سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
توسعهرایانش ابریشبکه ابریمیکرو سرویسهمه

نرم افزار به عنوان سرویس saas چیست + مزایا و معایب

در جواب این سوال که مدل saas چیست باید گفت این کلمه مخفف Software as a Service یا نرم افزار به عنوان سرویس است، که به عنوان نرم افزار مبتنی بر ابر شناخته می‌شود. از شرکت‌های بزرگ گرفته تا مغازه‌های کوچک، نرم افزار مبتنی بر ابر، روش استقرار پیش فرض در سال 2021 برای تقریباً هر نوع فناوری تجاری در جهان است.

برای خرید سرور مجازی ابری آراز با کیفیت و آپ‌تایم بالا به سایت ابر آراز مراجعه نمایید.

امروزه برنامه‌های تجاری ارائه شده از طریق مرورگر وب فاقد مراحل نصب مشکل یا قوانین سختگیرانه هستند و به جای پرداخت یک‌باره می‌توان در طول زمان عملیات پرداخت را انجام داد. این معمولاً باعث انعطاف‌پذیری و مقرون‌به‌صرفه شدن سیستم‌ها برای هر نوع بودجه مالی می‌شود.

با این حال بسیاری از مدیران کسب و کارهای مختلف سوالاتی راجع به این که پلتفرم ابری چیست، Iaas، paas ،saas چیست، مدل درآمدی saasچیست و غیره دارند و می‌خواهند بدانند که چرا SaaS می‌تواند انتخاب خوبی برای شرکت آن‌ها باشد. ما در مقاله‌ی IaaS  چیست ، PaaS چیست و رایانش ابری چیست به این سوالات به طور کامل پاسخ داده‌ایم که می‌توانید برای درک  تفاوت آن‌ها به این مقالات سر بزنید.

 نرم افزار به عنوان سرویس یا مدل SaaS چیست

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، نرم افزار به عنوان سرویس SaaS، یک سرویس مبتنی بر ابر است که در آن به جای بارگیری و دانلود نرم افزار رایانه دسکتاپ یا شبکه تجاری خود برای اجرا و به روزرسانی، از طریق مرورگر اینترنت به یک برنامه دسترسی پیدا می‌ کنید.

این نرم افزار می‌تواند از نرم افزارهای اداری گرفته تا ارتباطات واحد میان طیف وسیعی از برنامه‌های تجاری دیگر که در دسترس هستند، باشد.

مزایای اصلی SaaS چیست 

SaaS مزایا و معایب مختلفی را ارائه می‌دهد. از جمله مزایای اصلی SaaS می‌توان به قابلیت دسترسی، سازگاری و مدیریت عملیاتی اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، مدل‌های SaaS هزینه‌ی کمتری نسبت به دانلود و نصب نرم‌افزار سنتی دارند، و آن‌ها را برای طیف وسیعی از مشاغل دردسترس قرار می‌دهد، باعث می‌شود شرکت‌های کوچک‌تر بتوانند ضمن توانمند ساختن تأمین کنندگان، بازارهای موجود را به هم بزنند. در ادامه برخی از مزایای کلیدی برنامه‌های SaaS را با دقت بیشتری بررسی خواهیم کرد، و به سوالاتی نظیر Paas چیست و Iaas چیست پاسخ خواهیم داد.

مزایای SAAS چیست

قابلیت دسترسی (Accessibility)

 یکی از مزایای مهم هر برنامه SaaS امکان اجرا از طریق یک مرورگر اینترنت است، بنابراین مهم نیست که از کدام سیستم‌عامل برای دسترسی به آن استفاده می‌شود. با توجه به این موضوع، صرف‌نظر از اینکه آیا کاربر در تلاش است برنامه را روی دستگاه‌های ویندوز، مک یا لینوکس، یا حتی تلفن‌های هوشمند Android  یا iOS اجرا کند، برنامه همچنان قابل دسترسی است. این ویژگی باعث می‌شود برنامه‌های SaaS از جهات مختلف متمایز و برتر باشند.

از طرف دیگر، به این معنی است که دیگر لازم نیست نگران این باشید که آیا سیستم‌عامل یا سایر نرم‌افزارهای شما با برنامه‌های SaaS سازگار هستند یا خیر. اپلیکیشن‌های  Saas به طوری طراحی شده‌اند که می‌توان از آن‌ها در تلفن همراه نیز استفاده کرد. بنابراین این اپلیکیشن‌ها می‌توانند در همه ی مواقع و متناسب با انواع نیاز‌ها  استفاده شوند.

به روزرسانی ها و نرم افزار های حل ایرادات

 یکی دیگر از مزیت‌های اصلی برنامه‌های SaaS این است که به دلیل این که آن‌ها در فضای ابری اجرا می‌شوند، فروشنده می‌تواند نرم افزار خود را به صورت متمرکز به روزرسانی کند، بدون این که بر عملکرد‌های تجاری کاربران تأثیر منفی بگذارد. این مزیت کاملاً در تضاد با نرم افزار پیش‌فرض است که حتی قبل از اعمال به روزرسانی‌ها و نرم افزار‌ های حل ایرادات معمول، اغلب به درجه ای از سازگاری و تست امنیت endpoint نیاز دارد.

بنابراین مدل SaaS از مشکلات آزمایشی که باعث کند شدن چرخه توسعه و دسترسی به ویژگی‌های جدید برای کاربران می‌شود، جلوگیری می‌کند و این در حالی است که از انجام به روزرسانی‌های امنیتی در اسرع وقت اطمینان حاصل می‌کند. در مقابل ممکن است نرم افزارهای سنتی ( on-premises software) تا زمانی که کارکنان مدیریت سرویس IT، آزمایش خود را به پایان برسانند، آسیب پذیر بوده و در معرض حمله قرار گیرند.

مطمئنا شما نیز برای امنیت نرم افزارهای خود اهمیت ویژه‌ای قائل هستید؛ یکی از این راه‌ها استفاده از استاندارد OWASP است. استاندارد OWASP مخفف عبارت Open Web Application Security Protocol Project است. این استاندارد،‌ یک متدولوژي است که در آن به شما به عنوان یک کارشناس برنامه‌نویس تحت وب، معیارهایی که باید برای افزایش امنیت نرم‌افزار خود پیش بگیرید، شرح داده شده است. اگر می‌خواهید با این مفهوم بیشتر آشنا شوید، فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی استاندارد OWASP را از دست ندهید.

معایب SaaS چیست 

مهمترین عیب برنامه‌های SaaS این است که برای عملکرد معمولاً به اتصال به اینترنت نیاز دارند. با این وجود، افزایش دسترسی گسترده به معاملات با پهنای باند بالا و شبکه های تلفنی پرسرعت مانند5G ، این مسئله را تا حدودی حل می‌کنند. علاوه بر این، برخی از برنامه‌های SaaS حالت آفلاین دارند که امکان اجرای عملکردهای اصلی را فراهم می‌کنند.

سخت افزار Saas چیست

عدم نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه برای استفاده Saas یکی از بزرگترین دلایل فروش Saas است، اما در نرم افزارهای تحت وب، رایانه‌های شخصی یا سایر دسک‌تاپ‌ها فقط  از پیکربندی‌های نرم افزاری و سخت افزاری برخوردار نیستند، بلکه شامل سرورهای اضافی و سوئیچ های شبکه‌ای هستند، که می‌توانند به عنوان بخشی از سرمایه گذاری کلی در خدمات زیرساختیIT برای پشتیبانی از نرم افزار در همه‌ی قسمت‌ها ی بیزینس، استفاده شوند.

SaaS  این نیاز را از بین می‌برد؛ به این معنی که حتی کوچکترین مشاغل هم اکنون می‌توانند از طریق برنامه‌های ابری مستقر در SaaS به ابزارهای نرم افزاری دسترسی داشته باشند که در اصل فقط شرکت‌ها قادر به ساختن و پرداخت هزینه‌ی آن‌ها بودند.

علاوه بر این، SaaS از این نظر مقیاس پذیر است که اگر شما نیاز دارید کاربران بیشتری را به سرویس خود اضافه کنید یا برعکس آن‌ها را کاهش دهید، به جای این که در هنگام رشد و گسترش سخت افزار بیشتری بخرید، یا این که  مجبور شوید وسایل الکترونیکی گران قیمتی بخرید که با کاهش نیاز‌هایتان دیگر به کار نیایند، به راحتی برنامه صورتحساب خود را طبق آن تنظیم کنید.

دسترسی به بازار

برای فروشندگان این بدان معنی است، که می‌توانند به جای فقط یک بخش محدود و هدف‌گذاری شده از بازار، یک سرویس نرم افزاری را به اکثریت بازار عرضه کنند.

این بدان معناست که قیمت گذاری می‌تواند ارزان تر و در دسترس بیشتر مشاغل مختلف باشد. برای کاربران این یعنی که می‌توانند به خدماتی که معمولاً در دسترس نیستند، دسترسی داشته باشند، بنابراین می‌توانند خدمات تجاری، بهره وری و فرصت‌های عمومی را گسترش و توسعه دهند.

فضای ذخیره سازی

ذخیره سنتی داده‌ها به معنای نیاز به سرمایه‌گذاری در پشتیبان‌گیری مطمئن، مانند ذخیره‌سازی ابری یا سایر برنامه‌های بازیابی پس از فاجعه برای کاهش هرگونه خرابی جدی سخت‌افزاری است، که در غیر این صورت ممکن است باعث از دست رفتن قابل توجه داده‌ها شود.

اما با استفاده ازSaaS، داده‌ها به طور روتین در ابر ذخیره می‌شوند. آنچه این مزیت را دو برابر ارزشمند می‌سازد، فقط جنبه افزونگی نیست، بلکه این است که کارمندان می‌توانند با لاگین کردن در یک اکانت واحد، کار یا داده‌هایشان را بین دستگاه‌های مختلف جا به جا کرده و از آن ها استفاده کنند.

داده ها و تجزیه و تحلیل ها

از آنجا که همه چیز از طریق یک پلتفرم متمرکز اجرا می شود، این به معنای دریافت آسان داده‌ها و تهیه آن ها برای استفاده از تجزیه و تحلیل است. مشاغل با استفاده از نرم افزار SaaS معمولاً به ابزارهای گزارشگری و اطلاعاتی و تجسم دسترسی دارند، که می‌توانند بینش ارزشمندی در مورد فعالیت‌های تجاری را فراهم کنند، این امکان را فراهم می‌کند تا جریان کارها ساده شوند وصرفه‌جویی در بهره وری نیز انجام شود.

از آنجا که برای فروشندگان دسترسی به اشتراک پولی بستگی دارد، نیازی به نگرانی در مورد کپی غیر قانونی نیست، چرا که در غیر این صورت ممکن است برای تأمین‌‌کننده هزینه داشته باشد و به مدل دسترسی و قیمت آن آسیب برساند.

جمع بندی مدل Saas چیست 

به طور کلی، SaaS مزایای زیادی را در بر دارد که به نفع تامین‌کنندگان و کاربران است. در حالی که برخی از شرکت‌ها ممکن است ترجیح دهند خدمات مدیریت ابر خود را راه‌اندازی کرده و از ارکستراسیون بین دستگاه‌ها و سایت‌ها برای کنترل داده‌های خود استفاده کنند، برای اکثر مشاغل کوچک SaaS فرصت‌های بی‌نظیری را ارائه می‌دهد که می‌توانند به آن‌ها، کارمندان ومشتریان‌شان، در توسعه، گسترش و تأمین ارزش بیشتر کمک کند.

گسترش saas با هزینه کم از آن جمله مواردی است که بسیار اهمیت دارد. اگر می‌خواهید با مقوله‌ی گسترش saas با هزینه کم به خوبی آشنا شوید،  پیشنهاد می‌کنیم شانس مطالعه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

برای دسترسی به  مطالب آموزشی بیشتر در کانال تلگرامی ابرآراز عضو شوید.

سرورهای ابر آراز چه ویژگی هایی دارند؟

سرور ابری ابر آراز پرسرعت ترین سرور ابری با آپتایم 99/99 به شمار می‌رود. همچنین با مبلغی مناسب سرورهایی با سریع‌ترین و پرقدرت‌ترین سخت‌افزارهای موجود را به شما ارائه می‌ده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا