سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
آموزشیبازاریابی آنلاینسئوهمه

آموزش سرچ کنسول گوگل جامع و کامل + آموزش تصویری

سرچ کنسو گوگل (Google Search Console) یکی از اصلی‌ترین ابزارهای گوگل است که با استفاده از آن می‌توان ترافیک سایت، مشکلات، نحوه‌ی نمایش در دیوایس‌های مختلف، بک لینک‌ها و دیگر موارد اینچنینی را مورد بررسی قرار داد. تفاوتی ندارد که شما کارشناس سئو هستید، یا مالک یک فروشگاه اینترنتی،‌ آشنایی با نحوه کار با گوگل سرچ کنسول یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که برای حفظ پایداری سایت خود می‌توانید انجام دهید. به همین دلیل ما لازم دانستیم تا در این مقاله به طور مفصل، آموزش سرچ کنسول گوگل را به صورت مرحله به مرحله پیش ببریم؛ با ما همراه باشید. 

این راهنما،‌ تمام مواردی که در زمان استفاده از گوگل سرچ کنسول باید بدانید و از آنها استفاده کنید را به طور کامل پوشش می‌دهد. پس اگر می‌خواهید بدانید که گوگل سرچ کنسول چه کاری انجام می دهد و استفاده از آن چه مزایایی به همراه دارد،‌ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

گوگل سرچ کنسول در ابتدا با نام Google Webmaster Tools شناخته می‌شد و در نهایت در سال 2015 ابزارهای کلیدی به آن اضافه شده و به کنسول جستجوی گوگل تغییر نام داد. هرساله گوگل، ابزارهای جدیدی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا وضعیت سایت خود را در این موتور جستجو مورد بررسی قرار دهند.

آموزش سرچ کنسول گوگل

مهم‌ترین قسمت‌هایی که اصلی‌ترین اطلاعات را در اخیتار شما قرار می‌دهند، عبارتند از:

  • Performance.
  • Coverage
  • Enhancements

ابزار بازرسی URL چیست؟

ابزار بازرسی URL یکی از محبوب‌ترین ابزارهای گوگل سرچ کنسول است؛ زیرا به طور کامل به شما نشان می‌دهد که گوگل چگونه وب سایت شما را مشاهده می‌کند. علاوه برآن، این ابزار به شما امکان می‌دهد تا درست همانند شیوه‌ای که گوگل سایت شما را رندر می‌کند، سایت خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

اگر یک پست وبلاگی جدید منتشر کرده‌اید و یا یک صفحه‌ی وب را دوباره طراحی کرده‌اید، می‌توانید از ابزار بازرسی URL استفاده کنید تا ببینید آیا گوگل آن URL مورد نظر را کرال یا خزش کرده است یا خیر. اگر این اتفاق نیافتاده بود نیز می‌توانید درخواست خود را برای گوگل ارسال نمایید.

آموزش سرچ کنسول گوگل ؛ نحوه استفاده از ابزار بررسی URL

برای استفاده از این ابزار، URL موردنظر خود را در نوار جستجوی بالایی گوگل سرچ کنسول وارد کنید:

سپس، باید گزارشی مانند این را ببینید:

اطلاعاتی که در این قسمت در اختیار شما قرار می‌گیرد به شما کمک می‌کند تا بررسی کنید که گوگل چگونه سایت شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. به عنوان مثال، می‌توانید ببینید آخرین بار چه زمانی گوگل صفحه وب شما را کرال یا خزش کرده است. این آمار به شما در تشریح نوسانات در SERP ها کمک می‌کند.

کاربردهای دیگر این ابزار مهم عباتند از:

  • بروزرسانی یک صفحه وب قدیمی
  • راه‌اندازی یک بخش جدید در سایت
  • معرفی طراحی جدید موبایلی
  • اعلام بروزرسانی فایل robots.txt
  • پیاده سازی تگ‌های rel=canonical
  • انتقال از HTTP به HTTPS.

گزارش نتایج جستجو در گوگل سرچ کنسول چیست؟

شما در قسمت Performance می‌توانید بررسی کنید که در صفحه‌ی نتایج جستجو چه عملکردی داشته‌اید.

شما می‌توانید داده‌ها و اطلاعات را در بازه‌ی زمانی 16 ماه مورد بررسی قرار دهید. علاوهبرآن، این قسمت به شما امکان می‌دهد تا فیلتری بر اساس موارد زیر داشته باشید:

  • Job posting.
  • Rich results.
  • AMP  pages.
  • Non-rich AMP results.
  • News.

Google همچنین به شما امکان داده است که در زمان بررسی گزارشات در قسمت Performance، در صورت تمایل URL را در یک برگه‌ی جدید بازکنید، آن را کپی کرده و یا به طور کلی تمام موارد آن را مورد بررسی قرار دهید.

بخش Performance، یک گزارش کامل و جامع از تمامی ورودی‌هایی در اختیار شما قرار می‌دهد که بسیار قابل اهمیت هستند و می‌توانند نحوه‌ی کار شما در یک بازه‌ی زمانی مشخص را در اختیارتان قرار دهند. گزارشی که در ادامه میبیند، خلاصه‌ی است از آنچه عنوان کردیم:

می‌توانید از این داده‌ها برای شناسایی مخاطبان و یا صفحات پرمخاطب خود استفاده کنید و همچنین به موارد زیر دست یابید:

  • صفحات با عملکرد برتر
  • صفحات با CTR پایین.
  • تعداد کلیک در هر کلمه کلیدی.
  • تعداد نمایش در هر کلمه کلیدی.

اگر صفحه‌ای با بازدید بالا و کلیک کم دارید، می‌تواند بدین معنا باشد که باید عنوان یا توضیحات متا (Describtion) خود را اصلاح کنید. همچنین می‌توانید از این بخش گوگل سرچ کنسول استفاده کنید و کلماتی را که مخاطبان از آن برای دسترسی به مطالب خود استفاده می‌کنند، بیابید.

همچنین می‌توانید در زمان مقایسه داده‌ها، فیلتر بیشتری را براساس خواست خود اضافه کنید تا اطلاعات را طبق خواست خود دریافت نمایید.

آموزش سرچ کنسول گوگل ؛ آشنایی با Coverage

گزارش Coverage نیز گزارش Crawl Errors است و به شما اعلام می‌کند چه صفحاتی در وب سایت شما با مشکل مواجه شده‌اند. شما باید به صورت مستمر این گارشات را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید مشکلی در صفحات شما وجود ندارد. با مقایسه‌ی داده‌های سرچ کنسول گوگل با گوگل آنالیتیکس، مدیران وب‌سایت‌ها درمی‌یابند که آیا همه‌چیز طبق برنامه پیش می‌رود یا خیر.

برخی از عمده دلایل ایجاد خطای Crawl

در این قسمت از آموزش سرچ کنسول گوگل می‌خواهیم به شما دلایلی که سبب می‌شود یک وب سایت از طرف ابزارهای گوگل کرال نشود را بررسی می‌کنیم.

خطای DNS (سیستم نام دامنه):

این خطا به این معنی است که مشکلی از سمت سرور شما وجود دارد، شما باید در سریع‌ترین زمان ممکن با ارائه‌دهنده‌ی سرویس زیرساخت خود تماس بگیرید تا این مشکل را برطرف نمایید. اگر به درستی نمی‌دانید که DNS چیست و چه نقشی در سئوی سایت شما دارد، پیشنهاد می‌کنیم مطالب مقاله‌ی dns چیست را از دست ندهید.

خطاهای سرور:

خطاهای سرور عموما زمانی اتفاق می‌افتد که سایت شما با ترافیک بیش از حد مواجه می‌شود. باید عمیق‌تر کاوش کنید تا ببینید آیا این مشکل مربوط به اتصال شماست یا خیر.

خطاهای 404:

این خطا نشان می‌دهد که کد پاسخ HTTP سرصفحه شما کد 404 را بر نمی‌گرداند. برای رفع این مشکل، در صورتی که صفحه را ازبین برده‌اید، تغییر مسیر 301 را اجرا کرده و یا صفحه را از نظر محتوای کم یا تکراری بررسی کنید. خطای 404، رایج‌ترین خطاهایی هستند که با آن مواجه می‌شوید. خطاهای 404 ممکن است در زمان حذف صفحه نمایش داده شود.  خطاهای 404 لزوماً بر رتبه شما تأثیر نمی‌گذارند، با اینحال، می‌توانند لینک‌های شما را با مشکل مواجه نمایند.

برای آشنایی هرچه بیشتر با مفهوم خطای ۴۰۴ و روش‌های رفع و حل آن، مقاله‌ی خطای ۴۰۴ چیست را از دست ندهید.

آموزش سرچ کنسول گوگل ؛ آشنایی با نقشه سایت

نقشه‌های سایت شبیه به دست‌های مرمروز پشت پرده هستند. کوچک‌ترین مسئله‌ای که در وب سایت خود درج می‌کنید، از حذف برچسب تا حذف دسته، می‌تواند بر وب سایت شما تاثیرگذار باشد.

اضافه کردن نقشه سایت در سرچ کنسول گوگل، به گوگل کمک می‌کند تا به درستی دریابد که دقیقا شما در ساد چه فعالیتی را انجام می‌دهید. با استفاده از نقشه سایت ، علاوه بر گوگل ، شما نیز می‌توانید دریابید که به واقع چه خطاهایی در سایت شما در حال رخ دادن است. بهترین و ابتدایی‌ترین حرکت برای رفع خطاهای نقشه سایت، کاوش و بررسی عمیق‌تر در مورد علت وقوع این مشکلات است. هیچ فرصتی را برای ارسال و اضافه کردن نقشه سایت از دست ندهید.

آموزش سرچ کنسول گوگل ؛ آشنایی با ابزار Removals

بخش Removals در گوگل سرچ کنسول ، یکی از بخش‌ها و ابزارهای پیچیده‌ای است که اسفاده از آن می‌تواند برای شما مشکل باشد. بخش Removals به سه قسمت مختلف تقسیم می‌شود.

اگر می‌خواهید به طور موقت چیزی را از جستجوهای Google پنهان کنید، می‌توانید URL را به بخش Removals در Google Search Console اضافه کنید.

از این صفحه می‌توانید برای پاکسازی سریع محتوای مشکل‌دار پیش از شروع فعالیت ابزارهای گوگل استفاده کنید. همچنین می‌توانید مشکلی که قسمت URL سایت وجود دارد را برطرف نمایید؛ مشکلی مانند وجود حروف بزرگ و کوچک در URL

در اینجا یک مثال است:

example.com/For-Example

example.com/For-example

www.example.com/for-Example

قبل از ارسال صفحات به GSC برای حذف، این مراحل را دنبال کنید:

  • به هر صفحه متا تگ noindex اضافه کنید.
  • تگ rel=canonical را در هر صفحه وارد کنید.
  • صفحات موجود در فایل robots.txt را غیرمجاز کنید.
  • ارسال به حذف URL ها.

به این ابزار به عنوان یک سلاح مخفی فکر کنید که فقط در صورت نیاز می‌توان از آن استفاده کرد.

آموزش سرچ کنسول گوگل ؛ آشنایی با گزارش Core Web Vitals

در می 2020، گوگل گزارش Core Web Vitals را در کنسول جستجوی گوگل خود منتشر کرد. این ابزار به منظور نشان دادن کیفیت تجربه یک کاربر در سایت شما است.

گزارش به تفکیک موبایل و دسکتاپ به صورت تفکیک شده در اختیار شما قرار می‌گیرد:

گزارش Core Web Vitals در سرچ کنسول گوگل بر اساس  LCP، FID و CLS تقسیم‌بندی می‌شود. آدرس‌های اینترنتی شما که در قسمت «خوب» فهرست شده‌اند، انتظارات Google را به درستی برآورده می‌کنند.

منظور از LCP چیست؟

در آموزش کار با سرچ کنسول می‌خواهیم شما را با سه مفهوم کلی و اساسی این ابزار آشنا کنیم؛ LCP، FID و CLS. این مفاهیم به شما کمک می‌کنند تا در زمان تجزیه و تحلیل داده‌ها، با مشکل کمتری مواجه شوید. 

سرعت لود صفحه برای سئوکارها و دولوپرها از اهمیت بالایی برخوردار است.‎ یکی از پارامترهای مهمی که برای بررسی سرعت بارگذاری صفحه از آن استفاده می‌شود، LCP است. LCP مخفف Largest Contentful Paint است و به معنای مدت زمانی است که صرف می‌شود تا بزرگ‌ترین المان محتوا در صفحه، لود و رندر و در viewport به کاربر نمایش داده شود.

آموزش سرچ کنسول گوگل ؛ CLS چیست؟

CLS مخفف عبارت Cumulative Layout Shift است و برای اندازه گیری Visual Stability استفاده می‌شود. حتما برای شما پیش آمده که در حال خواندن یک صفحه هستید و قصد دارید روی یک لینک یا دکمه کلیک یا tap کنید و درست همان لحظه، متن یا یک لینک حرکت می‌کند و شما به اشتباه روی یک لینک دیگر کلیک می‌کنید. این جابجایی layout برای کاربر آزاردهنده است.

پارامتر CLS در حقیقت صفحه را از نظر جابجایی layout بررسی می‌کند و به معنای مدت زمانی است که layout های صفحه پس از اینکه رندر شدند و برای کاربر، قابل رویت شدند، حرکت غیرمنتظره داشته باشند.

آموزش کامل گوگل سرچ کنسول ؛ FID

FID مخفف First Input Delay است و پارامتری است که برای اندازه‌گیری Load responsiveness مورد استفاده قرار می‌گیرد. از Load responsiveness برای اندازه‌گیری سرعت لود صفحه و اجرای جاوااسکریپت‌های لازم برای پاسخ گویی به تعامل کاربر استفاده می‌شود. هر چه کاربر بتواند سریعتر با صفحه تعامل داشته باشد، تجربه کاربری بهتری خواهد داشت.

به عبارت دیگر FID فاصله زمانی بین تعامل کاربر با صفحه (مانند کلیک روی یک لینک یا دکمه و یا tap کردن روی یک المان تعاملی) و زمانی است که مرورگر به تعامل کاربر پاسخ می‌دهد.

آموزش رایگان گوگل سرچ کنسول ؛ نحوه استفاده از گزارش Core Web Vitals

اگر URL هایی دارید که عمکرد ضعیفی دارند، ابتدا باید آنها را مورد بررسی قرار دهید. وقتی مشکل موجود را برطرف کردید، مجددا URL را در قسمت سرچ کنسول گوگل وارد کنید و بررسی کنید که آیا مشکل برطرف شده است یا خیر. بعد از آن می‌توانید بررسی کنید که کاربران به چه میزان از محتوای آن آدرس استفاده می‌کنند.

تجربه‌ی کاربری از اهمیت بالایی در گوگل برخوردار است. بنابراین اینکه کاربران از محتوای صفحه‌ی شما رضایت دارند یا خیر، از اهمیت بالایی برخوردار است.

آموزش سرچ کنسول گوگل ؛ mobile freindly

در این قسمت از آموزش استفاده از سرچ کنسول گوگل می‌خواهیم در مورد مواردی که در نسخه‌ی تلفن همراه وب سایت شما به وجود می‌آید و سبب نارضایتی کاربران می‌شود، توضیح دهیم. 

محتوای گسترده تر از صفحه: مطمئن شوید که صفحات شما برای مشاهده کامل نیازی به پیمایش افقی ندارند.

عناصر قابل کلیک نزدیک به هم: مطمئن شوید پیوندها و دکمه های شما به اندازه کافی از هم فاصله دارند.

Viewport پیکربندی نشده: مطمئن شوید که صفحات شما از برچسب متا نمای پورت برای تنظیم ابعاد بر اساس دستگاه استفاده شده توسط بازدیدکنندگان استفاده می کنند.

این موارد از مهم‌ترین مشکلاتی هستند که می‌توانند کاربران را از سایت شما خارج کرده و باعث نارضایتی آنها از نحوه‌ی کار سایت شما شوند. پس در سریع‌ترین زمان ممکن به حل این مشکلات اقدام نمایید.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به روشنی تمامی توضیحات پیرامون آموزش سرچ کنسول گوگل را به روشنی توضیح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در کانال تلگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. با ما در تلگرام ابرآراز همراه باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا