آموزشیهمه

آموزش نحوه‌ی کاهش زمان پاسخگویی سرور

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحبان سایت و کارشناسان سئو ، افزایش سرعت وب سایت است. کسب‌وکار اینترنتی دارید؟ با صرف هزینه‌های بسیار در زمینه‌ی تبلیغات، می‌خواهید میزان سوددهی خود را افزایش دهید؟ تا زمانیکه سرعت سایت شما پایین باشد، به هیچ نتیجه‌ی قابل قبولی نمی‌رسید. همان ثانیه‌ی ابتدایی تعیین می‌کند که آیا سایت شما برای کاربر مفید خواهد بود یا خیر. شما با کاهش زمان پاسخگویی سرور می‌توانید از خروج کاربر از سایت خود و رفتن به فروشگاه اینترنتی رقیب جلوگیری کنید. 

در این مقاله ما به طورکامل به شما توضیح می‌دهیم که چگونه به کاهش زمان ttfb (کاهش زمان پاسخگویی سرور) اقدام نمایید؛ با ما همراه باشید.

اگر هنوز به خرید یک سرور برای سایت خود اقدام نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وب سایت ما از مزایای vps پرسرعت ابرآراز استفاده نمایید.

راهی قطعی برای کاهش زمان پاسخگویی سرور

علاوه بر راه‌کارهایی که در ادامه برای شما شرح می‌دهیم، راه آسان‌تر و موثرتری نیز وجود دارد که می‌تواند سرعت سایت شما را به شکل چشم‌گیری افزایش دهد. مطمئنا می‌دانید که برای بالا آمدن سایت بدون هیچ مشکلی، نیاز به هاست و یا سرور دارید. شما هزینه و زمان زیادی را صرف می‌کنید تا میزبانی را بیابید که بتواند نیازهای شما را مرتفع نماید.

اما با استفاده از خدمات بهترین شرکت هاستینگ نیز ممکن است که نتوانید سایت خود را با سرعت و کیفیتی که در نظر دارید در اختیار کاربران قرار دهید. در برخی موارد، با بهینه کردن سایت و افزایش منابع، این مشکل حل می‌شود؛ اما افزایش منابع و بهینه سازی سایت هر کدام مشکلات خود را دارند! واقعیت این است که بهینه‌سازی سایت تا حدی می‌تواند قابلیت پذیرش بازدید سایت را بالا ببرد؛ اما بیش از یک مقدار مشخص کارایی ندارد؛ همچنین بالا بردن منابع، تا حد مشخصی مقرون به صرفه است!

راهی قطعی برای کاهش زمان پاسخگویی سرور

یک روش نوین که در سراسر دنیا مرسوم است و بزرگترین سایت‌های دنیا از آن بهره گیری می‌کنند، استفاده از شبکه توزیع محتوا (CDN) است. این سرویس با بهره‌گیری از پاپ سایت‌هایی در سراسر دنیا، درخواست هر کاربر را به نزدیک‌ترین سرور ارائه دهنده خدمت می‌رساند. همچنین با ارائه کش، از رسیدن درخواست تکراری به سرور اصلی جلوگیری می‌کند و خود پاپ سایت، پاسخ مناسب را به درخواست دهنده ارائه می‌کند..

شما با خرید CDN ایرانی می‌توانید مشکلات همیشگی سایت خود را مرتفع کنید. با مراجعه به وب سایت ما و تماس با متخصصان فنی ابرآراز می‌توانید به راحتی مشکل سرعت سایت خود را تشخیص داده و در جهت رفع آن اقدام کنید.

اثرات کاهش زمان ttfb چیست؟

اگر تا به حال تست PageSpeed ​​Insights را انجام داده باشید، احتمالاً با این توصیه روبرو شده‌اید: “نسبت به کاهش زمان پاسخگویی سرور اقدام کنید.” کاهش ttfb (زمان پاسخگویی سرور) تاثیر زیادی بر عوامل متعددی خواهد داشت، از جمله:

  • زمان بارگیری کلی سایت
  • تاثیر بر معیارهای عملکرد مانند Largest Contentful Paint، یکی از معیارهای Core Web Vitals
  • تاثیر بر روی امتیاز PageSpeed ​​سایت

ما در مقاله‌ای دیگر به شما آموزش داده‌ایم که در زمان خرید سرور مجازی باید چه نکاتی را مدنظر داشته باشید. به وبلاگ ما مراجعه کرده و مقاله‌ی راهنمای خرید سرور مجازی را مطالعه نمایید. 

اثرات کاهش زمان ttfb

کاهش زمان پاسخگویی سرور به چه معناست؟

کاهش زمان ttfb به این معناست که باید زمان سایت خود را به بایت اول ( TTFB ) کاهش دهید. TTFB به مدت زمانی که مرورگر برای ایجاد اتصال به سرور و شروع دانلود محتویات یک صفحه وب نیاز دارد، گفت می‌شود. بنابراین، هرچه بیشتر بتوانید TTFB خود را بهبود ببخشید، عملکرد شما بهتر خواهد شد.

بیایید علاوه بر پاسخ به این سوال که TTFB چیست و چه چیزی باعث کندی آن می‌شود، بررسی کنیم که چگونه باید این عدد را کاهش دهیم.

زمان برای اولین بایت یا TTFB چیست؟

به بیانی ساده، زمان صرف شده در انتظار پاسخ اولیه، به عنوان Time To First Byte شناخته می‌شود. این زمان، تأخیر یک سفر رفت و برگشت به سرور را به همراه زمان صرف شده در انتظار سرور برای ارائه پاسخ به تصویر می‌کشد. به عبارتی دیگر، TTFB مدت زمانیست که از لحظه‌ای که به یک صفحه وب، پیمایش می‌کنید تا شروع رندر شدن آن، لحظه‌ای که موفق به دیدن برخی از محتواهای نمایش داده شده روی صفحه خود می‌کنید، گفته می‌شود.

زمان برای اولین بایت یا TTFB

اجزای تشکیل دهنده‌ی TTFB

1. مدت زمان ارسال درخواست HTTP:

محاسبه‌ی TTFB با اولین درخواست HTTP آغاز می‌شود. مدت زمانی که طول می‌کشد تا سرور درخواست را دریافت کند به عوامل متعددی بستگی دارد، مانند:

  • زمان انجام جستجوی DNS
  • سرعت شبکه کاربر
  • فاصله تا سرور
  • هرگونه وقفه در اتصال

2. زمان مورد نیاز برای پردازش درخواست:

هنگامی که سرور درخواست را دریافت کرد، باید آن را پردازش کرده و پاسخی ایجاد کند. این شامل شروع فرآیندها، برقراری تماس‌های پایگاه داده، اجرای اسکریپت‌ها و برقراری ارتباط با سایر سیستم‌های شبکه است.

3. مدت زمانی که طول می‌کشد تا سرور اولین بایت پاسخ را به مرورگر بازگرداند:

در نهایت سرور باید پاسخ را برای کاربر ارسال کند. این مرحله به سرعت شبکه سرور و کاربر بستگی دارد. اگر کاربر اتصال وای فای کندی داشته باشد، بر TTFB تأثیر می‌گذارد. اساساً، هر چه زمان بیشتری برای ارسال درخواست به سرور، پردازش و ارسال مجدد آن به مرورگر کاربر طول بکشد، نمایش صفحه شما برای کاربر بیشتر با تاخیر مواجه می‌شود.

زمان مورد نیاز برای پردازش درخواست

دلیل اهمیت کاهش زمان پاسخگویی سرور

کاهش زمان ttfb عاملی است که به سرعت کلی صفحه شما کمک می‌کند. بنابراین معیار مهمی برای مراقبت و بهینه سازی است؛ همچنین برای بهبود نمرات Core Web Vitals. شایان ذکر است که نباید TTFB را با سرعت صفحه اشتباه بگیرید؛ TTFB معیاریست که به شما نشان می‌دهد مدت زمان بارگذاری سایت شما به چه شکل است.

TTFB معیاری است که تاحدود زیادی در کنترل شماست و می‌توانید آن را برای افزایش سرعت سایت خود تغییر دهید. پس چرا به کاهش زمان پاسخگویی سرور اقدام نکنیم تا سایت سریع‌تر شده و امتیاز PageSpeed ​​بهتری کسب کنید؟

کاهش زمان ttfb چه نتایجی به همراه دارد؟

  • کاربران زمان کمتری را صرف انتظار برای شروع بارگذاری سایت می‌کنند.
  • تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد.
  • LCP که مربوط به بروزرسانی صفحه می‌شود، فاکتوری مهم در عملیات سئو است.
  • کاهش احتمال از دست دادن کاربر
  • افزایش تعامل با کاربر پ تبدیل آنها به مشتریان وفادار

عوامل تاثیرگذار بر TTFB

وقتی صحبت از سایت‌های وردپرسی می‌شود، چندین عامل مختلف می‌توانند بر ttfb تأثیر بگذارند:

  • تأخیر شبکه
  • ترافیک وب بالا
  • پیکربندی و عملکرد سرور
  • محتوای پویا
  • زمان پاسخگویی DNS

عوامل تاثیرگذار بر TTFB

نحوه‌ی بررسی ttfb برای کاهش زمان پاسخگویی سرور

اولین قدم برای کشف اینکه چرا TTFB شما زیاد است، اندازه گیری آن است. به خاطر داشته باشید که هر یک از ابزارهای زیر، خروجی TTFB متفاوتی را به شما نمایش می‌دهند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم از ابزاری استفاده کنید که بیشتر با آن آشنا بوده با آن و راحت‌تر هستید.

اندازه گیری TTFB با GTmetrix

شما به راحتی می‌توانید زمان پاسخگویی سرور خود را با GTMetrix بررسی کنید. در اولین قدم، آدرس سایت خود را وارد کرده و گزینه‌ی مرتبط را فشار دهید. در نتایج به نمایش درآمده، می‌توانید معیارهای بارگیری صفحه مانند زمان ttfb را مشاهده نمایید. اگر نتیجه برایتان قابل پذیرش نبود، هرچه سریع‌تر به کاهش زمان پاسخگویی سرور خود اقدام نمایید.  

اندازه گیری TTFB با WebPageTest

همچنین می‌توانید TTFB خود را با ابزار WebPageTest اندازه‌گیری کنید. وقتی سایت خود را اسکن می‌کنید، TTFB را در چند ثانیه دریافت خواهید کرد.

اندازه گیری TTFB با Pingdom

برای استفاده از این ابزار، به سادگی سایت خود را اسکن کنید و دبرای دیدن نتایج به بخش «درخواست‌های فایل» بروید. 

اندازه گیری TTFB با Pingdom برای کاهش زمان پاسخگویی سرور

اندازه گیری TTFB با ابزار عملکرد وب KeyCDN

یکی دیگر از ابزارهای فوق العاده برای اندازه‌گیری TTFB ، تست آنلاین عملکرد وب KeyCDN است. این ابزار به شما امکان می‌دهد سرعت TTFB خود را از 14 روش مختلف بررسی کنید.

روش‌های برای کاهش زمان پاسخگویی سرور

در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که چگونه به کاهش زمان ttfb سرور خود اقدام نمایید؛ با ما همراه باشید.

استفاده از هاست و سرور پرسرعت

استفاده از یک میزبان وب یا هاستینگ پرسرعت نقش تاثیرگذاری بر کاهش زمان پاسخگویی سرور شما دارد. علاوه بر آن، باید در نظر بگیرید که سرورهای میزبان شما در چه موقعیت جغرافیایی قرار دارند. میزبانی را انتخاب کنید که از نظر فیزیکی به کاربران شما نزدیک‌تر باشند. به عنوان مثال، اگر اکثر کاربران شما در اروپا هستند، منطقی است که سایت خود را در اروپا میزبانی کنید، نه در ایران.

در حالی که نمی توانید میزان ترافیک سایت خود را کنترل کنید، می توانید مقیاس پذیری سایت خود را مدیریت کنید. بنابراین اگر انتظار ترافیک بالایی را برای سایت خود دارید، مطمئن شوید که میزبان شما می تواند سایت شما را به سرعت مقیاس دهد تا TTFB آن را بهبود بخشد. نکته‌ی بعدی در نظر گرفتن ترافیک و تطابق آن با منابع سرورهایتان است.

ابرآراز با ارائه‌ی هاست شناور (هاست ایران و اروپا در یک پکیج) تلاش کرده تا این مشکل را به شکل چشم‌گیری کاهش دهد. شما با هاست شناور به طور همزمان از مزایای هاست ایران و هاست خارج برخوردار خواهید شد. مزایایی مانند:

  • سرعت بالا
  • پینگ پایین
  • ثبات و پایداری هاست خارج
  • عدم خطر تحریم و دسترسی در هاست ایران
  • تامکین امنیت اطلاعات در هاست ایران
  • و…

پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از امتیازات ویژه‌ی این محصول منحصر به فرد به سایت ما مراجعه کرده و با تماس با مشاوران و متخصصان ما از مزایای هاست شناور اطلاع حاصل نمایید.

سرور استفاده از هاست و سرور پرسرعت کاهش زمان پاسخگویی سرور

استفاده از فشرده سازی GZIP

با اعمال فشرده‌سازی GZIP، اندازه فایل‌های HTML، CSS و JS را کاهش می‌دهید. در نتیجه تمامی منابع سریع‌تر دانلود شده و به شکل چشم‌گیری موجب کاهش زمان پاسخگویی سرور می‌شود.

کاهش زمان پاسخگویی سرور با بهینه سازی پایگاه داده (data base)

پایگاه داده‌ای که حاوی داده‌های غیرضروری زیادی است، می‌تواند سرعت سایت شما را کاهش دهد. شما باید فضای پایگاه داده خود را بهینه کرده و به شکل مداوم آنها را پاکسازی نمایید. WP Rocket یک ابزار مناسب برای پاک کردن داده‌های غیرضروری پایگاه داده است که می‌تواند کاهش زمان ttfb سرور شما را در پی داشته باشد. 

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به طور کامل در مورد نحوه‌ی کاهش زمان پاسخگویی سرور ، توضیح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در کانال تلگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در کانال تلگرامی ابرآراز دنبال کنید.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا