همه

سئو خارجی چیست ؟ بررسی 12 تکنیک سئو خارجی ( seo of page )

کسب وکار اینترنتی دارید؟ می‌خواهید سایتتان رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوگل داشته باشد؟ به دنبال افزایش ترافیک ارگانیک برند خود هستید؟ باید از سئو داخلی عبور کرده و سئو برند خود را از خارج از محیط سایت نیز مورد بررسی قرار دهید. سئو خارجی یا off page seo یکی از مهم‌ترین بخش‌ها یک استراتژی موفق سئو است. اهمیت این موضوع ما را برآن داشت تا در این مقاله به طور مفصل به این سوال پاسخ دهیم که مفهوم سئو خارجی چیست و برای اینکه بتوانیم در خارج از محیط سایت نیز عملکرد درستی داشته باشیم، چه اقداماتی باید انجام دهیم.

اگر به عنوان متخصص سئو فعالیت دارید، مطمئنا می‌دانید که سرعت سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که نقشی تاثیرگذار بر سئو سایت شما دارد. به همین دلیل، نخستین قدمی که می‌توانید برای افزایش سرعت سایت خود بردارید، استفاده از سرور و میزبانی مناسب است. در مسیر انتخاب هاست مناسب سایت، یکی از سوالات پرتکرار کاربران این است که از میان هاست ایران و اروپا کدام انتخاب مناسب‌تری است؟

ما در ابرآراز برای کاهش نگرانی‌های شما و برای اینکه بتوانید از مزایای هردوی این نوع هاست‌ها به طور همزمان برخوردار شوید، هاست شناور و یا هاست سئو را پیشنهاد می‌کنیم. هاست شناور با در اختیار داشتن مزایای هردوی این هاست‌ها به شما کمک می‌کند تا هم از امنیت اطلاعات و داده‌های خود اطمینان داشته باشید و هم سرعت بالا و پینگ پایین را تجربه کنید.

اگر قصد خرید هاست شناور ایرانی ارزان دارید و یا می‌خواهید در مورد این سرویس بیشتر بدانید، به سایت ابرآراز مراجعه کرده و یا با شماره 86084594-021 تماس بگیرید تا متخصصان و مشاوران ما، شما را برای داشتن بهترین و به‌صرفه‌ترین انتخاب راهنمایی کنند.

سئو چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد صحبت کنیم که اصلا سئو خارجی چیست و بهترین تکنیک های سئو خارجی کدامند، نیاز است که اصلا بدانید سئو چیست و چه مزایایی برای شما و تجارتتان به همراه خواهد داشت.

سئو (SEO) که در زبان فارسی با نام بهینه سازی برای موتورهای جستجو نیز شناخته می‌شود، برای بهبود عملکرد سایت براساس فاکتورها و قوانین موتورهای جستجو انجام می‌شود. هدف نهایی SEO جذب ترافیک بیشتر، شناسایی برند به مخاطبان و در نهایت افزایش میزان فروش  و کنار زدن رقباست.

به طور کلی فاکتورهای زیادی وجود دارند که می‌تواند موفقیت یا شکست سئو سایت شما را موجب شوند. کلمات استفاده شده در هر صفحه از سایت، لینک‌های دریافتی از سایت‌های دیگر، داشتن ساختاری مناسب برای سایت، هر کدام نمونه‌ای از بخش های مختلف سئو هستند. (سئو داخلی، خارجی و تکنیکال)

پیشنهاد مطالعه: مواردی که عنوان کردیم تنها گوشه‌ای از مواردی است که می‌توان در مورد مفهوم سئو در این مقاله توضیح داد. اگر می‌خواهید هرچه بیشتر در مورد سئو و کاربردهای آن بدانید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز، مقاله‌ی seo چیست را مطالعه کنید.

سئو خارجی چیست ؟

سئوی آف پیج یا سئو خارجی وب‌سایت به تمامی تاکتیک‌های سئو اطلاق می‌شود که شما خارج از محیط سایت خود برای کسب اعتبار از موتورها جستجو انجام می‌دهید. در سال‌های گذشته، بسیاری از افراد در تعریف چیستی سئو خارجی ، آن را چیزی معادل با لینک سازی می‌دانستند.

درست است که لینک سازی در سایت‌های دیگر، بخش مهمی از تکنیک سئو خارجی است؛ با اینحال، تنها کاری نیست که شما باید انجام دهید. اگر بخواهیم ساده‌تر این مفهوم را توضیح دهیم، می‌توان اینگونه گفت:

  • عملیات‌های داخل سایت: سئو داخلی یا سئو on page
  • عملیات‌های خارج از محیط سایت: سئو خارجی یا سئو off page

تفاوت سئو تکنیکال، سئو داخی و خارجی چیست ؟

حال که با مفهوم سئو آف پیج آشنا شدید، وقت آن است که به طور کامل توضیح دهیم که چه تفاوتی میان این سه بخش متفاوت فرآیند سئو وجود دارد. به طور کلی، تمامی تاکتیک‌های سئو را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد؛

  • سئوی داخلی یا سئو on page
  • سئو خارجی یا سئو off page
  • سئو فنی یا technical seo

سئوی داخلی یا seo on page چیست ؟

سئو داخلی، تمامی عملیت‌هایی را شامل می‌شود که شما در درون سایت خود انجام می‌دهید و با انجام آن‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا محتوای سایتتان را بهتر درک کرده و آن را رتبه‌بندی کنند. تمامی عملیت‌هایی را که تحت عنوان ایجاد محتوا، بهینه سازی تگ‌های عنوان (meta)، بهینه سازی تصویر و… انجام می‌شوند، بخشی از پروسه سئو on page است.

پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید به شکلی دقیق‌تر با اصول و مبانی سئو داخلی آشنا شوید و بدانید که برای موفقیت در این بخش سئو چه اقداماتی را باید در پیش بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز، مقاله سئو داخلی چیست را مطالعه کنید.

سئو خارجی سایت

همانطور که پیشتر نیز عنوان کردیم، هر عملیاتی که در پشت صحنه و خارج از محیط سایت خودتان انجام می دهید، بخشی از اصول سئو خارجی است.

سئو تکنیکال

سئو فنی یا تکنیکال، مجموعه اقداماتی را شامل می‌شود که مستقیماً بر نمایه سازی و چگونگی دیدن سایت شما توسط موتورهای جستجو تأثیر می‌گذارد. برخی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌گیرند عبارتند از: بهینه سازی سرعت سایت، داده‌های ساخت یافته و… .

چرا سئو خارجی مهم است ؟

یکی از جمله سوالات کاربران این است که دلیل اهمیت به کارگیری استراتژی سئو خارجی چیست و اصلا چرا باید این بخش را مورد توجه جدی قرار دهیم؟ در ادامه این سوال را به طور کامل و جامع پاسخ خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

تاکتیک سئو خارجی صفحات را به عنوان ایجاد اعتبار برای دامنه سایت خود در نظر بگیرید. مطمئنا شما در زمینه فعالیتی خود با سایت‌هایی رقابت دارید. در زمان مقایسه سایت شما با دیگر سایت‌ها توسط موتورهای جستجو، اعتبار دامنه‌ها یکی از جمله مواد مهمی است که به آن توجه می‌شود.

اگر شما از فاکتورهای آف پیج استفاده نکرده باشید، درواقع درحال تلاشی بی‌حاصل با سایت‌های رقبایی هستید که به این بخش سئو سایت خود، اهمیت بالایی قائل شده‌اند. به‌طورکلی، وب‌سایت‌هایی با اعتبار بالا نسبت به وب‌سایت‌هایی که دارای اعتبار پایین داشته و یا فاقد اعتبار هستند رتبه بهتری دارند؛ زیرا موتورهای جستجو این سایت‌ها را معتبرتر، مرتبط‌تر و قابل اعتمادتر می‌دانند.

درواقع شما با به‌کارگیری یک استراتژی سئو خارجی درست و اصولی، به موتور جستجو نشان می‌دهید که افراد به سایت شما اعتماد دارند، مطلب شما را به اشتراک می‌گذارند و به شما لینک می‌دهند. بک لینک یا رپورتاژ، یکی از بهترین روش‌های سئو آف پیج است، اما تنها مورد آن نیست. در ادامه قصد داریم شما را با تاثیرگذارترین روش‌هایی که شما را در فرآیند سئو خارجی یاری می‌کند، آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

بهترین تکنیک های سئو خارجی چیست ؟

در ادامه قصد داریم تا 13مورد از موثرترین تکنیک های سئو خارجی را باهم بررسی کنیم. هرکدام از این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا اعتبار و ترافیک ارگانیک سایت خود را به شکل موثری افزایش دهید:

1. لینک بیلدینگ و بک لینک چیست ؟

الگوریتم‌‌های گوگل نشان داده‌اند که لینک بیلدینگ (linkbuilding) بخش‌جدایی‌ناپذیری از هر استراتژی سئو خارجی است. در اولین قدم، ما باید بدانیم که چگونه می‌توان بهترین لینک‌ها را برای وبسایت خود ایجاد کرد. به‌‌طورکلی، دریافت بک لینک از وب سایت‌های معتبر به شما کمک می‌کند تا سایتتان را به عنوان یک مرجع معرفی کنید. به عبارتی، پیوندهای معتبر درست مانند رای اعتماد یک سایت به سایتی دیگر عمل می‌کند.

اولین هدف شما از بک لینک سازی باید کسب لینک‌های با کیفیت از سایت‌های معتبر باشد. پس کیفیت و کمیت، فاکتورهایی هستند که در زمان بک لینک سازی باید به آ‌ن‌ها توجه داشته باشید.

بخش از استراتژی مناسب ایجاد بک لینک، باید تلاش کنید از سایت‌های معتبر استفاده کنید. اگر رقبای شما از سایت‌های معتبری لینک دریافت کنند که به شما لینک نمی‌دهند، شما برخی از ترافیک باکیفیت را از دست خواهید داد. مواردی که در رابطه با ایجاد بک لینک باید در نظر داشته باشید، عبارتند از:

  • قدرت دامنه
  • دامنه‌های منحصربه‌فرد
  • ارتباط موضوعی آن سایت با کسب‌وکار شما

2. منظور از ساخت برند و برندینگ در سئو خارجی چیست ؟

بررسی‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد که گوگل برای سایت‌هایی که اسمشان به تنهایی سرچ می‌شود، ارزش زیادی قايل است. بنابراین، برندینگ و ساخت برند، باید بخش مهمی از استراتژی و اهداف سئو خارجی سایت شما باشد. قابل حدس است که بخش عظیمی از این روند به حضور فعال شما در شبکه‌های اجتماعی و فضاهای آنلاین بازمی‌گردد.

3. بازاریابی محتوا

زمانیکه نام بازاریابی محتوایی شنیده می‌شود، آن را تنها به عنوان یک تکنیک سئوی داخلی تصور می‌کنند؛ ایجاد و انتشار محتوایی در وبلاگ صفحات. اما اگر بخواهیم خیلی اصولی پیش برویم، بازاریابی محتوایی هم در سئو داخلی و هم در سئو خارجی ( off page seo ) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایجاد و اشتراک محتواهای جذاب، فرآیند تبلیغات شما را آسان‌تر کرده و درصد بیشتری احتمال دارد تا کاربران محتوای شما را به اشتراک بگذارند. برخی از تاکتیک‌های معمول بازاریابی محتوا که سئو سایت شما را تقویت می‌کنند، عبارتند از:

  • انتشار پست‌های جذاب در وبلاگ
  • استفاده از اینفوگرافیک و طراحی‌های خاص و جذاب
  • استفاده از نظرسنجی، مطالعات و مقالات تحقیقاتی معتبر
  • انتشار کتاب‌های الکترونیکی، پادکست و ویدئوهای جذاب و کاربردی

پس از انتشار مقالات و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، لینک‌سازی‌های درست و اصولی و روابط عمومی درست، به کاربران اعلام کنید که محتوایی خاص و جذاب دارید که استفاده از آن به رفع سوالات آن‌ها کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید به طور کامل با مفهوم بازاریابی محتوا آشنا شوید، با مراجعه به وبلاگ ابرآراز، مقاله کانتنت مارکتینگ چیست را مطالعه کنید.

4. نقش روابط عمومی در سئو off page چیست ؟

تا سال‌های گذشته، روابط عمومی (PR) و سئو، دورشته جدا از هم در نظر گرفته می‌شدند که هیچ ارتباطی باهم نداشتند. در سال‌های اخیر و با گسترده‌تر شدن مرزهای بازاریابی آنلاین، خطور میان این دو رشته از بین رفته و این دو رشته در کنار هم قرار گرفته‌اند.

روابط عمومی دیجیتال، یکی از راه‌های عالی و پربازده برای سئوکاران است که عموما از آن برای تبلیغ و روایت یک داستان عالی از دارایی‌های کسب‌وکار استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که به طور متوسط، کمپین‌های تبلیغاتی 10 تا 24 لینک  از هر لینک به دست می‌آورند. (البته این عدد کاملا وابسته به بزرگی برند و کمپین اجراشده دارد.)

یک کمپین روابط عمومی عالی می‌تواند نتایج زیر را در پی داشته باشد:

  • افزایش آگاهی از برند و نتایج جستجوی برند.
  • قراردادن کسب‌وکار دربرابر مخاطبان هدف و ترغیب آن‌ها به صحبت در مورد شما
  • هدایت ترافیک وارد شده به سایت را به بخش درست
  • معرفی برند شما به عنوان یک رهبر فکری در صنعتتان
  • ایجاد حس اعتماد در کاربران و در نتیجه بالا رفتن امکان خرید کاربران از سایت شما

5. منظور از سئوی محلی چیست ؟

با اینکه سئو محلی (local seo) به تنهایی یک رشته اختصاصی سئو است،‌ می‌توان آن را بخشی از سئو خارجی سایت دانست. در سئو محلی، موتورهای جستجو، نتایج را براساس موقعیت جغرافیایی کاربران نمایش می‌دهند. برای مثال، شما سرچ کرده‌اید شستشوی فرش. حال نتایجی که برای شما به نمایش در می‌آید، براساس موقعیت جغرافیایی شماست. به این نوع بهنیه سازی، local seo گفته می‌شود.

جدیدترین جستجوها نشان داده‌اند که در پاسخ 46٪ از تمامی جستجوهای گوگل، اطلاعات محلی به نمایش درمی‌آید. به عبارتی دیگر، از هر 5 کاربری که در گوگل جستجو می‌کند، 4 نفر آن‌ها به دنبال اطلاعات مبتنی بر موقعیت جغرافیایی هستند. پس اینکه بتوانید خود را در نتایج جستجوی محلی نشان دهید، چند قدم از رقبای خود، جلو افتاده‌اید.

6. تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو خارجی چیست ؟

نمی‌توان انکار کرد که در دنیای امروزی، ما در یک دنیای آنلاین اجتماعی برگ زندگی می‌کنیم. امروزه بیش از 93٪ کاربران به صورت روزانه از شبکه‌های اجتماعی برای کوچک‌ترین فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند. به طورکلی، شبکه‌های اجتماعی، نقش گسترده‌ای در استفاده از وب و جستجوی پاسخ سوالات ما دارند. حتی می‌توان اینگونه در نظر گرفت که پلتفرم‌های شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی، به نوعی موتور جستجو یا موتور پاسخگو تبدیل شده‌اند.

با اینحال، درنظر داشته باشید که شبکه‌های اجتماعی، عامل رتبه‌بندی مستقیم نیستند. حضور در شبکه‌های اجتماعی، شما را در برابر مشتریان بالقوه و کسانی قرار می‌دهد که به دنبال بهترین گزینه برای رفع نیازهایشان هستند. شما خود را به این جنس از کاربران نشان داده و در نهایت، می‌توانید آن‌ها را به سایت خود بکشانید.

مشتری می‌خواهد با نام تجاری شما آشنا شود؟ در مورد محصولات و خدمات شما سوال بپرسد؟ به عنوان اولین درگاه تماس، از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. برای اینکه کاربران را ترغیب کنید تا در شکه‌های اجتماعی با شما ارتباط بگیرند، باید در این کانال‌های ارتباطی، حضور فعال و موثر داشته باشید، ارتباط درست و حرفه‌ای برقرار کنید و در نهایت این کانال‌های ارتباطی را به عنوان روشی برای برندینگ درنظر بگیرید.

7. بررسی سئو خارجی با استفاده از انجمن‌ها

شاید از دیدن نام انجمن‌ها در این لیست تعجب کرده باشید؛ اگر بخواهیم برای کسانی که نمی‌دانند دلیل این امر را اعلام کنیم باید بگوییم که تا سال‌های گذشته، سئوکاران، انجمن‌ها را به عنوان مسیری می‌شناختند که لینک اسپم ایجاد می‌کردند. همین موضوع باعث شد که پس از مدتی، توجه سئوکاران به اینگونه سایت‌ها از بین برود.

این مشکل مطمئنا برای شما ایجاد می‌شود البته اگر از استراتژی درستی برای این کار استفاده نکرده باشید. اگر تاکنون از انجمن‌ها تنها برای لینک سازی استفاده می‌کردید، حال باید با رویکردی کاملا متفاوت وارد این سایت‌ها شده و تنها به عنوان مکانی برای ایجاد لینک به آن نگاه نکنید. شما می‌توانید در گفت‌وگوهای تخصصی مربوط به زمینه فعالیتتان وارد شده و خود را به عنوان یک متخصص معرفی کنید و در نهایت تلاش کنید تا جای ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهید تا شما را به عنوان یک منبع مطمئن بشناسند.

پس از مدتی که کاربران مشکلات خود را با دانش شما برطرف کردند، می‌توانند به راحتی، به مشتریان وفادار و همیشگی شما تبدیل شوند.

8. تاثیر اینفلوئنسر مارکتینگ بر سئو off page چیست ؟

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از بهترین روش‌ها برای بازاریابی و انجام سئو خارجی سایت است؛ البته اگر به درستی انجام شود. influencer marketing راهی فوق‌العاده برای ساخت برند، تقویت محتوا و دستیابی به مخاطبان جدید است.

با افرادی که به حوزه کاری شما نزدیک هستند، از محبوبیت بالایی برخوردارند و می‌توانند معرف درستی برای کسب‌وکار و برند شما باشند، همکاری کرده و تجارت خود را به مخاطبان این افراد معرفی کنید. اینستاگرام، توییتر، لینکدین و تیک تاک (بسته به نوع کسب‌وکار) می‌توانند بهترین گزینه‌های شما باشند.

9. تاثیر رویداد و Events بر سئوی آف پیج

برگزاری رویدادها یکی از استراتژی‌های بازاریابی است که تاثیر بالایی بر سئو خارجی شما دارد. امروزه بیش از هر زمان دیگری، رویدادها و همایش‌های آنلاین مورد توجه کاربران قرار می‌گیرند. از افراد فعال و موفق در زمینه فعالیتی خود دعوت کرده و Events جذابی با آن‌ها تشکیل دهید. با این کار، شما می‌توانید مخاطبان این دسته افراد را جذب کرده و ترافیک درستی را به سایت خود وارد کنید.

10. در سئو خارجی منظور از رپورتاژ آگهی چیست ؟

بسیاری از فعالان حوه سئو با این سوالواجهند که اصلا منظور از رپورتاژ یا پست مهمان در سئو خارجی چیست ؟ آیا واقعا ارزش آن به همان اندازه‌ای است که در مورد آن صحبت می‌شود؟

اول اینکه منظور از رپورتاژ، انتشار محتوایی از طرف شما و در مورد برند شما در وبسایت شخص دیگری با کاربران مرتبط است. ایا واقعا استفاده از رپورتاژ، تاثیر بالایی بر سئو سایت شما دارد؟ با قاطعیت بله! اما نتیجه‌ای که حاصل می‌شود به طور کامل وابسته به استراتژی، محتوا و سایت‌هایی است که از آن‌ها استفاده کرده‌اید.

شما با انتشار یک محتوای مناسب با عنوان رپورتاژ در یک سایت مرتبط، نام تجاری خود را به بخش عظیمی از مخاطبان هدف نشان داده و می‌توانید ترافیک هدفمند ایجاد کنید. هدف اصلی شما در زمان انتشار رپورتاژ، باید دستیابی به مخاطبان جدید، قرارگیری در برابر ترافیک مرتبط سایت‌های مطرح و برندینگ درست باشد. وقتی برای طراحی استراتژی، این اهداف را در سر داشته باشید، می‌توانید منتظر ارزش آفرینی برای برند خود نیز باشید.

11. آیا تولید پادکست تاثیری بر سئو خارجی دارد؟

در دنیای امروزی که کاربران دغدغه‌های متنوعی دارند و نمی‌توانند زمان زیادی را به خواندن مطالب طولانی و یا ویدیوهای مختلف اختصاص دهند، پادکست توانسته جایگاه خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین ابزارهای انتشار ویدیو پیدا کند. اگر خدمات آموزشی در اختیار کاربران قرار می‌دهید و یا قصد دارید سرمایه‌گذاری زیادی در وبلاگ انجام دهید، تولید و انتشار پادکست می‌تواند تاثیر بالایی در جذب ترافیک و مخاطبان هدفمند داشته باشد.

برخی از مهم‌ترین مزایای انتشار پادکست عبارتند از:

  • کسب مزیت رقابتی: از آنجایی که کسب‌وکارهای زیادی هنوز استفاده از پادکست را در استراتژی کاری خود قرار نداده‌اند، حضور شما در این عرصه می‌تواند برگ برنده باشد.
  • ایجاد ترافیک هدفمند: شما با اشتراک‌گذاری تخصص و دانش فنی خود، در جمع‌های مرتبط دیده شده و می‌توانید مخاطبان درستی را به سایت خود وارد کنید.

12. کامنت‌ها و نظرات کاربران

ایا می‌دانستید که 89٪ کاربران، پیش از اینکه خریدی را انجام دهند، قسمت نظرات و کامنت‌ها را بررسی می‌کنند؟ جایگاهی که شما در فضای آنلاین دارید، هیچگاه به اندازه امروز، اهمیت نداشته است. کاربرانی که نظرات مثبت خود را در قسمت کامنت به اشتراک می‌گذارند، به دیگران نشان می‌دهند که شما قابل اعتماد بوده و می‌توانید مشکل آ‌ن‌ها را برطرف کنید.

از طرفی دیگر، کامنت‌های مختلف سایت شما، به گوگل نشان می‌دهد که کاربران چه میزان برند شما را می‌شناسند و از خدمات و محصولاتتان رضایت دارند.

سخن پایانی

در پایان اینکه اطمینان حاصل کنید که استراتژی سئو خارجی مناسبی دارید که به درستی درحال شکل‌گیری است. مزایای سئو خارجی ، غیرقابل انکار است و اگر به دنبال فروش و سود آنلاین هستید، نمی‌توانید بدون یک استراتژی سئو آف پیج به اهداف خود برسید. اما همانطور که گفتیم، این کار، چیزی بسیار بیشتر از ساختن لینک‌های متعدد است. 

در این مقاله ما تلاش کردیم تا به این سوال پاسخ دهیم که سئو off page یا سئو خارجی چیست و در زمان طراحی یک استراتژی چه مواردی را باید در نظر داشت. اگر سوالی درخصوص موارد گفته شده و off page seo داشتید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم. علاوه بر این‌ها ما در اینستاگرام خود، جدیدترین و بهترین اخبار تکنولوژی را با شما به اشتراک می‌گذاریم؛ ما را در پیج اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

اینستاگرام ابرآراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا