سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
توسعهرایانش ابریلینوکسهمه

مقایسه سرور لینوکس و ویندوز

برای مقایسه‌ی سرور لینوکس وسرور ویندوز باید گفت که لینوکس و ویندوز (Linux و Microsoft Windows) دو سرویس اصلی میزبانی وب در بازار هستند. 

به طورکلی، لینوکس یک سرور نرم افزار منبع باز (open source) است که همین باعث شده تا استفاده از آن ارزان‌تر و آسان‌تر از سرور ویندوزباشد. ویندوز یک محصول مایکروسافت است که برای سودآوری مایکروسافت طراحی شده است. سرور ویندوز به طور کلی دامنه بیشتر و پشتیبانی بیشتری نسبت به سرورهای لینوکس ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید در مورد لینوکس و کاربردهای آن بیشتر بخوانید، فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی لینوکس چیست را از دست ندهید.

در حالی که شرکت‌های نوپا معمولا از سرور لینوکس استفاده می‌کنند، مایکروسافت معمولاً انتخاب شرکت‌های بزرگ است. شرکت‌های متوسطی که بین شرکت‌های نوپا و بزرگ هستند، باید به دنبال استفاده از VPS یا سرور مجازی باشند. لینوکس و ویندوز نیز هردو سرورهای میزبانی VPS را ارائه می‌دهند. VPS نسخه کپی شده خود، از یک سیستم عامل را اجرا می‌کند که این نصب هر نرم افزاری  بر روی سرور مربوطه را  برای مشتری آسان تر می‌کند.

اگر قصد تهیه‌ی سرور لینوکس دارید و می‌خواهید از مزایای آن بهره‌مند شوید، به وب سایت ما سر بزنید و از خدمات و سرویس‌های ویژه‌ی ما بهره مند شوید. 

لینوکس1

مزایای سرور لینوکس نسبت به ویندوز

استفاده از سرورهای منبع باز یا open source لینوکس آسان تر از ویندوز است. برخی از مزایای اصلی سرور لینوکس عبارتند از:

صرفه جویی در هزینه از مزایای سرور لینوکس

سیستم های منبع باز مانند لینوکس برای عموم در دسترس هستند، این بدان معناست که شرکت میزبان وب برای نصب و نگهداری آن فقط نیاز به پرداخت هزینه پشتیبانی فنی دارد. هزینه های پشتیبانی فنی به طور معمول در بین تمام مشتریان میزبان وب پخش می شود ، بنابراین هزینه ای که به شرکت تحمیل می شود نسبتاً ناچیز است.

معمولاً شرکتی که از سرورهای ویندوز استفاده می کند یا هزینه سیستم عامل را پرداخت می کند و یا به صورت دوره ای برای لیسانس نرم افزار هزینه می پردازد. در صورت استفاده از کرک نیز، احتمال بروز مشکل در آپدیت سیستم عامل و کرش کردن سرور بالا می رود.

مقاله مرتبط: سرور ابری چیست؟

دسترسی به برنامه های منبع باز از مزایای سرور لینوکس

در اکثر فناوری ها ، برنامه ها با برنامه هایی که مشابه آن ها طراحی شده اند بهتر عمل می کنند. این بدان معناست که شرکتی که از سرور لینوکس استفاده می کند باید بتواند به طور یکپارچه از نرم افزار منبع باز استفاده کند. استفاده از سرور لینوکس با برنامه های ویندوز امکان پذیر است ، اما یک لایه کار اضافی برای ارتباط بین فناوری منبع باز و فناوری انتفاعی ویندوز مورد نیاز است.

قابل اعتماد بودن

لینوکس و نرم افزارهای منبع باز به طور کلی از منابع کمتری استفاده می کنند و باعث کارآیی بیشتر سیستم می شوند.

قابل تغییر بودن

سرورها و نرم افزارهای لینوکس را می توان به سرعت تغییر داد. اما معمولا برای ایجاد تغییر در محصولات ویندوز می بایست برای انتشار نسخه جدید سرور صبر کرد. همچنین سیستم عامل ویندوز نیاز به فضای زیادی برای عملکرد صحیح و بروز رسانی‌های امنیتی دارد و منابع RAM و CPU بالایی به نسبت رقیب لینوکسی خود برای عملکرد پایه مصرف می نماید.

ویندوز

مزایای سرورهای ویندوز نسبت به سرورهای لینوکس

سرورهای ویندوز سیستم های قوی تری هستند. آنها از جهات زیر با سرور های لینوکسی تفاوت دارند:

پشتیبانی ویندوز

سرورها و برنامه های ویندوز هزینه بر هستند، با این حال هر دو معمولاً با پشتیبانی همراه هزینه پولی ارائه می شوند. کاربر و مشتری نرم افزار و شرکت میزبانی وب معمولاً باید به کارشناسان فنی که در نرم افزارهای منبع باز تخصص دارند، هزینه بپردازند. گزینه دیگر اعتماد به نظرات افراد جامعه در انجمن های پاسخ به این دسته از سوالات می باشد. اما اغلب اوقات اعضای اینگونه انجمن ها نمی توانند پاسخگوی سوالات خاص و تخصصی در این زمینه باشند.

ادغام بهتر با محصولات مایکروسافت

برای مقایسه ی لینوکس و ویندوز باید گفت برنامه های ویندوز برای ادغام با سرورهای ویندوز طراحی شده اند ، که این باعث می شود که سرورهای ویندوز با ارزش تر از لینوکس باشند و این خود یکی از دلایل علاقه ی کاربران به آن است. برای شرکت های بزرگی که نیاز به اجرای دو پایگاه داده معروف Microsoft SQL و Microsoft Access دارند، سرور ویندوز تنها گزینه مناسب است. Microsoft Access معمولاً برای محیط های دسک تاپ استفاده می شود، در حالیکه Microsoft SQL معمولاً در یک محیط میزبانی خوشه ای قابل استفاده است.

کامل بودن ویندوز

سرورها و نرم افزارهای ویندوز به طور کلی ویژگی های بیشتری نسبت به لینوکس دارند و همچنین نسبت به نرم افزارهای منبع باز کاربرد بیشتری در بین اکثریت افراد دارند. همچنین در ویندوز سرور محیطی گرافیکی همانند نمونه‌ی خانگی آن وجود دارد که کار با آن را هرچه بیشتر آسان می نماید.

دسترسی ریموت دسکتاپ ویندوز

سرورهای لینوکس مبتنی بر کامند لاین (command-line based) هستند. سرورهای ویندوز با یک ریموت دسکتاپ ارائه می شوند، که یک راه ساده تر برای مدیریت یک سرور است زیرا همراه با یک رابط کاربری گرافیکی ارائه می شوند.

دسترسی دیگری در لینوکس که بسیار ساده و کاربردی است دسترسی به ssh است،  آموزش دسترسی به ssh  در سرور لینوکس را بخوانید.

چارچوب های اسکریپت نویسی  (Scripting frameworks)

نصب و مدیریت چارچوب هایی مانند ASP و ASP.Net آسان تر است و پشتیبانی بهتری نسبت به چارچوب های اسکریپت نویسی لینوکس دارند. ASP نسخه ی قدیمی ASP.NET است. اسکریپت ها و صفحات وب ساخته شده با استفاده از یکی از این دو چارچوب مایکروسافت معمولاً فقط روی سرور ویندوز کار می کنند.

در لینوکس امکان استفاده و بهره برداری از محصولات مایکروسافت به خوبی وجود نداشته و در اکثر مواقع استفاده از آنها توجیه فنی نخواهد داشت. علاوه بر این، در سیستم عامل لینوکس کنترل پنل کامل و قدرتمندی جهت مدیریت سرور از طریق رابط وب وجود نداشته و موردهای موجود نیز غیر رایگان هستند.

برای دسترسی به  مطالب آموزشی بیشتر در کانال تلگرامی ابر آراز عضو شوید.

سرورهای ابر آراز چه ویژگی هایی دارند؟

سرور ابری ابر آراز پرسرعت‌ترین سرور ابری با آپتایم 99/99 به شمار می‌رود. همچنین با مبلغی مناسب سرورهایی با سریع‌ترین و پرقدرت‌ترین سخت‌افزارهای موجود را به شما ارائه می‌دهد.

منبع
ویندوز
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا