفه در تجارت شان جلوگیری کنند.

خدمات پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات مبتنی بر ابر از روزهای ابتدایی پیدایش راه حل های مبتنی بر ابر محبوب بوده است. دقیقاً مانند فضای ذخیره ابری ، از طریق اینترنت عمومی یا اتصال خصوصی به این سرویس دسترسی پیدا می کنید.خدمات پشتیبان گیری و بازیابی Cloud ، سازمان ها را از انجام وظایف مربوط به تکرار منظم داده های حیاتی کسب و کار خلاص می کند تا در صورت از بین رفتن داده های ناشی از یک بلایای طبیعی ، حمله سایبری یا خطای ناخواسته کاربر ، به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنید.

دلیل اهمیت پشتیبان‌گیری ذخیره سازی ابری برای تجارت‌ها

پشتیبان گیری ابری همان مزایای ذخیره سازی یعنی مقرون به صرفه بودن ، مقیاس پذیری و دسترسی آسان را دارد. یکی از جذاب ترین ویژگی های پشتیبان گیری ابری ، اتوماسیون است. درخواست از کاربران برای پشتیبان گیری مستمر از داده های خود نتایج متفاوتی خواهد داشت چرا که برخی از کاربران آن را به تعویق می اندازند یا فراموش می کنند که این کار را انجام دهند.

این باعث می شود از دست دادن داده ها به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شود. با پشتیبان گیری خودکار ، می توانید تصمیم بگیرید که چند بار پشتیبان گیری از اطلاعات خود را انجام دهید ، این کار می تواند به صورت روزانه ، ساعتی یا هر زمان که داده های جدیدی به شبکه شما وارد می شوند انجام شود.

پشتیبان گیری از داده های خارج از پیش فرض در فضای ابری یک مزیت دیگر به شما می دهد و آن فاصله است.
ساختمانی که در اثر یک فاجعه طبیعی ، حمله تروریستی یا فاجعه دیگری مورد حمله می گیرد، می تواند سیستم پشتیبان اولیه خود را از دست بدهد و بازیابی اطلاعات از دست رفته نیز غیرممکن شود. اما تهیه نسخه پشتیبان از پیش فرض، بیمه ای در برابر چنین اتفاقاتی است.

پشتیبان‌گیری

سرورها

سرورهای ذخیره سازی ابری ، سرورهای مجازی( سرورهای تعریف شده توسط نرم افزار که از سرورهای فیزیکی تقلید می کنند) هستند. یک سرور فیزیکی می تواند میزبان چندین سرور مجازی باشد و فراهم کردن راه حل های ذخیره سازی مبتنی بر cloud را برای مشتریان مختلف آسان تر کند.

استفاده از سرورهای مجازی باعث افزایش کارایی می شود، در حالی که سرورهای فیزیکی معمولاً زیر ظرفیت کار می کنند، به این معنی که مقداری از قدرت پردازش آنها به هدر می رود.

این رویکرد همان چیزی است که ارائه دهندگان فضای ذخیره ابری را قادر می سازد تا فضای ذخیره سازی ابری pay-as-you-go را فراهم کنند و شما فقط به اندازه ی استفاده تان از ظرفیت ذخیره سازی که مصرف می کنید هزینه پرداخت خواهید کرد و نه بیشتر.

همین حالا به راحتی سرور ابری خود را بسازید

هنگامی که سرورهای ذخیره سازی ابری شما در شرف رسیدن به ظرفیت هستند، ارائه دهنده ابر، سرور دیگری را برای اضافه کردن ظرفیت اسپین آپ (spin up) می کند و یا به شما این دسترسی را می دهد تا خودتان یک ماشین مجازی اضافی را برای خود اسپین آپ کنید.

منبع باز بودن در فضای ابری چیست ؟ (Open source)

اگر شما مهارت لازم برای ساخت سرورهای ابری مجازی خود را دارید ، یکی از گزینه هایی که در اختیار شما قرار دارد ذخیره سازی ابر منبع باز است. منبع باز به این معنی است که نرم افزاری که در سرویس مورد استفاده قرار می گیرد برای کاربران و توسعه دهندگان به منظور مطالعه ، بازرسی ، تغییر و توزیع در دسترس خواهد بود.

فضای ذخیره سازی ابر منبع باز معمولاً با لینوکس و سایر سیستم عامل های منبع بازی که به شما امکان ساخت سرور ذخیره سازی خودتان را می دهد مرتبط است. از مزایای این روش می توان به کنترل مدیریتی (administrative) و امنیت اشاره کرد. مقرون به صرفه بودن یک امتیاز دیگر است. در حالی که ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی مبتنی بر ابر تقریباً ظرفیت نامحدودی را برای شما فراهم می کنند ، اما قیمت آن بسیار زیاد است.

منبع باز بودن

تاثیر منبع باز بودن ذخیره سازی ابری در کسب‌وکار

هرچه از ظرفیت ذخیره سازی بیشتری استفاده کنید ، قیمت بالاتر می رود. اما با وجود مزیت منبع باز بودن ، تا زمانی که مهارت برنامه نویسی و مهندسی برای توسعه و نگهداری یک ابر ذخیره سازی را داشته باشید ، می توانید به مقیاس دادن به ظرفیت ادامه دهید.

ارائه دهندگان مختلف فضای ذخیره ابری منبع باز، سطوح مختلفی از عملکرد را ارائه می دهند، بنابراین قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از سرویس ، باید این مزایا و ویژگی ها را با یکدیگر مقایسه کنید. برخی از ویژگی های موجود در سرویس ذخیره سازی ابری منبع باز شامل موارد زیرمی شود:

همگام سازی فایل ها بین دستگاه ها در چندین مکان
• احراز هویت دو عاملی
• ابزارهای حسابرسی
• رمزگذاری انتقال داده ها
• اشتراک گذاری محافظت شده با رمز عبور

قیمت گذاری

همانطور که گفته شد، ذخیره سازی ابری با حذف زیرساخت های ذخیره سازی داخلی غیر ضروری به شرکت ها کمک می کند تا هزینه های خود را کاهش دهند. اما مدل های قیمت گذاری در فضای ذخیره ابری متفاوت هستند. برخی از ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی ابری هزینه را به صورت ماهانه برای هر گیگابایت را دریافت می کنند ، در حالی که برخی دیگر براساس ظرفیت ذخیره شده هزینه دریافت می کنند.

هزینه ها نیز بسیار متفاوت هستند. هزینه های اضافی برای انتقال داده ها از شبکه شما به هزینه های مبتنی بر فضای ذخیره سازی ، معمولاً در قیمت کلی خدمات منظور میگردد. ممکن است ارائه دهندگان هزینه اضافی را نیز دریافت کنند. نحوه قیمت گذاری زیرساخت ابری ابر آراز بر اساس مدل قیمت گذاری Pay As You Go و مدل خرید سنتی است.

نحوه‌ی قیمت گذاری فضای ابری چیست ؟

شما میتوانید به بی نهایت منابع پردازشی و دیسک های ذخیره سازی دسترسی پیدا کرده و از تمامی قابلیت های ابر آراز استفاده کنید. ارائه دهندگان ممکن است هزینه اضافی را با هزینه اصلی ذخیره سازی و انتقال داده ها دریافت کنند. به عنوان مثال ، ممکن است هر بار که برای ایجاد تغییرات، حذف داده ها و یا انتقال آن ها از یک مکان به مکان دیگر به داده ها دسترسی پیدا می کنید، متحمل به پرداخت هزینه های اضافی شوید.

به طور ماهانه هرچه بیشتر از این دست اقدامات انجام دهید، هزینه هایتان نیز بالاتر خواهند رفت؛ حتی اگر ارائه دهنده بخواهد سطح فعالیت پایه ای شما را در قیمت کلی در نظر بگیرد، اگر از حد مجاز شده پیشی بگیرید متحمل به پرداخت هزینه اضافی می شوید.

همچنین ممکن است ارائه دهندگان تعداد کاربرانی که به داده ها دسترسی دارند ، تعداد دفعات دسترسی شان به داده ها و مدت زمان انتقال داده ها را در هزینه دریافتی شان لحاظ کنند. آنها ممکن است بر اساس انواع داده های ذخیره شده و یا اینکه آیا داده ها به سطوح بیشتری از امنیت نیاز دارند یا خیر میزان هزینه شارژ را تعیین کنند.

نحوه‌ی قیمت گذاری

چند مثال

سرویس های ذخیره سازی ابری توسط ده ها ارائه دهنده و برای پاسخ به تمامی نیاز های کاربران طراحی و ارائه شده اند و متناسب با نیاز های کاربران مختلف، از کاربرانی که به صورت شخصی فعالیت می کنند گرفته تا سازمان های بین المللی با هزاران شعبه خدمات خود را ارائه می دهند.

به عنوان مثال ، می توانید ایمیل ها و گذرواژه ها و همچنین فایل هایی مانند اسپردشیتس (spreadsheets) و اسناد  (Word documents) را به منظور به اشتراک گذاری و تبادل با دیگر کاربران، در فضای ابری ذخیره سازی کنید. این قابلیت باعث می شود تا کاربران بتوانند راحت تر با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و روی پروژه ها کار کنند. این جزء رایج ترین موارد استفاده ی از فضای ابری می باشد.

برخی از سرویس ها قابلیت مدیریت فایل ها و همگام سازی را فراهم می کنند. این قابلیت از این که اگرکسی نسخه های مختلفی از یک فایل را تغییر دهد، آخرین نسخه ی تغییر داده شده در همه ی مکان هایی که قرار دارد آپدیت خواهد شد، اطمینان حاصل می کند.

از طریق سرویس های ذخیره سازی ابری نیز می توانید از قابلیت مدیریت فایل ها بهره ببرید.
با استفاده از آن می توانید اسناد متنی و سایر فایل ها را به دلخواه خود سازماندهی کرده و در دسترس سایر کاربران قرار دهید.
سرویس های ذخیره سازی ابر همچنین می توانند پرونده های رسانه ای مانند فیلم و صدا و همچنین حجم زیادی از داده های ضبط شده در پایگاه داده را مدیریت کنند که در غیر این صورت فضای زیادی در داخل شبکه شما اشغال می کنند.

فضای ذخیره سازی شما به هر آنچه نیاز داشته باشد، شما نباید برای تأمین ظرفیت و عملکرد مورد نیاز خود مشکلی در یافتن سرویس فضای ذخیره ابری داشته باشید.

ذخیره سازی ابری آراز

نقطه‌ی تمایز ابرآراز در ارائه‌ی فضای ابری چیست ؟ Cloud Storage آراز مجموعه کاملی از خدمات ذخیره سازی ابری ، شامل راه حل های خارج از جعبه (out-of-the-box solutions) ، اجزای سازنده برای ایجاد راه حل ذخیره سازی خود و ذخیره سازی مستقل و ثانویه را ارائه می دهد.

مزایای راه حل های ابری آراز عبارتند از:
 دامنه جهانی
 مقیاس پذیری
 انعطاف پذیری
 سادگی
همچنین می توانید از سیستم پشتیبان گیری و بازیابی خودکار داده های آراز استفاده کنید. این سیستم به شما امکان می دهد تا به صورت ایمن از داده ها در یک یا چند مرکز داده ابری نسخه پشتیبان تهیه کنید.

امیدواریم که مقاله‌ی فضای ابری چیست ، پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در میان بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا