رایانش ابریشبکه ابریهمه

سرور مجازی VPS چیست ؟ سرورهایی با منابع قوی‌تر و هزینه کمتر!

سرور مجازی VPS چیست و چه مزایایی دارد، سوالی‌ست که امروزه برای بسیاری از کاربران پیش می آید و برخی نیز آن را با خدمات و سرویس های دیگر اشتباه می گیرند.

مجازی سازی سرور چیست ؟ همه آنچه را که باید درباره مجازی سازی سرور بخوانید.

با پیشرفت تکنولوژی، شرکت ها می توانند برای میزبانی وب سایت خود، به جای تهیه یک سرور فیزیکی با پهنای باند وهزینه بالا و همچنین متحمل شدن هزینه و زمان برای نگهداری از سرور، با تهیه سرور مجازی که دارای کیفیت بالاتر و هزینه پایین تر و مقرون به صرفه تری است، این کار را انجام دهند؛ شاید در ابتدای مسیر این سوال برای شما پیش بیاید که سرور چیست و چه مزایایی دارد؟ برای دریافت پاسخ این سوال پیشنهاد می‌کنیم مقاله سرور چیست را مشاهده کنید.

وب سایت های متعددی می توانند در هر یک از سرور های مجازی میزبانی شوند. همچنین سرور های مجازی انواع مختلفی دارند که در این مقالات به تعریف، بررسی و مقایسه هرکدام از آن ها پرداخته ایم:

  • آشنایی با سرور مجازی ابری Cloud Server
  • تفاوت سرور مجازی VPS با سرور ابری
  • لینوکس چیست
  • هرآنچه باید در مورد سرورمجازی بورس بدانید
  • ویندوز سرور و مزایای آن
  • سرور لینوکس در مقابل سرور ویندوز
  • مقایسه انواع وب سرور های لینوکس (Linux)
  • 8 تفاوت اصلی سرور مجازی اختصاصی با سرور مجازی ابری
  • سرور ادوبی کانکت چیست؟
  • هر آنچه که باید در مورد سرور مجازی کرکی بدانید.
  • 8 تفاوت سرورمجازی ایران با کشورهای خارجی

در این مقاله سعی داریم تا شما را با ماهیت کلی سرور مجازی آشنا کرده و به بررسی مزایای آن و همچنین مقایسه آن با هاست اشتراکی بپردازیم. با ما همراه باشید.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی یا همان (virtual private server) که به واسطه تجزیه سرور فیزیکی قدرتمند (Dedicated server) به سرورهایی که با منابع کمتر و تعداد بیشتر تقسیم شده و به کمک فن آوری مجازی سازی (virtualization) ساخته می شوند، گفته می شود.

مجازی سازی یا Virtualization این امکان را فراهم می کند تا یک قطعه سخت افزار رایانه ای بین چندین ماشین مجازی (VM) به اشتراک گذاشته شود. علاوه بر کاهش هزینه های مربوط به تجهیزات و ایجاد صرفه جویی زیادی در هزینه ها، مجازی سازی مدیریت منابع و فناوری اطلاعات را سهولت می بخشد. تداوم تجارت را با حداقل زمان دان تایم و امکان تهیه سریع تر سخت افزار و نرم افزار را فراهم می آورد.

سرور مجازی به طور گسترده ای در زمینه خدمات اینترنت استفاده می شود. در سرور مجازی، منابع یک سرور فیزیکی شامل رم (Ram)، سی پی یو (Cpu)، دیسک و پهنای باند به چند سرور مجازی با استفاده از برنامه‌های مجازی ساز تقسیم و اختصاص داده می‌شود. عملکرد این سرورها کاملا مشابه سرور اختصاصی بوده، با این تفاوت که به لحاظ هزینه نسبت به سرور اختصاصی بسیار بهینه می‌باشند.منابع رم و پردازنده نیز تحت یک سرور مستقل در اختیار شما قرار می‌گیرد. اما این منابع بصورت مجازی بر روی یک سرور فیزیکی دیگر راه‌اندازی می‌شوند. همچنین می تواند حریم خصوصی برای فعالیت کاربران را نیز فراهم کند.

به دلیل اینکه هر سرور مجازی کاملا مستقل از سایر اکانت‌ها عمل می‌کند می‌تواند از سیستم عامل‌های متفاوت با نسخه‌های متفاوت، منابع، نرم افزارها و سخت افزارهای اختصاصی خودش استفاده کند. آنچه که این سرویس را محبوب می‌کند این است ویژگی‌های سرور اختصاصی را با هزینه ای پایین ترو مقرون به صرفه تر ارائه می کند.

پیشنهاد مطالعه :

برای آشنایی بیشتر با مجازی سازها مقاله ی مقایسه hyper-v و vmware را در بلاگ ابر آراز مطالعه نمایید.

مزایای سرور مجازی vps

مزایای سرور مجازی

یکی از دلایلی که اکثر کاربران تمایل به استفاده از سرور مجازی VPS دارند این است که این سرور ها محدودیت‌های هاست اشتراکی را ندارند. برای مثال ممکن است سایت شما به منابع رم بیشتری نیاز داشته باشد که این در سرویس‌های اشتراکی قابل ارائه نیست. بطور کلی می‌توان گفت که سرور مجازی انعطاف پذیرتر، سریع‌تر و امن‌تر از هاستینگ اشتراکی است.

نسبت به ویژگی‌هایی که سرور مجازی دارد، قیمت آن کاملا منطقی است. یکی از اونع پرکاربرد سرور مجازی که در واقع می توان گفت شکل توسعه یافته ی آن هاست، سرور مجازی ابری است. توصیه می‌کنیم برای درک تفاوت های سرور مجازی VPS و سرور ابری پیش از خواندن ادامه این مقاله،  مقاله تفاوت سرور مجازی vps و سرور ابری رجوع کنید.

در ادامه به بررسی مهم ترین ویژگی های این سرور خواهیم پرداخت.

• هزینه بسیار پایین تر نسبت به سرور اختصاصی

هزینه سرور مجازی VPS چیزی بین هاست اشتراکی و سرور اختصاصی است. همچنین نسبت به امکاناتی که ارائه می دهد پایین تر بوده و بسیار مقرون به صرفه است.

•  قابلیت اطمینان

سرور مجازی  به طور قابل توجهی ثبات و قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به هاست اشتراکی دارد و ترافیک و فعالیت‌های کاربران دیگر، بر عملکرد سایت شما تأثیر منفی نخواهد گذاشت.

این سرورها به طور کامل از یکدیگر جدا می شوند و فقط تعداد محدودی اکانت در هر سرور فیزیکی میزبانی می‌شود که این باعث تضمین امنیت، سرعت، کیفیت، افزایش بازدهی و عملکرد مطلوب سایت شما می شود. همچنین می‌توانید تنظیمات امنیتی را بصورت سفارشی تغییر دهید.

• انعطاف‌ پذیری

محیط این نوع از میزبانی مجزا بوده و بطور کامل در اختیار شماست. شما می‌توانید سیستم‌ عامل و نرم افزار های دلخواه خود را نصب و راه‌اندازی کنید. همچنین سرور مجازی قابل ارتقا است و می توانید هر لحظه با ارتقا آن، منابع بیشتری به سایت خود اختصاص دهید.
از بارز ترین ویژگی های سرور مجازی این است که به راحتی و با سرعت می توانید به هر میزان از منابع که می خواهید در همان زمان دست پیدا کنید.

• سرعت و افزایش بهره وری سایت

راه اندازی سرور مجازی با سرعت انجام شده و خود سرعت متناسبی نسبت به منابع دارد که باعث افزایش بهره وری سایت می شود. منابع اختصاصی رم، سی پی یو، دیسک و پهنای باند برای شما و بازدیدکنندگان سایت تان این امکان را فراهم می نماید تا از سرعت بالای سایت، بارگذاری صفحات و امکانات آن لذت ببرید.
همچنین سرعت بارگذاری سایت در این سرویس نیز سریع‌تر است.

• مدیریت و دسترسی کامل سرور

یکی از گزینه‌های مهم دسترسی به روت سرور و اعمال تنظیمات دلخواه تان است. شما به سرور دسترسی کامل دارید و می‌توانید شخصا آن را مدیریت کنید. همچنین امکان این که سرور مجازی را برای سایت تان به ‌صورت سفارشی پیکربندی کنید نیز وجود دارد.

با وجود دسترسی کامل، شما یا ادمین سرور شما خود محیط سرور را مدیریت می کنید و روی آن کنترل کامل دارید و می توانید آن را دقیقا متناسب با نیازهایتان تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر به یک بسته نرم افزاری سفارشی یا پورت نیاز دارید، می توانید آن را به راحتی روی سرور نصب، راه اندازی و تنظیم کنید.

برخی شرکت ها سرور مجازی را به دو صورت مدیریت شده و بدون مدیریت (سرور مجازی اختصاصی) ارائه می دهند. در حالت مدیریت شده کارشناس همان شرکت ارائه دهنده ادمین سرور شما خواهد بود و تنظیمات مورد نیاز شما را روی سرور مجازی اعمال خواهد کرد. با این وجود شما دیگر نیاز به کسب دانش فنی در زمینه مدیریت سرور نداشته و از استخدام فردی دیگر برای ادمین سرور بی نیاز خواهید شد.

• میل سرور اختصاصی

در سرور مجازی یک میل سرور مختص دامنه شما وجود دارد و تنها ایمیل‌های ارسال و یا دریافت شده روی دامنه‌های موجود در سرور شما را مدیریت می کند. امکان ارسال یا دریافت ایمیل به تعداد بالا امکان پذیر است و این عدد نسبت به هاست اشتراکی نیز بیشتر می باشد ومحدودیت‌های هاست اشتراکی را نیز ندارد. ایمیل‌ها به دلیل استفاده اختصاصی میل سرور و داشتن آی پی اختصاصی، بلاک یا اسپم نخواهند شد و حتما در اینباکس مقصد دریافت می شوند.

میل سرور اختصاصی

  • نظارت بر سرور

ارائه دهندگان سرور مجازی نظارت کافی بر شبکه، سخت افزار و نرم افزار خود را که سرویس شما بر روی آن قرار دارد، داشته و آن ها را مانیتور می کنند. این کار باعث می شود تا امنیت فیزیکی سرور تضمین شده و سرور در برابر تهدید های مجازی مانند نرم افزار های مخرب، هکر ها و حملات DDOS ایمن شود.

  • مدیریت بکاپ

شرکت‌های ارائه دهنده در این مورد نیز مسئول بوده و می بایست راهی برای بک آپ گیری از داده های شما ارائه دهند. به این دلیل که ممکن است هر اتفاق ناگهانی در شبکه میزبانی رخ دهد باید از سرویسی استفاه کنید که امکان بکاپ گیری را برای شما فراهم کند.

یکی از این راه ها این است که می توانید در تنظیمات سرور خود امکان اینکه از اطلاعات تان به طور اتوماتیک و در بازه های زمانی تعیین شده بکاپ تهیه شود را فراهم کنید. توجه داشته باشید که بکاپی که به صورت جداگانه تهیه می کنید را روی همان سرور یا دیسک ذخیره سازی نمایید.

  • دسترسی root یا Administrator؛ در سرور مجازی شما میتوانید دسترسی root یا Administrator داشته باشید. با وجود این دسترسی امکان کانفیگ کامل سرور برای شما به وجود می آید.
  • قابلیت گرفتن Snapshot
  • قابلیت جابه‌جایی بین مجازی ساز ها
  • و…..

همین حالا سرور مجازی ابری خود را بسازید

سرور مجازی ترکیه چیست؟

یکی از محبوب‌ترین سرورها در ایران که در این روزها با استقبال بی‌نظیری از سمت کاربران روبه‌رو شده است، سرور مجازی ترکیه است. استفاده از سرور مجازی ترکیه، مزایای بی‌شماری برای سما و کسب‌وکارتان دارد. از آنجایی که صحبت در مورد سرور مجازی ترکیه در این مقاله نمی‌گنجد، اما از اهمیت بالایی برخوردار است، ما لازم دانسته‌ایم تا در مورد ماهیت سرور مجازی ترکیه، ویژگی‌ها و موارد استفاده از آن، در مقاله‌ای دیگر صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی طالب مفید و ارزشمند مقاله‌ی سرور مجازی ترکیه چیست را از دست ندهید.

نیاز به سرور، امری حیاتی برای کسب‌وکار شما

در نظر داشته باشید که برای ارتقاء و پیشرفت سایت و کسب و کار خود حتما به سرور مجازی مناسب نیاز پیدا خواهید کرد. با انتخاب و خرید سرور مجازی مناسب سایت تان، کنترل کاملی بر سرویس خود خواهید داشت و علاوه بر این از سطح بسیار بالاتری از امنیت، سرعت، کارآیی و انعطاف پذیری نسبت به میزبانی‌های اشتراکی برخوردار خواهید بود.

همچنین عملکردی کاملا مشابه با سرور اختصاصی با هزینه ای بسیار پایین تر برای شما فراهم خواهد شد. انتخاب ارائه دهندگان مناسب سرور مجازی VPS نیز نقش بسزایی در این امر دارد.

یافتن یک میزبانی وب که تماما با سلیقه‌ی شما هماهنگ باشد، کار دشواری به نظر می‌رسد، خصوصا زمانیکه تعداد این میزبان‌ها به سمت بی‌نهایت می‌رود. شاید در این زمان، بهترین راه‌حل شما ایجاد سرور خانگی و بر روی کامپیوتر شخصی شما باشد. ما در مقاله‌ی اموزش راه اندازی سرور خانگی می‌خواهیم به شما برای دستیابی به این امر کمک کنیم. شاید در نگاه اول، این امر، کار پردردسری به نظر بیاید، اما نکته‌ی جالب در مورد راه‌اندازی سرور خانگی این است که شما می‌توانید خودتان قوانین را وضع نمایید.

امیدوارم توانسته باشیم اطلاعات شما را در این زمینه افزایش دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به دیگر مقالات ما سری بزنید و نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید. برای دسترسی به  مطالب آموزشی بیشتر در کانال تلگرامی ابر آراز عضو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا