همه

دیتابیس ابری DBaaS چیست ؟ مزایا و معایب دیتابیس مجازی

دیتابیس ابری DBaaS چیست ؟ در سال‌های گذشته، تکنولوژی‌های ابری با استقبال زیادی روبه‌رو شده و روزبه‌روز به تعداد آنها افزوده می‌شود. یکی از نمونه‌های این تکنولوژی، سرویس دیتابیس ابری ( دیتابیس مجازی ) است که در این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با مهوم، مزایا و معایب آن آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید. 

[box type=”info” align=”alignright” class=”” width=””]ابرآراز یکی از ارائه‌دهندگان برتر تکنولوژي‌های ابری است که با رعایت استانداردهای بین‌المللی در ارائه خدمات میزبانی وب سایت، تلاش می‌کند تا رضایت مشتریان خود را به بهترین شکل ممکن حفظ کند. اگر قصد خرید زیرساخت رایانش ابری دارید، ابرآراز می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبسایت ما از خدمات پیشتیبانی 24 ساعته و رایگان توسط متخصصین دواپس و پشتیبانی ما بهره‌مند شوید.[/box]

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • Database یا پایگاه داده چیست؟
  • دیتابیس ابری DBaaS چیست ؟
  • DBaaS مخفف چیست ؟
  • انواع دیتابیس ابری
  • مزایای پایگاه داده ابری
  • معایب دیتابیس مجازی
  • راهنمای خرید دیتابیس ابری DBaaS 

Database یا پایگاه داده چیست؟

پیش از اینکه در این مورد صحبت کنیم که منظور از دیتابیس ابری چیست و با مزایا و معایب استفاده از آن آشنا شویم، نیاز است تا در ابتدا بدانید که دیتابیس چه معنایی دارد. بررای درک درست مفهوم پایگاه داده این مثال را در نظر بگیرید. در نظر بگیرید در اتاقتان کمدی وجود ندارد و شما مجبورید در میان انبوهی از وسایل و لباس راه بروید.

مطمئنا در این صورت برای بیرون رفتن، کارکردن، درس خواندن و… به مشکل می‌خورید. برای رهایی از چنین شرایطی شما تصمیم می‌گیرید کمدی تهیه کنید تا به راحتی از هر لباسی که می‌خواهید استفاده کنید. پایگاه داده یا دیتابیس نیز چیزی شبیه به همین کمد درون اتاقتان است. لباس‌هایی که در این کمد قرار میگیرند نیز حکم داده (data) را دارند.

تعاریفی که عنوان کردیم تنها برای درک درست مفهوم دیتابیس بوده است اما اگر می‌خواهید با مزایا و معایب پایگاه داده به طورکامل آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه مقاله database دیتابیس چیست از تمامی نکاتی که در این مورد وجود دارد، اطلاع یابید.

دیتابیس ابری DBaaS چیست ؟

پایگاه داده ابری یا دیتابیس ابری یک رویکرد مبتنی بر ابر (cloud) است که برای مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پایگاه داده ابری به کاربران امکان می‌دهد از طریق شبکه به آنها دسترسی داشته باشند و این مورد آن را به مناسب‌ترین تکنولوژی برای ذخیره داده‌های بسیار حجیم تبدیل کرده است.

DBaaS که با نام دیتابیس مجازی نیز شناخته می‌شود، یک مدل سرویس رایانش ابری است که بدون نیاز به راه‌اندازی سخت‌افزار فیزیکی، نصب نرم‌افزار یا پیکربندی برای عملکرد، امکان دسترسی به پایگاه داده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نکته‌ی مثبت در مورد پایگاه داده ابری این است که تمامی وظایف اداری و نگهداری آن توسط ارائه‌دهنده خدمات انجام می‌شود. البته اگر مشتری بخواهد کنترل بیشتری روی پایگاه داده خود داشته باشد، می‌تواند آن را از ارائه‌دهنده درخواست کند. 

DBaaS مخفف چیست ؟

دریافتید که دیتابیس ابری DBaaS چیست و چه کاربردی دارد؟ این مفهوم که مخففی از عبارت Database as a Service است به عنوان یک رایانش ابری برای مدیریت و ذخیره داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر رایانش ابری به سه حوزه زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS)، پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS) و نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) تقسیم شود، دیتابیس به عنوان یک سرویس ( DBaaS ) می‌تواند به منطقه PaaS اختصاص یابد.

پایگاه داده به عنوان سرویس ،در مکان‌های مختلفی توزیع می‌شود تا در هر زمان و مکانی که کاربر به آنها نیاز داشت بتواند به داده‌های خود دسترسی داشته باشد.

انواع دیتابیس ابری DBaaS چیست ؟

ارائه‌دهندگان دیتابیس رایانش ابری ، این سرویس را در سه دسته‌بندی مختلف قرار می‌دهند. این سه دسته عبارتند از:

  • دیتابیس منطقی
  • دیتابیس غیر منطقی
  • ماشین مجازی که یک نرم افزار دیتابیس بصورت محلی بر روی آن نصب شده است.

مزایای پایگاه داده ابری چیست ؟

استفاده از پایگاه داده ابر ی به عنوان یک سرویس مزایای زیادی را به همراه دارد که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

صرفه جویی در هزینه

نیازی نیس که شرکت‌ها برای راه‌اندازی و مدیریت دیتاسنترها هزینه زیادی را صرف کنند. اگر به دنبال تطبیق سرویس‌های ابری هستید، نیازی نیست هزینه زیادی را برای ساخت زیرساخت سیستم دیتابیس خود صرف کنید. شما می‌توانید به راحتی از دیتابیس ابری ( DBaaS ) استفاده کنید.

منظور از مقیاس‌پذیری بالا و پایین در دیتابیس ابری DBaaS چیست ؟

هر زمانی که نیاز بود می‌توانید به‌سرعت و به‌راحتی ظرفیت ذخیره‌سازی و محاسباتی خود را افزایش دهید. همچنین می‌توانید کلاستر دیتابیس مجازی خود را در زمان‌هایی که نیزا چندانی به آن ندارید کاهش دهید تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

مدیریت ساده‌تر و کم هزینه‌تر

یکی از مهم‌ترین مزایای دیتابیس مجازی چیست ؟ این سرویس به دلیل اینکه به صورت یک سرویس آماده در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، برای استفاده از آن نیازی به نصب نرم‌افزار برروی سیستم‌ها نیست. این موضوع به کاربران شما امکان می‌دهد تا زمان خود را برای فعالیت دیگری صرف کنند.

امنیت در پایگاه داده ابری

امنیت در پایگاه داده های ابری عموما توسط ارائه‌دهندگان این سرویس تامین می‌گردد. برخی از موارد امنیتی که این شرکت‌ها موظفند تامین کنند عبارتند از:

  • دسترسی یکپارچه
  • کنترل‌های مدیریت هویت
  • رمزگذاری پیش‌فرض داده‌ها در حین انتقال
  • رمزگذاری پیش‌فرض داده‌ها در حالت استراحت

منظور از کاهش ریسک در دیتابیس ابری DBaaS چیست ؟

پیشنهادات DBaaS از ارائه‌دهندگان اصلی ابر معمولاً شامل یک توافق‌نامه سطح سرویس (SLA) می‌شود که مقدار مشخصی از زمان کار را تضمین می‌کند. در صورت بعید بودن که ارائه‌دهنده شما الزامات مندرج در SLA را برآورده نمی‌کند، هر گونه خرابی اضافی را که تجربه می‌کنید جبران می‌شود.

معایب سرویس دیتابیس ابری چیست ؟

یکی از معایب پایگاه داده ابری این است که شما باید در مقابل هرگونه استفاده از دیتابیس هزینه پرداخت کنید. هر زمان که داده‌ای منتقل می‌شود،‌ شما باید هزینه پرداخت کنید و به همین دلیل اگر ترافیک شما بالا برود باید هزینه هنگفتی پرداخت کنید. 

مورد دیگر این است که اگر بخواهید سرویس دهنده خود را تغییر دهید، روند انتقال داده‌ها به سرویسی دیگر با مشکل مواجه می‌شود. دلیل این امر این است که هر ارائه‌دهنده‌ای روش مربوط به خود را دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در زمان انتخاب سرویس‌دهنده، تمامی موارد را مورد بررسی قرار دهید.

نحوه انتخاب دیتابیس ابری DBaaS چیست ؟

همانطور که گفتیم انتخاب سرویس‌دهنده از اهمیت بالایی برخوردار است و باید موارد مختلفی را مورد بررسی قرار دهید تا در نهایت بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. بدین شکل احتمالا دیگر نیازی به تغییر دیتابیس رایانش ابری نخواهید داشت.

  • حجم و اندازه داده‌ها

ارائه‌دهندگان DBaaS ، ظرفیت متفاوتی را برای مرتب سازی داده‌ها در دیتابیس دارند. از آنجایی که مسئله حجم دیتابیس از اهمیت بالایی برخوردار است، شما باید اطمینان حاصل کنید که میزان حجم داده ذخیره شده در دیتابیس چقدر است. به عنوان مثال در آمازون، به کاربران اجازه داده می‌شود که 1 ترابایت در دیتابیس ذخیره کنند.

پس در زمان تهیه پایگاه داده به عنوان سرویس حتما به یان موضوع توجه کنید که شما تا چه میزان مجاز هستید تا از فضای ذخیره‌سازی استفاده کنید.

  • اهمیت پشتیبان‌گیری از داده‌ها

به طورکال بررسی کنید که سرویس‌دهنده با چه روشی از داده‌های ما پشتیبان تهیه می‌کند و چه برنامه‌ای برای Disaster Recover دارد.

  • قابلیت انتقال ارائه‌‌دهنده دیتابیس ابری DBaaS 

دیتابیس ابری باید به راحتی قابل انتقال باشد. تصور کنید، شرکتی که از آن دیتابیس مجازی تهیه کرده‌اید، از کسب‌وکار خود خارج می‌شود. در این صورت، ممکن است اطلاعات و داده‌های شما از بین بروند. برای جلوگیری از چنین شرایطی باید از سرویس‌دهنده‌ای خدمات دریافت کنید که قوانین حفظ داده‌ها و اطلاعات شما را در برنامه‌های خود قرار داده است تا در شرایط مشابه بتوانید بدون هیچ مشکلی داده‌هایتان را به سرویس‌دهنده دیگری منتقل کنید.

  • قابلیت پیکربندی

همانطور که گفتیم عملیات پیکربندی دیتابیس ابری توسط سرویس‌دهنده انجام می‌شوند. بنابراین شما کار زیادی برای این عملیات نمی‌توانید انجام دهید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما ارائه‌دهنده‌ای را انتخاب کنید که از نظر فنی کامل و مسلط باشد و نیازی نباشد شما برای انجام عملیات‌های گوناگون نگرانی داشته باشید.

  • منظور از دسترسی بالای دیتابیس ابری DBaaS چیست ؟

همانطور که می‌دانید نوع دیتابیس‌ها کاملا متاوت است و به همان نسبت مکانیزم دسترسی به دیتابیس نیز کاملا متفاوت است. اولین روش دسترسی، روش ارائه‌شده توسط RDBMS است که آن را به واسطه استانداردهای درایور های صنعتی چون Java Database Connectivity عرضه کرده است. این درایو به اتصالات خارجی اجازه می‌دهد از طریق استاندارد به داده‌ها دسترسی پیدا کنند.

روش دیگر، استفاده از واسطه‌ها یا پروتکل‌هایی مانند SOAP است که از HTTTP و تعاریف جدیدی از API استفاده می‌کند.

  • امنیت ، یکپاچگی و مکان ذخیره داده ها

امنیت داده‌ها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ذخیره سازی ابری است. این که امینت به چه شکلی تامین شود، تماما وابسته به روش‌های رمزنگاری و مکان‌های ذخیره داده‌هاست. در این روش، داده در مکان‌های مختلف و در دستاسنترهای متفاوتی ذخیره می‌شود، به همین دلیل باید از اطمینان داشته باشید که داده‌ها به درستی مدیریت می‌شوند.

در این مقاله ما تلاش کردیم تا به طور کامل توضیح دهیم که دیتابیس ابری DBaaS چیست و در زمان تهیه آن باید به چه مواردی توجه کرد. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا