سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

بازاریابی محتوایی چیست ؟ آشنایی کامل با کانتنت مارکتینگ

روش بازاریابی محتوایی چیست ؟ مهم‌ترین تاثیرات content marketing چیه ؟ بسیاری از ما که از سال های پیش وارد دنیای اینترنت شده‌ایم، وبلاگ‌های ایرانی را به یاد داریم. در آن سال‌ها وبلاگ نویسی در حد نگارش دل نوشته و خاطرات شخصی افراد بود و کمتر پیش می‌آمد تا به چیزی بیشتر از این تبدیل شود. اما امروزه داشتن یک وبلاگ معنای بسیار متفاوتی دارد و رقبا برای کنار زدن یکدیگر، سرمایه‌گذاری‌های عجیبی بر بلاگ سایتشان انجام می‌دهند.

در دنیای وب امروزی و از دید مشتریان، وقتی یک سایت، با انتشار محتوایی آموزنده و باکیفیت تلاش می‌کند به درستی به سوال مخاطبان پاسخ دهد، در ادامه محصولات باکیفیت‌تری نیز می‌تواند ارائه دهد. این امر، علاوه‌براینکه، ترافیک بیشتری را به آن سایت وارد می‌کند، احتمال بیشتری نیز وجود دارد تا یک کاربر ساده را به مشتری تبدیل کند.

به طور کلی، وقتی محتوایی را به صورت رایگان به اشتراک می‌گذارید، بسته به کیفیت محتوای خود در حال اعتماد سازی در ذهن مخاطب هستید. درواقع شما مطالبی را منتشر می‌کنید که نامربوط به حوزه فعالیتتان نیستند و کیفیت مطالب نوشته شده به کاربران نشان می‌دهد که شما چقدر در کار خود متخصص هستید. به ین عملیات که شما با استفاده از نوشته‌ها و قسمت وبلاگ خود، برندسازی کرده و مخاطبان هدف خود را جذب می‌کنید، بازاریابی محتوا دیجیتال گفته می‌شود. در این مقاله ما قصد داریم تا به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم که بازاریابی محتوایی چیست و مزایای به کارگیری content marketing شرح دهیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • کانتنت یعنی چه ؟
  • بازاریابی محتوایی چیست ؟
  • چرا بازاریابی محتوایی
  • دلیل اهمیت کانتنت مارکتینگ چیست ؟
  • روش بررسی میزان موفقیت در بازاریابی محتوایی چیه ؟
  • انواع بازاریابی محتوایی چیست ؟

موفقیت در فروشگاه آنلاین

سایت آنلاین فروشگاهی دارید؟ از سرعت آن ناراضی هستید؟ همانطور که می‌دانید یکی از جمله موارد متعددی که در سرعت سایت شما تاثیرگذارند، هاست، سرور و به طورکلی، میزبانی است که از آن استفاده می‌کنید. هاست ایران یا اروپا؟ این سوال، مهم‌ترین سوالی است که با آن مواجه می‌شوید. هرکدام از این دو هاست، ویژگی‌های مثبت و منفی مربوط به خود را دارند که در صورت استفاده از هر کدام از مزیت دیگری بی‌بهره خواهید ماند.

در همین راستا ما با ارائه‌ی هاست ایران و اروپا در یک پکیج با عنوان هاست سئو، شما را از تهیه‌ی هر نوع هاست و میزبان دیگری بی‌نیاز کرده‌ایم. اگر می‌خواهید درمورد این پکیج و مزایای خرید هاست سئو برای سایت خود بیشتر بدانید با مراجعه به وب سایت آبرآراز با مشاوران و متخصصان ما صحبت کنید.

کانتنت یعنی چه ؟

پیش از اینکه موضوع اصلی مقاله را آغاز کنیم و در این مورد توضیح دهیم که منظور از بازاریابی محتوا چیست ، لازم است تا بدانیم اصلا محتوا و کانتنت چیست و آیا به هر نوشته‌ای با هر خصوصیاتی کانتنت گفته می‌شود؟

کانتنت (Content) یا به زبان فارسی محتوا، یکی از اصلی‌ترین و پایه‌ترین مفاهیم بازاریابی است. این موضوع نباید چندان تعجب‌آور باشد؛ زیرا بدون محتوا، شما چیزی در اختیار ندارید که بتوانید بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو را روی آن انجام دهید. مطمئنا می‌دانید که شما با اطلاعاتی که به پست‌های سایت خود اضافه می‌کنید، به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا بررسی کنند ه شما شایسته چه جایگاهی در نتایج جستجو (SERP) هستید.

  • هر توییتی که می‌خوانید
  • هر برگه کاغذی که می‌خوانید
  • توضیحات محصولاتی که روزانه استفاده می‌کنید
  • و…

تمام این موارد، محتواهایی هستند که هر یک با هدفی خاص تولید شده‌اند. اگر بخواهیم تعریفی دقیق‌تر و ساده‌تر از کانتنت یا محتوا ارائه دهیم، باید عنوان کنیم که:

محتوا نه چیزی است که شما می‌نویسید تا رتبه خوبی بگیرید، نه اینفوگرافیک است و نه نمودار؛ بلکه محتوا هرچیزی است که می‌تواند پیغامی را مخاطب برساند. این پیغام هرچه می‌خواهد باشد.

بازاریابی محتوایی چیست ؟

content marketing به فارسی بازاریابی محتوایی به فرآیند جذب، درگیری و جلب رضایت مخاطبان یک بازار هدف گفته می‌شود. مشتریان ما می‌خواهند محتوای ارزشمند و کاربردی را از زبان و کانال‌های ارتباطی ما دریافت کنند. به منظور تاثیرگذاری بیشتر، این محتوا باید به‌گونه‌ای طبیعی به دست مخاطبان و مشتریان برسد نه اینکه برای آن‌ها ایجاد مزاحمت کند. در اینجاست که به‌کارگیری و آموزش کانتنت مارکتینگ به کمک ما می‌آید.

عموما آموزش بازاریابی محتوایی می‌تواند در موارد زیر کمک کننده ما باشد:

  • بهبود نرخ تبدیل
  • افزایش آگاهی از برند
  • افزایش فروش و درآمد
  • کسب اعتبار و جلب اعتماد کاربران

چرا بازاریابی محتوایی

در دنیای امروز، محتوا باید به‌طور طبیعی و بدون ایجاد مزاحمت به دست مخاطبان و مشتریان برسد. یعنی ما باید به‌گونه‌ای محتوای خودمان را در اختیار مخاطب یا مشتری قرار دهیم که او احساس کند خودش محتوای ما را پیدا کرده است و نسبت به آن احساس خوبی داشته باشد. این همان کاری است که بازاریابی محتوایی برای ما انجام می‌دهد و از تعریف کانتنت مارکتینگ برمی‌آید.

محتواهای تولید شده شما می‌تواند در فضاهایی مانند بلاگ، شبکه‌های اجتماعی، پادکست، انتشارات مطبوعاتی، نشریه‌های چاپی، اپلیکیشن‌ها و… منتشر شود. هدف ما از انتشار محتوا، می‌تواند مواردی مانند افزایش آگاهی از برند، درگیر کردن بیشتر مشتریان، افزایش فروش و وفاداری مشتریان باشد.

دلیل اهمیت کانتنت مارکتینگ چیست ؟

از جمله دلایل اهمیت بازاریابی محتوایی کاربردی این است که عملا بدون استفاده از محتوا و کانتنت ، بازاریابی شما ناقص خواهد بود. در بازاریابی ، شما از تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی، سئو و… استفاده می‌کنید تا با مخاطبان در ارتباط باشید و در مرحله بعدی، آن‌ها را به مشتری خود تبدیل کنید. بدون نوشته و محتوا عملا شما به هیچ کدام از این موارد نمی‌توانید دست یابید.

در این بخش می‌خواهیم شما را با مزایای بازاریابی محتوایی آشنا کنیم تا بدانید چرا نباید در دنیای امروزی از بازاریابی محتوایی دیجیتال غافل بمانیم. برخی از مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

  • ایجاد جامعه‌ای از کاربران برای برندمان
  • افزایش نرخ تبدیل و نرخ بازگشت سرمایه
  • بهبود سئو سایت و در نتیجه افزایش کلیک و فروش
  • برقراری ارتباط با مشتری به منظور افزایش وفاداری برند
  • آشنایی مخاطبان و مشتریان با خدمات و محصولاتی که ارايه می‌دهیم.
  • آشنایی کاربران با محصولات و اینکه استفاده از آن‌ها چه کمکی به حل مشکلات و چالش آن‌ها می‌کند.

روش بررسی میزان موفقیت در بازاریابی محتوایی چیه ؟

برای بررسی تاثیر بازاریابی محتوایی و میزان موفقیت آن، ابتدا باید معیارهایی را برای خود تعیین کنیم. این شاخص‌ها با نام KPI یا شاخص کلیدی عملکرد شناخته می‌شود. در نتیجه وابسته به اینکه شما چه اهدافی برای خود تعیین کرده‌اید، باید معیارهای متفاوتی را نیز در نظر بگیرید.

پیشنهاد ما به شما این است که برای دستیابی به بیشترین میزان موفیت بازاریابی محتوا در سئو ، به صورت ماهانه این معیارها را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید. شاخص‌هایی که در زمان بررسی استراتژی و برنامه بازاریابی محتوایی خود باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • منظور از بررسی تعداد بازدیدکننده‌های یونیک در بازاریابی محتوایی چیست ؟

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های میزان موفقیت بازاریابی محتوا در وبلاگ ، مجموع ترافیکی است که از صفحات موردنظر به سایت شما وارد می‌شود. بررسی دقیق تعداد بازدیدکنندگان به شما نشان می‌دهد که چقدر در پروسه ساخت قیف بازاریابی محتوایی خود درست عمل کرده‌اید. همچنین حتما در نظر بگیرید که چه چیزهایی استراتژی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • تاثیر بررسی منبع ترافیک در محتوای بازاریابی چیست ؟

چه چیزهایی ترافیک ارگانیک شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟ پاسخ این سوال به تنهایی نشان می‌دهد که آیا در بازاریابی محتوای دیجیتال خود موفق عمل کرده‌اید یا خیر. با بررسی این KPI محتوا، متوجه می‌شوید که بهترین کانال جذب مخاطب شما کدام است و در کدام بخش‌ها ضعف دارید.

  • تعداد پست‌های وبلاگ

منظور از تعداد پست ‌ها در موفقیت content marketing یعنی چه ؟ تعداد پست‌هایی که شما در وبلاگ خود منتشر کرده‌اید، یکی از ساده‌ترین و قابل اندازه‌گیری‌ترین راه‌های سنجش بازاریابی استراتژی محتوا است. این KPI کمک می‌کند تا رابطه میان تعداد پست‌ها و میزان لید و ترافیک سایت را بهتر ارزیابی کنید.

  • منظور از بررسی نرخ تبدیل در کانتنت مارکتینگ چیست ؟

چند درصد از بازدیدکنندگان شما به لید تبدیل می‌شوند؟ چند درصد از لیدها به مشتری وفادار برند شما تبدیل می‌شوند؟ بررسی این نرخ تبدیل‌ها کمک می‌کند تا در نهایت، سایتی سرشار از محتواهای بهینه داشته باشید که ترافیک سایت را افزایش می‌دهند.

  • تعداد بازدید با دستگاه‌های مختلف

بازاریابی محتوایی در رسانه های اجتماعی تاثیر بسیار زیادی در افزایش ترافیک سایت شما دارد. شما باید بپذیرید که بخش زیادی از کاربران، شما را از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام جستجو کرده و با دستگاه‌هایی مانند تبلت و موبایل به شما دسترسی یپدا می‌کنند.

بررسی کنید که چند درصد از کاربران، شما را با دستگاه‌هایی غیر از کامپیوتر می‌بینند و براساس این آمار، طراحی سایت خود را بهینه کنید.

  • زمان سپری‌شده در صفحه (Time on page)

از کجا بفهمیم که استراتژی استفاده شده و تاریخچه بازاریابی محتوایی ما مفید بوده است؟ بهترین روش برای پاسخ به این سوال، بررسی میزان زمانی است که کاربران در صفحات مختلف می‌گذرانند. هرچه مخاطب زمان بیشتری را در یک صفحه بماند، احتمالا محتوای مناسب‌تری داشته‌اید.

  • میزان اسکرول کردن

میزان اسکرول کردن یک صفحه، یکی از معیارهای مهم برای خزنده‌های گوگل است. اسکرول کردن نشان مي‌دهد که چه میزان از محتوای شما توسط مخاطب خوانده می‌شود. پس اگر محتوایی طولانی دارید، باید محتوایی باشد که ارزش ایکرول کردن داشته باشد.

  • نرخ پرش (Bounce Rate) در بازاریابی محتوا یعنی چی ؟

نرخ پرش یا bounce rate چیست؟ منظور درصدی از بازدیدکنندگان است که صفحه‌ای را باز می‌کنند و سپس آن را می‌بندند. هرچه این درصد بالاتر باشد، یعنی شما نتوانسته‌اید به مخاطب دلیلی بدهید که در سایت شما بمانند.

انواع بازاریابی محتوایی چیست ؟

تا به اینجا توضیح دادیم که بازاریابی محتوایی یعنی چه و از کجا بفهمیم که عملکرد درستی داریم یا خیر. در این بخش، می‌خواهیم بررسی کنیم که انواع بازاریابی محتوا کدامند و همراه با یک مثال بازاریابی محتوایی نحوه‌ی به‌کارگیری آن را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

  • بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی

در دنیای کنونی روزبه‌روز به تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی اضافه می‌شود و به همین دلیل بازاریابی محتوا شبکه های اجتماعی از اهمیت بالایی برخودار است. بسیاری از کسب وکارها با درک اهمیت این موضوع تلاش کرده‌اند تا با پیگیری یک استراتژی بازاریابی محتوا در اینستاگرام به عنوان پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در میان ایرانیان، مخاطب هدف خود را پیدا کنند. اگر نمی‌خواهید از چرخه جذب مخاطب عقب بمانید، از رسانه‌های پرکاربرد برای انتشار محتوا، جذب و درگیر کردن مخاطبانتان استفاده کنید.

  • بازاریابی محتوا در وبلاگ

برخلاف بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی ، وبلاگ یکی از رسانه‌هایی است که مالکیت و اداره آن به طور کامل در اختیار خودمان است. پس باید از تمام خلاقیت و دانش خودمان در وبلاگ استفاده کنیم تا بتوانیم تمام نکات بازاریابی محتوایی را به طور کامل پیاده سازی کنیم.

از جمله مزایایی که گسترش وبلاگ در اختیار شما قرار می‌دهد، عبارت است از:

  • انتشار اطلاعات کامل و جامعی در مورد خدمات و محصولاتمان
  • تبلیغ و ترویج سایر محتواها، خدمات و یا محصولات دیگر خودمان
  • هدایت کاربران از شبکه‌های اجتماعی به وبلاگ و از آنجا به صفحه محصول
  • امکان اشتراک‌گذاری محتواها در دیگر بسترهای اجتماعی به منظور افزایش بازدیدها

اگر می‌خواهید بدانید با تولید محتوا، به رشد کسب‌وکارتان کمک کنید، باید از روش‌های مناسبی در این راه استفاده کنید. به همین منظور ما در مقاله‌ای دیگر بهترین روش‌های تولید یک محتوای مناسب را به شما توضیح داده‌ایم. اگر می‌خواهید با این ابزارها آشنا شوید، با مراجعه به وبلاگ ابرآراز، مقاله‌ی بهترین ابزارهای تولید محتوا را مطالعه کنید.

  • بازاریابی محتوایی در ویدیو

منظور از ساخت ویدیو برای انجام بازاریابی محتوایی چیست ؟ براساس تحقیقات انجام شده، 69٪ کاربران ترجیح می‌دهند اطلاعات موردنظر خود را از طریق ویدیو دریافت کنند. انتشار ویدیوهایی به منظور ارتباط با مخاطب توسط هر برند، ویدیو مارکتینگ گفته می‌شود که در کنار برقراری ارتباطی درست با مخاطب، می‌تواند نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه را چندین برابر کند.

همین موضوع است که یوتیوب را به یکی از محبوب‌ترین رسانه‌های دنیای امروز دیجیتال تبدیل کرده است. چون هم کاربران بیشتری از آن استفاده می‌کنند و هم کسب‌وکارها از آن به‌عنوان یکی از ابزارهای خود برای معرفی استفاده می‌کنند.

  • بازاریابی محتوا پادکست

در سال‌های اخیر، پادکست با استقبال زیادی از سمت کاربران مواجه شده و روزبه‌روز هم به تعداد مخاطبان آن اضافه می‌شود. همین موضوع سبب شده تا کسب‌وکار تلاش کنند با بازاریابی محتوا پادکست ، ترافیک بیشتری را به سمت خود جذب کنند.

سخن پایانی

در این مقاله ما تلاش کردیم تا تمام جوانب یک بازاریابی محتوا موفق را بررسی کرده و به این سوال پاسخ دهیم که منظور از بازاریابی محتوایی چیست . نکته‌ای که نباید از یاد ببرید این است که شما بدون داشتن یک استراتژی محتوایی درست، موفقیتی هم در بازاریابی استراتژی محتوا نخواهید داشت.

بازاریابی و جذب مشتری همانطور که دریافتید، نیاز به وقت، انرژی و مطالعه‌ی زیادی دارد. پس اگر می‌خواهید در مسیر بازاریابی به بهترین نتیجه برسید، وقت اضافی ندارید تا در مسیر دیگری صرف کنید.

ما در این مرحله به کمک شما می‌آییم تا بتوانید تنها بر روی کسب‌وکار خود تمرکز کنید و آن را توسعه دهید؛ بردن به محیط عملیات، نگهداری و توسعه در محیط عملیات را به ما بسپارید. شعار ما در سرویس DevOps as a Service یا همان SRE Team ابرآراز این است که تنها به توسعه کسب‌و‌کار خود فکر کنید و تمامی نگرانی‌های زیرساختی را به ما واگذار کنید. پیشنهاد می‌کنیم به وب سایت ما سر بزنید و از خدمات دواپس ما استفاده کنید. در صورت تمایل نیز می‌توانید با شماره 86084594-021 تماس بگیرید.

اگر همچنان هر سوالی در مورد اصول بازاریابی محتوایی دارید، در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما باشیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا