سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

معنی کلمه pip چیست ؟ منظور از pip پایتون چیست ؟

pip چیست ؟ مزایا استفاده از pip چیست ؟ چگونه آن را نصب کنیم و با چه کدهایی از آن استفاده کنیم؟ زبان های برنامه نویسی محبوب در جهان، عموما از مدیر پکیج تختصاصی خود استفاده می‌کنند. یکی از زبان‌های مرسوم جهانی پایتون است که از pip استفاده می‌کند. در ادامه ما با توضیح در مورد اینکه pip چیست توضیح می‌دهیم تا شما بتوانید به درستی از مزایای این دستور استفاده کنید.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید هاست پایتون python دارید، می‌توانید وارد سایت ابرآراز شده و از خدمات و امتیازات ما بهره‌مند شوید.

معنی کلمه pip چیست ؟

در پاسخ به این سوال که pip یعنی چه باید عنوان کنیم که pipeline یا pip از مفیدترین ویژگی‌های command-line هستند که در سیستم عامل‌های لینوکس و یونیکس کاربرد دارند. (برای آشنایی بیشتر با مفهوم لینوکس پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی لینوکس چیست را مطالعه کنید.)

pip به چه معناست ؟ pipeline نوعی تغییر مسیر (انتقال خروجی استاندارد به مقصد دیگری) است که در لینوکس و سایر سیستم‌عامل‌های مشابه لینوکس استفاده شده و برای ارسال خروجی یک فرمان، برنامه، فرآیند به دیگری کاربرد دارند.

نحوه‌ی کار کد pip چیست ؟

Pip برای ترکیب دو یا چند دستور استفاده می‌شود؛ در این حالت خروجی یک دستور به عنوان ورودی دستور دیگر عمل می‌کند. در این حالت، خروجی دستور ممکن است به عنوان ورودی دستور بعدی نیز عمل کند. همچنین می‌توان آن را به عنوان یک اتصال موقت بین دو یا چند دستور، برنامه و فرآیند تجسم کرد. این ارتباط مستقیم میان دستورات، برنامه‌ها و فرایندها به آن‌ها اجازه می‌دهد به طور همزمان کار کنند. علاوه برآن، امکان می‌دهد تا داده‌ها به‌جای انتقال آن از طریق فایل‌های متنی موقت یا از طریق صفحه نمایش، به طور مداوم بین آن‌ها منتقل شوند. به بیان کلی، pipeline به شما کمک می‌کند دو یا چند دستور را همزمان ترکیب کرده و آنها را به‌طور متوالی اجرا کنید.

برای اینکار، شما می‌توانید از دستورات قدرتمندی استفاده کنید که کارهای پیچیده را در زمان بسیار کوتاهی انجام دهد. برای پاسخ درست به سوال ما مبنی براینکه pip چیست این مثال را در نظر بگیرید:

هنگامی که از دستور “cat” برای مشاهده فایلی که چندین صفحه را در بر می‌گیرد استفاده می‌کنید، اعلان به سرعت به آخرین صفحه فایل می‌پرد و شما محتوا را در وسط نمی‌بینید. برای جلوگیری از این امر، می‌توانید خروجی فرمان «cat» را به «کمتر» وارد کنید که هر بار تنها یک طول اسکرول محتوا را به شما نشان می‌دهد:

cat filename | less

درک درست مفهوم pip

اگر بخواهیم مثالی دیگر بزنیم فرض کنید یک دایرکتوری پر از انواع مختلف فایل داریم و می‌خواهیم بدانیم چند فایل از یک نوع خاص در آن دایرکتوری وجود دارد. راه‌های دیگری برای انجام این کار وجود دارد؛ اما هدف این تمرین معرفی pipeline است. بنابراین ما این کار را با pipeline انجام می‌دهیم. ما می‌توانیم لیستی از فایل‌ها را به راحتی با استفاده از ls دریافت کنیم .

برای جدا کردن نوع فایل مورد علاقه، از grep استفاده می‌کنیم. ما می‌خواهیم فایل‌هایی را پیدا کنیم که در نام فایل یا پسوند فایلشان کلمه “page” وجود دارد.

grep خطوطی را چاپ می‌کند که با الگوی جستجوی خود مطابقت دارند؛ بنابراین فهرستی به ما می‌دهد که فقط حاوی فایل‌های «.page» است.

حتی این مثال پیش پا افتاده عملکرد pip را نشان می‌دهد. خروجی ls به پنجره ترمینال ارسال نشد بلکه  به عنوان داده به grep فرستاده شد تا دستور grep با آن کار کند. خروجی که می‌بینیم، از grep می‌آید که آخرین دستور در این زنجیره است.

منظور از گسترش زنجیره ها در pip چیست ؟

بیایید گسترش زنجیره دستورات pip خود را آغاز کنیم. برای اینکار، با افزودن دستور wc می‌توانیم فایل‌های “.page” را بشماریم و از گزینه -l (شمارش خطوط) با wc استفاده کنیم. توجه داشته باشید که ما گزینه -l (فرمت طولانی) را نیز به ls اضافه کرده‌ایم. ما به زودی از این استفاده خواهیم کرد.

grep دیگر آخرین فرمان در زنجیره نیست، بنابراین ما خروجی آن را نمی‌بینیم. خروجی grep به دستور wc وارد می‌شود، خروجی که در پنجره ترمینال می بینیم از wc است. در نهایت wc گزارش می‌دهد که 69 فایل “.page” در فهرست وجود دارد.

بیایید دوباره موارد را گسترش دهیم. دستور wc را از خط فرمان حذف کرده و با awk جایگزین می‌کنیم. 9 ستون در خروجی ls با گزینه -l (فرمت طولانی) وجود دارد. برای چاپ ستون‌های پنجم، سوم و نهم از awk استفاده می‌کنیم. اینها اندازه، مالک و نام فایل هستند.

ما فهرستی از آن ستون‌ها را برای هر یک از فایل‌های منطبق دریافت می‌کنیم.

استفاده از دستور sort

اکنون آن خروجی را از طریق دستور sort ارسال می‌کنیم. در این مرحله از گزینه -n (عددی) استفاده خواهیم کرد تا مرتب سازی بداند که ستون اول باید به عنوان اعداد در نظر گرفته شود.

اکنون خروجی به ترتیب اندازه فایل با انتخاب سفارشی شما از سه ستون مرتب شده است.

راه اضافه کردن دستور دیگر به pip چیست ؟

با اضافه کردن دستور tail کار را تمام کرده و به آن می‌گوییم که فقط پنج خط آخر خروجی را فهرست کند.

ما می‌توانیم این یا هر دستور طولانی دیگری را به عنوان نام مستعار یا تابع پوسته اضافه کنیم تا تمام تایپ‌ها ذخیره شوند.

می‌توانیم ترتیب اندازه را با افزودن گزینه r – (reverse) به دستور sort تغییر دهیم و از head به جای tail برای انتخاب خطوط از بالای خروجی استفاده کنیم.

این بار پنج فایل بزرگ “.page” از بزرگ‌ترین به کوچک‌ترین فهرست شده‌اند:

چند نمونه استفاده از pip

در اینجا دو نمونه جالب از مقالات اخیر How-To geek آورده شده است. برخی از دستورات، مانند دستور xargs، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ورودی به آنها ارسال می‌شود. در اینجا راهی وجود دارد که می‌توانیم کلمات، کاراکترها و خطوط را در چندین فایل بشماریم.

همانطور که می‌دانید تعداد کل کلمات، کاراکترها و خطوط در پایین پنجره ترمینال فهرست شده است.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به درستی به تمامی سوالات شما مبنی بر اینکه pip چیست، پاسخ داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. با ما در اینستاگرام ابرآراز همراه باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا