همه

load balancing یا لود بالانسر چیست ؟ آشنایی با انواع لود بالانسر

مطمئنا شما نیز بارها با عباراتی مانند لود بالانسر ، خدمات توزیع بار و… مواجه شده باشید. در این مقاله ما با توضیحی پیرامون اینکه load balancing یا لود بالانسر چیست تلاش می‌کنیم به تمام سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم؛ با ما همراه باشید.

شرکت‌های بزرگی که چندین سرور دارند، ممکن است با این مشکل مواجه شوند که ترافیکشان تنها بر روی یک سرور وارد شود و دیگر سرورها فعالیتی نداشته باشند. در چنین شرایطی، استفاده و خرید لود بالانسر می‌تواند کمک کننده باشد. عبارت load balancing که در زبان فارسی با نام لود بالانسینگ و یا تعادل بار نیز شناخته می‌شود. در ادامه ما با توضیح پیرامون این تکنولوژی، به شما کمک می‌کنیم از مزایای آن بهره‌مند شوید. 

load balancing یا لود بالانسر چیست ؟

در پاسخ به این سوال که load balancing چیست باید عنوان کنیم که در واقع تعادل بار به عنوان توزیع روشمند و کارآمد ترافیک شبکه یا برنامه در چندین سرور در یک مجموعه سرور تعریف می‌شود. لود بالانسر شبکه میان دستگاه‌های مشتری و سرورهای پشتیبان قرار گرفته و درخواست‌ها را دریافت می‌کند و سپس به هر سرور موجودی که قادر به انجام آنها باشد توزیع می‌کند.

منظور از load balancing یا لود بالانسر چیست

انواع لود بالانسر چیست ؟

load balancing در شبکه ممکن است:

  • به شکل یک دستگاه فیزیکی، یک نمونه مجازی که روی سخت افزار تخصصی یا یک فرآیند نرم افزاری اجرا می‌شود، باشد.
  • در کنترل‌کننده‌های تحویل برنامه (ADC) که برای بهبود عملکرد و امنیت برنامه‌های مبتنی بر وب و میکروسرویس‌های سه‌لایه طراحی شده‌اند، بدون توجه به مکانی که میزبانی می‌شوند، طراحی شده باشند.

load balancing در سرور ها ، صرف‌نظر از سخت‌افزار، نرم‌افزار یا الگوریتم‌هایی که استفاده می‌کند، ترافیک را به سرورهای وب مختلف در منابع مختلف توزیع می‌کند تا اطمینان حاصل نماید که هیچ سروری بیش از حد کار نمی‌کند. به عبارتی دیگر بهترین لود بالانسر ، به طور موثر زمان پاسخ سرور را به حداقل رسانده و توان عملیاتی را افزایش می‌دهد.

کاربرد و مفهوم load balancing یا لود بالانسر چیست ؟

در بسیاری از مواقع برای درک بهتر مفهوم load balancing آن را مانند پلیس راهنمایی و رانندگی در نظر می‌گیرند؛ زیرا هدف هردوی آنها هدایت سیستماتیک ترافیک به مناسب‌ترین مکان و در بهترین زمان است. در نتیجه استفاده از بهترین لود بالانسر کمک می‌کند که از حوادث پیش‌بینی نشده جلوگیری نمایید. 

خدمات توزیع بار در نهایت باید عملکرد و امنیت لازم برای حفظ محیط‌های پیچیده فناوری اطلاعات و همچنین گردش‌های کاری پیچیده‌ای را که در آنها اتفاق می‌افتد را تامین نمایند. به عبارتی دیگر، تنظیم لود بالانسر ، مقیاس‌پذیرترین روش برای رسیدگی به انبوه درخواست‌ها از جریان‌های کاری چند برنامه‌ای مدرن و چند دستگاهی است.

در کنار پلتفرم‌هایی که دسترسی یکپارچه به برنامه‌ها، فایل‌ها و دسکتاپ‌های مختلف را در فضاهای کاری دیجیتال امروزی امکان‌پذیر می‌سازند، تعادل بار از تجربه کاربر نهایی سازگارتر و قابل‌اعتمادتری برای کارمندان پشتیبانی می‌کند.

مفهوم load balancing یا لود بالانسر چیست

معرفی load balancer نرم افزار و سخت افزاری

امیدواریم که تا به اینجای مقاله با سوال خود مبنی بر اینکه load balancing یا لود بالانسر چیست آشنا شده باشید، در ادامه ما قصد داریم تا نحوه‌ی عملکرد لود بالانسر نرم افزاری و سخت افزاری را برای شما شرح دهیم؛ با ما همراه باشید. 

لود بالانسر سخت افزاری

  • آنها معمولاً وسایلی با کارایی بالا هستند که قادر به پردازش ایمن چندین گیگابیت ترافیک از انواع مختلف برنامه‌ها هستند.
  • این ابزارها همچنین ممکن است دارای قابلیت‌های مجازی سازی داخلی باشند که انواع load balancing در میکروتیک متعددی را در همان سخت افزار یکپارچه می‌کنند.

لود بالانسرهای نرم افزاری

  • لود بالانسر میکروتیک نرم افزاری، می‌تواند به طور کامل جایگزین نوع دیگر آن باشد و در عین حال عملکرد مشابه و انعطاف‌پذیری عالی‌تری را ارائه دهد.
  • بر روی هایپروایزرهای رایج، در کانتینرها یا به عنوان فرآیندهای لینوکس با حداقل سربار روی سرورهای فلزی خالی اجرا می‌شود و بسته به موارد استفاده و الزامات فنی مورد نظر بسیار قابل تنظیم هستند.
  • موجب صرفه‌جویی در فضا و کاهش هزینه‌های سخت افزاری می‌گردد.

لود بالانسرهای نرم افزاری

مزایای استفاده از load balancing چیست

تجربه روزانه یک کارمند در یک فضای کاری دیجیتال می‌تواند بسیار متغیر باشد. بهره‌وری آنها ممکن است در پاسخ به همه چیز، از اقدامات امنیتی روی حساب‌هایشان گرفته تا عملکرد متفاوت برنامه‌های کاربردی زیادی که استفاده می‌کنند، نوسان داشته باشد. به عنوان مثال، بیش از 70٪ از پرسنل فروش به طور منظم برای اتصال داده‌ها از چندین برنامه کاربردی متفاوت تلاش می‌کنند؛ وظیفه‌ای که می‌تواند با پاسخگویی ضعیف به دلیل تعادل بار ناکافی بدتر شود.

به عبارت دیگر، فضاهای کاری دیجیتال به شدت برنامه محور هستند. از آنجایی که تقاضای همزمان برای برنامه‌های نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS) در حال افزایش است، در صورتی که لود بالانسر مناسب وجود نداشته باشد، تحویل مطمئن آن‌ها به کاربران نهایی می‌تواند به یک چالش تبدیل شود. کارمندانی که از قبل برای پیمایش چندین سیستم، رابط‌ها و الزامات امنیتی مشکل دارند، بار اضافی کاهش سرعت و قطع عملکرد را متحمل خواهند شد.

SaaS چیست؟ مخفف Software as a Service یا نرم افزار به عنوان سرویس است، که به عنوان نرم افزار مبتنی بر ابر شناخته می‌شود. از شرکت‌های بزرگ گرفته تا مغازه‌های کوچک، امروزه باید از SaaS و مزایای آن بهره‌مند شوند. اهمیت ویژه‌ی این مبحث سبب شده تا ما در مقاله‌ای دیگر به تفصیل در مورد SaaS صحبت کنیم. در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی saas چیست را از دست ندهید. 

L4 و L7 در load balancing یعنی چه ؟

برای ارتقای ثبات بیشتر و همگام شدن با تقاضای رو به رشد کاربر، منابع سرور باید به آسانی در دسترس بوده و در لایه‌های 4 و/یا 7 مدل اتصال سیستم‌های باز (OSI) به‌راحتی در دسترس باشند و بارگذاری متعادلی داشته باشند:

  • لود بالانسر لایه 4 (L4) در سطح حمل‌ونقل کار می‌کنند. این بدان معناست که آنها می‌توانند بر اساس پورت‌های TCP یا UDP که بسته‌ها به همراه آدرس IP مبدا و مقصد خود استفاده می‌کنند، تصمیمات مسیریابی را اتخاذ کنند. load balancing در میکروتیک L4 ترجمه آدرس شبکه را انجام می‌دهد اما محتوای واقعی هر بسته را بازرسی نمی‌کنند.
  • لود بالانسر در میکروتیک لایه 7 (L7) در سطح کاربرد عمل می‌کند که بالاترین سطح در مدل OSI است. آنها می‌توانند طیف وسیع‌تری از داده‌ها را نسبت به همتایان L4، از جمله هدرهای HTTP و شناسه‌های جلسه SSL، هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه توزیع درخواست‌ها در مجموعه سرورها ارزیابی کنند.

L4 و L7 در load balancing یعنی چه

تفاوت L4 و L7 load balancing در شبکه چیست ؟

خدمات توزیع بار در L7 از نظر محاسباتی فشرده‌تر از L4 است، اما در L7 نیز می‌تواند کارآمدتر باشد، به دلیل زمینه اضافه شده در درک و پردازش درخواست‌های مشتری به سرورها. علاوه بر تعادل بار پایه L4 و L7، متعادل‌سازی بار سرور جهانی (GSLB) می‌تواند قابلیت‌های هر نوع را در چندین مرکز داده گسترش دهد تا حجم زیادی از ترافیک را بتوان به طور موثر توزیع کرد و به‌طوری‌که هیچ گونه کاهشی در سرویس‌های کاربر نهایی وجود نخواهد داشت .

از آنجایی که برنامه‌ها به طور فزاینده‌ای در مراکز داده ابری واقع در چندین جغرافیا میزبانی می‌شوند، GSLB سازمان‌های فناوری اطلاعات را قادر می‌سازد تا برنامه‌های کاربردی را با قابلیت اطمینان بیشتر و تأخیر کمتر به هر دستگاه یا مکانی ارائه دهند. انجام این کار تجربه سازگارتری را برای کاربران نهایی زمانی که در حال پیمایش چندین برنامه و سرویس در یک فضای کاری دیجیتال هستند، تضمین می‌کند.

برخی از الگوریتم های متداول load balancing یا لود بالانسر چیست

یک لود بالانسر یا ADC که بخش مهمی از آن محصوب می‌شود، از الگوریتمی پیروی می‌کند تا نحوه توزیع درخواست‌ها در مجموعه سرورها را تعیین کنند. گزینه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که در ادامه برخی از مهم‌ترین آنها را برای شما شرح می‌دهیم.

Round Robin

Round Robin یک تکنیک ساده است، جهت اطمینان از اینکه سرور مجازی هر درخواست مشتری را بر اساس یک لیست چرخشی به سرور دیگری ارسال می‌کند. اجرای آن برای لود بالانسر آسان است، اما بارگذاری موجود در سرور را در نظر نمی‌گیرد. این خطر وجود دارد که سرور درخواست‌های زیادی را دریافت کند که نیاز به پردازشگر دارند و بیش از حد بارگذاری شوند.

Round Robin چیست

روش آخرین اتصال

در حالی که round robin بار جاری روی سرور را محاسبه نمی‌کند (فقط جایگاه آن در چرخش)، روش کمترین اتصال این ارزیابی را انجام می‌دهد و در نتیجه معمولاً عملکرد عالی ارائه می‌دهد. سرورهای مجازی که از روش کمترین اتصال پیروی می‌کنند به دنبال ارسال درخواست به سروری با کمترین تعداد اتصال فعال هستند.

روش کمترین زمان پاسخگویی

پیچیده‌تر از روش کمترین اتصال، روش کمترین زمان پاسخ به زمان صرف شده توسط سرور برای پاسخ به درخواست نظارت بر سلامت متکی است. سرعت پاسخ نشانگر میزان بارگیری سرور و تجربه کلی کاربر مورد انتظار است. برخی از load balancing ها تعداد اتصالات فعال در هر سرور را نیز در نظر می‌گیرند.

روش کمترین پهنای باند

یک الگوریتم نسبتا ساده، روش کمترین پهنای باند، به دنبال سروری است که در حال حاضر کمترین میزان ترافیک را مطابق با مگابیت در ثانیه (Mbps) اندازه گیری می‌کند.

روش‌های هش کردن

روش‌های این دسته بر اساس هش داده‌های مختلف از بسته ورودی تصمیم‌گیری می‌کنند. این شامل اطلاعات اتصال یا سرصفحه، مانند آدرس IP منبع/مقصد، شماره پورت، URL یا نام دامنه، از بسته ورودی است.

روش بارگذاری سفارشی

روش بارگذاری سفارشی، بار متعادل کننده را قادر می‌سازد تا بار روی سرورهای جداگانه را از طریق SNMP پرس‌وجو کند. مدیر می‌تواند بار سرور مورد علاقه را برای پرس‌وجو تعریف کند (استفاده از CPU، حافظه و زمان پاسخ) و سپس آنها را برای مطابقت با درخواست‌های خود ترکیب کند.

روش بارگذاری سفارشی

دلیل اهمیت load balancing یا لود بالانسر چیست ؟

یک ADC با قابلیت تعادل بار به بخش‌های فناوری اطلاعات کمک می‌کند تا مقیاس‌پذیری و در دسترس بودن خدمات را تضمین کنند. عملکرد پیشرفته مدیریت ترافیک آن می‌تواند به یک کسب‌وکار کمک کند تا درخواست‌ها را به طور مؤثرتری به سمت منابع صحیح برای هر کاربر نهایی هدایت کند. یک ADC بسیاری از توابع دیگر (به عنوان مثال، رمزگذاری، احراز هویت و فایروال برنامه وب) را ارائه می‌دهد که می‌تواند یک نقطه کنترل واحد را برای ایمن‌سازی، مدیریت و نظارت بر بسیاری از برنامه‌ها و خدمات در سراسر محیط‌ها و تضمین بهترین تجربه کاربر نهایی ارائه دهد.

خرید لود بالانسر

حال که با معنی load balancing و اینکه network load balancing چیست آشنا شدید و دریافتید که این تکنولوژی چه مزایایی دارد، وقت آن است که به خرید و استفاده از آن اقدام نمایید. برای خرید load balancing به وبسایت ابرآراز مراجعه کرده و ضمن برخورداری از مشاوره و پشتیبانی رایگان و تخصصی، از دیگر امتیازات خدمات ما نیز بهره‌مند شوید.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به طور کامل به سوال شما مبنی بر اینکه load balancing یا لود بالانسر چیست توضیح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن، ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا