سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
آموزشیبازاریابی آنلاینسئوهمه

هیت مپ چیست ؟ آشنایی با کاربردهای نقشه حرارتی برای سایت

هیت مپ چیست ؟ مهم‌ترین مزایای نقشه حرارتی چیست ؟ آیا استفاده از heat map نتیجه‌ای برای سایت ما دارد؟ نقشه حرارتی یا هیت مپ یکی از ابزارهای مهم و کلیدی است که برای شناخت تعامل کاربران با سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به زبانی ساده‌تر زمانی که قصد دارید درک کنید که چه بخش‌هایی از سایتتان کاربران را آزار مي‌دهد و چه بخش‌های برای آن‌ها مفید است، باید از نقشه حرارتی استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم تا به‌طور کامل به این سوال پاسخ دهیم که منظور از هیت مپ یعنی چه و پس از آن، بهترین این ابزار را معرفی کنیم؛ با ما همراه باشید.

در کنار تمام مواردی که در موفقیت کسب‌وکار شما تاثیرگذارند، استفاده از زیرساخت مناسب، تاثیری دوچندان دارد. به همین دلیل در زمان انتخاب میزبان باید تمام موارد قابل اهمیت را مورد بررسی قرار دهید. یکی از بهترین انتخاب‌های شما برای خرید سرور مجازی اروپا ، ابرآراز خواهد بود. شما با خرید این سرویس، علاوه‌بر کاهش چشمگیر هزینه‌های خود در بهترین دیتاسنترها قرار می‌گیرید تا با کمترین مشکل از تجارت خود سود کسب کنید.

تاریخچه heat map چیست ؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد صحبت کنیم که منظور از هیت مپ چیست و این ابزار چگونه به بهبود عملکرد سایت شما کمک می‌کند، جالب است که =بدانیم که این واژه و اصطلاح نخستین بار در چه زمانی و توسط چه کسی مورد استفاده قرار گرفت.

سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

نخستین بار در سال 1879 پژوهشکری فرانسوی متوجه شد که در زمان مطالعه، برخی از کلمات، توجه خوانندگان را بیشتر جلب می‌کنند. این موضوع بسیار مورد توجه قرار گرفت و پژوهشگران تلاش کردند تا با ساخت دستگاهی به نام Eye Tracker دریابند  که چه جنس کلماتی برای مخاطبان جذاب‌تر هستند. این دستگاه جدید، برای رسیدن به این هدف، تلاش می‌کرد تا حرکات چشم خوانندگان را در در زمان مطالعه زیرنظر بگیرد.

این وضعیت ادامه داشت تا اینکه در سال 1980 تلاش شد تا از این روش، میزان توجه مردم به تبلیغات نمایش داده شده در مطبوعات، سنجیده شود. هرچند برای این کار هزینه بالایی صرف شد اما در نهایت این آمار کمک بسیاری به مطبوعات کرد. روزنامه‌ها و مجلات با استفاده از این داده‌ها و با تغییر طراحی، توانستند بازدهی تبلیغاتی خود را به شکل چشم‌گیری افزایش دهند. از آن زمان بود که پدیده‌ای تحت عنوان heat map یا نقشه حرارتی، مورد توجه بسیار و گسترده قرار گرفت.

انتظارها به پایان رسید، برای اینکه بیشتر با ما آشنا شوید، صفحه بهترین سایت خرید vps از دست ندهید و برای اینکه بیشتر درباره ما بدانید، همین الان کلیک کنید.

Heat Map هیت مپ چیست ؟

عبارت هیت مپ یا heat map به فارسی به معنای نقشه حرارتی است. این ابزار کاربردی، به شما به عنوان صاحب و مدیر یک سایت کمک مي‌کند تا عملکرد صفحات مختلف سایتتان را بررسی کنید. در نتیجه می‌توانید تجربه کاربری بهتری را رقم زده و عملکرد خود را ارتقا دهید.

نمودار هیت مپ ، مجموعه‌ای از داده‌های مختلف را که از سایت شما به دست آورده است، به صورت تصاویری با رنگ‌های مختلف نمایش می‌دهد. این رنگ‌بندی‌ها به شما کمک می‌کنند که به راحتی اطلاعات و داده‌های مختلف را بررسی و  تحلیل کنید و از آن‌ها برای بهبود فعالیت‌های خود استفاده کنید.

رنگ‌های مورد استفاده در نرم افزار هیت مپ یا نرم افزار حرارتی ، در مقیاس رنگی قرمز تا آبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. قرمز که گرم‌ترین رنگ موجود در این مقیاس است، در بخش‌هایی به کار می‌رود که کاربران بیشتری را درگیر کرده است. در مقابل نیز سردترین رنگ یعنی آبی، نشان می‌دهد که کدام بخش سایت، کمتر کاربران را درگیر کرده است.

به زبانی ساده، heat map یا نقشه حرارتی ، نقشه گرافیکی و رنگی هستند که به شما کمک می‌کنند در بررسی رفتار کاربران عملکرد بهتری داشته باشید و درک کنید که کاربران در زمان استفاده از سایت شما چه احساسی را تجربه می‌کنند.

کاربردهای هیت مپ چیست ؟

نقشه حرارتی کاربردهای گسترده‌ای دارد که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ با ما همراه باشید.

به هیچ وجه این فرصت طلایی را از دست ندهید! با کلیک کردن بر روی خرید سرور ابری خارجی، اطلاعات بیشتری دریافت کنید تا بیشتر از ما مطمئن شوید!

1. اطلاع از هدف کاربران

همانطور که توضیح دادیم نقشه حرارتی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به درک درستی از هدف کاربران از حضور در سایتتان برسید. این اطلاعات در انتها به شما کمک می‌کنند تا تصمیم‌های بهتری در مورد سایتتان بگیرید. مهم‌ترین کمکی که نقشه‌های حرارتی به شما می‌کند، پاسخ به سوالات زیر است:

  • کدام بخش از صفحه سایت، کاربران را بیشتر درگیر کرده است؟
  • مخاطبان، بدون توقف در کدام بخش‌های سایت حرکت می‌کنند؟
  • مخاطبان در کدام مرحله، صفحه را ترک می‌کنند؟

برای مشاهده همه محصولات ما به صفحه سرور های اختصاصی مراجعه کنید، قیمت‌ها را مقایسه کنید و سپس به سبد خرید خود اضافه کنید.

2. منظور از بهینه سازی لندینگ پیج در هیت مپ چیست ؟

ساختار صفحات از مهم‌ترین بخش‌های سایت است؛ هیت مپ یا نقشه حرارتی به شما کمک می‌کند تا این صفحات را به شکل درستی بهینه کنید. برخی از خدماتی که این نقشه در رابطه با هیت مپ در اختیار کاربران قرار می‌دهد، عبارتند اند از:

  • قرار دادن تگ عناوین
  • استفاده بهینه از فضاهای سفید
  • استفاده درست از CTA
  • و…

به هیچ وجه این فرصت طلایی را از دست ندهید! با کلیک کردن بر روی خرید سرور مجازی داخل ایران، اطلاعات بیشتری دریافت کنید تا بیشتر از ما مطمئن شوید!

3. پاسخ به سوالات در گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتکس اطلاعات مهم و کاربردی کسب‌وکار شما مانند میزان ترافیک، حجم کاربران فعال در سایت، نرخ پرش و… را به صورت داده و آمار به شما نمایش می‌دهد.

اما یکی از مهم‌ترین سوالات مدیران سایت این است که چرا مجموعه کارهایی را انجام می‌دهند و برخی از دیگر کارها را خیر! برای پاسخ به این سوال، باید میزان ماندگاری کاربران و نرخ تبدیل صفحات سایت را بررسی کرده و در نهایت با استفاده از هیت مپ بررسی کنیم که کاربران چگونه صفحات سایت را دیده و با آن تعامل می‌کنند. به طور کلی شما با استفاده از این ابزار در می‌یابید که بیشترین تعداد کلیک در کدام قسمت صفحه اتفاق افتاده و کدام بخش برای کاربران اهمیت بیشتری دارد.

4. منظور از تعیین تعداد کلمات بهینه در هیت مپ چیست ؟

در دنیای امروز، حجم مطالب ارتباطی با کیفیت محتوا ندارد. ما باید بتوانید به بهترین شکل به نیاز کاربران پاسخ دهید و تجربه کاربری خوبی را برای آن‌ها رقم بزنید. نقشه‌های حرارتی و هیت مپ به شما کمک می‌کنند تا دریابید که کاربران به دنبال چه اطلاعاتی هستند. همچنین مي‌توانید به بهترین شکل به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • برای آسان‌تر شدن فرآیندها چه کاری می‌توانید انجام دهید؟
  • رقبای شما چه مواردی را در وب سایت خود پوشش می‌دهند؟
  • مخاطبان شما سایت را ترک می‌کنند یا در صفحه می‌مانند و مراحل خرید خود را تکمیل می‌کنند؟ و…

5. بهبود استراتژی مربوط به لینک‌های داخلی سایت

وجود لینک‌های داخلی برای شما این امکان را فراهم می‌کند که در ایجاد مطالب، سلسله مراتب را رعایت کنید. به این ترتیب، بالاترین رتبه به مهم‌ترین صفحات اختصاص پیدا می‌کند. اما در اینجا نقش بیت مپ چیست و چگونه در این زمینه به ما کمک می‌کند؟

نقشه‌های حرارتی می‌توانند اطلاعات لازم را درباره محل کلیک کاربران ارائه ‌دهند. با استفاده از آن‌ها می‌توانید بهترین مکان برای قرار دادن لینک‌ها را مشخص کرده و ترافیک بیشتری را به صفحات مرتبط ارسال کنید.

6. منظور از ایجاد ساختار مناسب برای هدایت مشتری در نقشه حرارتی چیست ؟

شما باید اطمینان داشته باشید که تمامی لینک‌ها و صفحات شما برای هدایت مشتری به مسیر صحیح با یکدیگر همکاری دارند. هنگام بررسی صفحات باید این نکته را مورد توجه قرار دهید که پس از کلیک کاربر بر روی لینک چه اتفاقی می‌افتد؟ سپس سعی کنید برای سوالاتی که در ادامه می‌آید، پاسخ مناسب پیدا کنید.

کاربران چقدر برای صفحه جدید وقت می‌گذارند؟

مخاطبان تا چه اندازه با مطالب جدید درگیر شده‌اند؟

آیا با دیدن صفحه جدید کاربران از سایت خارج می‌شوند؟ و…

7. دسترسی به اطلاعات مناسب درباره عناصر گیج کننده

برخی مواقع موقع بازدید از یک وب سایت، موارد قابل کلیک وجود دارد اما به شما کمک نمی‌کند به صفحات دیگر بروید. در واقع با کلیک بر روی آن‌ها به صفحه خاصی هدایت نمی‌شوید. طبیعی است که این تجربه ناخوشایند نمی‌تواند انتظارات شما را برآورده کند. اما در اینجا نقش هیت مپ چیست؟ هیت مپ می‌تواند به شما کمک کند این بخش‌ها را شناسایی کرده و اصلاح کنید. با اصلاح عناصر مبهم در صفحات، احتمالا نرخ پرش و همچنین نرخ خروج از سایت تا حد قابل قبولی کاهش پیدا می‌کند.

آشنایی با انواع heat map

حال که تا به اینجا دریافتیم معنی هیت مپ چیست و استفاده از آن چه مزایایی را به همراه دارد، زمان آن است که شما را با انواع این ابزار آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید. 

  • نقشه ردیابی حرکت ماوس (Hover Maps)

این نقشه یکی از جذاب‌ترین انواع نقشه حرارتی است. Hover Maps اطلاعاتی از حرکت ماوس کاربران سایت را در اختیار شما قرار می‌دهد. همانطور که قابل حدس است، این نقشه به شما کمک می‌کند که دریابید کدام بخش‌ها مورد استقبال کاربران قرار گرفته و کدام بخش‌ها خیر. همین موضوع به تنهایی موجب می‌شود تا دکمه‌های CTA یا بنرهای تبلیغاتی در پربازدیدترین قسمت سایت قرار بگیرند.

  • نقشه حرکت (Move Maps)

شما زمان و سرمایه زیادی را هزینه می‌کنید تا مطالبی را منتشر کنید که برای کاربران جذاب باشد. پس مسلما مهم خواهد بود که کابران در چه بخش‌هایی از سایت مکث می‌کنند. شما با استفاده از نقشه حرکت (Move Maps) می‌توانید بررسی کنید که کاربران در چه قسمت‌هایی از صفحات، مکث داشته‌اند و چه بخش‌هایی توجه آن‌ها را جلب کرده است.

  • نقشه ردیابی کلیک (Click Maps)

تا به حال پیش آمده که کنجکاو شوید چه بخش‌هایی از سایتتان بیشتر کلیک می‌خود؟ با استفاده از نقشه حرارتی این کار به راحتی قابل انجام است. هیت مپ با استفاده از رنگ‌های مختلف نشان می‌دهد که چه بخش‌هایی از سایت شما کلیک بیشتری دریافت کرده‌اند. با همین روش، شما به راحتی می‌توانید دریابید که مهم‌ترین قسمت‌های سایتتان کدامند و چه لینک‌هایی بیشتری بازدید را به خود اختصاص می‌دهند.

  • نقشه ردیابی اسکرول (Scroll Maps)

این نقشه به شما نشان می‌دهد که کاربران تا چه بخشی از صفحه را اسکرول کرده‌اند. همانطور که گفتیم هرچه ناحیه‌های مختلف قرمزتر باشند، یعنی آن بخش‌ها بازدید بیشتری داشته‌اند. در مقابل نیز هرچه از رنگ‌های سردتری مانند آبی استفاده شود، بدین معناست که آن بخش‌ها از سایت کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

به یاد داشته باشید که هرچه صفحات شما طولانی‌تر باشند، توسط تعداد کمتری از کاربران مورد بازدید قرار می‌گیرند. پس تلاش کنید، مهم‌ترین مطالب سایت را در قسمت‌های بالایی سایت قرار دهید. در نهایت این نقشه به شما کمک می‌کند تا طراحی صفحات خود را به شکلی دست تغییر دهید.

  • نقشه توجه (Attention Maps)

Attention Maps که در زبان فارسی با نام نقشه توجه نیز شناخته می‌شود، اطلاعات بسیار کاربردی و مفیدی را در اختیار کاربران خود قرار مي‌دهد. این نقشه به طور دقیق به شما نشان می‌دهد که هر کاربر چه مدت زمانی را در چه قسمتی از صفحات سایت، صرف کرده است. در این نوع نقشه زمان ماندگاری هر کاربر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

ابزارهای ایجاد هیت مپ چیست ؟

ابزارها و نرم‌افزارهای متعددی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند با تولید این نقشه‌های حرارتی، عملکرد خود را بهبود ببخشید. در ادامه 4 مورد از بهترین آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

1. Hotjar (هاتجر)

هاتجر یکی از معروف‌ترین و قدرتمندترین سایت‌های رایگان برای ایجاد و ساخت هیت مپ است. Hotjar مجموعه‌ای قدرتمند از برنامه‌ها را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند سایت خود را تحلیل و بهینه‌سازی کنند.

(پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید بدانید هاتجر چیست، چه سرویس‌هایی ارائه می‌دهد و استفده از آن چه مزایایی به همراه دارد، به وبلاگ ابرآراز مراجعه کرده و مقاله هاتجر چیست را مطالعه کنید. )

2. Crazy Egg (کریزی اگ)

یکی از دیگر ابزارهایی که در برای ساخت هیت مپ بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد (خصوصا توسط وب مسترها)، Crazy Egg است. این ابزار کاربردی، نقشه‌های مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد؛ از جمله:

  • نقشه کلیکی
  • نقشه اسکرول
  • نقشه حرکتی

3. Heatmap ( هیت مپ )

ابزار هیت مپ به راحتی قابل نصب و استفاده است. یکی از مهم‌ترین نکات مثبت این ابزار، این است که تا 6 ماه به صورت رایگان خدمات خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین، هیت مپ یک کد JavaScript را شامل می‌شود که به صورت همزمان و بودن کد کردن وب سایت، بارگیری می‌شود.

4. UserHeat (یوزر هیت)

UserHeat یکی دیگر از ابزارهای کاربردی برای ایجاد نقشه حرارتی است که برای سایت‌های وردپرسی با نصب افزونه به صورت رایگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

همانطور که تا به اینجا توضیح دادیم، نقشه حرارتی یا هیت مپ داده‌هایی رنگی هستند که به ما کمک مي‌کنند درک درسیت از رفتار مخاطبان سایت خود داشته باشیم. در نهایت نیز با استفاده از بررسی اطلاعات و داده‌های به دست آمده از طریق این ابزار، می‌توانیم محصولات و خدمات را به بیشترین شکل به کاربران خود عرضه کنیم.

در این مقاله تلاش کردیم تا به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم که هیت مپ چیست ، بهترین آن کدامند و چگونه می‌توان با استفاده از آن، عملکرد سایت را بهبود بخشید. اگر در مورد هر یک از موارد گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی بود که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

همچنین ما در توییتر خود شما را با مهم‌ترین اخبار حوزه تکنولوژی و فناوری آشنا می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم به جمع ما بپیوندید تا در جمع جدیدترین اخبار قرار بگیرید. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

نمایش بیشتر
سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا