سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

آشنایی با مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و سرور ابری

سرور مجازی چیست؟ سرور ابری چیست؟ هر کدام از این سرویس‌ها چه کاربردی دارند؟ تفاوت سرور مجازی و سرور ابری چیست؟ در زمان خرید زیرساخت مورنظر برای سایتتان، یکی از مواردی که ممکن است همواره با آن مواجه شوید، این است که به درستی با انواع سرور، کارایی و تفاوت آنها با یکدیگر آشنایی ندارید. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که انتخاب سرویس مناسب برای سایت کمک می‌کند تا روند پیشرفت فروش اینترنتی شما به شکل موثری افزایش یابد.

آشنایی با تفاوت سرور ابری و سرور مجازی یکی از موارد مهم و اساسی برای تضمین موفقیت شما در دنیای وب است. ما در این مقاله تلاش مي‌کنیم تا به طور کامل شما را با تفاوت این دو سرویس آشنا کنیم و نشان دهیم که کسب‌وکار شما به کدام یک از این دو نیاز دارد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

مقاله مرتبط: بهترین سرور های ماین کرافت

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری به زبان ساده

به ساده‌ترین شکل، مهم‌ترین موردی که تفاوت سرور مجازی با سرور ابری را رقم می‌زند، نحوه استقرار و مدیریت هر سرور است. در عین حال که این دو سرویس، از نظر تنظیمات عملکردی شبیه به یکدیگر دارند. سرور مجازی (VPS) بر روی سرور مجازی واحد میزبانی می‌شود. در مقابل اما سرور ابری، بر روی یک پارتیشن مجازی متشکل از چندین سرور فیزیکی برای حداکثر مقیاس پذیری و در دسترس بودن بالا قرار دارد. بیایید پیش از اینکه به طور شفاف‌تر فرق سرور مجازی و سرور ابری را بیان کنیم توضیحی در مورد سرور مجازی یا سرور ابری را بررسی کنیم.

(cloud server) سرور ابری چیست؟

یکی از پایه‌های اصلی درک فرق سرور ابری و سرور مجازی ، آشنایی با مفهوم سرور ابری و سرور مجازی است. سرور ابری، سروری محاسباتی و مجازی سازی شده است که منابع آن از راه دور از طریق شبکه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. به عبارتی دیگر، سرور ابری یک منبع سرور متمرکز و ادغام شده است که از طریق یک شبکه (معمولاً اینترنت) ارائه می‌شود.

البته لازم به ذکر است که در صورت تقاضا توسط چندین کاربر نیز قابل دسترسی است. سرورهای ابری می‌توانند تمام عملکردهای یک سرور فیزیکی را انجام دهند و قدرت پردازش، ذخیره سازی و برنامه‌های کاربردی را ارائه دهند. سرورهای ابری می‌توانند در هر نقطه از جهان قرار داشته باشند و خدمات را از راه دور و از طریق یک محیط محاسبات ابری ارائه دهند.

وقتی گفته می‌شود یک منبع محاسباتی “در فضای ابری” است، بدین معناست که از طریق شبکه‌ای مانند اینترنت تحویل داده می‌شود، نه اینکه در محل قرار گرفته و مستقیماً به آن دسترسی دارید. سرور ابری یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های یک منبع رایانش ابری به همراه ذخیره‌سازی ابری، پایگاه‌های داده، شبکه و نرم‌افزار است.

اگر شما هم از آن دست کاربرانی هستید که می‌خواهید سرور ابری خریداری کنید و بدون هیچ مشکلی در فضای وب و اینترنت فعالیت داشته باشید، به سایت ابرآراز مراجعه کنید. شما پس از خرید سرور ابری ارزان آراز کلود می‌توانید از مشاوره و پشتیبانی 24 ساعته و رایگان ما بهره ببرید.

مزایای سرورهای ابری

درک تفاوت سرور مجازی و سرور ابری نیازمند آن است که شما در ابتدا درک درستی نسبت به هرکدام از این سرورها و مزایای آنها برسید. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم تا مزایای استفاده از سرور های ابری را با هم بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

استفاده از سرور ابری به نیازهای سازمان و کاربرد خاص و نیازهای حجم کاری آن بستگی دارد. برخی از مزایای بالقوه عبارتند از:

  • راحتی در استفاده

سرور ابری به راحتی قابل تهیه و راه‌اندازی است. با استفاده از این سرویس شما دیگر نگرانی بابت نصب، نگهداری یا سایر وظایفی که با داشتن یک سرور فیزیکی بردوش شماست، ندارید.

  • جهانی شدن سرورهای ابری عمومی

با یک مرکز داده متمرکز سنتی، ادمین‌ها همچنان می‌توانند به بارهای کاری در سطح جهانی دسترسی داشته باشند. با اینحال، تأخیر و اختلالات شبکه می‌تواند عملکرد را برای کاربرانی که از نظر جغرافیایی دور هستند کاهش دهد. با افزایش سیستم‌های ابری مناطق مختلف جهانی، سازمان‌ها می‌توانند از دسترسی سریع‌تر و اغلب مطمئن‌تر بهره ببرند.

  • pay as you go بودن سرور ابری

در مقایسه با یک سرور فیزیکی و هزینه‌های نگهداری آن، سرور ابری می‌تواند یک گزینه‌ی مناسب باشد. استفاده از این سرویس می‌تواند برای فعالیت‌های موقت مانند توسعه و آزمایش نرم افزار و همچنین برای بارهای کاری که در آن منابع نیاز به افزایش یا کاهش بر اساس تقاضا دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

اگر می‌خواهید در مورد سرور ابری و مزایای استفاده از آن بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی سرور ابری چیست را در وبلاگ ابرآراز از دست ندهید.

منظور از سرور مجازی چیست؟

VPS که در زبان فارسی با نام سرور مجازی شناخته می‌شود، منابع نرم افزاری و سخت افزاری را با سایر سیستم‌عامل‌ها به اشتراک می‌گذارد. از جمله مزایای سرور مجازی می‌توان به منابع کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر آن به دلیل استفاده از فناوری مجازی سازی اشاره کرد.

معمولاً یک سرور مجازی در یک مرکز داده خارج از سایت قرار دارد و منابع آن توسط چندین کاربر به اشتراک گذاشته می‌شود که هر کدام بر روی آن کنترل دارند. به عبارت ساده، تبدیل یک سرور فیزیکی واحد به چندین ماشین مجازی است که هر کدام یک سیستم عامل متفاوت را اجرا می‌کنند.

برای کاربران، یک سرور مجازی از نظر عملکرد مشابه یک سرور فیزیکی است. چندین سرور مجازی را می‌توان بر روی یک سرور فلزی خالی پیاده سازی کرد که هر کدام دارای سیستم عامل، تأمین مستقل و نرم افزار خاص خود هستند. سرور ماشین مجازی از زیرساخت مجازی، نرم افزار مجازی سازی استفاده کرده و منابع کامپیوتری یک سرور فیزیکی را برای ایجاد یک محیط مجازی خلاصه می‌کند.

اگر می‌خواهید در مورد سرور ابری و کربردهای آن بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی سرور مجازی VPS چیست را مطالعه نمایید.

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری

حال که با تعریف هرکدام از این سرویس‌ها به طورکامل آشنا شدید، لازم مي‌دانیم تا به طور کامل شما را با تفاوت سرور ابری با سرور مجازی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

  • مقیاس پذیری

بزرگ‌ترین فرق سرور ابری با سرور مجازی این است که سرور مجازی نمی‌تواند مقیاس پذیری مناسبی را در اختیار کاربران خود قرار دهد. درمقابل اما سرور ابری به شما امکان می‌دهد تا متناسب با نیازتان منابع خود را نیز افزایش دهید. این امکان به شما کمک می‌کند تا در زمان برخورداری از ترافیک بالا منابع را افزایش داده و در سایر مواقع، منابع را کاهش دهید.

در این شرایط، بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد، می‌توانید رم، پهنای باند و منابع محاسباتی را به صورت خودکار افزایش دهید.

  • تفاوت سرور مجازی و سرور ابری ؛ در دسترس بودن

سرور ابری دسترسی بالایی دارد؛ به همین دلیل احتمال نابودی،‌ پاک شدن همیشگی اطلاعات و قطعی به دلیل خرابی سرور بسیار کم است.در سرور ابری، اطلاعات شما به طور همزمان برروی چندین سرور ذخیره می‌شود، به همین دلیل زمانیکه یک سرور از کار می‌افتد، بار یک سرور را با سایر سرورهای متصل در زیرساخت به اشتراک گذاشته می‌شود.

البته این موضوه در مورد VPS صدق نمی کند، زیرا شما فقط نرم افزار مجازی سازی را روی Hypervisor دارید که می تواند باعث خرابی شود. cloud  دارای چندین سرور هست که با Hypervisor برای مدیریت ماشین‌های مجازی در حال اجرا استفاده می شود.

  • زیرساخت سفارشی

در حالی که هر ارائه دهنده خوب حداقل نوعی سفارشی سازی را در VPS خود ارائه می دهد، سرورهای ابری در سطح دیگری قرار دارند. از میان صدها الگوی سیستم عامل و برنامه انتخاب کنید یا الگوی خود را ایجاد کنید. دقیقاً میزان فضای ذخیره‌سازی مورد نظر خود را تعیین کنید و تنظیمات ذخیره‌سازی لایه‌ای را با چندین SAN در هر ابر ایجاد کنید. افزونه هایی مانند متعادل کننده بار خودکار و فایروال ضد جعل را فقط برای نام بردن چند ابزار و چارچوب قابل تنظیم بیشتر اضافه کنید.

  • فرق سرور مجازی با سرور ابری در دسترسی

Cloud VPS برای دسترسی از خارج از شبکه اداری بهتر است در حالی که مجازی‌سازی فقط برای دسترسی از دفتر است. محیط ابری از طریق URL قابل دسترسی است، بنابراین می توان در خارج از محل کار (بسته به مجوز) به آن دسترسی داشت.

  •  

رایانش ابری بر روی IaaS (زیرساخت به عنوان سرویس) کار می‌کند در حالی که مجازی سازی بر اساس SaaS (نرم افزار به عنوان سرویس) است.

اگر می‌خواهید بدانید که معنی IaaS چیست و منظور از SaaS چیست ، به وبلاگ ابرآراز سر بزنید.

  • تفاوت سرور مجازی و سرور ابری ؛ تفاوت در ظرفیت ذخیره سازی

ظرفیت ذخیره سازی در سرور ابری نامحدود است؛ بدین معنا که شما می‌توانید هر میزان داده‌ای که در نظر دارید را در آن ذخیره کنید. در مقابل اما ذخیره سازی داده‌ها در مجازی سازی وابسته به ظرفیت فیزیکی سرور است.

  • تفاوت در پایداری سرورها

یک VPS بر روی یک سرور فیزیکی واحد میزبانی می شود، در حالی که یک سرور ابری روی یک پارتیشن مجازی متشکل از چندین سرور فیزیکی برای حداکثر مقیاس پذیری و در دسترس بودن بالا قرار دارد.

خرابی یک ماشین بر عملکرد کلی سرور ابری تأثیر نمی‌گذارد. در مقابل اما در سرور مجازی ، خرابی یک قسمت می‌تواند صدها دستگاه مجازی را تحت تأثیر قرار دهد. البته این درصورتی است که اگر سخت افزار و ماشین فیزیکی در دسترسی بالا پیکربندی نشده باشد.

سخن پایانی

سوالی که پیش می‌آید این است که کسب‌وکار شما به کدام یک از این سرویس‌ها نیاز دارد؟ پاسخ به این سوال تماما وابسته به نیاز و بودجه‌ای است که در نظر گرفته‌اید. با مام این تفاصیل ممکن است شما به مزایای استفاده از سرور ابری نیازی نداشته باشید و سرور مجازی به راحتی نیاز شما را برطرف نماید. اگر نمی‌دانید کدام یک از این سرویس‌ها می‌تواند برای شما مناسب‌تر باشد، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان و مشاوران مربوطه‌ی ما با شماره‌ی 86084594-021 تماس گرفته و یا از طریق پنل ابرآراز اقدام نمایید.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به درستی به تمامی سوالات شما مبنی بر اینکه تفاوت سرور مجازی و سرور ابری چیست توضیح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. با ما در اینستاگرام ابرآراز همراه باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا