رایانش ابریشبکه ابریهمه

سرور ابری چیست ؟ آشنایی با سرور مجازی ابری Cloud Server

در این مقاله قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که سرور ابری چیست و استفاده از آن چه مزایایی به همراه دارد؟ امروزه تقریبا تمام کسب‌و‌کارهای اینترنتی برای شروع و گسترش تجارت خود، از سرویس‌هایی مانند سایت، ایمیل، میزبانی یا هاست استفاده می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با سرور ابری و کارکردهای آن بیشتر آشنا شوید.

برای خرید سرور مجازی ابری با کیفیت و آپ‌تایم بالا به سایت ابرآراز مراجعه نمایید.

در ادامه‌ی مقاله، ما قصد داریم تا موضوعات زیر را با هم بررسی کنیم:
سرور چیست؟
 مجازی سازی (Virtualization) چیست؟
 زیر ساخت های مجازی سازی و پنل های کاربری
  سرور مجازی ابری Cloud Server چیست؟
 رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟
هاستینگ
 رایانش ابری یا cloud computing چیست؟
 میزبانی اشتراکی
 میزبانی ابری
سرور مجازی ابری Cloud Server
 مزایای  سرور مجازی ابری Cloud Server چیست ؟
 خاصیت Redundant سرور مجازی ابری Cloud Server به چه معنی می باشد؟
 چه زمانی نیاز است تا یک سرور مجازی ابری Cloud Server تهیه کنید؟

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری چیست؟

دلیل استفاده از سرور و سرور ابری چیست ؟

افراد عموما به دلایل مختلفی به استفاده از سرور ابری اقدام می‌کنند. دلایلی مانند:

  • نیاز به منابع رم، CPU و دیسک بیشتر
  • نساز به دسترسی‌های خاص بر روی سرور
  • کنترل کامل بر محیط میزبانی خود

این موارد تنها بخش کوچکی از دلایلی است که افراد از سرور ابری برای میزبانی سایت خود استفاده می‌کنند.

سرور چیست ؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و به شما پاسخ دهیم که سرور ابری چیست ، نیاز می‌دانیم تا با سرور و کاربرد آن بیشتر آشنا شویم. 

اینترنت یک شبکه بزرگ بسیار بزرگ از کامپیوترهایی است که در سراسر دنیا قرار گرفته و به هم متصل‌اند. وقتی دو کامپیوتر را به یکدیگر متصل کرده و به تبادل اطلاعات میان آنها می‌پردازیم، درواقع این دو سیستم یک شبکه کوچک را تشکیل می‌دهند.

زمانیکه به اینترنت متصل می‌شوید، سیستم هم به این شبکه ملحق شده و با یک آدرس مشخص در اینترنت به سرویس‌دهی یا دریافت سرویس می‌پردازد. لازم به ذکر است که در فضای اینترنت،‌ تمامی کامپیوترها با یک کابل به یکدیگر متصل شده و یک آدرس مشخص برای شناسایی و دسترسی دارند.

برای اینکه فرصت را از دست ندهیم، صحبت درمورد سرور را در همین نقطه به پایان می‌رسانیم؛ اما اگر نسبت به سرور و کارایی‌های آن مشتاق هستید، پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی سرور چیست را از دست ندهید.

سرور چیست

سرور مجازی ابری Cloud Server چیست ؟

VPS یا سرور مجازی و همچنین سرور ابری Cloud Server مانند این هستند که شما در یک مجتمع آپارتمانی زندگی می‌کنید که چندین کاربر با هم از یک سرور فیزیکی استفاده می‌کنند، اما هرکدام در محیطی جدا و ایزوله قرار دارند.
سرور مجازی ابری Cloud Server از بعضی جنبه‌ها شبیه به سرورهای فیزیکی هستند اما قابلیت‌های متفاوتی دارند. در سرویس‌های ابری کاربران به جای اینکه اقدام به خرید یا اجاره سرورهای فیزیکی نمایند، فضای سرور مجازی ابری را اجاره می‌کنند. هزینه اینگونه سرویس‌ها نیز معمولا براساس میزان استفاده کاربران از منابع پرداخت می‌شوند.

سرورهای ابری بر پایه فناوری مجازی سازی بنا شده است. این قابلیت، قدرت سرورهای ابری را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. سرور ابری نیز همانند سرورهای اختصاصی، انعطاف پذیری جامعی دارد؛ به طوریکه می‌توانید از یک سایت ساده Java تا Ruby on Rails بر روی این میزبانی‌ها راه‌اندازی کنید.

با توجه به اینکه سرورهای ابری به صورت خودکار کار می‌کنند برای کارهایی مانند، بک آپ گرفتن، رایانش ابری، بروزرسانی و راه‌اندازی، نیاز به تیم فنی نخواهید داشت و ارائه‌دهنگان سرویس‌های هاست خودشان این کار را انجام می‌دهند.

مجازی سازی (Virtualization) چیست؟

اگر با این وسال مواجه شدید که مجازی سازی چیست باید عنوان کنیم که Virtualization که در زبان فارسی با نام مجازی‌سازی شناخته می‌شود، تکنولوژی و زیرساخت نرم‌افزاری است که جایگزین سیستم عامل در سرورها و سیستم‌ها می‌باشد. مجازی سازی امکان می‌دهد که نصب و مدیریت چندین سیستم عامل را روی سخت افزار یک سیستم یا سرور انجام داد.

به طورکلی، هر سیستم عامل یک سرور مجازی است که به آن Virtual Private Server یا VPSگفته می‌شود. وظیفه‌ی مدیریت سخت افزار سیستم‌ها بر عهده سیستم عامل است. شما می توانید با تهیه یک سیستم و نصب یک سیستم عامل مانند ویندوز بر روی آن از سیستم استفاده کنید. برای اینکه یک سیستم عامل دیگر با همین سیستم و سخت افزار آن را داشته باشید، به هر دلیلی که می‌خواهد باشد، می‌بایست از مجازی سازی استفاده کنید.

زیرساخت‌های مجازی سازی و پنل‌های کاربری

دو نوع از معروفت ترین زیر ساخت های مجازی سازی موجود لینوکس و ویندوز می باشد که امروزه بیشتر آن ها بر پایه سیستم عامل لینوکس هستند. مجازی سازی ویندوز با نام “Hyper V” نیز وجود دارد، اما مانند بقیه محبوبیت زیادی ندارد. شرکت‌های هاستینگ نیز از نسخه های لینوکسی استفاده می کنن که مهم ترین آنها VMWARE و KVM هستند.

زیرساخت‌های مجازی سازی

علت اهمیت دیتاسنتر برای سرور ابری چیست ؟ (Data Center)

سرورها دارای سخت افزار و شبکه بسیار پرقدرت هستند. همچنین مصرف برق بالایی داشته و حرارت زیادی تولید می‌کنند. پس با این شرایط نمی‌توان آنها را در یک مکان معمولی نگهداری کرد. مکانی که سرورها می‌بایست در آن نگهداری شوند، دارای سیستم برق پرقدرت صنعتی به همراه سیستم خنک کننده مناسب آنها و همچنین دارای ارتباط شبکه اینترنت با پهنای باند بسیار بالا باشد.

دیتا سنتر (Data Center) یا همان مرکز داده، شرایط لازم را برای نگهداری سرور مجازی ابری Cloud Server فراهم می‌کند. دیتاسنترها مکان‌هایی استاندارد هستند که در برابر حوادث طبیعی مقاومت بالایی دارند، همچنین دارای زیرساخت شبکه اینترنت با پهنای باند بسیار بالا، سیستم خنک کنندگی و تهویه اختصاصی و پیشرفته و سیستم برق پرقدرت صنعتی هستند و چند منبع تولید برق متفاوت دارند که در صورت بروز هرگونه مشکل، هیچ وقت دچار قطعی برق نشوند.
لازم به ذکر است که شما به عنوان یک کاربر سرور مجازی ابری Cloud Server درگیر این بخش نخواهید بود و این اطلاعات فقط برای آشنایی شماست.

رایانش ابری یا cloud computing چیست؟

پیش از اینکه بیشتر در مورد اینکه سرور ابری چیست توضیح دهیم، نیاز است که بدانیم منظور از رایانش ابری و ابر در حوزه IT چیست. به بیانی ساده، به تعدادی کامپیوتر متصل که به صورت یک اکوسیستم واحد فعالیت می‌کنند ، ابر گفته می‌شود. در یک ابر، لزومی به نیست که تمامی کامپیوترها در یک موقعیت مکانی قرار داشته باشند؛ بلکه می‌توانند از راه دور با یکدیگر در ارتباط باشند. این مهم‌ترین جه تمایزی است که یک ابر را از سایر شبکه‌های کامپیوتری متمایز می‌کند.

در رایانش ابری، اطلاعات به جای آنکه بر روی یک کامپیوتر قرار گرفته و پردازش شوند، بر روی یک ابر قرار می‌گیرند. بنابراین کاربر می‌تواند از طریق هر یک از کامپیوترهای موجود در ابر به اطلاعات دسترسی پیدا کرده و آنها را پردازش نماید. به خاطر داشته باشید که رایانش ابری یک روش نوین در جهت پردازش است که در آن منابع مورد استفاده مجازی شده و به شکل سرویس پردازشی از طریق شبکه‌های ارتباطی به کاربران عرضه می‌گردند.

به طور کلی سه نوع استاندارد از سرویس های ابری به صورت Iaas (Infrastructure as a Service) یا همان زیرساخت به عنوان سرویس، PaaS (Platform as a Service) یا همان پلتفرم به عنوان سرویس وSaaS (Software as a Service) یا همان نرم افزار به عنوان سرویس وجود دارند. برای آشنایی کامل با SaaS  حتما مقاله ی نرم افزار به عنوان سرویس saas چیست را در بلاگ ما مطالعه نمایید.

ساختار رایانش ابری

اگرچه اغلب این سرویس‌ها به عنوان سه لایه‌ی اصلی یک سرویس کلی مطرح هستند (زیرساخت – پلتفرم – نرم افزار به عنوان سرویس)، اما الزاما کاربرد آنها به یکدیگر وابسته نیست. موارد زیر لایه‌های مختلف ساختار رایانش ابری را نمایش می دهد:

میزبانی اشتراکی (Shared Hosting)

به دلیل این که در این نوع سرویس، سرورها بین کاربران به اشتراک گذاشته می‌شوند خرید میزبانی اشتراکی گزینه‌ی به صرفه‌تری است. به عبارتی، سایت یک کاربر در همان محلی ذخیره می‌شود که اطلاعات وب سایت کاربری دیگر وجود دارد. یکی از معایبی که این نوع هاست یا میزبانی دارد، عدم پشتیبانی از ترافیک بالای سایت‌هاست.

میزبانی اشتراکی

میزبانی ابری چیست ؟

با استفاده از مزیت‌های میزبانی ابری شما از بهترین نوع میزبانی موجود برخوردار می‌شوید. تغییر منابع به سمت بالا و یا پایین، باعث می شود اینگونه سرویس ها انعطاف پذیرتر باشند و در هزینه ها نیز صرفه جویی می شود.
زمانیکه تقاضاهای بیشتری بر روی سرورها قرار می گیرند، با بالا رفتن ظرفیت آنها به صورت خودکار قادر خواهند بود پاسخگوی تقاضا های افزایش یافته باشند.

با این کار شما تنها هزینه ی میزان منابع بیشتری که به شما ارائه می شود را می پردازید و دیگر نیازی به پرداخت یک مبلغ ثابت و همیشگی برای منابع استفاده نشده نیست. شما به همان اندازه ای که به منابع نیاز دارید دسترسی خواهید داشت، و هر لحظه که به آن نیاز داشته باشید در اختیار شماست، و در نهایت تنها برای مقداری که مصرف کرده اید هزینه پرداخت می کنید.

تمایز سرور اختصاصی با سرور ابری چیست ؟

برخلاف سرور های اختصاصی، سرور مجازی ابری Cloud Server می توانند تحت نرم افزارهای رابط مجازی سازی اجرا شوند. کنترل ظرفیت و مصرف منابع سیستم های عامل است وظیفه این نرم افزارهای رابط است تا در صورت نیاز منابع بیشتر به آنها اختصاص داده شود. در میزبانی ابری، سرور مجازی ابری Cloud Server متعددی وجود دارند که برای هر کاربر در دسترس می باشند. این امکان اینکه منابع محاسباتی تنها به یک کاربر خاص اختصاص داده شوند را فراهم می کنند.

وقتی که افزایش بسیار زیادی در ترافیک وب سایت رخ دهد، ظرفیت اضافه ای به صورت موقت در اختیار وب سایت قرار داده می شود و این ظرفیت اضافه تا زمانی که وب سایت به آن نیاز داشته باشد در سرویس فعال خواهد بود، پس از کاهش ترافیک و پایان یافتن این نیاز به منابع و ظرفیت بیشتر، وضعیت سرویس به حالت عادی خود برگشته و کاربر تنها برای استفاده از این ظرفیت افزون شده و بازه زمانی استفاده شده هزینه پرداخت می کند.

همچنین سرور مجازی ابری Cloud Server پایداری بیشتری به نسبت سرویس های سنتی و قدیمی ارائه می دهند. به عنوان مثال اگر یک سرور قطع شود، سرورهای دیگر جای آن را در شبکه می گیرند.در ادامه بیشتر به این مزیت ها خواهیم پرداخت.

تمایز سرور اختصاصی با سرور ابری چیست

ویژگی های سرور ابری چیست ؟

به دلیل استفاده از سخت افزار های اختصاصی در سرور اختصاصی، قادر به پیکر بندی آن نخواهیم بود. اما  سرور مجازی ابری Cloud Server بسیار مقیاس پذیر هستند و می توانیم با توجه به نیازمان هر چیزی مانند منابع وفضا را تغییر دهیم.

  • انعطاف پذیری و مقیاس پذیری

منابعی که به آن ها نیاز دارید در همان لحظه‌ای که درخواست شود در دسترس شما قرار خواهند گرفت ومحدودیتی برای آن‌ها وجود ندارد. همچنین اگر وب سایتی به منابع بیشتری ازجمله ترافیک نیاز داشته و یا درخواست پیاده سازی قابلیت های جدیدی داشته باشد، به‌ صورت یکپارچه در اختیار او قرار خواهد گرفت.

مقیاس‌پذیری خدمات در فضای ابری، به صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌انجامد. یکی از مهم ترین مزایای آن، توانایی ارائه‌ی کسب ‌وکارهای کوچک و میانه در دنیای جدیدی از امکانات است، چرا که تا همین اواخر این قابلیت تنها برای شرکت‌های بزرگ با بودجه‌های بسیار بالا ممکن بود.

نتایج به دست آمده نشان می دهند استفاده از فضای ابری در بیشتر مواقع تأثیرات مثبتی به همراه داشته است. در یک نظرسنجی که در آمریکا انجام شده است، ۸۲ درصد از شرکت‌ها اعلام کردند که درحال حرکت به سمت فضای کلود برای بهینه کردن هزینه ها هستند و ۸۰ درصد از شرکت‌ها نیز در همان ۶ ماه اول استفاده از فضای ابری، پیشرفت عملیاتی خود را گزارش داده اند.

  • نصب و راه اندازی آسان

از دیگر ویژگی های سرور مجازی ابری Cloud Server سهل و آسان بودن تهیه و استفاده از آن می باشد، چرا که کنترل آن می تواند از راه دور انجام شود و نیازی به داشتن نرم افزار و سخت افزار های اضافی دیگر نیست. همچنین هزینه‌ی تعمیر و نگهداری آن نزدیک به صفر است.

  • همیشه در دسترس بودن منابع به هنگام نیاز

قابلیت دسترسی دائمی و بالا، به اصطلاح Redundant که می توان گفت اصلی ترین شاخصه ی  سرور مجازی ابری Cloud Server است که همواره محبوب صاحبان وب بوده است. شاید برخی تصور کنند اگر سرویس های دیگری که در سرور ابری قرار میگیرند سنگین باشند، از کیفیت و سرعت سرویس آنها نیز کاسته خواهد شد؛ اما برخلاف این تصور همانطور که پیش تر به آن اشاره شد در ابر ها وظایف تمامی منابع و سرورها بین آنها تقسیم شده و چنین مشکلی پیش نخواهد آمد.

  • مزایای سرور ابری چیست ؛ مقرون به صرفه بودن

کاربران تنها به ازای میزان مصرف شان از منابع هزینه پرداخت می کنند. بنابراین زمانی که نیاز به فضای ذخیره بیشتری داشته باشید، می توانید در هر زمانی که بخواهید از طریق پنل اختصاصی خود سرور مجازی ابری Cloud Server را ارتقا دهید.

  • قابل اعتماد بودن

به دلیل وجود تعداد سرورهای در دسترس، اگر مشکلی برای برخی از سرورها پیش بیاید، منابع طوری تغییر خواهند کرد که قطعی ها بر روی دیگر کاربران تاثیری نگذارند.
• با داشتن سرور مجازی ابری Cloud Server نه تنها در هزینه های مالی صرفه جویی کرده اید، بلکه زمان را نیز ذخیره کرده اید.

  • قابلیت عملکرد خودکار

در یک ابر، کامپیوتر هایی که در یک موقعیت مکانی متمرکز نشده اند می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در یک سرور مجازی ابری Cloud Server به دلیل این که اطلاعات در کامپیوتر های یک ابر ذخیره می شوند، در صورت بروز حوادث ناگهانی مانند نقص در سخت افزار یا آتش سوزی و…، خدمات رسانی به کاربران متوقف نخواهد شد.

  • مدیریت

در سرور اختصاصی ، صاحب آن کنترل کاملی بر سرور دارد و می تواند سرور را با توجه به نیاز خود مدیریت کند، اگرچه برای نگهداری و مدیریت سرور اختصاصی به دانش کامل درمورد سرور نیاز داریم. سرور مجازی ابری Cloud Server خود مدیریت شده است.

مدیریت یک سرور مجازی ابری Cloud Server بسیار دشوارتر از مدیریت یک سرور اختصاصی است ، چرا که برخلاف سرور اختصاصی، در سرور ابری ما با صدها سرور مجازی سروکار داریم ولی این کار دیگر بر عهده ما نیست و شرکت ارائه دهنده این کار را انجام می دهد.

مزیت سرور ابری چیست ؛ امنیت

  • مزایای سرور ابری چیست ؛ حفظ امنیت

حفظ امنیت یکی از اصلی ‌ترین مزایای فضای ابری است. اکثر شرکت های ارائه دهنده ابر مجموعه ای گسترده از فناوری ها را به همراه کنترل و مدیریت آن ها ارائه می کنند. این مجموعه به حفاظت داده ها، برنامه ها و زیرساخت های شما در مقابل تهدید ها کمک می کند وضعیت امنیتی کلی را نیز تقویت می نماید.

زیر بنای سرورهای فیزیکی همچنان در مرکز داده‌ها مستقر است واقدامات امنیتی در مرکز داده برای جلوگیری از دسترسی و ایجاد اختلال در وب سایت‌ها پیاده سازی می‌شوند. همچنین اطمینان حاصل کردن نسبت به ارائه ‌دهندگان از طریق فایروال‌ها یا کپی ‌برداری‌های امنیتی بسیار گران‌ تر از انتخاب یک راهکار مطمئن و تضمینی در فضای ابری است. به دلیل این‌ که قابلیت‌های امنیتی فضای ابری به مراتب بهتر از همه ی SMEای ها است.

• کانون ‌زدایی

فراگیر شدن فضای ابری در شرکت های مختلف، یک امتیاز ویژه برای فرصت اجرای دستور کارهای دورکاری، داشتن همکاری بهتر، جهانی‌سازی تجهیزات یا انجام کارها در خارج از کشور در راستای افزایش رضایت مشتریان است.
به لطف قابلیت کانون‌ زدایی فضای ابری، کسانی که باید قراردادی را امضا کنند، نیازی ندارند که از اسناد امضا شده کپی یا اسکنی تهیه کنند یا فعالیت خاصی برای امضا کردن انجام دهند.

خاصیت Redundant سرور ابری به چه معنی می باشد؟

آیا در صورتی که یک سایت یا اپلیکیشن با ترافیک بالا بر روی سرور مجازی ابری Cloud Server وجود داشته باشد، سرعت پاسخ گویی سرور کاهش می یابد؟

 به دلیل مزیت Redundant، باری که روی سرور وجود دارد، در ابرهای مختلفی پراکنده می شود, بنابراین در صورتی که ترافیک سایت یا برنامه ها روی سرور بالا باشد ، کیفیت ارائه به دیگر مشترکین را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

چه زمانی باید یک سرور ابری Cloud Server تهیه کنید؟

زمانی که سایت شما :

 نیاز به سرعت بیشتر
 کمبود منابع
 وجود سیستم عامل یا قابلیت خاص
 و نیاز به افزایش اقدامات امنیتی داشته باشد، به یک سرور مجازی ابری Cloud Server نیاز پیدا خواهید کرد.

سرورهای ابر آراز چه ویژگی هایی دارند؟

سرور ابری ابر آراز پرسرعت ترین سرور ابری با آپتایم 99/99 به شمار می‌رود. همچنین با مبلغی مناسب سرورهایی با سریع‌ترین و پرقدرت‌ترین سخت‌افزارهای موجود را به شما ارائه می‌دهد.

برای دسترسی به  مطالب آموزشی بیشتر در کانال تلگرامی ابر آراز عضو شوید.

نمایش بیشتر

ادمین

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا