سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
رایانش ابریشبکه ابریهمه

PaaS چیست [Platform as a service یا پلتفرم به عنوان سرویس]

paas چیست ؟ PaaS  یا Platform as a service که در فارسی به اصطلاح به آن پلتفرم به عنوان سرویس گفته می شود، نوعی از خدمات رایانش ابری است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. بستری که برای توسعه برنامه‌ها توسط ابر ارائه می شود، انعطاف پذیری بیشتر و بار کمتری را فراهم می کند. بنابراین خیالتان راحت باشد که برنامه نویسان شما می توانند با تمرکز بیشتری روی کدزنی کار کنند.

Platform as a Service چیست نوعی از خدمات ارائه شده توسط رایانش ابری است که در آن یک ارائه دهنده خدمات با ارائه یک بستر یا پلتفرم به مشتری ها، آن ها را قادر می سازد تا برنامه های تجاری خود را بدون نیاز به ایجاد و نگهداری زیرساخت هایی که معمولاً به چنین فرآیندهای توسعه نرم افزار نیاز دارند و پرداخت هزینه های بالای آن اجرا، توسعه و مدیریت کنند.

معماری PaaS چیست ؟

به دلیل این که معماری PaaS به طوری است که زیرساخت های زیرین را از چشم توسعه دهندگان و سایر کاربران دور نگه می دارد. مدل آن مشابه مفاهیم محاسبات بدون سرور و عملکرد به عنوان سرویس (FaaS) function as a service ، که در آن یک ارائه دهنده خدمات ابری سرور را فراهم و اجرا، و تخصیص منابع را نیز مدیریت می کند.FaaS  نوعی ارائه بدون سرور است كه به شركت ها اجازه می دهد توابع گسسته و مبتنی بر رویداد را بدون پیچیدگی های مربوط به ساخت و نگهداری زیرساخت هایی كه معمولاً برای توسعه و راه اندازی برنامه مورد نیاز هستند، توسعه داده و اجرا كنند.

 PaaS و سرویس های محاسباتی بدون سرور معمولاً فقط برای محاسبه، ذخیره سازی و منابع شبکه مصرفی، هزینه دریافت می کنند. FaaS این رویکرد را داشته و این کار را انجام می دهد، به این صورت که فقط هنگام اجرای توابع شارژ می شود، و این باعث شده تا FaaS را به یک انتخاب مناسب برای کارهای متناوب تبدیل می کند.

 همه لایه ها در خانواده ابر هستند

همانند سایر سرویس های ابری مانند زیرساخت به عنوان سرویس infrastructure as a service (IaaS) و نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) software as a service، PaaS از طریق زیرساخت هاست یا میزبان ارائه دهنده خدمات ابری ارائه می شود. کاربران هم معمولاً از طریق مرورگر وب به خدمات PaaS دسترسی پیدا می کنند.PaaS از طریق ابرهای عمومی، خصوصی یا ترکیبی نیز قابل ارائه است. با استفاده از یک PaaS ابر عمومی ، مشتری استقرار نرم افزار را کنترل می کند، این در حالی است که ارائه دهنده  ابر یا Cloud کلیه اجزای اصلی IT مورد نیاز برای میزبانی برنامه ها از جمله سرورها ، سیستم های ذخیره سازی، شبکه ها، سیستم عامل ها و پایگاه های داده را ارائه می دهد. با ارائه یک سرویس ابری خصوصی، PaaS  به عنوان یک نرم افزار یا وسیله در فایروال مشتری، معمولاً در مرکز داده داخلی آن ارائه می شود.

برای خرید هاست ابری با ارائه ی انواع میزبانی های لینوکسی و ویندوز به سایت ابر آراز مراجعه نمایید.

PaaS ابر ترکیبی

PaaS ابر ترکیبی نیز ترکیبی از هر دو نوع سرویس ابری را ارائه می دهد. PaaS  به جای اینکه تمام زیرساخت های فناوری اطلاعات یک سازمان را برای توسعه نرم افزار جایگزین کند، خدمات کلیدی مانند میزبانی برنامه یا توسعه جاوا را ارائه می دهد. برخی از خدمات ارائه شده درPaaS  شامل طراحی برنامه، توسعه، آزمایش و استقرار است. همچنین خدمات PaaS می توانند یکپارچه سازی سرویس وب، همکاری تیم توسعه، یکپارچه سازی پایگاه داده و امنیت اطلاعات را نیز در برگیرند.

PaaS ابر ترکیبی

همانند سایر انواع خدمات ابری، مشتریان هزینه PaaS را به ازای هربار استفاده شان پرداخت می کنند. برخی از ارائه دهنده‌گان برای دسترسی به سیستم عامل و برنامه های میزبانی شده در سیستم عامل هزینه ماهانه ثابتی را دریافت می کنند.

 مزایای PaaS چیست ؟

یکی از مهم ترین مزایای PaaS این است که شرکت ها می توانند محیطی را برای ایجاد و استقرار برنامه های جدید بدون نیاز به صرف وقت و هزینه برای ساخت و نگهداری زیرساختی که شامل سرورها و پایگاه داده است، داشته باشند. این مزیت خود می تواند به توسعه و ارائه سریع تر برنامه ها منجر شود. این یک مزیت بزرگ برای کسب و کارهایی که به دنبال دستیابی به مزیت رقابتی هستند و یا نیاز به ورود سریع محصولات شان به بازار دارند.

PaaS‌ همچنین به بیزینس‌ها این امکان را می دهد تا به سرعت استفاده از زبان های جدید، سیستم عامل ها، پایگاه داده‌ها و سایر فن آوری‌های توسعه را آزمایش کنند. چرا که دیگر مجبور نیستند زیرساخت های پشتیبانی خود را گسترش دهند. علاوه بر این، PaaS به روزرسانی ابزارهای آن ها را آسان تر و سریع تر انجام می دهد.

استفاده از PaaS توسعه دهندگان نرم افزارهای سازمانی را ملزم به استفاده از تکنیک های ابری در برنامه های خود می کند. سپس به اتخاذ اصول مدرن و استفاده بهتر از سیستم عامل های زیرساخت ابری (IaaS) کمک می کند. از آنجا که سازمان هایی که از PaaS استفاده می کنند می توانند برنامه ها و داده های خود را مدیریت کنند، از دست دادن کنترل مسئله مهمی نیست، زیرا معمولاً هنگام استفاده از زیرساخت های ابری یا برنامه ها وجود دارد.

برنامه های PaaS چیست؟

تهیه یک محیط میزبانی برای توسعه، آزمایش و استقرار برنامه ها یکی از متداول ترین کاربردهای PaaS است. اما این تنها دلیل استفاده شرکتها از platform as a service (paas) نیست.

برنامه های PaaS چیست

 شرکت تحقیقاتی گارتنر موارد مختلف زیر را برای PaaS ذکر می کند:

 توسعه و مدیریت API

 شرکت ها می توانند از PaaS برای توسعه ، اجرای ، مدیریت و ایمن سازی رابط های برنامه نویسی و ریز سرویس های برنامه استفاده کنند. این شامل ایجاد API های جدید و رابط های جدید برای API های موجود و همچنین مدیریت APIبه صورت end-to-end است. 

 تجزیه و تحلیل/ هوش تجاری

ابزارهای ارائه شده از طریق PaaS به شرکت ها اجازه می دهد داده های خود را تجزیه و تحلیل کنند تا بینش و الگوهای رفتاری کسب و کار را پیدا کنند تا بتوانند تصمیمات بهتری بگیرند و با دقت بیشتری وقایع آینده، مانند تقاضای بازار برای محصولات را پیش بینی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هوش تجاری و تاثیر آن در کسب و کار حتما مقاله‌ی هوش تجاری چیست را در بلاگ ما مطالعه نمایید.

 مدیریت فرآیند تجارت (BPM) paas چیست

 سازمان ها می توانند از PaaS برای دسترسی به یک بستر BPM  ارائه شده به عنوان سرویس مانند سایر خدمات ابری استفاده کنند. مجموعه های BPM اجزای IT مورد نیاز برای مدیریت فرآیند را  از جمله داده ها ، قوانین تجاری و موافقت نامه های سطح خدمات شامل می شوند.

 ارتباطات paas چیست

 ارتباطات PaaS همچنین می توانند به عنوان مکانیزم ارائه ی سیستم عامل های ارتباطی نیز عمل کند. این به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا ویژگی های ارتباطی مثل صوتی ، تصویری و پیام رسانی را به برنامه ها اضافه کنند.

 دیتابیس یا پایگاه داده ها

یک ارائه دهنده PaaS می تواند خدماتی مانند راه اندازی و نگهداری پایگاه داده یک سازمان را ارائه دهد. شرکت تحقیقاتی Forrester Research پایگاه داده PaaS را به عنوان “یک پلتفرم پایگاه داده سلف سرویس درخواستی ، ایمن و مقیاس پذیر تعریف می کند که تهیه و مدیریت پایگاه های داده را به طور خودکار انجام می دهد و توسط توسعه دهندگان و پرسنل غیر فنی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.” برای اطلاعات بیشتر در مورد دیتابیس مقاله‌ی  دیتابیس یا پایگاه داده چیست را در بلاگ ابر آراز مطالعه نمایید.

اینترنت اشیاء

انتظار می رود اینترنت اشیاء در سالهای آینده بخش بزرگی از کاربردهای PaaS باشد، چرا که از طیف گسترده ای از محیط های برنامه ای و زبان های برنامه نویسی و ابزارهایی که استقرارهای مختلف اینترنت اشیا از آنها استفاده خواهد کرد، پشتیبانی می کند.

 مدیریت داده های اصلی (MDM) 

 این مزیت همه ی فرایندها، حاکمیت، سیاست ها، استانداردها و ابزارهایی را که داده های مهم یک کسب و کار یک شرکت را مدیریت می کند پوشش داده و یک منبع و مرجع واحد برای داده ها فراهم می کند.  این داده ها ممکن است شامل داده های مرجع مانند اطلاعات مربوط به معاملات مشتری و داده های تحلیلی برای پشتیبانی از تصمیم گیری ها باشد.

فناوری های paas چیست ؟

PaaS شامل چندین مؤلفه اساسی زیرساختی ابر، از جمله سرورها، تجهیزات شبکه، سیستم عامل ها، خدمات ذخیره سازی، میان افزار و پایگاه داده است.

 کلیه این فناوری ها متعلق به ارائه دهندگان خدمات است که توسط آن ها نیز  اداره، پیکربندی و نگهداری می شوند. با وجود  این خدمات زیرساختی کاملاً مدیریت شده، نه تنها مشتری از بار اداری IT خلاص می شود، بلکه از لحاظ مالی نیز برای مشتری جذابیت به همراه دارد. آن ها می توانند از سرمایه گذاری در بخش هایی از فناوری اطلاعات که ممکن است نتوانند در حد ممکن از آن ها استفاده کنند، جلوگیری کنند.

 PaaS همچنین منابعی مانند ابزارهای توسعه، زبان های برنامه نویسی، کتابخانه ها، سیستم های مدیریت پایگاه داده و سایر ابزارهای ارائه دهنده ابر را شامل می شود.

 مثال هایی برای PaaS

از جمله ارائه دهندگان اصلی PaaS می توان به خدمات وب آمازون (AWS) ، مایکروسافت ، گوگل ، IBM ، Salesforce.com ، Red Hat ، Pivotal ، Mendix ، Oracle ، Engine Yard و Heroku اشاره کرد. پرکاربردترین زبان ها، کتابخانه ها، کانتینرها و ابزارهای مرتبط با آن، روی همه ی ابرهای ارائه دهندگان اصلی PaaS موجود است.

برای دسترسی به مطالب آموزشی بیشتر در کانال تلگرامی ابرآراز عضو شوید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

چرا ابر آراز؟

قیمت هاست ابری ابر آراز به دلیل استفاده از تکنولوژی ابری بسیار مناسب و مقرون به صرفه است و نگرانی شما را از هزینه‌های غیرمنطقی و سرسام‌آور برطرف می‌کند؛ اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود؛ زیرا با خرید هاست ابری پر سرعت ابر آراز از خدمات تیم پشتیبانی ما که از یک گروه حرفه‌ای متخصص تشکیل شده‌اند، در ۲۴ ساعت شبانه‌روز بهره مند خواهید شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا