سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
آموزشیرایانش ابریشبکه ابریهمه

خدمات high availability چیست ؟

خدمات high availability چیست ؟ مفهوم high availability معنی در vmware چیست؟ این عبارات از جمله سوالاتی هستند که در زمان تلاش برای بالابردن آپتایم سایت با آن مواجه می‌شوید. اگر شما هم در تلاشید تا در سریع‌ترین زمان ممکن مشکلات پیش آمده در وبسایت خود را شناسایی کرده و تا حد امکان از داون شدن سایت خود جلوگیری کنید، تلاش برای high availability در مجازی سازی یا VMware یکی از راه‌های پیشروی شماست. در این مقاله ما به طور کامل در مورد معنا و مفهوم high availability با شما صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که یکی از اصلی‌ترین راه‌های بهره‌برداری از high availability در شبکه ، استفاده از خدمات CDN است. سرویس توزیع محتوا یا CDN یک روش نوین است که امروزه تقریبا تمامی سایت‌های بزرگ از آن استفاده می‌کنند.

این سرویس با بهره‌گیری از پاپ سایت‌هایی در سراسر دنیا، درخواست هر کاربر را به نزدیک‌ترین سرور ارائه دهنده خدمت می‌رساند. همچنین با ارائه کش، از رسیدن درخواست تکراری به سرور اصلی جلوگیری می‌کند و خود پاپ سایت، پاسخ مناسب را به درخواست دهنده ارائه می‌کند.

به همین دلیل اگر شما هم به دنبال افزایش high availability در شبکه خود هستید، استفاده از CDN می‌تواند کمک‌کننده باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید شبکه توزیع محتوا به وب سایت ابرآراز مراجعه کرده و از خدمات و امتیازات ما بهره‌مند شوید. 

خدمات High Availability چیست ؟

ترجمه high availability در فارسی با عبارت افزایش دسترسی پذیری شناخته می‌شود که کمک می‌کند هنگام بروز مشکل، در سریع‌ترین زمان ممکن، مشکل شناسایی شده و اگر سرویسی از دسترس خارج شد، جایگزینی وجود داشته باشد که به درخواست کاربران پاسخ دهد.

به طورکلی،‌ راه اندازی high availability در vmware با افزایش تقاضا برای زیرساخت‌های قابل اعتماد و کارآمد طراحی شده است. در حالی که خدمات توزیع بار یا لود بالانسر سیستم یک نگرانی رایج است، کاهش زمان از کار افتادگی سیستم نیز حائز اهمیت است.

منظور از خدمات High Availability چیست

load balancing یا لود بالانسر چیست ؟

تعادل بار به عنوان توزیع روشمند و کارآمد ترافیک شبکه یا برنامه در چندین سرور در یک مجموعه سرور تعریف می‌شود. لود بالانسر شبکه میان دستگاه‌های مشتری و سرورهای پشتیبان قرار گرفته و درخواست‌ها را دریافت می‌کند و سپس به هر سرور موجودی که قادر به انجام آنها باشد توزیع می‌کند.

از آنجایی که صحبت در مورد لود بالانسینگ و دلیل اهمیت آن در این مقاله نمی‌گنجد، ولی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ما در مقاله‌ای دیگر تحت عنوان لود بالانسر چیست به تفصیل در این مورد صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

منظور از high availability در شبکه چیست؟

اصطلاح high availability معنی سنگینی نداشته و با عنوان زمان در دسترس بودن شناخته می‌شود. از این مفهوم، برای توصیف دوره زمانی که یک سرویس در دسترس است و همچنین زمان مورد نیاز یک سیستم برای پاسخ به درخواستی که توسط کاربر ارائه می‌شود، استفاده می‌گردد. در دسترس بودن، کیفیتی از یک سیستم یا جزء است که سطح بالایی از عملکرد عملیاتی را برای یک دوره زمانی معین تضمین می‌کند.

high availability اغلب به صورت درصدی بیان می‌شود که نشان می‌دهد در یک بازه زمانی معین، یک سیسستم چه مدت زمانی آپتایم است. به عنوان مثال، سیستمی که 99٪ در دسترس بودن را در یک دوره یک ساله تضمین می‌کند، می‌تواند  365 روز سال با احتمال یک روز خرابی فعالیت داشته باشد.

این مقادیر بر اساس عوامل متعددی محاسبه می‌شوند؛ از جمله:

  • دوره‌های نگهداری برنامه‌ریزی شده و برنامه‌ریزی نشده
  • زمان بازیابی از خرابی احتمالی سیستم

منظور از high availability در شبکه چیست

نحوه کار خدمات high availability چیست ؟

high availability به عنوان مکانیزم پاسخ به failure برای زیرساخت عمل می‌کند. روش کار از نظر مفهومی بسیار ساده است، اما معمولاً به نرم‌افزار و پیکربندی تخصصی نیاز دارد.

دلیل اهمیت خدمات High Availability چیست ؟

هنگام راه‌اندازی سیستم‌های قوی و سنگین، به حداقل رساندن زمان از کار افتادگی خدمات، اهمیت بالایی دارند. صرف نظر از اینکه سیستم و نرم‌افزار تا چه میزان قابل اعتماد هستند، احتمال وقوع مشکلاتی وجود دارد که می‌تواند برنامه یا سرور شما را از کار بیندازد. راه اندازی high availability در vmware برای زیرساخت شما یک استراتژی مفید برای به حداقل رساندن تاثیر این نوع وقایع است.

اهداف استفاده از خدمات high availability چیست ؟

یکی از مهم‌ترین اهداف استفاده از high availability، حذف failure در زیرساخت شما است. برای حذف نقاط failure در هر لایه از stack شما باید از redundancy برخوردار باشید. به عنوان مثال شما یک وب سرور دارید که ترافیک دریافتی از مشتریان را به طور مساوی میان سرورهای وب توزیع می‌کند؛ اگر یکی از سرورها از کار بیفتد، load balancing یا لود بالانسر، تمام ترافیک را به سرور آنلاین باقیمانده هدایت می‌کند.

عموما تمام کسب‌وکارهایی که به دنبال پیشرفت در دنیای اینترنت هستند از high availability استفاده می‌کنند و یا حتی به منظور بهبود عملکرد سیستم‌های خود آموزش high availability را در دوره‌های متفاوت می‌گذرانند.

برای درک بهتر مفهوم high availability آن را مانند خدمات اجتماعی دنیای واقعی مانند سیستم‌های کنترل نظامی، وسیله نقلیه، سیستم‌های صنعتی و مراقبت‌های بهداشتی در نظر بگیرید. کیفیت زندگی شما به تمامی این موارد وابسته است. به عنوان مثال، اگر سیستمی که یک وسیله نقلیه را اداره می‌کند، به درستی کار نکند، می‌تواند موجب تصادف شود و مسافران، رانندگان، وسایل نقلیه، عابران پیاده و اموال آنها را به خطر بیندازد.

اهداف استفاده از خدمات دسترسی بالا

نکات قابل بررسی در زمان راه‌اندازی سیستم

امیدواریم که تا به اینجا به درستی با پاسخ پرسش خود مبنی بر اینکه خدمات high availability چیست و چرا باید از آن استفاده کرد، آشنا شده باشید. حال بیایید بررسی کنیم که پیش از راه‌‌اندازی سیستم باید چه مواردی را در نظر بگیریم.

سیستم‌ها باید قبل از استفاده به خوبی طراحی شده و به طور کامل آزمایش شوند. برنامه‌ریزی برای یکی از این سیستم‌ها مستلزم آن است که تمام اجزاء، میزان دسترسی مورد نظر را داشته باشند. قابلیت‌های پشتیبان‌گیری داده‌ها و Failover نقش مهمی در حصول اطمینان از اینکه سیستم‌های HA اهداف در دسترس بودن خود را برآورده می‌کنند، ایفا می‌کنند. طراحان سیستم همچنین باید توجه زیادی به ذخیره‌سازی داده‌ها و دسترسی به فناوری مورد استفاده خود داشته باشند.

اصول مهم برای طراحی سیستم high availability در مجازی سازی 

چند اصلی که در ادامه عنوان می‌کنیم، هنگام طراحی سیستم‌های HA برای اطمینان از بالا بودن میزان دسترسی استفاده می‌شوند:

منظور از نقاط failure در خدمات high availability چیست ؟

نقاط failure نقطه‌ای در مشکل ایجاد شده هستند که موجب ازکار افتادگی کل سیستم می‌شوند. اگر سروری دارید که برنامه‌ای کاربردی را اجرا می‌کند، آن سرور یک نقطه failure محسوب می‌شود. در صورت خرابی سرور، برنامه در دسترس نخواهد بود و از کار می‌افتد.

نقاط failure

ایجاد redundancy برای اطمینان از بالا بودن میزان دسترسی

خرابی‌ها و مشکلات به وجود آمده در سیستم و سرور شما باید قابل تشخیص باشند. در حالت ایده‌آل، سیستم‌ها دارای اتوماسیون داخلی هستند تا به طور خودکار این مشکلات را مدیریت کنند. همچنین باید مکانیسم‌های داخلی، برای جلوگیری از خرابی‌ها وجود داشته باشد تا اگر زمانی دو یا چند سیستم به طور همزمان از کار اقتادند بتوانند مشکل به وجود آمده را در سریع‌ترین زمان ممکن مرتفع کنند.

نقش لود بالانسر در خدمات high availability چیست ؟

یکی از نکاتی که برای اطمینان از high availability اهمیت می‌یابد، لود بالانسینگ یا توزیع بار است. load balancing به طور خودکار تزافیک کاری را در میان منابع سیستم توزیع می‌کند؛ مانند ارسال درخواست‌های مختلف به سرویس‌های مختلف میزبانی شده در یک معماری ابری ترکیبی. به عبارتی توزیع بار تصمیم می‌گیرد که کدام منبع سیستم، قادر به مدیریت کارآمدترین حجم کاری است. استفاده از متعادل کننده‌های بار متعدد برای انجام این کار تضمین می‌کند که هیچ منبعی از بین نمی‌رود.

نقش لود بالانسر در high availability در مجازی سازی

منظور از سیستم cluster در high availability در شبکه چیست ؟

یکی از پرکاربردترین سوالاتی که در زمینه‌ی بالا بودن میزان دسترسی برای کاربران پیش می‌آید این است که منظور از سیستم cluster در خدمات high availability چیست ؟

در پاسخ باید عنوان کرد که سرورها در سیستم HA به صورت cluster هستند و در یک معماری لایه‌ای سازماندهی شده‌اند تا به درخواست‌های لود بالانسینگ پاسخ دهند. اگر یک سرور در cluster از کار بیفتد، یک سرور تکراری در cluster دیگر می‌تواند بار کاری تعیین شده برای سرور ناموفق را مدیریت کند. این نوع افزونگی Failover را در جایی که یک مؤلفه ثانویه کار یک مؤلفه اصلی را در هنگام خرابی مولفه اول به عهده می‌گیرد، با کمترین تأثیر عملکرد، امکان‌پذیر می‌کند.

چه سیستم‌هایی به high availability در مجازی سازی نیاز دارند؟

اساسا سیستم‌هایی به راه اندازی high availability در vmware نیاز دارند که فعالیت و کارایی دیگر سیستم‌ها وابسته به فعالیت آنهاست. به عبارتی،‌ high availability را می‌توان سیستمی دانست که کمترین میزان خرابی را دارد و در کمترین زمان ممکن از کار می‌افتد. به طور معمول، درصد در دسترس بودن به صورت زیر محاسبه می‌شود:

  • high availability = (چند دقیقه در یک ماه در دسترس- چند دقیقه از کار افتادگی)

معیارهای اندازه‌گیری خدمات high availability چیست ؟

سه معیار مورد استفاده برای اندازه گیری در دسترس بودن شامل موارد زیر است:

  • میانگین زمان بین خرابی‌ها (MTBF): زمان مورد انتظار میان ایجاد یک مشکل تا زمان وقوع مشکل بعدی
  • میانگین خرابی (MDT)؛ میانگین زمانی است که یک سیستم غیرعملیاتی از کار می‌افتد
  • هدف زمان بازیابی (RTO)؛ به عنوان زمان تخمینی برطرف کردن مشکل نیز شناخته می‌شود. به عبارتی زمانی است که یک قطعی برنامه‌ریزی شده یا برطرف کردن یک قطعی غیر منتظره طول می‌کشد.
امیدواریم که این مقاله، پاسخگوی سوالات شما در زمینه‌ی high availability بوده باشد و به سوال شما مبنی بر اینکه خدمات high availability چیست و چرا اهمیت دارد پاسخ داده باشیم. برای ما بسیار ارزشمند خواهد بود اگر نظرات شما راجع به این مقاله را در قسمت کامنت بخوانیم. همچنین ما در کانال تلگرام خود پیرامون جدیدترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت مي‌کنیم. خوشحال می‌شویم اگر به ما در کانال تلگرم ابرآراز بپیوندید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا